Kural [ Z ] adlı üyeden alıntı
Bir arkadaşını yanına al, yan ayak açıkken motosikleti arka teker ve yan ayak yere basacak ve ön tekeri hafif havaya kaldıracak şekilde kendine doğru yatırsın. Sen de o esnada ön teker havada boşta(yüksüz) iken;
1. Gidonu yavaş ve hızlı şekillerde birkaç küçük deneme ile dikkatlice sağa/sola çevir. Gidonun dönüşünde hiçbir takılma hissi olmamalı, zorlanma olmamalı, gıcırtı veya hırıltıyı andırır rulman sürtünme sesi olmamalı.
2. Gidonu düzelt ve bir dizinin üzerine çöküp iki elinle sağlamca ön tekeri kavra, motosikleti ileri/geri hareket ettirmeye çalışırcasına güçlü şekilde itip çek (arkadaşın motosikleti düşürmesin dikkat et). Bu esnada tekerde herhangi bir boşluk hissi/tıkırtı hissi olmamalı. Dönmeye çalışmalı ancak tek parçaymış hissiyatını tam anlamı ile kusursuzca vermeli.
3. İkinci işlemi bir de gidonda tekrarla. Gidonu, ön teker havada iken sertçe ileri/geri hareket ettirip boşluk olup olmadığını anlamaya gayret et.
Buna göre;
1-2-3: Anormallik yok = Şu an sorun yok
1: Takılma hissiyatı çok az da olsa var = Furş bilyelerin bozulmuş, değiştirilmeli
1: Hırıltıyı andırır bir ses/hissiyat var = Furş bilyelerin bozuldu/bozulmak üzere. Sökülüp kontrol edilmeli, sorun yok ise yağlanmalı. Esasen henüz değişime gerek yok (Önereceğim yağ: Shell GADUS)
2: Tıkırtı hissi var = Ön teker aks somununu sıkıp kontrol et, Furş somununu biraz daha sıkıştırıp tekrar dene. Sorun devam ediyor ise Furş takımını söküp kontrol et, gerekirse değiştir. Ön teker rulmanlarını kontrol et, yalıtımı sağlayan bakalit kısmından su almış ise hızlıca bozulur ve bu sorunu yaratabilir. Kaza söz konusu ise ön amortisör içinde kırım olabilir (Çok çok zor ihtimal), yüklü iken farkedilmeyebilir, sökülüp bakılması gerekebilir.
3: Tıkırtı/boşluk hissi var = Furş takımını sıkıştır, tekrar kontrol et. Sorun devam ediyor ise değiştir.
* Bunların hiç biri değil ise motosikletinin üzerine bin ve gidona sertçe bütün gücünle bastırıp ön amortisörleri sıkıştır. Tıkırtı veya boşluk hissi var mı? Yok ise motosiklet ile hafif rampada çok yavaşça geri giderken aniden ön freni sık, ses veya tıkırtı var mı? Yoksa bu durumun hemen ardından kalkış yap ve aniden sadece ön freni sıkarak dur. Şimdi var mı?
- Var ise ön amortisörlerindeki yağ boşalmış olabilir. Eğer keçelerde aşırı deformasyon varsa, ve amortisör dibinde veya keçesi çevresinde elini sürdüğünde yağ varsa kaçırıyordur. Amortisör keçe takımı alıp (orjinalini öneririm) keçeyi değiştirip tekrar yağı ile doldurmanız gerekir. Takımsız mümkün olmaz, ancak takım ve tecrübeniz varsa kendiniz yapabilirsiniz (çok kolay değildir).
Aklıma gelenleri yazdım. Umarım yardımı olur.