Konuyu daha önce görmüş ve takip eden arkadaşlar bilir, bir "CBF150 Cafe Racer Project" adı altında bir çalışmam var.
Bu projenin şu anda elektrik tesisat işlerini yapmaya çalışıyorum, ne var ki bataryanın bitmiş olduğunu daha öncesinden de biliyordum. Yeni bir batarya fazladan maliyet olacağından bataryayı kurtarmak için işlem yapmaya karar verdim. O esnada aklıma geldi, bir tek benim bataryam ölmüyor herkes batarya sorununda yenisini almaktan başka çaresi olmadığını düşünüyor. Eğer bir batarya nasıl kurtarılır, nasıl yenilenir bunu paylaşırsam bütçelere desteği olur ümidi ile video şeklinde paylaşmak istedim.
Hazırlanan video yaklaşık 30 dakikadır. Amacı izlenme sayısı kazanmak olmadığından 5 dakikayla sınırlanmamıştır, video çok uzun izleyemem diyen arkadaşlara videonun eğlence maksatlı olmadığını hatırlatarak burada da paylaşıyorum.
Belki siz de kenarda köşede duran bayat ve ölü akünüzü yenileyebilir, mevcutta kullandığınız zayıf akünüzü yeni gibi tekrar hayata döndürebilirsiniz.
Lütfen videoyu takip ederken atlama yapmayalım, görünecek birşey yok, önemli olan orada anlatılan küçük detaylardır ki şeytan detaylarda saklanır
Videoyu izlemeye vakti olmayanlar aşağıdaki açıklamayı okuyabilirler.
* İlk yapılması gereken akünün gözle dışarıdan kontrolüdür. Aküde şişme, çatlak, kaçak, kırık söz konusu ise bu işlemlerle uğraşmaya gerek yok. Aküde şişme var ise, şarj sisteminde konjektör arızasından ve akü iç kimyasında kalsiyum eksikliğinden şüphelenebiliriz. Bu tip akülerde genellikle iç kısadevreler olacağından ölçülecek akım 12,6V ve üzeri olsa da yük değerleri çok daha düşük veya dengesiz olacağından bu tip aküleri işleme almıyoruz.
* Asit ile uğraşılacağından tüm asit çalışma tedbirlerini almaya özen gösterelim. Koruyucu gözlük, asit eldiveni, çalışma kabı, önlük olmazsa olmazlardır. Asit buharı kesinlikle solunmamalı, koklanmamalı, ateş ve yüksek ısı kaynağına yaklaştırılmamalı, içerisine aniden su karıştırılmamalıdır. Asit buharı solunursa akciğerleriniz içeriden parçalanabilir, yüksek ısı kaynağı asit buharını patlatabilir, aniden su karıştırılırsa asit kimyasal reaksiyonla aniden ısınarak yüzünüze doğru püskürerek patlayabilir.
* Malzemelerimiz; Hazır Akü Elektroliti(asitli akü suyu), Laboratuvar kalitesinde hazırlanmış veya hazır alınmış Saf Su, Akü Bomesi, Akü Şarj Cihazı, Büyük Boy Enjektör (eczaneden temin edilebilir), Koruyucu Ekipmanlar (Üst paragrafta belirtilmiştir), Yeterli derinlik ve genişlikte kap, Bol akarsu (aküleri ve bilimum asitle kirlenmiş malzemeyi yıkamak için, WC veya uygun bir ortam), basit müdahale için temiz bez, Voltaj durumunu kontrol etmek için Avometre (Multimetre), Mümkün ise akünün yükteki durumunu tespit için Akü Test Cihazı, küçük boy düz tornavida veya kontrol kalemi (akü kapaklarını açmak için) ve/veya kargaburun pense.
* Aküyü yıkayarak temizliyoruz ve kutup başlarında oksitlenme var ise az miktarda sıcak su dökerek oksitlenmeyi temizliyoruz.
* Aküler gözle kontrol edildikten sonra görsel olarak uygun olanların voltajlarını yüksüz durumda iken avometre ile ölçüyoruz ve sonrasındaki karşılaştırma için not alıyoruz.
* Akünün dolum kapaklarını tornavida ve/veya kargaburun pense ile dikkatlice açıyoruz. Akü içerisindeki elektroliti kaba boşaltıp akünün içini temiz musluk suyu ile birkaç kez doldurup boşaltarak akünün içini iyice temizliyor, dibindeki çamurlaşmayı dışarı akıttığımızdan emin oluyoruz.
* Akünün içini tamamen boşalttıktan sonra sadece Saf Su ile plakaların 1cm (esasen 11mm' dir) üzerine kadar enjektör veya akü bomesi ile dolduruyoruz ve içini yıkayıp temizlediğimiz kabın içinde akü şarj cihazına bağlıyoruz.
* Akü şarj cihazını sanki normal bir şarj yapacakmışız gibi aküye bağlıyoruz. Şarj akımı tercih imkanı varsa aküyü yavaş şarj için ayarlıyoruz. Aküyü normal şarj süresi kadar şarjda tutuyoruz.
