bendede oluyo arada ciddi bir kayma değil ama hissediyorum ayrıca kaydırmalı debriyaj var ona rağmen virajda vites düşürdüğümde yine kayma hissediyorum lastiklerim stock ben buna bağlıyorum şimdilik
Sensör çözünürlüğü diye bir kavram var aslında, güzel bir benzetme olması için söylememiştim
Kaynak: https://en.wikipedia.org/wiki/SensorThe resolution of a sensor is the smallest change it can detect in the quantity that it is measuring.
Yazdığımı daha düzgün şekilde açıklayayım.
CBR500R ön ABS diski:
Arka ABS diski:
Üşenmedim saydım. Ön diskte 60 delik, arka diskte 50 delik var. Bu da ön ABS kanalının çözünürlüğünü 6 derece/delik, arkanınkini de 7.2 derece/delik yapıyor. Yani arada %20'lik bir algılama/çözünürlük farkı var.
Bunun yanında arka ABS pompası daha güçsüz olabilir ya da toleransı daha yüksek olabilir. Bunları da Honda'da sormak lazım.
Bence de açının bir önemi yok. Burada asıl önemli olan, tekerin kilitlendiğini en kısa zamanda öğrenmek.
Bu disklerin karşısında yaklaşım sensörü (proximity sensor) denen bir parça var. Bu parçanın çapına uygun boşluklar ve dolu kısımlar oluşturulmak zorunda.
Atıyorum, 2mm. delik, 2mm. dolu kısım. Çap arttığı zaman bu 2mm. lere uymak zorunda. Tabii, bu 2/2mm veya 3/3mm de olabilir.
Bir devirde çözünürlüğü artırmak bu delik ve dolu olan kısımların daha küçük olmasına ve sensörün çapının daha az olmasına neden olur.
Daha ufak sensör yok mu? Var, ama üreticiler en iyi çalışmayı zaten belirleyip ona uygun sensörü takmışlardır.
Açının önem(sizliğ)i konusunda katılmıyorum. Katılmıyorum derken, benim düşüncem bu anlamında değil; bilimsel gerçek bu anlamında. Şöyle düşünelim:
17'şer inç çaplı iki tekerleğimiz olsun. Kolaylık olsun diye yanak genişlikleri arasındaki farkı ihmal edelim, yani sabit hızda tekerleklerin ikisi de aynı açısal hızda dönüyor olsun. Eğer tekerleğin dış çaplarını farklı varsaysaydık, iki tekerlek dış çapta aynı çizgisel hızda dönmelerine rağmen, farklı açısal hızlarda döneceklerdi.
Şimdi, iki tekerleğin aynı açısal hızda döndüğü varsayımımıza geri dönelim. Öndeki ABS rotoru bezelye arkadaşın belirttiği gibi 60 delik, delikler arası 6°; arkada 50 delik, delikler arası 7,2° olsun. Arka rotorun orijinal halinde dediğiniz gibi hem delik genişliği, hem delikler arası yanak genişliği 2'şer mm olsun.
Şimdi biz arka ABS rotorunu büyütelim. İlk çapı atıyorum 100mm iken biz bunu 200mm'e çıkaralım. Yanak/delik genişliğimiz de, haydi kolaylık olsun, iki katına çıksın. A-a, ama nasıl olur? Elimizde 4mm yanak ve 4mm delik olduğu halde başlangıçtakiyle aynı açısal hızda döndükleri için okuyucunun önünden daha yüksek çizgisel hızda geçiyorlar. Bu da demek oluyor ki birim zamanda okuyucunun önünden aynı sayıda delik geçiyor. Yani yakınlık sensörümüzün bilgi alma sıklığı değişmediği için sensör çözünürlüğümüz aynı kalıyor.
Anlatabildim mi? Anlatamadıysam bana yazıklar olsun çünkü. Daha düzgün kafayla tekrar geleyim bir ara.
Yanak/delik demişsin, ben dolu/delik diyeceğim.
Yazdıklarına bir itirazım yok. Tabii ki , ABS diskinin çapını büyütüp, dolu/delik oranını da orantılı olarak artırırsan
hız aynı kalacaktır.
Yalnız tekerin kilitlendiğini öğrenmek için ECU'nün istediği hızlar, ABS ünitesine gönderilen "bırak" komutu için, Honda zaten gerekeni yapmıştır.
Yani arka tekerdeki disk çapının az olması, delik sayısının az olması falan Honda Ar-Ge sine iş öğretmek gibi oluyor.
Dolu/delik sayısını artırmak iyi bir şey midir? İyidir.
Honda'da ki mühendise sorsan gereksiz der.
Arka fren genelde denge sağlamak için kullanılır. Viraj içinde motorun yönünü değiştirmek, çizgisini değiştirmek ya da kafayı içeri sokmak gibi amaç ve yetenekleriniz yoksa arka frene basmayınız. Size garip gelebilir ama arka fren genellikle arka tekeri kaydırmak için kullanılır. Lütfen araştırın ve okuyun. Daha iyi bir fren hissi istiyorsanız kaliteli balatalar kullanın.
Haşmet bey bu konuda acayip bir karmaşalık var.
Kimi motorda virajdayken de olsa, viraj abs'si diye bahsedilen cornering abs bulunmamasına rağmen devreye giriyor. Kimi motorda da çok hafif bir yatma olduğunda dahi arka freni bir iki kez yanlışlık ile kitleyip aha bu sefer finişi gördüm dediğim oldu.
Denediğim kadarı ile ktm390'daki abs ile vstrom'da denediğim abs kesinlikle farklı geldi bana. Bakıldığında ikisinde de cornering abs yok ama bir tanesi devreye giriyor.
dün üşenmedim denedim. otoparkın kaygan zemininde 15 km/s civarındayken kökleyince durana kadar arka abs çatır çutur çalıştı.
Konu ile doğrudan ilgili olmayabilir ama
özellikle bozuk zeminde, yamalı asfaltta, hafif zıplama hissi veren yerlerde ABS saçma sapan işler yapabiliyor.
Hamdım, piştim, hala hamım.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)