Bu resimdeki benim yaptırdığım römork. Bugün ilk kez teste çıkardım. Konu da iyi denk geldi.
Römork etli borudan bükülerek yapıldı. 25-30 kilo kadar çekiyor. Daha ince ve hafif borudan da üretilebilir. Ustamın güvenlik takıntısı nedeniyle olması gerekenden ağır ve etli malzeme kullandık.
Bu haliyle sürüşe etkisi neredeyse 0. Devrilme veya denge problemi söz konusu değil. Römorklu römorksuz aynı açıyla U dönüşü yapabildim.
Biraz daha ayar çektikten sonra daha sürülebilir hale gelecek.
Daha kısa römork benim işime yaramaz, bu uzunluk benim tercihim idi. Benim işimi gördükten ve sürüşe sıkıntı oluşturmadıktan sonra NC'nin teker arası mesafenin konuyla alakası yok.
Hocam mesajda yanlış yazmışım "Ancak tek teker römork, motorla birlikte..." olması gerekiyordu. Zaten tek teker yapmayı düşünüyorum.
Güzel olmuş hocam. Ustanız bir bakıma iyi etmiş. Römork ağır olursa çok fazla zıplamayacaktır, çukurlarda veya tümseklerde dengenizi bozmayacaktır.
Sizin meslek nedir??
---------- Mesajlar birleştirildi - 20:12 ---------- bir önceki mesaj zamanı 19:51 ----------
************************************************** ************************************************** ********************
-------------------------------------------Motosikletine Römork Takacak veya(kişiselleştirecek)arkadaşlar teknik bilgiler;
1-Romork bağlantısından(hareketli boğaz)römork teker aksının ölçüsü,motosikletinizin aks ölçüsünü geçmesin %10-%20 daha kısa olabilir.Aksi halde kaçış ve dönüş açınız,araç stabilitesi ve ergonomisi bozulacaktır.
2-Aracınızın teker ölçülerinden daha küçük ebatta romork teker seçimi yapınız.
3-Romork genişliği,aracınızın en geniş ölçüsünü geçmesin.(dikiz aynaları)
4-Metal konstrüksiyonda ağırlık dengelemesini eşit yapınız.
Not:Yaklaşık 12 yıldır Mekanık tasarım,ve ağır vasıta,çekici ve kamyon üretimi üzerine Ar-ge Mühendisliği yaptım,konuyla alakalı takıldığınız noktaları sorabilirsiniz.
01.01.2016 tarihli ehliyet mevzuatından öncesinde, başka bir araç ile çekilerek veya itilerek hareketi sağlanan 750 kg' a kadarki römorklara ayrıca bir ehliyet istenmez iken, 750 kg üzerindeki tüm römorklar için "Çekici(TIR)(D sınıfı)" şartı aranıyordu. Fakat;
01.01.2016 tarihli mevzuata göre römork takılan araçlarda ehliyet sınıfının sonunda "...E" ibaresi eklidir. Yani otomobil ile herhangi bir ağırlık belirtilmeksizin, yani ağırlığı her ne olursa olsun tüm römorklar için otomobilde "BE", Otobüste "DE"(römorklu otobüs=körüklü otobüs. Şu anki metrobüsler gibi...), Çekicide (TIR' da) "CE" sınıfı ehliyet şartı aranmaktadır. Buna ek olarak ticari sınıflar için de yük ve yolcu için SRC2 ve SRC4 belgeleri de aranmaktadır. İlginçtir ki motosiklet için "römorklu araç" sınıfı yok. Buradan da sistemin motosikleti ne kadar ciddiye aldığını görebiliyoruz.
Açıkçası şu anda motosikletinize römork takmanız durumunda, ehliyet sınıfı yeterliliği bazında incelersek sistemdeki boşluğu/açığı kullanıyor olursunuz. Yani size römork taktığınız için ceza kesemeyecektir. Çünkü motosiklete römork ile ilgili bir mevzuat yok.
