Belki çok gereksiz, belki "Sanane ulan ben 1 tonluk motora enduro demek istiyorum" denilecek bir konu.
Ama misyoner ruhuma hem motosiklet konusunda, hemde deplasmanda engel olamıyorum, her alanda misyoner olmak birinci önceliğim.
Konuya geçiyoruz gençler, uzun uzun yazmayacağım.
Sadece kilolarından yola çıkarak ikisinin arasındaki uçurumu ayırt edeceğiz.
Enduro motorlar kaç kilo olur ?
MAKSİMUM, TAŞ ÇATLASIN, DÜNYA TERSİNE DÖNSÜN "120 KG!"
Bakın 120 bile olmaz denilecek kadar fazla neredeyse ama, yinede çin menşei olanları da dahil edip 120 diyorum, yazıyla YÜZ YİRMİ KİLOGRAM.
Bu 120kg "En fazla","Maksimum" ağırlıkları.
Hemen bu maksimum 120kg olan çocuklara örnekler verelim.
https://thumpertalk.com/uploads/mont...1362106023.jpg
Honda CR 450 -
110.6 kg(Islak)
https://thumpertalk.com/applications...38497686716cc5
Kawasaki KX 250
105 kg. (Islak)
https://reviews.thumpertalk.com/uplo...2b5705993f.jpg
Yamaha YZ250F
105 kg.(Islak)
Şimdi gencolar, çok sayın büyükler.
Bu motorlar Enduro/motocross sınıfında kullanılan motorlar.
Fotoğraflara baktığımızda armut gibi meydanda olan ortak özellikleri, bisikletvari görüntüleri, ve en hantal honda'nın bile 110.6 kg oluşu.
-Hepsi tek silindir.
-Hepsi çok hafif.
-Hepsi mümkün olduğunca kara düzen,elektronik aksamdan uzak.
Peki benim için için ömrümü yiyen, çoğu kişinin yanlış bildiği, enduro "sanılan" Adventure (ADV) motorlara gelelim.
Hızlı örnekler sıralıyorum;
-Versys enduro değildir.
-R1200gs enduro değildir.
-Africa twin enduro değildir.
-Ktm 1290adv enduro değildir. (Ya hu motorun model kodunda Adv yazıyor zaten daha ne izah ediyim :D)
-Super tenere enduro değildir.
Saydığım bu motorların ortak özelliklerini düşünelim.
-Tek silindir olan yok.
-200 kilo altında olan yok.
-Seleleri uzun uzun gezmek için tasarlanmış.
-Üstlerinden günümüz teknolojisinde bulabileceğiniz bütün elektronik aksamlar mevcut.
-Yere düştüğünde "çoğumuz" yardım almadan yerden kaldıramaz.
-Hepsi amiral gemisi gibi devasa büyük.
-Yakıt depoları sedan bir araç kadar var.
Fotoğraflıyorum hızlıca.
https://d3ejk2xdr0ilnv.cloudfront.ne...GS-2018-02.jpg
BMW R1200GS
ADV 259! Kg.(Islak)
https://moto-station.com/wp-content/...ture-S_6-6.jpg
KTM 1290 Super Adventure-S
244 kg.(Islak)
Adventure örneği fazla vermenin, kafa şişirmesin alemi yok, hemen hemen hepimiz, 3 aylık motorcu olanın bile tanıdığı motorlar çünkü.
Eklemek istediğim notlara gelirsek, durum fotograflardan belli aralarında uçurum var.
"İyi de Mud'cuğum, bunlarda arazide geziyo enduro nasıl olmaz ?"
Çünkü Enduro, arazide gezmek demek değil.
Her toprakta gezen Endurocu olmuyor.
Daha açık tarif edeyim;
Offroad kültürünü bir katalog olarak düşünün, indexine baktığımızda, Enduro-Motocross-Adventure var, bu kadar basit aslında.
Enduro bir sınıftır sadece, Motocross nasıl sadece pistte oluyorsa ve Enduro'dan farklıysa öyle...
Enduro nedir konusunu daha önce paylaşmıştım zaten google yazsanız bile konu önünüze çıkar.
Adventure motorlara Enduro denilmesi aslında biz kullanıcıların hatası değil sadece, bizim ülkemizde satıcı ve tedarikçi güruhu sattığı ürünü tanımadığı için genelde, adventure motorlara enduro dediler, ve bu zamanla dilimize pelesenk oldu.
Malum ikinci el sitesine girdiğinizde adventure diye bir sınıfın olmadığını fark ettiniz değil mi ?
Evet resmiyette böyle bir sınıf yok, çünkü yanlışlar kolay yayılır ve kabul edilir.
Malesef ki varis çorabı satan bir site, motosiklet sınıflarını öğrendiğimiz bir kaynak haline geldi.
Sonuçta yıllar önce enduro diye bir sınıf varmıydı ? Ya da Cross ? Caferacer ? Naked ?
Hayır.
Zamanla kabul edildi hepsi, ve deyim yerindeyse sözlüğe girdi.
Adım kadar eminim, Adventure sınıfı da eninde sonunda motorcu sözlüğüne resmi olarak girecek.
"Anladıkta Mud'cuğum, bir motoru enduro yapan veya yapmayan şey ağırlığı yada silindir sayısı mıdır, ne alaka koçum ?"
Evet bir motorun ağırlığı, ve silindir sayısı o motoru enduro olmaktan men edecek dünya kadar sebepten sadece 2 tanesi.
Ağırlık neden bir motoru enduro olmaktan men eder ?
