Motor yağının gereksiz şekilde değiştirilmesi
Reklamlar
-
Devirli kullanma elbette yağı çabuk eskitir.
Motosikleti kullanırken çoğunlukla yüksek devirde kalarak kullanıyorsanız erken değiştirme yararlı olabilir. 10.000 yazıyorsa kitapçıkta, 5.000-7.000 de değiştirirsin.
Uslu uslu kullanıp, bakım olsun diye 2-3 binlerde yağ değiştirmek acayip olan.
Reklamlar
-
benim kitapcıkta 1.000 km yazıyor 2.000 oldu hala değiştiricem, ama sonuçta benim makina yağ yağtığı için sürekli zaten ekleme yapıyorum
-
Süper Moderatör
KUVVETMİRA adlı üyeden alıntı
Her türlü kombinasyonu denedim, verdiğin sonucu çıkaramadım matematik ile.
Neyle neyi çarptın böldün?
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
-
Loeb adlı üyeden alıntı
Arkadaşlar, açık söylemek gerekirse bu motosikletlerin yağ değişimi iyice abartılmaya başlandığını gözlemliyorum.
Mesela bir motor alıyorsunuz üreticisi kitapçığında 12000 km de yağ değişecek diyor.Bizim servisler ise 6000 de değiştiriyor.
Böyle bir saçmalık olabilir mi ? Bunun adı israf değil mi ? Bu motor yağları yurtdışından geliyor,kime hizmet ediliyor burada ?
En acıklı durum ise kullanıcıların çoğunun bunu olumlu karşılaması.
Arkadaşlar, motorun üreticisi bunu 12000 km yazdıysa bilin ki en az 18000 km falan gider de adamlar işini garantiye alıyor ve 12000 km diyor.
Biz napıyoruz artık iyice işin .okunu çıkarıp 6000 km e indiriyoruz.
Yazık,günah israf bu.
1) olabilir
2) değil
3) dış mihraklara
tebrik ederim belli ki "büyük resmi görme" kursundan yeni mezun olmuşsunuz. ama üreticinin normal akan trafik ve normal yol kirliliği şartlarına göre belirlediği kriterler maalesef ülkemiz için geçerli değil. avrupada 12.000 de değişen yağ türkiyede 3.000 de değişse bile yeridir. belli ki yeni ve özelliğini kaybetmemiş motor yağının motor ömrü için ne kadar önemli olduğunu kursta göstermemişler.
bu kafayla biz 50.000km de piston segman değiştirirken adamaların 500.000 km yapıp daha bloğune anahtar değmeyen motorlarını görünce daha çok şaşırırız.
-
Motosikleti tasarlayan,
sen 3.000km erken değiştirip motor bloğunun ömrünü uzatıyorsun ama onu bile hesaplayamayana, onun yerine 6.000km de yağ değiştirin blok patlasın motor dağılsın tüm marka rezil olsun diye düşünen mühendis bu işi bilmiyor !
Şaka gibi yorumlar var.
Geçen seneye kadar yarış motoru sahibiydim, 6.000km de yağ değişimini yapıp devam ettim. Piste çıkmadım. Pist koşulları ve pistte kullanılan malzeme - kalite - değişim farklı zaten. Ne 3.000 km sonra vites geçişlerim sertleşti, ne de 4.000km de motor sartsıntılı çalışmaya başladı. Kendi kafanızdan yazıp çizip inanıyorsunuz.
Yazının başında belirttiğim gibi, motosikleti üreten kitapçığa 6.000km yazıp motor bloğu dağılmaz diyor. Yok ben biliyorum dağılır diyorsan git değiştir.
Şimdi 250cc Xciting 250r sahibiyim. Kitapçıkta ve bloğun üstünde 0.9L yazıyor. Benim herşeyi bilen milletim olmaz öyle şey 1 lt koy diyor. Sonra servise soruyorsun, abi saçmalama sonra yağ keçesinden kaçaklar 10 günde yanımızda alırsın soluğu diyor....
Straights are for Fast Bikes, CORNERS are for FAST RIDERS !
-
Olcay Avşar adlı üyeden alıntı
Her türlü kombinasyonu denedim, verdiğin sonucu çıkaramadım matematik ile.
Neyle neyi çarptın böldün?
