Ulkemizde dort silindirin bir statu gostergesi, pipi uzunlugu ibaresi olduguna delil bir basligimiz daha oldu.
Ulkemizde dort silindirin bir statu gostergesi, pipi uzunlugu ibaresi olduguna delil bir basligimiz daha oldu.
Biraz biriksin diye hemen yazmadım, bekledim. Verilen cevapları yorumlayalım :
- çift silindir çok yakar: Güçlü olan çok yakardır aslında. Çift silindirlilerin tek silindirlilerden çok yakmalarının iki sebebi vardır. Birincisi daha yüksek devirlere çıkabildiklerinden daha çok güç üretirler. Ne kadar çok güç, o kadar çok benzin tüketimi demektir. Yalnız o gücü kullanmazsınız o benzini de tüketmezsiniz. Burada ikinci nedene geçiyoruz. Çift silindirlilerde (sıralı olanlardan bahsediyorum) yapıları gereği tork çoğunlukla tek silindirliye göre yüksek devirde gelir ve tek silindirliye nazaran maksimum tork devri, maksimum güç devrine daha yakındır. Motosiklet sürücüsünü mutlu eden devirler maksimum tork ve biraz üzeridir. Sürücüler farkında olmadan oralara çıkarlar ve sonrasında vites yükseltirler. O devirlerde gezen çift silindirli motor o esnada tek silindirliye göre daha çok devir çeviriyor, daha fazla güç üretiyor ve de daha fazla yakıt tüketiyor olacaktır. Bu kadar basit. Bizim millete neden çok yaktığını sorsan birinde tek silindir, diğerinde ise çift silindir bulunduğunu söyleyecektir. İyi de güzel kardeşim birinde tek 250 cc var, diğerinde ise çift 125 cc. Toplamı aynı yapıyor.
- Tek silindirde tork yüksek olur: Bunun tam tersini yazan da var. Neden peki ? Çünkü ikisinin de torku yakındır. Az veya çok olmasının doğrudan silindir sayısıyla alakası yoktur, dolaylı yoldan olabilir. Motorların tork değerleri hacimleriyle bağlantılıdır. Ne kadar çok cc, o kadar çok tork. Bunu çürüten tek motor gördüm, o da Regal Raptor. Nasıl becerdilerse 350 cc motordan 250 cc torku çıkarabilmişler. Tabi bu konuyu irdelerken motorlar arasında uçurum seviyesinde bir teknoloji farkı olmaması gerekiyor. Doğru olan, tek silindirlinin çift silindirliye nazaran maksimum torkunu daha düşük devirde vermesidir. Bu da sürüş esnasında alt devirlerin dolu olmasını ve sürücünün erkenden mutlu olup "ooo motorda ne biçim tork var" demesine neden olur. Kimin torku kimden fazladır öğrenmek isterseniz teknik özellikler tablosuna bakacaksınız
- Çift silindir az titrer: Çoğunlukla doğrudur ama neden desek kaç kişi açıklayabilir merak ediyorum ? Ayrıca bunu çürüten CBF150 gibi mükemmel bir örnek var. Eğer çift silindirde pistonlar aynı anda inip çıkıyorsa bunun titreşime etkisi tek silindir gibidir. Biri inerken diğeri çıkıyorsa o zaman olay farklıdır. Ayrıca ilave balans mili koyulup koyulmaması da durumu değiştirir. Neden CFMoto 400 NK, Suzuki Inazuma'dan fazla titriyor ? İkisi de çift silindir değil mi ? Bu konularda ezbere yorum yapmamak gerekir.
- V motorlar bambaşka bir konu zaten. Bunların sıralı çift silindirle alakaları yoktur.