Arkadaşlar arazide yeri gelince, absürt bir örnek verirsem, bazen öyle yorulursunuz ki, sırtınızda ki 500ml suyu atasınız gelir biraz hafiflemek için.
105 kilo ile 250 kilonun arasında 2 kattan daha fazla fark var farkında mısınız ?!
Enduro pilotları, 100gr fark için kask tercihini degiştiriyor, sırf 2kg kâr etmek için motora elektronik marş takmıyorlar...
Elektronik marş ulan, bütün sistemi toplasan 1kg gelmez kablosu müşürü, adam bunu bile söküp atıyor.
Yorgunluktan 105 kiloluk motoru yerden kaldıramayan adam 255 kiloyu afedersiniz mabadını parçalasa yerinden oynatamaz.
Neden çift silindir olmaz?
Arazide topspeed'i ne yapsın bu adam ?
Zaten düz duvara çıkıyor, dere tepe geçmeye çalışıyor, 40km/s üzeriyle işi yok, çift silindiri neresine assın ?
Adama safi tork lazım, debriyaji saldığında fırlaması lazım motorun ki, kaya, dağ, tepe, yokuş çıkabilsin.
Çamura, kuma saplandığında gazı verip motoru fırlatabilsin.
Tek silindirin verdiği o "Zıbamm!" diye gelen yakıt patlaması etkisi lazım adama.
İki zamanlı motor kullaniyor çoğu, neden ?
100 kilolok motorda, bazen az bazen fazla ama ortalama 7.0 Nm tork ne demek kafanızda bi canlandırın.
Hayatını litrelik racing üzerinde çürütmüş adama Te250 verdiğimde debriyajı hızlı salınca motor tam olarak havada 1 takla atıp tekrar tekerlerinin üzerine düştü.
Yerden kalkmadan verdiği tepki "Oğlum bu ne lan ?!"...
O cümleyi kurarken aktif R1 kullanıcısıydı...
5. viteste senteye gelmek için debriyajı kullanmanız yada amortisör pompalamanız gerekmeyecek kadar yüksek torklu motorlar bunlar.
Ve adventure motorlar...
Evet bu motorlar asfalt dışı yol şartlarında gidebilir, bozuk yollara dayanabilir, özetle offroad yapabilir.
Ama enduro yapamaz.
Bu motorlarla dünyayı gezersiniz, ömürleri hırpalanmaya odaklıdır, dayanırlar, yük taşıtlar çıt çıkarmazlar.
Her türlü uzun yol eziyetine gelirler, cüsselerine orantılı ciğerleri vardır hepsinin.
Motor camiasının ağır başlı, dayanıklı abileridir hepsi.
Ama cüsseleri yüzünden, ufak kardeşleri Enduro/Cross motorlar gibi uçup kacamazlar pek.
Bir kayaya sıkıştıklarında çekip çıkaramazsınız, ya da 5 metre yüksekten aşağı atamazsınız kendi ağırlıkları ile ezilirler.
Enduro kelimesinin kökü Endurance'dır, dayanıklılık anlamına gelir.
Adventure, macera anlamına gelir.
Adventure dediğim motorların hiç biriyle dayanıklılık kanıtlayamazsınız bu kadar net aslında.
Çünkü enduro'da kastedilen dayanıklılık yağmura çamura dayanmak kadar basit bir durum değil.
Ve kelime anlamı olarak Dayanıklılık ile macera arasında büyük farklar var.
Enduro macera gibi basit bir içeriğe sahip değil, Enduro'da aksiyon var, risk var, ölümüne dayanıklılık var.
Siz pes edersiniz en fazla ama Enduro motorlar kayadan sağlam kuduz köpek gibidir, hayati (Salyangoz,radyatör vb.) aksamlarına darbe almadıkça, yan yattım çamura battım demez, naz yapmazlar.
Düz duvara çarpar "Noldu?" demezler.
10 metre mesafeden kaldırıp b** çuvalı gibi atsanız bile kalkar devam ederler.
Çoğuna "Special" denir, çünkü gerçekten özeldir bu iş için.
Dayanmak için, Ekstrem şartlar için doğmuşlardır.
Okudugum bir kitapta yazan bir cümle gibi; "Martılarda avlanır, Kartallarda.
Biri ufak bir balığı tutar, biri kendinden kat büyük geyiği."
Yazarak tarif edilmeyecek, konuşarak en az 5-6 saat muhabbetin soğumayacağı bir konu bu benim için.
Kulağı çınlasın, çok sevdiğim saygı duyduğum, beraber az yol gitmediğim Ares abi bu konuyu okuyacak olsa yine başlarız R1200 Endurodur değildir muhabbetine :D
(Abi cidden tanıdığım sayılı kral adamlardansın ama şu inattan gel vazgeç :D)
Bilen arkadaşlar, yine de umursamadan benim için hepsi enduro diyen arkadaşlar olacaktır tabi ki.
Kardeş hiç umrumda değil inan buna diyen de olacaktır.
Ama belki bilmeyen, "Ha öğrendiğim iyi oldu, artık adventure motorlara enduro demeyiz." diyenlerde mutlaka olacaktır.
Y.N.: "Enduro bir kültür değildir, sınıftır.
Offroad bir kültürdür, ve içinde Enduro-Cross-Adventure gibi sınıfları barındırır."
Okuduğunuz için teşekkürler.
Bedeninizin ve motorunuz çamur, içinizin temiz kalması dileğimle.
Motor üzerinde yaşlanın