Fakat. iş uzadığında canınızı sıkacak kısım ehliyet değil römorkun kendisi olur. Römork eğer 750 kg üzerinde ise, römorkun kendisine ruhsat düzenlenmesi ve muayeneye tabi olması şartları var. Tabi ki ışıklandırma, fren sistemi ve gerekli ikazların bulunması da var... Sizin römorkunuz 750 kg altında olacaktır diye tahmin ediyorum (750 kg üzeri motosiklet römorkları mevcut). Römorkunuzda motosikletinizden destek alarak çalışacak fren sistemi (kablolu sistem ile arka frene basitça bağlanabilir), gerekli fren/park/plakalık/sinyal lambaları, reflektif ikazlar olduğunda römork için yasal mevzuatı da atlatmış olursunuz. Yine de atlatması sorun olabilecek tek bir konu kalıyor.
Römorku motosiklete bağlayacağınız bağlantı aparatının motosiklet ruhsatına işli olması zorunluluğu. Bunun için yetkili bir mühendisin çizeceği projenin onaylanıp (bu onayın TSE' den de onaylatılması gerekir ki hiç bulaşmayın, benim CBF150 Cafe Racer Project' i takip ettiyseniz orada konuyla ilgili detayları belirtmiştim) ardından aracın muayeneden geçirilmesi ve ruhsatın yenilenmesi gerekiyor. Ardından bir plaka daha bastırıp römorkun arkasına asmalısınız.
Gerçek prosedür bu.
Motosiklet römorku ve ehliyet yasal olarak boşlukta kalsa da işin kilitlendiği kısım motosikletinizdeki yasal değişiklik olacaktır.
Ya hu ne kadar güzel bilgiler okudum, ne güzel şeyler öğrendim. İşte özlediğimiz MT
Konusu açılınca bilenler nasılda döktürüyor.
Kural [Z] hocam elinize sağlık. Belli ki motosiklete yapacağımız parça biraz sıkıntı yapacak gibi gözüküyor. Ama denemeye değer.
Aslında şaseye civatasız, üstüne otutturabileceğim basit bir parça yapmak istiyorum fakat pek mümkün değil gibi gözüküyor. Veya saçdan kelepçe yapıp şaseye sıkıştırarak bağlamayı da düşünüyorum fakat mukavemet hesabı yapmam lazım. Yolda çıkıp düşmesin Şasenin üstünde hiç bir modifikasyon yapmadan (civatasını bile gevşetmeden) bağlayabilirsem ne TÜV ne polis amcalar kolay kolay bir şey yapamaz diye düşünüyorum. Nasipse ramazanda vakit geçsin diye işe koyulacağım.
İyi güzel fikir de bu yollarda arka çantaya , yan çanta ya bile ceza yazılıyor , senin makina yi bağlar bağlar bir de yediemin parası bir de usulsüzlük cezaları yetsin muhtemelen.
Motosikletinizde topcase ruhsata işli ise, bağlantıyı topcase üzerinden yapabilirseniz bir açık yakalamış olursunuz. Sonuçta topcase ruhsata işli, topcase' in bağlama şekli müfredata uygun, topcase üzerindeki küçük bir bağlama elemanı sizi kurtarabilir. Tabi hatırlatırım ki ruhsatınızda çeki demiri için bir detay belirtilmediğinden yine dönüp aynı noktaya gelmiş oluyoruz. Yine de bir kaçamak bakış açısı, göz boyama için kullanılacak bir yol diyebiliriz. Sonuçta topcase' in kendi tasarımı mühendisin çizdiği projede (genellikle) birebir yansıtılmamış oluyor.
Çanta ve demir de işli değil. Demek ki çevirmeye girsek b*ku yiyeceğiz
---------- Mesajlar birleştirildi - 22:13 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:34 ----------
Bu römork arka teker milinin içine bağlanıyor. Fakat benim motosikletin teker mili içi dolu malzemeden yapılmış. Buna çevirme şansım var mı? Daha önce böyle bir parça ya görmedim yada hiç dikkatimi çekmemişti.
Daha uzun civata kullanarak aynı sonucu elde edebilirsiniz.
