Olay anladığım kadarıyla şu (Rakamlar hayali ve motor yerine otomobil düşünelim [Motordaki lastik kitlenip düşme faktörünü ortadan kaldırmak için]).
Aracınızla 100km/st hızla gidiyorsunuz. Mideniz bulandı, durmanız gerekti ve usulüne uygun frenleme yaptınız. Duruş mesafeniz 40m.
Aynı senaryo, usulüne uygun fren yapmadınız, araçta ABS de yok, lastikler kilitlendi. Duruş mesafeniz 50m.
Bir önceki senaryo, ABS var, lastiklerin kilitlenmesi önlendi, duruş mesafesi 45m.
Sonuçta, en kısa duruş mesafesi tekniğine uygun fren sayesinde.
Ama bir şekilde lastikler kilitlenirse, işte ABS lastiklerin kitlenmesine kıyasla duruş mesafesini kısaltıyor.
Benim anladığım bu.
Cart diye basarsan, kitlememesi için uzatır fren mesafesini. Tüm olay budur bunu birsürü adam anlattı YouTube'da bir video izlesen anlardın mantığı.
Hayvan gibi bi güçle ABS olmayınca direk kitleyecek şekilde fren basıyor adam ABS olduğu için, kitlememesi için de sala sala yavaş yavaş duruyor. Düzgün bi' fren tekniğiyle sıkılırsa daha çabuk durursunuz tabii ki.
ABS'li motorsiklette beni tedirgin eden bir durum var.
Bir kaç başlıkta sordum ama cevap alamadım.
O başlıklarda bahsedilen yüksek denilebilecek bir hızla giderken motosikletin birden fren yapması.
Başlığın birinde frenin tekerin kilitlendiğinden de bahsediliyordu.
Forumda cevap alamayınca aramın iyi olduğu bir servisten aldığım bilgi şuydu...
Saatte 100 le giderken kendi kendine arka fren devreye giriyor. Kızaklama yok, sert fren yok. Kendi kendine devreye giren fren motoru yavaşlatıyor.
Durup kontağı kapatıp açmadan düzelmiyor.
ABS nin böyle bir şey yapması mümkün mü?
Bence evet. Mümkün. Hatta okuduklarımdaki gibi tekeri kilitlemeside mümkün.
İşlemcide veya sensörde sorun olduğunda bunlar olmayacak şeyler değil...
Ne yalan söyleyeyim ben bunları okuyup servistende olduğuyla ilgili bilgi alınca,
birde üstüne üstlük mesleğim icabı bunun çevreden gelebilecek parazitik etkilerle mümkün olabilecepinin idrakinde olunca...
Ne yalan söyleyeyim, ABS den korkup CBS li motosiklet aldım...
Not: içinizde benzer ABS sorunu yaşayan varsa ve paylaşabilirse sevinirim.
Uçağa da binmeyin. Herşey elektronik.
Yeni arabaya da. Hepsi drive by wire. Yani gaz pedalı kelebeklere mekanik olarak bağlı değil. ECU istese tam gaz yapar. Amerika'da bazı Toyotalar yaptı. Ölenler oldu. Toyota'nin CEO'su meclis komitesi önünde sorguya çekildi.
Bu arada modern yüksek cc tüm motosikletler de aynı, Ride by wire diye geçiyor. Süper bir sistem. Faydaları çok.
Sorun şu:
Bir yeniliğin faydası ne, zararı ne? Kullanan kaç kişiden kaçı zarar görmüş, kaçı fayda görmüş?
Yoksa elektrikler te öldürüyor, trafik te. Gaz lambası ve at arabasına dönmek ne derece makul?
Bu arada CBS gereksiz bir teknoloji bence. Eski Hondalarımda vardı. Hidrolik değişimini zorlaştırmaktan başka bir işi yok... Aptal pasif bir sistem.
ABS can ve mal kaybını azaltan kritik bir güvenlik önlemi bence, hele motosiklette...
Aga benim motorumda çift kanal ABS var. En son havada uçuyordum Pazartesi akşamı
1. Gereksiz yere abarttığınızı düşünmekten kendimi alamıyorum.
2. Sanırım ne şekilde yapıldığını bildiğim için tereddüt duyduğumu vurgulayamadım.
Ben mühendisim. Yoktur bizim teknisyenden bir farkımız. Tek farkla.
Biz insanların hayatlarını kolaylaştıran cihazlar tasarlarız...
Bunu yaparken o ürünün kullanımından kaynaklanabilecek risk faktörlerini de hesaba katarız. Bahis konusu üründe de bu var. Ama az ama çok. İstem dışı risk faktörü var.
Siz CBS yi aptalca bir sistem olarak görebilirsiniz. Hatta bunu benim yazdığım yazıya cevaben ikinci kez söylüyorsunuz.
Ama ne hikmetse bu sistemin aptal bir sistem olduğunu düşünmeyen sizden fazla insan olmalıki CBS yi bir güvenlik tedbiri olatak literatüre koymuşlar.
Hidrolik değiştirmek tabiiki zor olacak.
Kara düzenden biraz farklı. Sizin tercihiniz yağ zor değiştirildiği için CBS yi gereksiz görmek olabilir.
Benim tercihim yağın kolay veya zor değişmesinden ziyade sağlayacağı avantaj.
Son olarak;
Motorsikleti tehlikeli bulan milyarlarca insan var dünyada. Binmeyelim o zaman. Hatta yasaklansın. Kaportası bile yok.
Herşey kişinin ne tür riskleri ne oranda kabul edilebilir bulduğuyla ilintili.
Bu meyanda, aynı bakış açısına sahip olmak zorunda değiliz elbette.
