"Çok dik" yokuştan debriyaj+arka fren ile inmek
Reklamlar
-
Merhabalar, geçen hafta Hero Hunk olan başlangıç motorumla motor kullanmaya ve acemiliğimi atmaya başladım. Nasıl olsa evden dükkana, dükkandan eve kullanacağım için acemiliğim pek sorun teşkil etmez diye düşünmüştüm fakat evimin önündeki yokuş beni benden alıyor her sabah. Yaklaşık 45-50 derecelik, 30-40 metre uzunluğunda insanların yukarı tırmanırken kambur olduğu bir yokuştan bahsediyorum: (şöyle söyleyeyim, yokuşun ortasında durmanız, %100 düşmeniz demek)
Yokuşu çıkarken sorun yok, 1. viteste gazı kökleyip depoya yapışırsam rahat rahat çıkabiliyorum fakat inmek her gün bir macera olmaya başladı...
Üstelik yokuşu iner inmez hemen dönmem gerekiyor ve motoru garajdan çıkarıp gazı verir vermez bu yokuş karşımda, 1. vitese atıp yavaş yavaş bile inmek istesem viraja çok hızlı girmem demek ve ben de bu yüzden yokuşun başında debriyajı sıkıp arka freni kısık kısık basarak gazsız inmeye çalışıyorum, şimdiye kadar bulabildiğim en güvenli yöntem bu oldu.
Fakat bu kısık kısık frenleme esnasında motordan ya da frenlerden "tak!-tak!-tak!" diye sesler duymaya başlıyorum sanki aşağıda bir şeyler kilitleniyormuş gibi, ki bu beni çok korkutuyor. Siz tecrübeli motorculara sormak istiyorum, acaba izlediğim yöntem doğru mu ya da bu frenleme esnasında gelen ses normal midir, ben mi bir şeyleri yanlış yapıyorum acaba?
Şimdiden yorumlarınız için çok teşekkürler
Reklamlar
-
yokuş inişlerinde at 1. vitese sal debriyajı arka freni okşayarak in, en güvenlisi bu.
çıkmak için de ağırlığını öne ver 1. vitesle her türlü çıkarsın, fazla gaz açarsan tekere gelir arkaya yuvarlanırsın.
-
Yokuş aşağı inerken ağırlık tamamen öne bindiği için arka fren değil ön freni kullanman gerek. Yokuşun tepesinde vitesi 1'e al ve birinci viteste yokuşu inmeye başla. Motor freni yetmeyip hızlanmaya başladığında yavaş yavaş ön freni sıkarak hızını düşür. Merak etme ağırlık öne bindiği için ön lastiğin kolay kolay kaymaz. Yani yokuş inerken ön frenden başka bir şeye basmayacaksın. Aklın sadece ön frende olacak.
-
mustafa_325 adlı üyeden alıntı
Yokuş aşağı inerken ağırlık tamamen öne bindiği için arka fren değil ön freni kullanman gerek. Yokuşun tepesinde vitesi 1'e al ve birinci viteste yokuşu inmeye başla. Motor freni yetmeyip hızlanmaya başladığında yavaş yavaş ön freni sıkarak hızını düşür. Merak etme ağırlık öne bindiği için ön lastiğin kolay kolay kaymaz. Yani yokuş inerken ön frenden başka bir şeye basmayacaksın. Aklın sadece ön frende olacak.
motor freni artı çok hafif arka fren yeterli. ön fren çok tehlikeli. zaten rampa aşağı bütün yük önde, hem sağlıklı görüş olmaz hem de en ufak bi çakıl, su vb durumlarında yarım saniyede çuval gibi düşer. lütfen emin olmadığınız konularda yorum yapmayın, vicdan azabıyla baş edemezsiniz.
arka frenle in, ön frenle destekle.
-
öyle dik yokuşları tırmanırken ya da inerken ağırlık hangi tarafa yüklenirse o freni kullanmalısın inerken ön freni kullanacaksın çıkarken de durman gerektiğinde arka freni kullanman lazım eğer çıkarken ön frenle durmaya çalısırsan hele ki artçın varsa arka freni kullanmassan eğer ön freni sıksan bile ön teker kaya kaya geri inersin..
-
Benim de en zorlandığım şey yokuş inmek. Yokuş inerken önüme bir şey çıkıp durmak zorunda kalacağım diye her seferinde korka korka iniyorum. Ben hem ön freni hem arka freni tatlı tatlı sıkarak iniyorum.
-
son kez yorum yapıyorum.
yokuş yukarı çıkarken fren yapmak zorunda kalırsan arka fren seni asfaltta tutar. ön frenle destekleyerek durursun. durduktan sonra arka frenin basılı olması şart.
aşağı inerken motor freni olmazsa olmaz arka frenle çok hafif oynayarak inersin, durma istersen ön arka fren eşit bi şekilde durursun. durduktan sonra ön fren basılı olması şart.
