Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Komple motor yaptırma(rektefiye) sebepleri ve alabileceğimiz önlemler

    REKLAM ALANI
  1. #1
    ftkrblt - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Eylül 2014
    Şehir
    kütahya
    Motosikleti
    Tracer 900
    Değerli forum üyesi arkadaşlarım son zamanlarda çok fazla karşılaştığım için motorlarda yatak sarması,kol çıkarması sonucu motorun yürümez hale gelmesiyle rektefiye hakkında bişeyler paylaşmak istedim,umarım yardımcı olur ve yazdıklarımdan farklı şeyler eklemek isteyen arkadaşlarımızdan da yeni şeyler öğrenebiliriz;


    Başlıca motorumuza rektefiye yaptırmak zorunda kaldığımız durumun sebepleri;

    1-Motor yağı;motor yağsız kaldığında ya da yağlama yapamadığında piston ve silindirlerin arası yağlanamadığında ayrıca krank ve piston kolu(biyel kolu)yatakları yağsız olduğunda oluşan fazla sıcaklık ve sürtünme sonucu bu parçalar aşınır hatta ve hatta kaynayarak birbirine yapışabilir,bu duruma yatak sarması denir ayrıca bu durumlarda çok nadirde olsa piston hareket etmeye devam edemez ve piston kolu kırılıp motor bloğuna çarparak bloğu kırıp ki buna blok patlaması ya da delinmesi denir bloktan dışarı çıkar,bu durumun bir adı da kol çıkarmadır,bunun için alınabilecek önlemler;yola çıkmadan yağ kontrolü,zamanında yağ değişimi yapılması,kaliteli yağ ve yağ filtresi kullanmaktır,ayrıca motorunuzda bu önlemlerin hepsini almış bile olsanız yağlama sistemindeki bir arızadan dolayı tüm bunlar yine de başınıza gelebilir,bu durumlar kısaca yağ pompası arızası,yağ pompa dişli kırılması,yağ pompa zincirinin kopması,yağ değişimi esnasında kartere kaçan yabancı maddelerin yağ süzgecini tıkaması olabilir tabi bunlar için kullanıcıların yapabileceği tek şey belirli kilometre ve zamanlarda yağ pompasının,zincirinin dişlisinin serviste kontrol ettirilmesidir,ayrıca şunu da belirtmek isterim ki yağlama sisteminde bir sorun varsa ve yağ müşürünüz arızalı değilse yağlama yapılamadığında müşür düşük basınç ölçüp motosiklet muhakkak yağ lambasını yakar,bu yüzden belirli periyotlarda göstergenizi kontrol edin yağ lambası yanıyorsa derhal motoru stop edin,yağ lambası yanarken motoru kullanmayın,sorunun ne olduğu tam olarak anlaşılmadan motoru çalıştırmayın.


    2-Triger kayış ya da zinciri,triger setinin değişimini servis zamanı geldiğinde muhakkak yaptırın,evet biraz masraflı bir iş ama sizi çok daha büyük masraflardan kurtarır,kısaca triger zinciri ya da triger kayışı motorun saat çalışmasını sağlayan zamanlama parçasıdır,bu parça koptuğunda subap açılıp kapanmasından tutun da yağlama sistemine kadar bi çok sistem zarar görür,zamanı geldiğinde triger setini değiştirin.



    3-Piston kolu; bir diğer adıyla biyel kolu yüksek devir çeviren motorlarda gerek malzeme gerekse işçilik kalitesinin kötü olması nedeniyle kırılabilir,kırılan kol savrularak motor bloğuna çarpar,bu durumda aslında kullanıcının yapabileceği bişey yoktur,



    4-Subap kırılması;subap bükülmesi kırılması ya da subap yakalaması olarak adlandırılan şey aslında aynıdır,kısaca motorlarda egsoz ve emme olarak iki tip subap vardır bazı motorlarda silindire 2 emme 2 subap bazılarında birer tane olabilir,patlamanın etkisiyle açığa çıkan gazı yanma odasından atarken egsoz subapları açılır ve piston silindirde alt noktadan üst noktaya çıkarken kirli gazı açık olan subaptan dışarı iter,sonrasında ise yeni alınan yakıtın yanabilmesi için emme açılıp yanma odasına hava alır,bu işlemler çok hızlı ve komplikedir,yüksek devir çeviren makinalarda bazen piston yukarı çıkarken subap kapanmaya yetişemez ve piston açık kalan subapa vurup kırabilir,ya da düzgün ayar yapılmamışsa subap ayarı bozuksa da bu durum oluşabilir,bu durumlarda da nadir de olsa motor yaptırmak zorunda kalabilirsiniz,



    5-Sekman kırılması;pistonun silindire dokunmaması sürtünmenin az olması için piston çapları silindir çaplarından küçüktür ancak bu durumda pistonla silindir arasındaki boşluktan geçecek yağın engellenmesi için yay gibi genişleyebilen ince sekmanlar pistona takılıp pistonla beraber silindire geçirirlir,zamanla bu sekmanlar yıpranır ya da kırılabilir işte bu durumda alt taraftaki yağ pistonun hareketiyle yanma odasına taşınıp yakıtla beraber yanar,ki bu duruma aslında yağ yakma denir,yağ yakan araç sürekli yağ eksiltir,bu durumda da motor yaptırmak zorunda kalabilirsiniz bunun önüne geçmek için kaliteli yağlar kullanılmalı,



    6-Zamana bağlı motordaki aşınmalar,zamanla piston silindir,sekman ve motor bloğundaki aşınmalar nedeniyle yüksek kilometrelerde motor yaptırmak zorunda kalınabilinir,


    Bunların dışında turbo beslemeli araçlarda turbo kesmesi denilen durum vardır,bazen motoru açtırmak zorunda bırakır,bu da kısaca turbonun emme tarafındaki yüksek rpm de dönen turbo pervanesinin kırılıp motor içine parça atmasıdır,çok nadirde olsa motor açılmak zorunda kalınabilinir,bu yüzden turbo bakımlarının yapılması, arıza,dönen mil yada pervanelerde balanssızlık varsa turbonun değişmesi gerekir,ayrıca turbonun dönmesini sağlayan şey aslında motorun eksozundan atılan gazlardır.

    Turbolarda genelde iki pervane mile vardır biri eksoz tarafında eksoz gazı sayesinde döner ve emme tarafındaki basınçlı hava oluşturup motora basacak pervaneyi döndürür,kısaca emme tarafındaki değilde eksoz tarafındaki turbo pervanesi de kırılıp eksoza parça atabilir ancak eksoz tarafına atılan parça pek önemsenmez.



    Bildiklerim gördüklerimi paylaştım farklı olası durumlar için bilen diğer arkadaşlarımız paylaşımda bulunacaktır,herkese hayırlı günler...
    tommygun ve kdiner bunu beğendiler.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Rutherford,Nj - United States
    Motosikleti
    Searching.
    Ben yazının dizilimini biraz düzenleyeyim de birazdan ateş etmeler başlamasın
    Huseyin9595 bunu beğendi.

  3. #3

    Üyelik
    12 Ocak 2018
    Şehir
    Antalya
    Motosikleti
    Dominar 400
    çok yararlı bilgiler teşekkür ederiz. motosiklet camiasında kullanılan tabirler ve neyin ne olduğunu anlayabilmek için adeta kılavuz niteliğinde

  4. #4
    ftkrblt - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    01 Eylül 2014
    Şehir
    kütahya
    Motosikleti
    Tracer 900
    Teşekkürler...


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)