Beyler konu biraz da kaska dönmüşken hazir;
Önerebileceğiniz sağlam, nispeten ses açısından konforlu ve görüş alanı çok dar olmayan kask arıyorum. Epey bi kask denedim kapalı ve kafamdan zar zor geçen kasklar takınca bolmuş gibi hissediyorum sanırım kafa yapısından dolayı, sonuç olarak içime sinmiyor.Halihazirda bikaç kez kullanıp kenara attığım kask da mevcut..Bazen onu bazen açık kask kullaniyorum.
Bu sebeplerden çene açılır kaska yönelmeyi düşünüyorum. Bol olacağına, kaskı sıkı sıkı takıp çeneyi kapatırsam kask tam olur gibime geliyor..Öncelikli kriterim sağlam olması ve görüş alanı, sesi de geri plana atabilirim..Son dönemde öte beriye çok harcama yaptığımdan üç beş bin liralik kask düşünmüyorum maalesef, orta fiyatı geçmeyecek, fiyat performans ve çene açilir kask önerilerinizi beklerim.
Nolan ve Shoei'ye bak. Kafa tam yuvarlak ise Arai yapıyor galiba öyle kaskları. O zaman cüzdan üzülebilir ama yapacak bişey yok. Mecburen gidip denemen gerekiyor hocam.
Ben de. Bir markanın bir modelinin bir kaç kullanıcısında çıkan sorundan dolayı ABS'li motosiklet tercih etmeye çekindiğinizi yazdınız.
Eğer bütçeniz el verdiği halde sırf bu yüzden ABS'li motosiklet almadiysanız çok garip. Çünkü fayda ve risk hesaplandığında makul bir tercih değil.
Ancak başka sebeplerle bu tercihi yapıp, bahane olarak bunu ileri sürmenizi anlayabilirim.
Hayatımda 3 kere motordan düştüm; ilki daha kurs alırken düz acemilikten, diğer ikisi de ABS'siz motorla panik frenle ön tekeri kilitlediğimden. Bu son ikisi de acemilik sayılabilir ama motorumda ABS olsaydı düşmeyecektim. Panik fren yapmayı ne kadar iyi öğrenseniz de öyle bir durumla öyle bir zamanda karşılaşırsınız ki bildikleriniz yalan olur. İşte öyle anlarda ABS yaşamla ölüm arasındaki farkı oluşturacak tek unsur olabilir...
böyle bir şey mümkün değil , abs kendi kendine fren basıncı oluşturmaz , sizin parmaklarınızla veya ayağınızla oluşturduğunuz basıncı azaltır , tekerlek dönmeye başlayınca ve siz hala frene basıyorsanız mevcut basıncı tekrar gönderir , tekrar azaltır , tekrar gönderir , bu tekrarlar hız ve yol durumuna göre saniyenin bilmem kaçında bir tekrarlar , yani abs bir çeşit elektromekanik musluk gibi çalışır , içinde frene basınç uygulayacak bir pompa yoktur..
Bu arada hemen belirteyim ABS muhalifi değilim.
Sadece, kişisel tercihlerim sıradışı...
Örneğin, siz her asansörü kullanırken ben bazı markaların bazı seri asansörlerini kullanmayıp, 15. kata merdivenden çıkıyorum.
Vinç sepetin içine girer, 5. kattaki cihazın durumunu illa kendim görmek isterim. Ama beni bina içinde, o kattaki boydan boya cam olan cephenin yanında oturtamazsınız.
Aklıma gelen komik ama bir okadar gerçek iki anektod...
2002 yılı. Çalıştığım firma adına 2,5 milyon dolarlık bir sözleşme imzalamak için mecidiyeköy civarındayım. Toplantı 23. katta. Tabana kuvvet merdivenlerden 23. kata çıktım. Toplantı odasına geçtik. Benim yerim cam cephenin dibi "bu anlaşma yatar deyip" çıktım odadan. Sonra durumu anlatınca, 1.kata inip sözleşmeyi imzalamıştık.
2005 veya 6. Dubaide bir toplantıya davetliyim. Mihmandarım otelimden alır toplantının yapılacağı otele gideriz.
Girişte firma sahipleri karşılar beni. Toplantı 45. Katta. "Yok ben dönüyorum" derim. Adamlar yalvar yakar durumda.
Dünya çapında tüm dünya distribütörleri arasında o yılın iş ortağı seçilmişim.
Herkes yukarıda beni bekliyor
İki double plus whisky ve 45 dk süre istedikten sonra 45.kata çıkıp toplantıya katılabilmiştim
Haşmet bey, bazen tercihlerimiz başkalarına tuhaf getekçelerle farklılık gösterebiliyor...
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:40 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:34 ----------
Başka iki konuda da gördüğümü hatırlıyorum ama arama yaparak bulamıyorum.
En tazesi BN251 başlığındaki son 2-3 haftanın postlarında. Daha eski postlarda da var.
ABS devreye girdikten sonra bahsetmiyorum hocam. Eğer araba için konuşacaksan dediğinize katılıyorum. Motor için düşünürsek norma frenlemede zaten tekerlekleri kitlemiyoruz (varsayım). Kitlemediğimiz için ABSli olan motor ile ABSsiz motorun fren mesafesi aynıdır diye düşünüyorum.
Teorikte öyle gözüküyor ama pratikte zaten ABSsiz motosiklette tekerlekleri kitleyecek kadar frenleme yaparsak düşeriz büyük ihtimal.
Bir arkadaş ABS sisteminin bazen tekerlekleri tam kitlemeden biraz daha önce devreye girdiğini öylemiş o mantık ile uzaması gayet mantıklı oluyor.
Madem kimse bahsetmemiş,
Abs sistemi otomobiller´de oldugu gibi frenleme durumunda, motosikletlerde´de manevra kabiliyetini(kontra)arttirir..
Mevzu iyice kabarsın...
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)