Her civatanın sıkma değeri bellidir.Servis kitabına gerek yok bunun için.
http://www.surkon.net/brosurler/65-C...ma-Tablosu.pdf
Her civatanın sıkma değeri bellidir.Servis kitabına gerek yok bunun için.
http://www.surkon.net/brosurler/65-C...ma-Tablosu.pdf
Drift için ciddi sorun olacağını sanmıyorum. "Motoru şasiye bağlayan cıvata" deyince biraz bloğu inceledim de, şasiye bağlayan birden fazla cıvata var. Bloğun şasiden kurtulması gibi bir durum olacağını sanmıyorum.
Son olarak, naçizane tavsiyem şu olur; koruma demirini sıkan somunun boşluğunu tamamen alın, sıkmaya başladıktan sonra orta-sert direnç gösterdiği yerde bırakın. Tork değerlerine bakınca bizim "haydi bileğine kuvvet" diyerekten sıktığımız cıvataları aslında çok daha az sıkmamız gerektiğini anlıyoruz :D
Herkese teşekkür ederim, ben sadece motor bağlantısı olduğu için sordum. Akşam anahabere çıkmak istemem 😀
Ben de tracer700 icin ayni soruyu merak ediyordum.
Koparmayacak kadar sıkın yeter. Zaten sökerken ne kadar kuvvet harcayacağınızı göreceksiniz, sıkarken de yaklaşık o kuvvetle sıkın. Cıvata sabitleyici kullanılmış ise söktüğünüz cıvatanın diş kısmında renkli bir boyaya benzer kalıntı göreceksiniz. Bu varsa ve elinizde cıvata sabitleyici yoksa cıvataya az miktarda oto boyası veya yağlı boya sürüp o şekilde takın, aynı etkiyi gösterecektir. Cıvata sabitleyici alayım derseniz pahalı ürünlerdir, o iş için gerek yok.
Bunlar, o bağlantı elemanının kendi kopma direnç verileri. Ancak karşı bağlanan eleman bundan daha zayıf olabilir, mesela silindir bloğu. Aluminyum gövdeye açılmış aluminyum diş. Cıvata ise elastik ve plastik esneme miktarı çok hassas hesaplanmış çelik cıvata. O tablo bu mantıkla üreticiye çok kazandırır. Cıvata akma dayanımı ile gerçek tork değerini bulamayız. Daha basit bir mantık ile; Karter yağ boşaltma tapasının akma direnci ile tork değeri hesaplarsak karterde diş kalmaz. Bu tip değerler üretici tarafından belirlenir. Lütfen bu konuda yanlış bilgi vermeyelim. Konuya tam hakim olmayan arkadaşlar bu tip eksik bilgi ile işe kalkışırsa proje yarım kalır.
Tork anahtarı bilinenin aksine daha iyi sıkmak için değil. Çok fazla da sıkmamak için kullanılır.
Vidaların sertlik yoğunluğuna göre ayarı değişir. 8/8 çelik olan M12 civatayi farklı aynı ebatta ki yoğunluğu düşük başka vidayı farklı ayarda sıkmak gerekir. İşin zor olanı aynı vidayı kullanılan yere göre de farklı tork'ta sıkmak gerekir.
Eğer imalatçı bir ayar vermemiş ise sadece tecrübe yada öngörme ile yapılabilir.
Aslında basit gibi görünen ama oldukça bilgi isteyen ince bir iştir..
Fazla sikarsan vida uzar ve kırılabilir. Az sikarsan malzeme gevseyebilir...
Biz elektrik işinde kullanırız M12 busbar civatasini 84 tork la sıkarız mesela. M8 pano civatasini 65 tork la sıkarız
tork anahtarı , civataları somunları fazla sıkıp yalama yapmayın diye kullanılır , yani elinizin ayarı yoksa bir saplamayı , civatayı rahatlıkla koparabilirsiniz , elle fazla sıktığınız ama tam kopma noktasında bıraktığınız bir bağlantı elemanı yolda giderken sıcak-soğuk farkından , aşırı titreşim yada esneme nedeniyle kopup düşebilir !!! tork anahtarı bile tekrar tekrar kullanılan somunlara vs zarar verebiliyor , bunu engellemek için normalde 20 kg sıkılan eski somunlar önce 15 kg sıkılır sonra 45 derece daha sıkılarak bırakılır..
Bu plastik bölge sıkma metodu diye geçer. Genellikle silindir kapak civatası gibi, uzama-akma noktasının istenen sıkıştırma kuvvetine çok yakın olduğu yerlerde tercih edilir.
Ya biz neyden bahsediyorduk? Vatandaş başka cevap bile yazmamış ki biz de teknik s.dik yarıştırıyoruz
...
Ben sadece gerekir mi? Diye sordum olay çok farklı yere geldi. 😀
Tork anahtarı ince işlerde gereklidir.
Bahsettiğin vidayı uygun anahtarla bileğine kuvvet sıkman yeterli olur.
Anahtarın ucuna boru takmak gibi uygulamalar yapmazsan, fazla sıkıp bir yerleri bozman neredeyse imkansız.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)