* Aküyü şarjdan çıkarıyoruz ve içerisindeki Saf Suyun tamamını boşaltıyoruz. En az bir kez akünün içini tekrar Saf Su ile doldurarak doldurulan yeni saf suyu tekrar boşaltıp akünün içerisinde hiçbir tortu kalmadığından ve elektrolitten tamamen temizlendiğinden emin oluyoruz. Bu işlemler sonrasında akünün iç plakaları üzerinde kabuklaşan Sülfatlaşma parçalanarak akü dibine toplanmış oluyor, bu yüzden mutlaka bu işlemi yapıyoruz.
* Gerekli tedbirleri aldıktan ve akünün içindeki sıvının tamamen boşaldığını teyit ettikten sonra akünün içerisine Hazır Akü Elektrolitini akü bomesi ile yavaş ve dikkatlice, dışarı taşırmadan ve sıçratmadan, her akü hücresine eşit miktarda ekliyoruz. Akü hücreleri birbirine bağlı ancak ayrı bölümler olduğundan bir noktadan asla dolum yapmaya çalışmıyoruz. Her hücreye eşit miktarda elektrolit koyulduğundan emin olmak için akü bomesine bant ile işaret koyarak çalışabilirsiniz. Akü bomesi ile elektrolit çekerken, elektrolit yoğunluğunun doğruluğunu da kontrol etmiş oluyoruz.
* Aküyü kabın içine koyarak ve akünün dolum kapaklarını kapatmadan şarja bağlıyoruz. Bu kez yine düşük veya normal şarj edilecek şekilde cihazımızı ayarlıyor ve normal şarj süresi boyunca şarjda bırakıyoruz. Akü kapaklarını kapatırsanız kapaklar atabilir, akünüz şişebilir. Kap içinde bu işlemi yapmazsanız akü elektroliti şarj esnasında etrafa ciddi zarar verebilir.
* Akünün normal şarj süresi dolduğunda şarjdan çekiyoruz ve kapaklarını kapatıp suyun altında iyice yıkayıp akünün dışını temizliyoruz. Hemen veya kısa süre bekledikten sonra fikir vermesi için akü voltajını ölçüyoruz ve not alıyoruz. Evet, akü voltajını hemen ölçüyoruz.
* Akümüzü hiçbir alıcıya veya şarja bağlamadan bekletiyoruz. 20 dakika sonra değeri tekrar ölçüyoruz ve düşme oranına bakıyoruz. Eğer ilk ölçümde 13V üzeri görmüş ve 20 dk sonra voltajı 12.7V altında görüyor isek bu aküyü kullanamama riskimiz var, tekrar farklı bir işleme sokmamız gerekecek (Magnezyum sülfat ve karbonat bileşikleri ile plakadaki sülfatlaşmayı kırmayı deneyebilirsiniz, ancak bu durumda en fazla 0,2/1,2V kazanabildiğimizi gözlemledim).
* Eğer voltaj 12,7V üzeri ise aküyü en az 6-8 saat sonra tekrar ölçüyoruz. Ölçtüğümüz değer 12,4V ve üzeri ise akümüz kullanılabilir durumda olabilir demektir. Bu durumda iken aküyü Akü yük test cihazına bağlıyoruz ve 3-5 sk kadar yük durumunda iken voltajı ölçüyoruz. Yük anında voltaj 11.2 gibi bir rakkam veya üzeri ise akü kullanılabilir duruma gelmiş ve tamamen yenilenmiş demektir. Hayırlı olsun diyebiliriz.
* Eğer Akü Yük Test Cihazınız yok ise aynı işlemi, aküyü araca bağlayıp marş esnasında akü voltajını ölçerek gerçekleştirebilirsiniz. Eğer akü yük testinde ölçülen voltaj 10,5V veya altı gibi değerlere düşüyor ise akü içerisinde kısa devre mevcuttur, akü güvenilmez durumdadır, kullanıp kullanmamak sizin tercihinizdir ancak akünüz arızalıdır, değiştirmeniz gerekir diyebiliriz.
* Bu işlemin maliyeti motosiklet aküsü için:
- Saf su: 0,5 lt (3 TL)
- Akü Elektrolidi: 0,5 lt (4 TL)
Diğerleri sarf malzemesi değildir. Ancak yine de;
- Akü bomesi: 15 TL
- Akü Şarj cihazı: 110 TL
- Eldivenler: 23 TL
- Enjektör: 3TL
- Tornavida: 3 TL
Toplamda ortalama bir motosiklet aküsünden pahalı değil. Elinizde bu malzemeler varsa maliyeti sadece 7 TL. Mutlaka denemeye değer
Denemek isterseniz videoyu beğenmeniz, emeğin boşa gitmediğini hissettirdiğinden beni sevindirir. Yoksa canınız sağolsun