İki tekerde hep ön fren kullanılır genel olarak
İki tekerde hep ön fren kullanılır genel olarak
Duydugum kadariyla Ducati'lerde arka fren yokmus. Cikartmaymis fren parcasi gibi gozuken seyler hep...
bu tip konular ara ara hortlatılmalı, çünkü sitede halen bilmeyen bir çok kişi var.
Motorda yavaşlamak veya durmak için öncelik her zaman ön frendir, neden mi? Eğer motorda öncelikli arka freni kullanırsanız, motor yavaşlarken ön amortisörlere yük biner ve motorun arkası bu yığılma ile hafifler, ne olur bu esnada, sıktığımız arka fren anlamsız olmaya başlar, bu da ya fren mesafesini uzatır ya da klasik arka teker kaymaya başlar.
Ön freni kontrollü şekilde sıkarsanız motor gerçekten frenle durur, arka fren ise bu esnada yardımcı durdurucu görevi vardır, asla birincil durdurma şansı yoktur.
Peki bu arka fren hiç mi öncelikli bir işe yaramaz? Tabi ki yarar bilhassa yavaş dönüşlerde arka fren kullanılır, ön frene dokunulmaz, motorun hızı fazla ise azaltma amaçlıdır, ayrıca virajlarda hızlı iseniz arka frene köklemeden kontrollü hafifçe arka fren uygulanır, tabi ki virajda fren yapmak her zaman risktir ancak ön fren neredeyse hiç arka frende gerektiğinde dikkatli kullanılmalıdır, zaten viraja doğru hızla girmek en önemlisi ki, o hız için en başta bahsettiğim ön fren uygulaması yapılmalıdır.
Ani durumlarda sadece ön fren sıkılmaz, abs li olmayan motorlarda bilhassa ıslakta ön hemen devrilir, ön ve arka %70 ön %30 arka gibi oranlarda sıkılmalıdır. Yıllardır bunu biliyorum yanlışım varsa düzeltin.
Ayrıca büyük motorlarda neden önde çift disk var bir düşün
İki tane varken neden tekini kullanalım ki? Ön ve arkayı birlikte, motosikletin dengesini koruyacak şekilde (öne aşırı yığılmasın veya önü aşırı kalkmasın) kullanmak gerekir.
Sadece arkayı yoğun trafikte manevra yaparken veya yürüyüş hızlarında ilerlerken kullanıyorum. (Krankın ne kadar etkili bir jiroskop yani denge aracı olduğunun kanıtı; yüksek hızda dönen oldukça ağır bir parça, sağlam momenti var...) Bir de arazide sürerken kullanımı var kıçı kaydırıp çok keskin dönüşler almak için...
Olcay abi arkadaşa disk boyutu yerine motor tipine göre frenlemenin farkından bahsetsen daha iyi olabilirdi zira scooterda motorun agırlıgı arka lastıkte oldugu ıcın frenledıgınde on frenden daha etkili bi fren oluyor. Yuksek cc motorlarda ise genel olarak motor agırlıgı onde oldugu ıcın on frenlere onem verılır ki olcay abininde dedigi gibi ön diskler daha büyük ve etkili yapılıyor bu sebepten ötürü.
https://www.instagram.com/besafes1kr/
Ben absli bir scooter ile başladım motosiklete. Viraj hariç ikisini birlikte kullanıyorum ve öyle alıştım. Olur da viraja hızlı girmişsem ya da virajda yavaşlamamı gerektiren bir durum olursa arka fren ile yavaşlıyorum.
Ara ara boş yollarda frenleme çalışırım en etkilisi bana göre dozajlayarak kombine fren. Tek bir fren kullanma durumunda da ön fren daha etkili. Tabii ki abs yoksa ön freni daha dikkatli kullanmak gerekir.
Ön firene asıldım zınk dedi...
Arkaya abandım çat etti..
Dedim emmioğlu ben bu işi anlamadim..
Rampa aşağı motur kendinden geçti..
Ne arka firene ne ön firene güven..
Sen sen ol verme namerde dirhem...
Sağ bilekte varsa hakimiyet
Gerisi hem yalan hemde boş elem..
Fethiye yollari hem dik hemde bol virajlı..
Sibief yuz ellimin gözleri olur yaşlı..
Zorlama hala oğlu verme dip gazı...
Çek kenara şişirme moturu gayrı...
al abi benden sana bir orijinal bir fethiye türküsü
Ford Minibüsüm çalıştı,
sibopları alıştı
Geri vitese atınca,
şanzımanı karıştı
Yandım imanım imanım,
eksoz dumanım..