-
schizo adlı üyeden alıntı
son kez yorum yapıyorum.
yokuş yukarı çıkarken fren yapmak zorunda kalırsan arka fren seni asfaltta tutar. ön frenle destekleyerek durursun. durduktan sonra arka frenin basılı olması şart.
aşağı inerken motor freni olmazsa olmaz arka frenle çok hafif oynayarak inersin, durma istersen ön arka fren eşit bi şekilde durursun. durduktan sonra ön fren basılı olması şart.
Çok teşekkürler, sanırım ben stop etme korkusundan debriyajı sıktığım için motorun motor freni yapmasına müsaade etmiyorum belki de o kilitlenme seslerini bu yüzden duyuyorum. Bundan sonra aynen bu şekilde deneyeceğim
-
schizo adlı üyeden alıntı
motor freni artı çok hafif arka fren yeterli. ön fren çok tehlikeli. zaten rampa aşağı bütün yük önde, hem sağlıklı görüş olmaz hem de en ufak bi çakıl, su vb durumlarında yarım saniyede çuval gibi düşer. lütfen emin olmadığınız konularda yorum yapmayın, vicdan azabıyla baş edemezsiniz.
arka frenle in, ön frenle destekle.
Arka frenin yeteceğini varsayarak yorum yapıyorsunuz. Eğer yokuş aşağı kaygan zeminde gidiliyorsa arka lastikte neredeyse hiç tutuş olmaz ve araç aşağı doğru hızlanarak gider. Böyle bir durumda hızı düşürmenin tek yolu yol tutuşunun yüksek olduğu lastiği kullanmaktır.
Bunu rahatlıkla deneyerek öğrenebilirsiniz. Dik bir yokuşta önce arka frenle hızınızı düşürmeye çalışın sonra ön frenle. Hangisinin daha etkili ve güvenli olduğunu görün.
-
24 Temmuz 2018, 15:20
#10
mustafa_325 adlı üyeden alıntı
Arka frenin yeteceğini varsayarak yorum yapıyorsunuz. Eğer yokuş aşağı kaygan zeminde gidiliyorsa arka lastikte neredeyse hiç tutuş olmaz ve araç aşağı doğru hızlanarak gider. Böyle bir durumda hızı düşürmenin tek yolu yol tutuşunun yüksek olduğu lastiği kullanmaktır.
Bunu rahatlıkla deneyerek öğrenebilirsiniz. Dik bir yokuşta önce arka frenle hızınızı düşürmeye çalışın sonra ön frenle. Hangisinin daha etkili ve güvenli olduğunu görün.
hocam siz kaygan zeminde ön frene basmaktan mı bahsediyosunuz ben mi yanlış anlıyorum? o kaygan zeminde zaten fren kullanılmaz. motor freni yapıp allaha dua ediceksin. arka tekeri kitlersen hızlanarak düşersin, ön freni kullanırsan çuval gibi yapışırsın yere. yapmayın allah aşkına ya. ben 12 senedir deneyerek öğrendim zaten. yokuş aşağı inerken yol görüşünüz çok az olur, ıslağı toprağı görmeniz zorlaşır, ön fren sıkmanız halinde düşersiniz. yahu kime ne anlatıyorum yahu. sustum artık. kardeşim sen de ikisini de dene hangisi mantıklıysa yap.
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:20 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:17 ----------
gurkhan adlı üyeden alıntı
Çok teşekkürler, sanırım ben stop etme korkusundan debriyajı sıktığım için motorun motor freni yapmasına müsaade etmiyorum belki de o kilitlenme seslerini bu yüzden duyuyorum. Bundan sonra aynen bu şekilde deneyeceğim
hacım 1. vitese atıyosun debriyajı bırakıp arka tekeri kitlemeden arka fren yapıyosun, gerektiği yerde ön freni çok çok az sıkarak destekleyebilirsin. hızını sabit tutman senin yararına, hızlanmaya başlarsa engelle. güzel sürüşler.
-
24 Temmuz 2018, 15:52
#11
Zaten kendin deneyerek en güvenli yöntemi bulmuşsun. Bence macera arama, o sistem devam et.
-
24 Temmuz 2018, 15:54
#12
Birde ben yorum katayım
Ben olsam inerken motor freni + ağırlıklı ön + arka. Yokuşu iner inmez hemen dönerken de minimum hızda ön freni salar öyle dönerim.
çıkarken rampada duracaksam arka fren ile dururum.
dogru veya yanlış bende böyle
-
24 Temmuz 2018, 16:18
#13
Benzeri bir yokuş bende de var ama bende ilaveten ABS var, biraz daha rahat.
Yokuş inerken debriyaja basarsan hızlanırsın, dolayısı ile mümkünse en uygun ve en düşük viteste inmelisin, bu zaten hızı limitleyecek.
Ayrıca arka tekerden alabileceğin frenlemeyi de büyük oranda almış olacaksın, biraz yavaşlamak için arka fren işe yarayabilir ama seni durdurmaz.
İnişte daha da yavaşlamak gerekirse ön freni kullanmak zorundasın. Eğer yağmur, kar vs de varsa işte sorun o zaman başlar.
Çıkışta ise durman gerekirse mutlaka arka freni kullanman gerekir, yoksa ön fren tamamen sıkılı olsa bile geriye doğru kayabilirsin.
Özetle yağmur, kar, kayganlığa sebep olan birşey olması haricinde asıl durma gücünü yük binen tarafta yapabilirsin.
Kayganlık varsa zaten o yolu kullanma, motoru yukarda bırak ya da o gün motorla çıkma.
Hamdım, piştim, hala hamım.
-
24 Temmuz 2018, 19:36
#14
Herkes aynı şeyi söylemiş ama bir de ben söyleyeyim. Debriyaja basmayın, 1. vitese atıp kompresyona bırakın motoru. Aşırı hızlanmasını önlemek için çok az düzeyde arka fren ve ön freni kombine kullanmalısınız. Arka teker kaymaya çok müsait olduğu için kitlenebilir. Panik yapmayın, arka fren basıncını azaltıp ön fren basıncını minimal düzeyde artırın. Tekrar söylemek istiyorum, sakın debriyaja basarak inmeyin. En önemli husus bu.
-
24 Temmuz 2018, 19:42
#15
Dik yokuştan inerken,yarim veya tam farketmez debriyaj çekildiginde tüm enerji ön fren sistemine biner.dolayisiyla fren merkezindeki bu yük gidonun manevra kabiliyetine olumsuz etki yapar.
Olasi durum: hiz azalip durmaya yakin oldugu zaman,motorun stop etmemesi icin kontrollu bir sekilde debriyaj kullanilabilir.
Yapilacak işlem basit,yukaridaki yorumlarda verilmiş
Kompresyon+on/arka dozlu kombine fren
Egim açısı ve hiz a göre;
Arka %50-60
On %15-20
-
24 Temmuz 2018, 19:57
#16
Aynı yokuşun 20 metrelik versiyonu benim garajıma girişte, 80 metrelik versiyonu sokağıma girişte var. Ybr kullanırken yokuş ortasında durup devam etmedim ama defalarca indim duke200 ve mt07 ile defalarca durdum kalktım yokuşta sıkıntı olmadı.
Aşşağı inerken arka freni hiç kullanma , arkayı kitlersen panik yapman muhtemel(ben korumalı bot giyince arka frenin dozajını hiç ayarlıyamıyorum) . At 1. vitese hafif hafif ön frenle in.
-
24 Temmuz 2018, 20:00
#17
Peki bu % orani nasil saglayacagiz?
Ön %15-20 Fren manetinin 5/1 oraninda balatanin disk flanşini hafif isirmasi yeterli
Arka:fren peginin 5/3 veya 4 oraninda durmadan bir iki tik yukarda olacak sekilde yavaşlatacak şekilde.
-
24 Temmuz 2018, 20:54
#18
Dik yokusta ön frene basilmaz direk arka fren yetersiz gördugün yerde ön frenede hafif dokun, cıkarken durmak zorunda kalırsan arka frene tam bas ve debriyaji yumsak kullanarak motoru kaldır. Ön fren agırlikli diyen abiler/arkadaslar stoppieden düsmemis hic heralde adam acemi ön fren panik yapar harc diye basar sonrasi malum
-
24 Temmuz 2018, 23:36
#19
Yahu ön fren ne korkutmuş motorcuyu arkadaş, adamlar arkayı kilitleyip aşağı doğru hızlanarak kaymaya başlasa bile ön frene dokunmayacakmış gibi konuşuyor.
Hep anlattım, bir daha anlatayım. Bakınız bu videoda Barry amcamız arazide, yani taşın, çakılın, yosunun olduğu yerde fren yapmayı anlatıyor. Ve diyor ki, %75 ön freni kullanın.
Lastiklerinizi düzgün bir şeyle değiştirdikten sonra kaygan zemin sabunlu yol veya buz pisti olmadıktan sizi durduracak en büyük güç ön frendir. Rahmetlinin de bir videosu vardı, orada da arazi eğitimi alıyordu bilindik bir eğitmenden. Adam yamaç aşağı ön freni sıkıyor, arka lastiği havaya kaldırıyor ve bir daha yere değdirmeden aşağı iniyordu. Sonra aynısını yamacı çıkarken ön kaldırıp yapıyordu. Videoda 10:20'den sonra bahsettiğim yeri izleyebilirsiniz.
Abinin bunu yapmaktaki asıl amacı, ana tutuş gücünün yokuş aşağı kalan tekerlekte olduğunu göstermek. Yani yokuş aşağı inerken ön freni, çıkarken arka freni kullanıyoruz bizi durdurması için. Hatta yokuş yukarı çıkarken bile ileri doğru bir miktar momentumumuz olduğu için, bizi durdurana kadar ön freni; sonra olduğumuz yerde kalmak, yokuş aşağı kaymamak için arka freni kullanırız.
Lastikleriniz genelde düşündüğünüzden daha fazla tutar yolu, dolayısıyla kendinizi yavaş yavaş ön fren kullanmaya alıştırın. Barry'nin de tavsiye ettiği gibi, ön tekerleği kısa süreli kilitleyerek duruma alışmayı ve ön kilitlendiğinde dengenizi sağlayabilmeyi denerseniz daha da iyi olur.
-
24 Temmuz 2018, 23:38
#20
viteste in ,debriyaja basma
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)