Motosikletim güçlü mü, değil mi? Büyük sıkıntılarımızdan birisi...
Reklamlar
-
Çok zaman paylaşımlarda okuyoruz. Motosikletin beygir gücü ile ilgili 'güçlü'-'zayıf' tanımlamaları geçiyor. Kullanıcılar da kendilerine göre hangisi az, hangisi çok fikirlerini paylaşıyor.
Ben de bununla ilgili az olan bilgimle küçük bir karşılaştırmalı paylaşımda bulunayım dedim. Hemen de ekleyeyim de yanlış anlaşılmalara yol açmış olmayayım. Bunu tamamen hem biraz eğlence, hem de bindiğiniz motosikletin kıymetini bilin, küçümsemeyin de yazıyorum.
Honda'dan örneklendireceğim, bu markayı Honda kullandığım için seçtim, özel bir amacım yok. Yapacağım örnekleme ve karşılaştırmaların daha anlaşılır olması için, motosikletleri otomobille kıyaslayacağım. Çoğu kişi motosikletle otomobil farklı şeyler diyecek haklı olarak. Ben de farkındayım ama otomobille kıyaslayınca gözünüzde daha kolay canlanır. Yoksa motosikletle at da farklı, ama güç beygir gücü olarak adlandırılır.
Bu arada beygir gücü nereden çıktı kısaca ona da değineyim: Beygir gücü terimini ilk kullanan ve hesaplayan kişi James Watt olmuş. Watt,1736 ve 1819 yılları arasında yaşamış, buharlı motorların performanslarını artırmak üzerine yaptığı çalışmalarıyla ünlenmiş ve SI birimlerine (Bilim ve uluslararası ticaret alanında farklı ölçü birim sistemleri kullanılmasının yarattığı karmaşıklığı önlemek için bir uluslararası birim sistemi. “SI” olarak ifade edilen Uluslararası Birimler Sistemi 'Système International d'Unités') Watt olarak yerleşen bir mühendis. Watt bunu gözlemledi ve ortalama olarak gerçek bir atın 1 saniyede 1 metre ileriye taşıdığı yük miktarının 50 kg olduğunu gördü. Temel olarak beygir gücü; 75 kg‘lık yükü 1 saniyede 1 metre ileri taşınmasıdır. Günümüzde mühendisler bu ağırlık üzerinden bir beygir gücü tanımlaması yapıyor.
Uzatmadan gelelim kıyaslamaya ve hesaplamaya. Taşıtların gücü taşıtın gücünün ağırlığının ne kadarını taşıdığına göre hesaplanıyor. Yani diyelim ki 100 beygir gücünde bir aracınız var ve aracın ağırlığı 100 kg., bu durumda sizin taşıtınızın her 1 kilogramına 1 beygir gücü düşüyor.
Peki bizim bakış açımızla beygir gücü zayıf olan motosikletler gerçekten zayıf mı acaba?
Honda CBF125
Ağırlık: 128 kilogram
Güç: 10,6 PS (10,45 beygir)
Beygir başına düşen ağırlık: 12,07 kg.
Fiat Linea
Ağırlık: 1.160 kilogram
Güç: 77 beygir
Beygir başına düşen ağırlık: 15,06 kg.
Linea CBF125'ten kabaca 9 kat daha ağır. Yine kaba bir oranlama ile CBF125 ağırlık ve güç oranına göre Linea'ya bakarsak onun ağırlığında olsa 94,7 beygir olması gerekirdi.
Şimdi biraz daha fazla gücü olanlara bakalım:
Honda NC750X
Ağırlık: 230 kilogram
Güç: 54,8 PS (54 beygir)
Beygir başına düşen ağırlık: 4,25 kg.
Porsche 718 Cayman 2.0
Ağırlık: 1.410 kg.
Güç: 300 beygir
Beygir başına düşen ağırlık: 4,7 kg.
Burada da yine ağırlık/güç oranına bakarsak NC, Cayman'dan güçlü. Ben demiyorum, teknik detaylar diyor.
Daha ileriye bakalım:
CBR1000RR Fireblade
Ağırlık: 196 kilogram
Güç: 191 PS (188,31 beygir)
Beygir başına düşen ağırlık: 1,026 kg.
Porsche 911 Speedster
Ağırlık: 981 kilogram
Güç: 500 beygir
Beygir başına düşen ağırlık: 1,96 kg.
Burada CBR Fireblade, 500 beygirlik bir Porsche'den daha mı güçlü çıktı ne? Eğer teknik detaylara bakarak konuşursak öyle. Tabii burada aracın bu gücü yere nasıl aktardığına, ne kadar verimli kullandığına, sürücünün ağırlığına vs. da bakmak gerekiyor. O da ayrı bir konu. Ama temelde söylemeye çalıştığım şey kullandığımız motosikletlerin öyle zayıf ve küçümsenecek güçlerinin olmadığı.
Bize düşen de bunun farkında olup güvenliğimizi ona göre almak. Hangi motosikleti kullanırsanız kullanın ekipmanınız tam olsun. Kader, kısmet demeyin. Siz önce elinizden gelenin en iyisini yapın, dikkati elden bırakmayın.
Hepinize kazsız, belasız, keyif dolu sürüşler.
Reklamlar
-
gayet güzel bir araştırma emeğine sağlık
-
18. 19. yüzyılda olsak, karşılaştırmalarınız geçerli olabilirdi. Sonradan aerodinami, rüzgar direnci diye bir şey çıktı. Gerekli güçün, hızın karesiyle ve aracın şekli şemali(aerodinamisi) ile orantılı olduğu anlaşıldı filan falan.