100/6000 = 0.016666 lira # Eğer 6000'de bir yaparsak yağın bize km başı maliyeti
100/12000 = 0.008333 lira # Eğer 12000'de bir yaparsak yağın bize km başı maliyeti
0.016666-0.008333 = 0.0083 # Aradaki fark (km başı)
1 lira = 100 Kuruş
0.0083*100 = 0.83 # Aradaki farkın kuruşa çevrilmiş hali
# Aradaki farkın görsel hali:
Not: Sonuçlar devirli çıkması itibari ile biraz yuvarlanmıştır.
-
Olcay Avşar adlı üyeden alıntı
Her türlü kombinasyonu denedim, verdiğin sonucu çıkaramadım matematik ile.
Neyle neyi çarptın böldün?
"şunu bi dene amirim"
hesap basit; 12.000 yerine 6.000'de değiştirince 12.000 km'de 100 tl fazla harcamış oluyoruz ((100*2)-100=100)
bu da 100/12.000'den kilometre başı 0,83 kuruş maliyet artışı demek.
-
kitapçıktaki değerler ortalama değerlerdir.
siz motoru zorlarsanız 2000 km de bir de değiştirmeniz gerekebilir.
ancak çok sakin bir şekilde, sürekli uzun yolda 6. viteste kullanırsanız 20000 km bile gidebilirsiniz.
-
Türkiye de ki motosikletler, motor ömründen çok bakımsızlıktan rektefe yapılıyor.Bakım dediğim, Yağ ve filtre değiştirmek değil.Gereken zamanda değişmesi gereken parçalardan bahsediyorum.
Uygun şartlarda kitapçıkta yazan yağ özelliklerinde, yüksek kalitede, soft kullanım koşullarında yapılan bir sürüşte fabrika verisi en garanti değerdir.
Bugün ortalama devir çeviren herhangi bir yüksek Cc motor dediğim şartlarda en az 200.000+ km rahatlıkla yapacaktır.
Bırakın 200.000 km yapmayı 20.000 yapmış motoru eskimiş olarak tabir eden yurdumuz insanı ve ustasıyla, yağın fabrika verisinden önce değişeceğine dair tartışma yapmak zaman kaybı olur..
-
Süper Moderatör
MSMorkan adlı üyeden alıntı
100/6000 = 0.016666 lira # Eğer 6000'de bir yaparsak yağın bize km başı maliyeti
100/12000 = 0.008333 lira # Eğer 12000'de bir yaparsak yağın bize km başı maliyeti
0.016666-0.008333 = 0.0083 # Aradaki fark (km başı)
1 lira = 100 Kuruş
0.0083*100 = 0.83 # Aradaki farkın kuruşa çevrilmiş hali
# Aradaki farkın görsel hali:
https://s18.postimg.org/8wajjh9yd/1936382_o4324.jpg
Not: Sonuçlar devirli çıkması itibari ile biraz yuvarlanmıştır.
KUVVETMİRA adlı üyeden alıntı
"şunu bi dene amirim"
hesap basit; 12.000 yerine 6.000'de değiştirince 12.000 km'de 100 tl fazla harcamış oluyoruz ((100*2)-100=100)
bu da 100/12.000'den kilometre başı 0,83 kuruş maliyet artışı demek.
Ayn ı hesabı ben de yaptım tabiki de 0,008333 TL çıkınca "nasıl 0.83 oldu diye düşündüm". kuruşa çevirmemişim
-
"İyi bakarsan bir sıkıntı çıkartmaz"
-
Birisi hayrina,Havada soluduğumuz oksijenin,verilen vergiler bakimindan birim fiyat istatistiki oranini hesaplayiversin.
Ona göre fazladan oksijen solumayalim
-
bende 2 binde bir değişiyorum devirsizde kullanıyorum ama yağ değişmek hoşuma gidiyor açıkçası, motorla uğraşmak ona bakmak eğleniyorum
-
Benim aracın kitapçığında bakım aralığı 20000 de bir. Fakat koyduğum yağ üreticisi 35000 km de bir değişim öneriyor . Ne yapmak?
-
Devirli kullanmadan kasıt ne
Redline da kullanmakmı? Yoksa redline çizgisine yakın kullanmakmı?
-
sn. Anılbel; Motor yağınız 35.000 km' ortalama kullanım şartları ile kullanılacak şekilde formüle edilmiş olabilir, ancak araç üreticinizin verdiği değişim aralığını tercih etmelisiniz. Üreticinin verdiği periyod önemlidir, kabaca söylemek gerekirse araç motorunuz bahsettiğiniz yağı 20.000 Km sonunda bitirmiş (özelliklerini yetersiz duruma çekmiş/kimyasal olarak tüketmiş) olacağından esas olan üreticinin verdiği sıklıkta değişimdir.