Radyatör su kaynattı,
sibopları oynattı
2-3 takla attı,
şarampole yan yattı
Yandım imanım imanım,
eksoz dumanım
Ford Minibüsüm tekledi,
Karabel'i çekmedi
Ağustos sıcaklığında,
Çökek'li kızları bekledi
Yandım imanım imanım,
eksoz dumanım
Ford Minibüsüm kırmızı,
Bayırda gördüm kızı
Sol yanakta üç ben var,
sandım seher yıldızı
nakarat
Ford Minibüsüm çalıştı,
toz dumana karıştı
Kavaklı'dan aşağı,
Mercedes'le yarıştı…
Fizik size kendi mantığını öğretecektir illa ki Daha erken öğrenmek için Google'da yandaki iki kelimeyi aratabilirsiniz; "weight transfer". Çıkan sonuçlardan biri burada.
İyi okumalar, umarım yazıda beklediğiniz kadar fizik vardır... (İpucu: Yazıda "torque" kelimesini aratın.)
Şuanki motorum 25bin oldu arka balatalarım sıfır gibi. Sadece Işık’larda durduktan sonra başarım yada ufak süratlerde. Olmasada olur gibi. Yedek firen
Yamaha XMax 250, Xmax 300...ön 267mm arka 245mm
Yamaha D'elight.............ön 180mm arka 152mm
Honda Forza 250.............ön 256mm arka 240mm
İlginç bir tesadüf(!) olarak hepsinde ön disk çapı arkadan büyük. Bir başka ilginç bir tesadüf de ön kaliperlerde arkadakinden daha fazla piston olması. (Bu ikinci olgunun - dolaylı olarak - fren balatalarının önde daha büyük olması sonucunu doğurduğunu da kaydetmek gerekir...)
Ne garip değil mi? Scooter'ları durduran arka fren ama ön diskler daha büyük, ön kaliperlerde daha fazla piston var ve ön fren balataları daha büyük.
Çok acayip... Kafam karıştı vallahi.
---------- Mesajlar birleştirildi - 01:28 ---------- bir önceki mesaj zamanı 01:05 ----------
Bir de şu video var, görsel anlatıyor, kafada canlandırmaya gerek kalmıyor:
Arka freni sadece gidonu çok çevirmem gereken durumlarda ve gerekli görürsem ön frene ilave olarak kullanıyorum.
Abs varsa farketmez.Sadece gidon dönükken ön frene basmamaya çalış,yeter.
Abs varsa fark etmez mi qwehrhwhxj
Aylarca arka freni tutmayan er5 kullanmıştım. Düşük hızlar harici sorun olmadı.
Tam tersi durumu cesareti olan denesin
https://youtu.be/JJkvrzLWQyw
Konuyla ilgili açıklayıcı bir video ..
tabi ki ön fren. arka fren durdurmuyor ki, istediğin kadar sık. kaya kaya gelirsin. ilk sıkışta arkayı sıkıp saniyesinde ön frenede dokunman gerekiyor. fakat küçüklükten gelme alışkanlık ile ön freni sadece iki parmak ile yavaş yavaş sıkacaksın. panik anı veya normal zamanda eğer ki aniden ön freni sıkarsan düşme olasılığın çok yüksek. ön freni sıkarken yavaş yavaş sertleştire sertleştire sıkman gerekiyor. arka fren yavaşlatır,ön fren durdurur. bu kural hep bilinir.
Sadece ön fren kullanıyorum.Ön yetersiz gelirse belki arka ile destek verilebilir.Fakat o zaman frenle ilgili değil güvenli sürüşle ilgili bir problemin olduğunu düşünmek gerekir.Arka freni sadece 25 30 km hızın altındayken kullanırım. Düşük hızda arka fren dengeye yardımcı olur.
ben burada başka bir yorum yapıcam. ön takımın hissi diye birşey duydunuzu bilmem belki ben uyduruyorum ama bir motorda ön takımdan yani lastiklerden ve tutuş hissinden yorum yaparsak. eğer bu his yok ise fren yaptığında kaydığını veya kayacağını hissedersiniz( en azından bende) çözümü iyi lastiktir iyi lastikli ve kötü lastikli motorla fren deneyin dozajlayarak iyi lastik geri tepki verir tutuğunu hissettirir.
Gerekli Kuvvet Damarlarındaki ASİL KANDA MEVCUTTUR!
M.Kemal ATATÜRK
Şu an bu konu içerisinde 2 kullanıcı var. (0 üye ve 2 misafir)