Tornacıda içi boş mil yaptırılır ancak sağlam olur mu soru işareti. Daha uzun mil alıp, iki ucundan içini 3-5 cm boşalttırıp, içine diş açtırılabilir.
Kıymetli arkadaşlar, rx3i evoya kms y200 alıp takarsam, 1- Evo onu uzun yolda taşıyabilir mi? 2- Memur bey abilerle ne kadar papaz olurum. Not; 3 çanta ruhsata işli. Aslında kms y 200 yerine SWİNG SİDECAR tercih ederdim ama , sanırım TR de zor. Levent kestane kebap , acele cevap. Hürmetlerle.
Arkadaslar
Motora romork takmak kanuni degil. Polis de ceza yazar bir kaza anında zaten halin harap ne sigorta calisir ne kanun.
Ayrıca hem verim hem güvenlik acisindan sağlıklı da degil. Bir kere yuku motor uzerinde tasimak yerine romork'da tasimak daha verimli degildir. her halukarda daha cok surtunme kaybı olur yakıt artar ivmelenme ve frenleme negatif etkilenir.
Ayrıca KESİNLİKLE COK TEHLİKELİ. Motorda tasinamayacak kadar miktarda fazla yükün arkada frensiz bir romorkta taşınması çok yanlış. Kaldı ki motorda tasinmasi imkansız miktarda bir yuku romorkta tasimak icin o yuk kadar agirlikta bir konstruksiyonu da peşinden sürükliyorsun. Ani frenda kazada kafana gecmesi yada savrulup birilerinin üzerine düşmesi saplanması muhtemel ve boyle bir durumda sigorta'nın yalan oldugu bir duruma asla kendinizi dusurmeyin.
Olayın konstruksiyon boyutuna gelirsek. Küçümsemek istemem ama usta takımına kaynatarak kestirip biçtirerek yapılan konstrüksiyonlar ne kadar sağlam olurlar ise olsunlar bazen kopabilir ayrılabilirler. Sebebi vibrasyon dinamik yüklenme ve malzeme yorulmasıdır. Zincir ince noktasında kopar. Size bir ornek gecenlerde aldigim NC750x üzerinde şahane bir topcase ve dana kadar da bağlama demirleri vardı. Ancak yolda bu demir kaynak yerinden kırıldığını gördüm ve topacse'i arkadasin arabaya verip istanbula donunce demiri soktum. O kadar ağırdı ki (Su an takılı olanın en az 2 katı ağır) ama yine kırılmış. Bir malın fazla sağlam olması kırılmasının en büyük sebebidir. Dinamik yük altındaki bir malı esneme imkanı bırakmaz isen bir gün çat diye kırılır. Yani bu işler hesap kitap işidir.
Ayrıca motosikletler şaseli aletler değildir. Romork'un ceki demirini bağlayacak yeri normalde yoktur. Sen de bunu bağlamak için arka maşa yada arka kuyruğa bi şekilde bağlarsın. Bağladığın yer o yükü taşımak için yapılmamıştır. Laz müteahitlerin yaptığı evler gibi normalde ayakta durur ama deprem gibi aşırı bir yükle karşılaşınca yıkılır. Bu tip uyduruk bağlantılar da ani frenajda virajda yada Allah korusun bir kaza anında ASLA güvenilmez.
Diğer bir husus da motor sürüş dinamikleridir. Motorun yolda virajda ani frenajda sürüş karakteri vardır. Arkada uyduruk bir romork ile bu dinamikler tamamen değişir. Alıştığın motor bir anda bambaşka tepkiler verir ve bu da çok güvensizdir.
Eger 2 kisi binmiyorsanız motorda inanilmaz yuk tasiyabilirsiniz. Gerek heybe gerek sosis çantalarda depo üstü çantalarda 100-150 lt yuk tasiyabilirsin. Ben 2 kisi 200-300 lt yuk tasiycam diyorsan ya goldwing alican yada bir paliovan aslanlar gibi gezicen...
Yine de siz bilirsiniz
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)