Şehir içi hızlarda karşılaştırma doğru ama 50-60 km/sa hızları geçince motosikletin beygiri, midilliye dönüyor.
-
Öncelikle emeğe saygı; fakat:
Baz alınan değerler:
Ağırlık - Beygir
Yok sayılanlar:
Vites ve dişliler
Aerodinamik
downforce
devir
rodaj
-
pea adlı üyeden alıntı
18. 19. yüzyılda olsak, karşılaştırmalarınız geçerli olabilirdi. Sonradan aerodinami, rüzgar direnci diye bir şey çıktı. Gerekli güçün, hızın karesiyle ve aracın şekli şemali(aerodinamisi) ile orantılı olduğu anlaşıldı filan falan.
Şehir içi hızlarda karşılaştırma doğru ama 50-60 km/sa hızları geçince motosikletin beygiri, midilliye dönüyor.
Aerodinamik etki 18 ve 19'uncu yüzyılda da vardı. Bu etki yeni değil, ismi 20. yüzyılda şimdi konmuş olabilir. Maalesef de beygir gücü hala kullanılan bir ölçü, benim suçum değil. Son paragrafı da okusanız daha iyi olacakmış Tamamen eğlence amaçlı yazdım. İddiam yok...
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:28 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:26 ----------
arndiol adlı üyeden alıntı
Öncelikle emeğe saygı; fakat:
Baz alınan değerler:
Ağırlık - Beygir
Yok sayılanlar:
Vites ve dişliler
Aerodinamik
downforce
devir
rodaj
Yazıyı tamamen okursanız iddialı değil, eğlence amaçlı yazıldı. Teknik adam değilim, bu saydığınız yok sayılanları da lütfen siz eklerseniz faydalanırız.
-
Yok hocam kesinlikle emeğe saygı tabi ki.
Bizler mühendis değiliz; teknik kısımları o kadar bilmiyorum. Ama düz bir bakış açısı ile bakıldığında yazınız haklı; sonuçta ağırlık temel etken.
-
Sürtünme olmayaydı her şey daha güzel olacaktı.
-
Yüksek hızda düşük hizda, şehir içinde şehir dışında her kulvarda her türlü 4 tekere tokat... 4ever 2 teker
-
1948kg/240hp = 8.1KG (FJ Cruiser)
220kg/66hp = 3.3 KG (Vstorm)
Evet arada farki hissedebiliyorum.
-
54RR adlı üyeden alıntı
Yüksek hızda düşük hizda, şehir içinde şehir dışında her kulvarda her türlü 4 tekere tokat...
4ever 2 teker
motosiklet otomobili sadece düzlükte o da yol kuru ise geçer , virajda ise dört tekerin avantajları çok daha fazla , ohoo ben neler tokatladım falan yazmayın , sürücüsü kullanamıyordur
-
Peki CBF125 Lineayı geçebiliyormu.
-
okanbagiscan adlı üyeden alıntı
Peki CBF125 Lineayı geçebiliyormu.
Sürat ve beygir gücü farklı şeyler Yük taşıyan kamyon Linea'dan daha güçlü ama onu geçemeyebilir.
-
beygiri sürenin ağırlığını da hesaba katmak gerekli.
1200 kg'lık araba + 80 kg sürücü dersek kg başına beygir hesabına pek etkisi olmaz ama 130 kg'lık motosiklete 80 kg sürücü dersek hesapta ciddi değişiklik olur.
-
CB125R o CBF125 yazmışsın.
-
Wing750 adlı üyeden alıntı
Sürat ve beygir gücü farklı şeyler
Yük taşıyan kamyon Linea'dan daha güçlü ama onu geçemeyebilir.
Farklı olduğunu biliyorum Ama bize lazım olanda hız ve ivmelenme.Yoksa kg başına düşen beygirin pek bir anlamı yok.
-
myagdi adlı üyeden alıntı
beygiri sürenin ağırlığını da hesaba katmak gerekli.
1200 kg'lık araba + 80 kg sürücü dersek kg başına beygir hesabına pek etkisi olmaz ama 130 kg'lık motosiklete 80 kg sürücü dersek hesapta ciddi değişiklik olur.
Doğru ama otomobile de 5 kişi binebiliyor. Yani 80x5=400kg. eder ki bu da otomobilin ağırlığını yüzde 30 artırır. Hesap pek değişmez.
-
Nikkfurie adlı üyeden alıntı
motosiklet otomobili sadece düzlükte o da yol kuru ise geçer , virajda ise dört tekerin avantajları çok daha fazla , ohoo ben neler tokatladım falan yazmayın , sürücüsü kullanamıyordur
Zaten yağmurlu havada motoru çıkarmıyorum
İnsanlar sevilmek için yaratıldılar. Eşyalar kullanılmak için. Dünyadaki kaosun nedeni; eşyaların çok sevilip insanların ise kullanılmasıdır.
-
cb125f değil cb125r olacak o
-
54RR adlı üyeden alıntı
Zaten yağmurlu havada motoru çıkarmıyorum
kuru havada Uçmakdere virajlarında o motorla bir Doblo yu bile geçemezsin ;)
-
Yukarıdaki kıyas tamamen doğru.
Amma... Sürücü göz ardı edilmiş.
Otomobilde sürücü ağırlığı % 6-7 arttırırken, motosiklete yaklaşık % 50 arttırıyor.
Motosiklet yine de avantajlı. HIz belli bir miktarı geçince ve aorodinami işin içine girince de bu avantaj BG belli bir değerin altında kalan motosikletler için birden bire kayboluyor.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler