KASK SEÇİMİNDE DOĞRULAR VE YALNIŞLAR..
-
05 Ağustos 2018, 19:57
#1
Aslında bu yazıyı iki yıl kadar önce yazmaya niyetlenmişken, geçirdiğim bir trafik kazası ile köprücük kemiğimde oluşan çoklu kırıklar nedeniyle platin takılması, daha sonra motosikletle ve kazayla ilgisi olmayan sağlık sorunları ve geçirdiğim ameliyatlar nedeniyle fırsat bulamamıştım. İki yıl gecikmeli olsa da önemli bulduğum için konuyu sizlerle paylaşmaktan kendimi alamadım.
2011 yılında iki tekerlekli hayata geçmeden önce en fazla takıldığım konulardan birisi kask konusuydu.
Doğal olarak herkes gibi iki tekerlek üzerinde kaporta olarak kendi bedeninizi kullanacağınız bir ulaşım aracına geçiyorsanız konu sizi endişelendiriyor. Bu ve benzer forumlarda okuduğum şeyler sonucu bir full-kask ile motosiklet hayatına başlamıştım.
Şimdi.. iki tekerlek üzerinde geçen altı yıl ve toplamda 280 bin kilometre sonrasında her müstakbel motosiklet kullanıcısının kafasını kurcalayan bu konuda kendi bulduğum yanıtları kısaca özetlemek istiyorum. Umarım birilerine yardımcı olur.
================================================== =================================
YANLIŞ-1 : PAHALI KASK İYİDİR
================================================== =================================
Öncelikle konu kask seçimine geldiğinde en sık karşılaştığım klişe, "Kafanız kaç para ediyorsa o fiyatta bir kask takın" cümlesiydi.
Yani Türkçesi kask pahalıysa iyidir. Bir defa bu kesinlikle yanlış. İngiltere'de ulaştırma bakanlığı bünyesinde oluşturulan ve tek işi İngiltere piyasasında satılan kaskların test edilerek güvenlik derecelendirmesi yapmak olan bir departman mevcut. Ve ülkemizde de satılan pek çok marka ve model kask bu kurum tarafından testlere tabi tutularak 1 ile 5 arası yıldız ile derecelendiriliyor. İlgili kurumun web sitesine ve ilgilendiğiniz kaskın test sonuçlarına https://sharp.dft.gov.uk adresinden ulaşabilirsiniz. Bu test sonuçlarında açıkça görülebilir ki Türkiyede 3-5 Bin TL'ye alacağınız kimi kasklar 2-3 yıldızda kalırken, 500-1000 TL'ye alabileceğiniz kimi kasklar 5 Yıldız almış.
================================================== =================================
YANLIŞ-2 : FALANCA MARKA KASK İYİDİR.
================================================== =================================
Bir diğer yanlış bilgi ise bir markanın tüm kasklarının mükemmel olduğu fikridir. Sakın rağbet etmeyiniz. Kimi markalar isimlerini duyurabilmek adına Uluslararası organizasyonlara sponsor olup, ünlü yarışçılara kasklarını giydirir. Gerçekten de firmalar bu tür organizasyonlarda kullanılan kasklarda tüm bilgi ve deneyimlerini konuştururlar. Ama sorun şu ki, aynı markanın sizin satın alacağınız modelinde aynı teknoloji yada malzeme kalitesi olmayabiliyor. Benim önerim bir kaskı almadan önce yukarıda belirttiğim adresten kaç yıldız aldığına bakmanızdır. Eğer varsa ve 5 yıldız almış ise, en azında çok para ödeyip ödemeyeceğinize, o parayı hakedip etmeyeceğine karar verebilirsiniz.
Benim kendi deneyimimdir. Dünyanın en iyi markalarından kabul edilen bir Alman markasına ait bir kask, sadece elimden beton zemine düşme sonucu çene bölümü tuz buz oldu. Sonradan yukarıda bahsettiğim siteyi keşfettikten sonra baktığımda kaskın çarpma testlerinde de çene bölümünün koptuğunu ve sadece 2 yıldız alabildiğini gördüm.
================================================== =================================
YANLIŞ-3 : SADECE FULL KASK GÜVENLİDİR.
================================================== =================================
Aslında bu yazıyı yazma ihtiyacı hissetmeme neden olan asıl sebep bu maddedir. İnternet ortamında yerli yabancı tüm forumlarda kask önerisi istediğinizde hep Full Kask kullanın tavsiyesi ile karşılaşırsınız. Ben de iki yıl süreyle bu tavsiyelere uydum. Ta ki bir gün boğaz köprüsünde soldan dibime kadar sokulmuş aracı fark etmeyip kıl payı kazadan kurtuluncaya dek...
Evet mantıken full kask, yapısı itibariyle olası bir darbede daha fazla koruma sağlamalı.. Ama acaba güvenlik sadece darbeyi aldıktan sonrası için mi geçerli...
Eğer motosikleti bir ulaşım aracı olarak değilde, yarış pistlerinde kullanıyor olsaydık full kask kesinlikle en güvenlisidir derdim.
Ama eğer İstanbul gibi bir şehirde trafik keşmekeşinin içerisinde saatlerinizi geçiriyorsanız, çarpışma sonrası kadar, çarpışmayı engellemekte bir güvenlik sorunudur.
İşte tam da bu noktada full kaskların büyük bir hendikapı var. Ciddi anlamda görüş alanınızı daraltıyorlar. Kullandığınız motosikletin modeli ve aynaların konumu da dikkate alındığında, kimi zaman aynaya bakmak için bile kafanızı yarım saniye süre ile sağa sola çevirmek zorunda kalıyorsunuz. Bazen o yarım saniye sizin kazayı yapıp yapmayacağınızı belirleyen zaman dilimi haline gelebiliyor.
İki tekerlek üzerindeki ikinci yılımın sonunda, yukarıda belirttiğim olay başıma geldikten sonra, daha iyi görüş sağlayacak kask arayışım başladı. Ve sonunda yüzün tamamını kaplayan açılır vizörlü bir yarım kask aldım. Görüş açısı inanılmaz temiz. Resmen daha önce trafikte körmüşüm. O kaskı kullanmaya başladıktan sonra daha önce araçlarla girdiğim tedirgin edici anların hiç birini yaşamaz oldum.
Nitekim, hayatımdaki tek motosiklet kazamı da bu kaskla yaptım. TEM otoyolu Hadım köy mevkiinde, aniden önüme kırıp fren yapan belediyeye ait bir kamyonete arkadan 130 km hızla çarptım. Motosikletten düşüp 70 metre kadar top gibi savruldum. Başımın bariyerlere kaç kez çarptığını ilk üçü dışında hatırlamıyorum. Kazayı şans eseri ve belkide kıyafetlerim sayesinde kırık bir köprücük kemiği ile atlattım. Fakat ne kafamda ne de yüzümde en ufak bir hasar oluşmadı. Kask kullanılamaz hale geldi ama işini yapmıştı.
Ayrıca İtalya, Fransa ve Tayland gibi şehir trafiğinde motosiklet kullanımının bize göre çok daha yoğun olduğu ülkelere bakarsanız, şehir kullanımında yarım kaskların çok daha fazla tercih edildiğini görebilirsiniz.
Bence çarpışmayı önlemek açısından yarım kasklar çok daha fazla güvenlik sunuyor. Ama çok azda olsa ön tarafı tamamen vizörden oluşan full kasklar var. Belki onlardan birini tercih edebilirsiniz.
Ancak burada yarım kasktan kastım, vizörü sadece göz bölgesinde bulunan mini yarım kasklar değil. Kask, yüzün tamamını örtmeli.. Uçan böcekler yada araçların lastiklerinden fırlayan taşlar yüz bölgenize gelirse ciddi yaralanmalara sebep olabilir. Bu nedenle yüzün tamamını örten bir vizör şart.
================================================== =================================
PEKİ DOĞRU KASK NASIL SEÇİLİR.
================================================== =================================
Altı yıl süren ve günde ortalama 2-4 saatini iki tekerlek üzerinde geçirmiş biri olarak, öncelikle konforu birinci planda tutarak kask seçmenizi öneririm. Çünkü sürüş sırasındaki konfor dikatinizin yoldan uzaklaşmasına engel olarak, kaza riskini en aza indirecektir.
Kısaca Kask seçerken aşağıdaki konulara dikkat etmenizi öneririm.
- Bir defa kask başınıza tam oturmalı. Sağa sola oynamamalı. Başınızı sıkmamalı.
- Çene kilidi sağlam olmalı. Çene pedi de rahatsız etmemeli.
- Kask içerisinde hava akımı düzgün olmalı. Terletmemeli, buğu yapmamalı.
- Eğer yoğun olarak trafikte kullanacaksanız görüş açısı en geniş olan kask seçilmeli.(Yarım yada full kask olmasına bakılmaksızın.)
- Kask mümkün olduğunca hafif olmalı. uzun süre başınızın üstünde taşıyacağınız ağırlık, sizi bezdirebilir.
- Mümkün olduğunca yedek parçası bulunabilen marka-modeller tercih edilmeli. Çünkü hareket eden parçalar ve kask yumuşak malzemeleri
zaman içerisinde yıpranıyor. Yeniden kask parası ve konfordan ödün vermemek için yıpranan parçayı değiştirebilir olmanız önemli.
- Kapalı kasklar için, mutlaka markanın modelin kendisi için üretilmiş buğu önleyicisi olmalı. Eğer o modelin kendisine uygun bir buğu
önleyici yoksa, takacağınız oem buğu önleyiciler size aynı performansı vermeyecektir. Bu nedenle kaskı almadan önce buğu
önleyicisinin olup olmadığından, yoksa o marka ve model kask için ayrıca satıldığından emin olun.
- Yüzün ön bölümünü tamamen yada kısmen açık bırakan kasklardan uzak durulmalı. Bir Sakarya gezimiz sırasında gözlük ve nazi kaskı
ile motosiklet kullanan bir arkadaşımız 70-80 km ile seyir halinde iken yüzüne çarpan uçan bir böcek (Bızı yada dozdoz böceği
deniliyor) yüzünden yoldan çıkarak kaza yaptı. Aynı böcekler defalarca benim vizörüme çarpsa da sadece irkilme dışında bir zarar
veremediler.
- Yarım kask, yada çene açılır kasklarda, çalışan parçaların rahat hareket ettiğinden ve sağlam olduğundan emin olun. Elle ve gözle
kontrol ederek anlayabilirsiniz. Çalışan parçalar kapalı iken kaskı salladığınızda azıcıkta olsa oynamamalı.
Reklamlar
-
05 Ağustos 2018, 20:14
#2
Madde 3 forumda linç edilme nedeni olsa da size aynen katılıyorum yazının altına imzamı atarım.
-
05 Ağustos 2018, 20:25
#3
Doğrular var fakat yanlışlarda var. Yarım kask, açık kask yada jet kask hangisini kullanırsanız kullanın. Yanına ek olarak çeneden açılırlarıda koyalım. Şu kadar söyleyeyim çenenin darmadağın olduğunu bir düşün ve sonuçları ne olacak? Ya arkadaş verdiğin örnekteki ülkelerde İtalya ve Fransa'da motosiklet ciddi anlamda önemseniyor ve hayatın içinde olduğu için üstlerine çıkmıyorlar buradaki gibi, Tayland ve hatta Hindistan gibi ülkelerde de halkın alım gücü yok. Bizdeki gibi kask takmak mecburi mantığı ile kaskı takıyorlar.
https://www.google.com.tr/imgres?img...act=mrc&uact=8
-
05 Ağustos 2018, 20:48
#4
Kaskın tam oturması en önemli unsurlardan biri. Yabancı bir adamın dediği gibi, kafanıza oturan 100 dolarlık kask, kafanıza oturmayan 1000 dolarlık kasktan iyi korur.
-
05 Ağustos 2018, 21:38
#5
Bu forumda bazı ucuz kask üretici markaların parayı verip sharp testinden nasıl 4 5 yıldız aldığını bilmeyenimiz yoktur. Sharp testinin güvenilirliği sürekli tartışılmaktadır buna karşın avrupa ve amerikanın uyguladığı güvenlik sertifikaları da önemli bir kriter.
Burda güvenlik konusunda kendini kanıtlamış İtalyan ve Japon markaları var ayrıca bu kaskların fiyatlaması yüksek güvenlikle bielikte boya kalitesi, grafik , vizör dayanıklılığı, arge çalısması barındırıyor. Madem pahalıyla aldığınız o Alman markasının kaskıyla öyle bir olay yaşadınız bunu insanların bilmeye hakkı var. Ayrıca Shoei , AGV, Arai gibi markaların o fiyatlardaki kasklarını sadece sessizliğiyle ünlenmiş bi markanın kaskıyla zan altında bırakmanıza anlam veremiyorum.
Yazınız güzel bilgiler veriyor ancak çoğunluğu kişisel görüşlerinizi belirtmekle birlikte bir çok eksik bilgi de var ama kısaca araştırmadan kask almamalıyız.
-
05 Ağustos 2018, 21:38
#6
İyi akşamlar.Benim de sıkıntım şu: Şakak bölgemin üst kısmı kafa yapısından dolayı biraz kabarık. Bu ilk başta sıkıntı olmasa da motosiklet ile yolculuğa başladıktan yaklaşık 30-45 dakika sonra kafamda uyuşma, karıncalanma başlıyor. Haliyle kask alırken de kafanıza takıp, ben bu kaskla 45 dakika takılayım, kafamda bir rahatsızlık olacak mı? bakayım diyemiyorsunuz. Bana bu durum için tavsiye edebileceğiniz bir kask modeli var mı?
-
05 Ağustos 2018, 22:12
#7
Yarım kaskın övüldüğü kısımda okumayı bıraktım. Siz kendinize saklayın yarım kask ile tespitlerinizi. Yaşamayı seven kişi zaten full face kasktan şaşmaz.
-
05 Ağustos 2018, 22:13
#8
Arai chaser'lar galiba öyle idi. Kask olarak Round Oval Helmet klasmanında aratman gerekiyor herhalde. Kategorilerden kafa yapına bak, o modelleri TR'de dene derim.
https://www.revzilla.com/motorcycle-helmets
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:13 ---------- bir önceki mesaj zamanı 22:12 ----------
mdveysel adlı üyeden alıntı
İyi akşamlar.Benim de sıkıntım şu: Şakak bölgemin üst kısmı kafa yapısından dolayı biraz kabarık. Bu ilk başta sıkıntı olmasa da motosiklet ile yolculuğa başladıktan yaklaşık 30-45 dakika sonra kafamda uyuşma, karıncalanma başlıyor. Haliyle kask alırken de kafanıza takıp, ben bu kaskla 45 dakika takılayım, kafamda bir rahatsızlık olacak mı? bakayım diyemiyorsunuz. Bana bu durum için tavsiye edebileceğiniz bir kask modeli var mı?
Senin sorununa çare olur umarım.
-
05 Ağustos 2018, 22:29
#9
Madde 3 de elmayla armutu karşılaştırmamak lazım. İtalya, Hollanda veya Tayland gibi ülkelerin belirli şehirlerini Istanbul-Ankara-İzmir ile karşılaştıramazsınız.
Karşılaştırabileceğiniz yerler Bodrum, Çeşme, Ula vb. gibi semtler olabilir. Bu semt veya şehirlerde otomobil trafiği minimum ve genel trafik hızı max 50km dir. Bu gibi durumlarda evet açık kask takılabilir.
-
05 Ağustos 2018, 22:50
#10
Yarım kasktan sonrasını okumak içimden gelmedi,yarım kask kullanacağıma vizörlü kross kaskı kullanırım hem ferah hem de çeneyi kapalı kasktan bile fazla korur,yarım kask için parmak arası terlik mecburi olmalı,İtalyanlar öyle kullanıyor
-
05 Ağustos 2018, 23:07
#11
Yarım kaskın kullanımı mümkün ve bu kadar kask üretici firma bu kaskları ece veya dot onayı almışken hepsini genelleyip nazi kaskı muamelesi yapılmasını kabul etmiyorum. Şehir içi dur kalk trafiğin yoğun olduğu İstanbulda ortalama hız zaten 50 km/h i geçmiyor e5 Tem hariç. Bağdat cd zaten 50 km limit var. Bu güzergahları kullanan (ben dahil) kişiler pekala da full yüz vizörü olan jet kask kullanabilir. Görüş açısı ve konfor, sürüş güvenliği bakımından çok önemlidir, sizi olası kaza yapmaktan dahi kurtarır. Siz çenem asfalta sürter derdinde olup full face kask ile kan ter içinde buralarda sürüş yaparsanız en ufak bir hatada kaza yapma olasılığı artar. Arkadaş bu yönden ele almış. Okusaydınız anlardınız. Bence de sürüş koşullarına göre herkes en az, 1 full face 1 de jet kask sahibi olmalı. Çene açılır kaskın çene açık olarak sürüş yapılmaması gerektiğinden ayrıca ağırlık dezavantajından dolayı tavsiye etmiyorum, bu da benim şahsi fikrim.
-
05 Ağustos 2018, 23:11
#12
Sharp'tan sonrasını okumadım. Göz gezdirdim, "Snell" kelimesini de göremedim. Ciddiye alamayacağım, kusura bakmayın.
-
05 Ağustos 2018, 23:17
#13
Madde üçe istinaden;
Bazen full, bazen balaklava üzerine (rüzgar ya da güneş rahatsız etmiyor o bakımdan yazdim balaklavayı) çeneye kadar vizorlü açık kaskla kullaniyorum.
Full kaskla kafamı arkaya çevirdiğimde boynumu geriye itecek kadar sert rüzgar alıyorum, öte yandan bi kaç ufak tehlike de atlattım görüş alanı sebebiyle, açık kask kesinlikle sürüş ve görüş açısından çok rahat, çıplak gözle gorur gibi görebiliyoruz kafayı hafif çevirince ne kask görülüyor ne bişey haliyle.
Fakat; ya çarpar ya da düşersem ne olur endişesi daima oluyor aklimda..Keşke bi ortası olsa sunun diyorum.
Bu doğrultuda, görüş alanı en fazla olan, nispeten racing oturuş pozisyonuna uygun full ya da cene açilir hangi kaskları onerebilirsiniz. ( bütçe 1000-1500 lira, 150 km hızda fırtınalar kopmazsa iyi olur kaskın içinde)
-
05 Ağustos 2018, 23:21
#14
yalnış değil yanlış. önce buradan başlayalım düzeltmeye.
-
05 Ağustos 2018, 23:22
#15
-
05 Ağustos 2018, 23:24
#16
kefkes adlı üyeden alıntı
Madde üçe istinaden;
Bazen full, bazen balaklava üzerine (rüzgar ya da güneş rahatsız etmiyor o bakımdan yazdim balaklavayı) çeneye kadar vizorlü açık kaskla kullaniyorum.
Full kaskla kafamı arkaya çevirdiğimde boynumu geriye itecek kadar sert rüzgar alıyorum, öte yandan bi kaç ufak tehlike de atlattım görüş alanı sebebiyle, açık kask kesinlikle sürüş ve görüş açısından çok rahat, çıplak gözle gorur gibi görebiliyoruz kafayı hafif çevirince ne kask görülüyor ne bişey haliyle.
Fakat; ya çarpar ya da düşersem ne olur endişesi daima oluyor aklimda..Keşke bi ortası olsa sunun diyorum.
Bu doğrultuda, görüş alanı en fazla olan, nispeten racing oturuş pozisyonuna uygun hangi kaskları onerebilirsiniz. ( bütçe 1000-1500 lira, 150 km hızda fırtınalar kopmazsa iyi olur kaskın içinde)
Shoei Qwest kullanıyorum Naked türü makinalarda başarılı lakin SS için maalesef Shoei NXR yani pahalı olanına bakmak zorundasın. İçinde fırtınalar kopmuyor ve benim makine ile maalesef ben hep 150 ile gidiyorum çünkü daha basamıyor
-
05 Ağustos 2018, 23:50
#17
3.maddeye katılmıyorum bugune kadar 4 adet kask sahibi oldum hiçbirinde görüş kaybı yaşamadım.Çene açılır kask kolay takılması icin dizayn edilmistir, açık sekilde kullanilmaz rahmetli barkın bayoğluda bu konuya deginmişti.
Motosiklet kazalarında her zaman en fazla darbe alan kısım çene kısmıdır, çene açılır kaskı kapalı kullansanız bile unutmayınkı kapanan birşey açılabilirde, kurye arkadaşlarım bile (bende kuryeyim) artık full face kask alıyor, bir degil iki degil bu kasklarla kapali halde kaza yapıp çene hasarı alan çok kisi oldu.
Bana inanmayanlar linkleri verdigim cesitli kaynaklara bakabilir sadece kendi gözlemlerinizle insanlari yönlendirmemeye dikkat etmenizde fayda var.
http://www.motosikletsitesi.com/kaza...lik-durum.html
https://motorbikewriter.com/crash-st...cycle-helmets/
-
05 Ağustos 2018, 23:52
#18
Snell'in olmadığı, yarım kaskın ve türevlerinin desteklendiği hiçbir öneri ve incelemeyi dikkate alamıyorum üzgünüm, yazınıza emeğinize saygım var o ayrı. Otoriter ve yaşama değer veren kask üreticilerinin yarım ve türevi kasklara bıraktıkları uyarı ve tavsiye notlarını göze alarak tavsiye etmiyorum asla.
-
06 Ağustos 2018, 00:11
#19
3. maddede o kadar zorlanıyorsanız gidin AX8 EVO alın.Hayvan gibi görüş açısı var.
Ayrıca bana bu kaskın kurtardığı kazanın diğer tür kasklarla yaşansaydı nasıl olurdu onu açıklayın.
Bazı konularda çok emin olup bunu kanıtlamadığınız sürece böyle konular açmayın bence.2 tane bira içince benimde aklıma çok güzel fikirler geliyor ancak bunları bakın bu doğru bu da yanlış diye insanları yanıltmıyorum.
-
06 Ağustos 2018, 01:19
#20
Merak ettim. Bu kask kaç km hızındaki kazaya maruz kaldı?
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)