Merhabalar, malum son dönemde sıkça tartışılan konulardan biri de memleketteki motorlu taşıt fiyatları. Bu fiyatlara etki eden pek çok unsur var kuşkusuz, bunların başında da 0 km satış fiyatlarını doğrudan etkileyen vergiler geliyor.

Bu başlık altında küresel ölçekte motosiklet satışları, uygulanan gümrük vergileri, ülkelerin motosiklet ithalat-ihracat verileri ve bu verilerin Türkiye karşılaştırmalarına yer vererek ilginç haberleri, istatistikleri paylaşmanın faydalı olacağını düşündüm. Paylaşılan bazı verilerin doğruluğu ve kesinliği ile ilgili şüpheler uyanabilir, bu nedenle bu ve benzeri istatistikleri paylaşırken kaynağı belirtmenin, yapılan hesaplamanın ve analizin genel mantığını açıklamanın bir gereklilik olduğunu düşünüyorum. Özellikle ithalat-ihracat verilerini paylaşırken bu verilerin çoğu zaman ürün grubu olarak yalnızca belirli tip motosikletler bazında sınıflandırılmadığını, motosiklet, moped ve benzer motorlu taşıtlar gibi çok genel bir grupta sınıflandırıldığını akılda tutmakta fayda var. Tahmini olarak da olsa verilerden ilginç çıkarımlar yapılabileceğini, örneğin dünyadaki diğer ülkelerin belirli bir ülkeden motosiklet ithalatını ortalama kaç paraya yapmış, bu rakam Türkiye'de ne kadar farklılaşmış? gibi çıkarımlar yapılabilir.

Örnek olarak ben son dönemde rastladığım bir kaç haber ve veriden bahsetmek istiyorum.

Harley Davidson'ın Beyaz Saray hamleleri ve A.B.D. dışına ihracatta karşılaştığı güçlükler

Trump yönetimiyle sıkı ilişkiler geliştiren Harley Davidson firması Beyaz Saray'ın ekonomi politikalarında söz sahibi olmak istediğini açıkça belirtiyor ve başkanlığının ilk günlerinden bu yana Beyaz Saray'a yaptığı ziyaretlerle Trump'a olan desteğini dile getiriyor. Hatta Trump'ın da başkanlığın ardından ilk ziyaretini Harley Davidson'a yapacağı yönünde iddialar da gündeme gelmiş. Trump da Harley Davidson'ın bazı ülkelere (özellikle Hindistan ve Çin) ihracat yaparken karşılaştığı zorluklardan şikayet ediyor. Örneğin Hindistan'ın Harley Davidson motosikletlerin ithalatında %100 vergi uyguladığı biliniyor.
Kaynak: Quartz Media
Yani Hindistan'da yaşıyorsanız ve Harley Davidson sahibi olmak istiyorsanız motosikletin fiyatı kadar sadece ithalat vergisi geliyor, daha bunun üzerine KDV, vb. vergiler ekleniyor. Bu %100 vergi uygulaması tam oalrak hangi yıl uygulandı ve Hindistan'daki Harley satışlarına nasıl yansıdı bulamadım ama örneğin 2016 yılında 1,3 milyar nüfuslu Hindistan A.B.D.'den toplam 12.000 adet motosiklet ithal etmiş. A.B.D.'nin 2016 yılında dünyaya toplam motosiklet ihracatının 1 milyon 200 bin seviyesinde olduğu göz önüne alındığında bu epey düşük bir rakam olarak kalıyor. Misal 11 milyon nüfuslu ve A.B.D.'den en çok motosiklet grubu ürün ithal eden Belçika 2016'da yaklaşık 500 bin A.B.D. motosikleti ithal etmiş.Belçika bu kadar motosikleti ne yapıyor? ? ?

2017 yılındaki açıklamaya göre Harley Davidson 2 milyon yeni sürücü ve 100 yeni motosiklet modeli oluşturmayı planladığı 10 yıllık stratejisini da kamuoyuyla paylaşmış


Güney Kore'den kaç adet motosiklet ithal ediyoruz?
ITC (International Trade Center) verilerine göre önemli ithalat-ihracat işbirliğimizin olduğu günay koreden 2016 yılı içerisinde 1 milyon 151 bin $ değerinde motosiklet ithal etmişiz. Ürün grubu olarak 'moped dahil dış motora sahip iki tekerli, yan taşıyıcılı veya taşıyıcısız araç' olarak geçtiği için hemen her tür motosiklet bu kategoriye dahil fakat ürün grubu içerisinde ana ürün gamlarının yaygın olarak satılan scooter ve 250 cc grubundaki ürünler olduğu tahmin edilebilir. Adet bazında incelendiğinde bu 2014 yılı için 1,699, 2015 yılında 1,211 ve 2016 yılında 1,151 adet motosiklete denk geliyor. Güney Kore motosikletlerinin 2016 yılında Türkiye'deki adedi aşağı yukarı bu şekildeyken örneğin A.B.D. Güney Kore'den 2016 yılında toplam 4.000 civarı motosiklet ithal etmiş. Güney Kore'nin dünyaya toplam motosiklet ihracatı ise 2014 yılında 41.000 iken 2016 yılında yaklaşık 22.000 adet görünüyor.