Motor yağları ile ilgili kısıtlı da olsa bilgimi paylaşmak isterim.
Motor yağı durumunu nasıl anlarız?
1. Yapışkanlığı ile (kesinlikle doğru değil, hele birde yağ eklenmiş ise imkansız)
2. Akışkanlığı ile (kısmen doğru, ama hangi test şartlarında? Hava sıcaklığı, yağ ve motor sıcaklığı, karterdeki yağ miktarı, yağın boşaldığı deliğin çapı..?)
3. Rengi ile (kısmen doğru, ama asla buna güvenmeyin, çok kolay kanabilirsiniz. Koyulan yeni yağın rengi, motor tipi, ortamdaki ışık miktarı, yağın neyin üzerinde ve ne miktarda olduğu..?)
4. Viskozite testi ile (Adezyon[moleküler çekim/yapışma] ve Kohezyon[aynı tür moleküller arası bağ] yağın akmaya karşı direncini yani viskozite değerlerini oluşturur. Ancak bu iki unsurdaki değişiklikler az olsa da motor yağı içindeki diğer katıklar [deterjan katıklar, oksidasyon önleyiciler, asit önleyiciler v.s.] etkisini azaltıp kaybetmiştir ve bu motor yağı işlevini tam olarak yerine getiremeyecektir. Yani motor yağı kullanım ömrünü tamamlamış olabilir ve bu durum tek başına viskozite testi ile anlaşılamaz.)
5. Direnç testi ile (Ortalama doğruluk verir, motora koyulan yeni yağın hiç kullanılmamış olanının geçirgenliği ile o motorda gerçek kullanım ömrünü tamamlamış yağın geçirgenliği verisi elde varsa, motordaki yağdan örnek alınarak direnci ölçülür. Elektrik direnci/geçirgenliği, eldeki verilerle karşılaştırılarak motor yağının yaklaşık durumunun tahmin edilebildiği az da olsa güvenilir testlerden biridir. Motor yağının içindeki metal parçacıkları ile kimyasal değişikliğin elektrik geçirgenliğine etkisi kullanılarak durum tespiti yapılan bir testtir. Elle kullanılan bir cihazın ilgili haznesine önce kalibrasyon için o motordaki yağın hiç kullanılmamışı koyulup cihaz sıfırlanır, ardından hazne temizlenerek motordaki yağdan örnek alınarak hazneye koyulup ilgili değere bakılır.)
6. Laboratuar testi ile (doğru. Laboratuar ortamında yapılacak ayrıştırma ve geçirgenlik testleri ile karşılaştırmalı testler yağın tam durumunu ortaya çıkaracaktır. Motor yağının o araçta ortalama kullanım koşullarında ne kadar zamanda değişmesi gerekeceğinin tespiti için üreticinin uyguladığı testtir)
Peki üreticiler ne diyor?
Motor yağı üreticisi; ürünü için ortalama kullanım koşullarında yağın içindeki katıklar da dahil tüm değerlerin stabilitesini bozmaya başlayacağı yaklaşık değeri (km veya çalışma saati olarak) veriyor. Tabi ki 4 zamanlı motorlar için konuşuyoruz. 2 zamanlı motorlarda kullanılan motor yağlarının yakıt içinde kusursuz ve eşit karışıp uzun süre ayrışmaması, yağlamayı yakıt içinde iken de kusursuz yapabilmesi ve yakıtla yandıktan sonra silindir, buji ve yanma odası dahil hiçbir yerde artık bırakmadan silindirden atılabilmesi gerekir.
Araç üreticisi; ister motosiklet ister otomobil ister kamyon hatta iş makinesi için olsun fark etmez. Motor yağ üreticisinin önerilerini de göz önünde bulundurarak, üretimi yapılan motorun metalürjisi, üretim teknolojisi, üretim amacındaki kullanım koşulları, kullanılacağı çevre koşulları, piyasaya sunum öncesi test sürüşleri sonrası testleri, piyasaya sunum sonrası müşteri şikayetleri ile garantiden değişimi gereken parçaların incelenmesi sonucu elde edilen bilgilerin de ışığında elde ettiği bilgiler neticesinde kullanılacağı ülke/bölgenin iklimi de göz önüne alınarak motor yağının motor içerisinde kullanım ömrünü tamamlamaya başladığı zamanı belirler ki esas olan bu veridir.
Peki kullanıcılar ne diyor?
Kullanım şartları ile kullanım sıklığı, yapılan hız ve yüke göre, yağın fiyatı, motorun yağ eksiltip eksiltmemesine, eksilen yağın ne kadar sık ve çok tamamlandığına, koyduğu yağın kalitesine(!) göre bazen araç bazen de yağ üreticisinin tavsiyesi ile değişim yapıyor.
Biz ne yapmalıyız? Gerçekte yapılması gereken nedir?
Kullandığımız motosikletin kullanım klavuzunu açıp okuyacağız. Orada bize yağ tavsiyesinde bulunduğunu göreceksiniz ve karşınıza bir tablo ile birkaç yazı çıkacak. Orada bakmamız gereken ilk şey motosikletimizi hangi sıcaklık aralığında kullandığımız. Antalya' nın sıcağında kullanıp soğuk havalarda motoru kullanmıyorsanız bunu göz önünde bulundurmalıyız, yaz/kış kullanıyorsak ona göre aralık seçmeliyiz. Burada bize ilk vereceği değer viskozite endeksi olacaktır.
Aşağıdaki tabloda CBF 150 için ilgili tabloyu görebilirsiniz. Buna göre benim tercihim hava iyice soğuduğunda 10W-30, diğer zamanlarda ise 10W-40 kullanmak olmalı.
Ardından yağ kutusunun arkasını çevirip bakmamız gereken asıl önemli kısım var.
Burada iki şeye bakacağız. İlki API, ikincisi JASO standardı olarak kullanım klavuzundaki değerlerle uyuşuyor mu?
Bütün bunlara ek olarak üreticinin ayrıca tavsiyeleri de olabilir. Örneğin; Tam sentetik yağ kullanmayın, veya hint yağı bazlı olmamasına dikkat edin gibi…
En sonunda da güvendiğiniz marka yağlarda yukarıdaki senaryoyu karşılayan yağlar arasında fiyat / performans eğrisi en iyi olanı tercih etmekte yarar var. Tabi ki çok uç nokta bir motosikletimiz varsa doğrudan performans öne çıkar, fiyat konusu geri planda kalacaktır. Unutmayın ki Olması gerekenden yüksek derecedeki bir yağ motosikletinizden bir şey eksiltmeyebilir ama çok fazla şey de katamayabilir, kaybınız ise her seferinde çok fazla yağ maliyet farkı olacaktır.
Bunun ardından arada bir motor yağı durumunu kontrol edip, çevre şartları, şehir içi veya şehirler arası kullanım sıklığı, son değişim zamanı (hiç kullanılmasa da motor yağının ve yakıtın bir süre sonra ayrışacağını ve yapısının bozulacağını unutmayalım) gibi faktörleri de ekleyip süreyi öne çekmeliyiz. fark ettiyseniz üretici de bunu ima etmektedir.
Eksilen yağı tamamlamak yağ değişim süresini uzatmaz. Ekonomi yapmak isterseniz ekleyeceğiniz yağı bir öncesinde değiştiğiniz ve sakladığınız kısmen temiz yağ ile yapın. Bu çok tavsiye edilmese de ekonomik olarak daha uygun olacak ve motorun eksik yağ ile çalışması sonucu yağ ömrünün hızla tükenmesinin ve dahasının önüne geçecektir.
Uzun lafın kısası, motosikletimizin kullanım talimatını iyi okuyup doğru yağı kullanıp, arada bir kontrol edip, kullanım ve çevre şartlarını da göz önüne alıp biraz daha erken değişim yapmak uygun olacaktır.
-
Kural [ Z ] adlı üyeden alıntı
Motor yağınız 35.000 km' ortalama kullanım şartları ile kullanılacak şekilde formüle edilmiş olabilir, ancak araç üreticinizin verdiği değişim aralığını tercih etmelisiniz. Üreticinin verdiği periyod önemlidir, kabaca söylemek gerekirse araç motorunuz bahsettiğiniz yağı 20.000 Km sonunda bitirmiş (özelliklerini yetersiz duruma çekmiş/kimyasal olarak tüketmiş) olacağından esas olan üreticinin verdiği sıklıkta değişimdir.
Şöyle bir durumda mevcut;
Otomobil veya motosiklet herneyse,Yağ değişimi yapildiktan sonra örnk.Araç 1000-2000km yapti ve uzun muddet garajda yatti diyelim,yağin bu durumda bile özelliği bozulabilir,değişmesi daha sağlikli olacaktir.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)