- Yukarıda yazdıklarıma etki eden şeylerden biri de piston çapı ve stroktur. Strok mesafesi piston çapından ne kadar büyük olursa motor da o kadar sakin karakterli olur ve maksimum torkunu aşağıda verir. Gücü de az olur ve hızlı gitmez. V motorlu 900 cc 50 BG'lik cruiser motorlar buna güzel örnektir. Torkları yerindedir ama... Neden ? Çünkü tork motor hacmine bağlıdır. Motor V imiş, sıralıymış, boxer'mış fark etmez. Açın teknik özellik tablolarına bakın ama % 5'lik farkları önemsemeyin. Orada sübap sayısı gibi başka faktötler oynuyor.
Cift silindirli motorlarin buyuk cogunlugu boyle. Ancak titresimin diger bir kaynagi da ateslemedir. pistonlar ayni anda ayni yone hareket etse bile farkli zamanlarda atesleniyorlar. O da titresimi azaltici bir faktor aslinda. Ama yine de kesin kural koymak mumkun degil, cunku titresime etki eden cok sayida faktor var. Rahatsiz edici derecede titresen 4 silindirli modeller de mevcut.
Günlük kullanım motosikletleri için konuşursak. Yani egzantirik sayısı, sibop sayısı, çap, strok, ateşleme- beyin teknolojisi falan gibi farklılıkları ihmal edersek, görüşlerim şu şekilde;
Bildiğimiz gibi aynı hacimdeki motorlarda genelde silindir sayısı arttıkça devir çevirme isteiği artar. Bu da Maksimum beygiri arttırır, torkun görüldüğü deviri de arttırır. Dolayısıyla motorun verilerini kullanmak için daha çok devir çevirmenize, daha çok yakıt tüketmenize ve motorun daha çok yıpranmasına sebep olur. Hatta beygir öncelikli modellerde maksimum torkun azaldığı bile olur. Sürüş daha pürüzsüz ve lineeer olur. Düşük hız manevraları daha kolay olur genelde. Zevki farklıdır.
Silindir sayısı azaldıkça, devir çevirme isteği azalacağından, daha düşük devirlerde maksimum tork ve beygir görülür. Beygir gücü devire çok bağlı olduğundan düşük kalır fakat, tek silindire düşen hacim arttığı için genelde tork artar. Dolaylı olarak motor az yıpranır, az yakar ama biraz titreyebilir. Sürüş biraz daha pürüzlüdür ve farklı zevk verir. Tork daha fazla olduğu için ara hızlanmalar iyileşebilir ve lastikteki güç kesintili geldiği için viraj tutunmaları biraz daha artabilir.
Özele uygun olmayıp genele uyan tespitler bunlar.
Bence, günlük kullanım makinelerinde, kesin sınırlar olmamakla birlikte, 250 cc civarına kadar tek silindir, 250'den 650-700'e kadar 2 silindir, Sonrasında 3 veya 4 silindir ideal gibi geliyor.
Bir de sorunsuzca uzun yol yapayım, dünyayı dolaşayım diye binilen makinelerde genelde 2 silindir kullanılır. Sebebi bakım kolaylığı ve bir silindirde oluşabilecek arızlarda (buji yamulması, manifolt delinmesi, ateşleme kablo kopması vs.) diğer silindirle ilerleyip yolda kalmamaktır.
Çift silindir motorlar esasında aşırı sıkıştırılmadan,limitlerini zorlamadan kullanılırsa Tek silindir motorlardan bir tık daha uzun ömürlü olabilir.
Naked kategorisinde 250cc 2 modeli inceleyelim;
İnazuma:Çap 53.5 X Kurs 55.2 Çift silindir (Bu durumu @Seko üstad son paragrafında yorumlamış)
Z250sl :Çap 72 X Kurs 61.2 Tek silindir
Bu iki modelinde sıkıştırma oranları birbirine çok yakın.(mt25 modelini referans alacaktım lakin çevirdiği Rpm bandının yüksek olmasından ötürü kıyaslama yapmadım)
Yukarıdaki veriler doğrultusunda,Çift silindir bir makina,Hem çap hemde kurs anlamında sistemin daha rahat ve daha senkron çalışarak gerek krank,gerekse silindirlerdeki sürtünmeleri ve sıcaklıktan kaynaklı ilerde oluşabilecek olumsuzluklara karşı 1-0 Galip başlıyor..
Daha detaylı araştırmalarımı yakın zamanda paylaşırım.
Örneğin tek silindirli motorda 7-8 bin arasında vites isterken sen çift silindirli de 5-6 bin arasında vitese geçersin. Bu motorlarda 1. vitesin tork gücü de tek silindirliye göre en az 3. vitestir.
Dostum birisi MAx gücünü 89Hp ve 11.000Rpm'de veriyor.Diğeri 75Hp ve 9.000Rpm veriyor,Sıkıştırma oranları çok yakın olsada,dişli oranları ve aradaki 14hp farkını her türlü gösterecektir.
Ayrıca Mt07 Cb650F modelinden daha torklu bir makinadır 6.500Rpm'de 68Nm üretiyor,honda ise 8.000Rpm'de 64Nm üretiyor.ruhsattaki teknik bilgilere bakarsan ağırlığın güce oranı'da farklıdır.
R25 ten sonra duke 390 binersen arkadasım emin ol ki boyut degistirmis olarak görcen kendini.
Tek silindiri kücumseme büyük cc li ye binmediysen.
Kıyaslama yaptıgın makinalar hiç te alakalı değil çunkü.
R25 i anca cbr250 ve inazuma 250 ile kıyaslarsan tam dengi olur.
sürdüm hocam rc390 sürdüm dominar sürdüm pulsarım zaten vardı.r25 var şu an 3ü alakasız kalıyor bunun yanında.aynı şekil kawasaki vulcan s 650 sürüyorum oda aynı şekil.r25 ten sonra vulcan s fark yaratmıyor çünkü beklediğim tepkiyi veriyor devirlenme titreşim ses vs.duke 390 da isterdim ama çok daha sakin ve gaz tepkisi dengeli olan devirlenme isteği olan bir motor varken niye sürekli titreyen pancar motoru gibi ses çıkartan bir motor alasınki.tabi kıyamet gibi gaz tepkisi var onunda zevki bambaşka lak diye 1 silindirin herşeyini veriyor.istanbul gibi bir şehirde rc390ı yakalamak imkansıza yakındır yani.param olsa her silindirden alırdım piskolojime göre seçerdim ama 1 tane seçme hakkım var malesef.bana göre 2 silindir çoğu kişinin tercih ediceği bir motor tipi.4 ten 3 ten az yakması 1 den daha rahat sürülmesi 'gaz hissi vs' bakımları vs.4 silindir bir motor istemezdim benzin yetiştiremem bakımı beni aşar.hayalim mt09 ama onunda bakımlar benzin masraflarını düşünmek gerek.belki 4 silindir bir cihaz sürsem aynı şekil 2 silindirede bunları söylicem ama beni aşar.motorları zaten güzel yapanda insanın karakterine göre seçmesi.araba gibi değilki bu corsa polo fiesta da alsan bir birine benzer şeyler ama r25 cbr250 rc250 alsan hiç biri birbirinden alakasız araçlar.zevk beklenti konusu işallah tracer700 alıcam bundan sonrada kim bilir.
Çift silindirin farkı deyince aklıma hep bu motor geliyor nedense ;
Kawasaki Vulcan 2000
Silindir başı bin cc
Şekil falan var ama işte iki silindir yine de. Ama dört silindir öyle mi ya? Çok farklı. Piyasadaki hemen hemen her arabanın motoru gibi.
"Anlamsız dört silindir fetişine dur de!" kampanyası başlatalım
Şaka bir yana ben de seviyorum dört silindiri (özellikle de V4.) Kullandım kaç sene. Belki de onun için saplantılı değilim.
Biraz bak buralara
http://www.motosiklet.net/forum/moto...ml#post4296232
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)