Başka bir başlıkta ufaktan konuşulurken, geniş geniş ele alayım dedim. Zamanında epey araştırmıştım...
Yitip giden bir motosiklet, BMW C1
BMW'nin en acıklı hikayelerinden biridir belki...
Bu motosikletin hiç bir piyasada tutunamamasının ciddi ciddi sebepleri var ama öncelikle o zamana dönüp geniş geniş konuşalım.
BMW C1'den önce 1994 yılında Benelli Adiva tanıtıldı.
99ların sonuna doğru yani, 2000'de satışa başlandı.
Benelli Adiva 125 cc ve 150 cc olarak iki ayrı model olarak tanıtıldı. Aralarındaki tek fark motor gücüydü.
Motor kısmını Piaggio'dan Leader olarak bilinen bloktan aldılar.
Güzel tarafı o sıralar bu LeaderET4 bloğu zaten herkes tarafından biliniyor, hatta 200cc'ye, silindir değiştirerek çıkarılabiliyordu.
Benelli Adiva'nın başka iyi bir tarafı vardı ki, oda fotoğraflarda göreceğiniz şekilde;
üstündeki siperliğin katlanabilir olması.
Yani, istemediğin zaman üst taraftaki mekanizmayı katlayıp arkadaki çantaya koyabiliyordun.
Çanta üzerinde standart geliyordu ve hacmi 80-100 litre arasıydı.
Benelli'nin asıl amacı şehirli insanın sıkıntısını gidermekti.
Sabah güneşli havada işe gitmiş birisini, akşam eve dönerken ıslatmadan getirebilmekti.
Yani direk "üzeri kapalı olan, araba gibi olan motosiklet yapalım" değildi.
Bu şekilde düşünmemiş olsaydı, Adiva'nın konsoluna klima, emniyet kemeri vs. koymak zor olmayacaktı.
Hatta bir satış stratejisi bile olacaktı, lâkin Benelli bu yolu seçmemişti Adiva için.
İyi ki de seçmemişti, ileride göreceğiz...
Benelli'nin Adiva serisi Renault ile anlaşarak Renault bayilerinde "Renault Fulltime" olarakta satışa çıkmıştı.
Ve piyasadaki diğer standart scooterlarla nerdeyse aynı fiyata satılıyordu...
Gelelim BMW'ye...
BMW'de Benelli'nin bu atağını gördükten sonra "biz neden daha iyisini yapmayalım?" diyerek atıldılar.
2000 yılında BMW C1'i 125cc ve 200cc olarak piyasaya sürdüler.
Benelli'de olmayan; emniyet kemeri, sele ısıtma, klima gibi bir çok şeyi eklemişlerdi.
Fakat Benelli gibi üzeri açılmıyordu.
Ayrıca kabin içi tek kişilikti, arkaya birisi oturmak istediğinde kabin dışında kalıyordu.
Belki bunlar ufak detaylardı ama öyle kenara itilemeyecek sıkıntılar vardı.
Bu BMW C1’lerin 200cc’si (aslında 176cc) dolu hâli 196 kg’ye denk geliyordu.
Benelli Adiva ise dolu hâli 148 kg idi.
Adiva'nın üst kabinini söküp çıkarınca(bagaja koyunca değil, motosikletten ayırınca) motosiklet hatrı sayılır şekilde daha da hafifliyordu.
BMW iyi motosiklet kullananların bile hafiften tırstığı bir motosiklet olmuştu.
Örneğin sıradan bir scooteri hareket etmiyorken ve siz üzerindeyken rahatça sağa sola yatırabilirken;
BMW’deki omuz korumaları bunu engelliyor ve sürekli değdiği için rahatsız ediyordu.
Düşük süratlerde ağırlığı tehlikeli oluyordu.
Ayrıca biraz hızlanınca siperliği dengesini kaybetmesine sebep oluyordu, gidonda sallamalar oluşuyordu.
Gelelim fiyat meselesine,
Tam olarak rakama ulaşamasam da, C1'lerin BMW F650’lerle aynı fiyata satıldığını öğrendim.
“Nasıl olur ya, bir scooter değil mi bu?” diyenleri duyar gibiyim; çoğu kişi de böyle diyerek zaten yaklaşmamış.
BMW baltayı taşa vurduğunu farketmemiş olacak ki; bu motosikleti 3 versiyona ayırıp aksesuardan da para kırmak istemiş;
1 - Temel versiyon
2 - Aile Dostu Paketi (Ekstra bagaj kiti ve geniş saklama bölmesi - 350 Euro)
3 - Lüks Paket ( Okuma ışığı, telefon tutucusu, depolama alanı ve raf - 175 Euro )
Dahası;
BMW bu makinayı piyasaya sürerken “Kask takmanıza gerek yok” diyerek reklamını yaptı.
Sene içinde İngiltere’de davalar sürdü ve BMW maalesef bu davaları kaybetti.
Hâlen İngiltere’de ve İsveç’te bu motosikleti kasksız sürmek yasaktır.
O yıllarda BMW Genel Müdürü Kevin Gaskell bu davalarla ilgili özetle şöyle bir açıklama yapmıştır;
Diğer ülkeler, kişisel ulaşım için uygun, çevreye duyarlı ve güvenli bir çözüm fikrini kavramalarına rağmen Birleşik Krallık hükümetinin değişimden çekinmesi utanç vericidir.
O zamanlardan bir haber:
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...ar-helmet.html
2001’de 10.614 adet, 2002’de sadece 2000 adet sattı. Hemen üretimi durduruldu.
Benelli Adiva tam gaz 2006’ya kadar satıldı.
Üretimden kalktıktan bir kaç sene sonra BMW Motosiklet Bölüm Başkanı Herbert Diess'in bir açıklaması var;
Spiker:C1'i bir başarı ya da başarı olarak görüyor musunuz?
Dr. Diess: Hayır, hiç bir başarısızlık değil. BMW Motorrad'ı ilk devraldığımızda C1'in üretimini durdurmak zorunda olduğum için çok üzgünüm. Ama ben konseptin geri döneceğinden eminim. Bence sürücünün koltuğa oturtulup emniyet kemeri taktığı sürüş biçimi motosiklette en güvenli ulaşım şeklidir. Ve motosiklet endüstrisinin karşılaşacağı en büyük zorluk önümüzdeki yıllarda emniyet unsurudur. Binici, standart bir motosiklet üzerinde oldukça korumasız ve kazada neler olacağını tahmin etmek çok zor, bu yüzden sürüşü daha güvenli hale getirmenin tek gerçek yolu C1'ye çok benzer bir şey olduğuna inanıyorum ve bu nedenle inanıyorum ki Er ya da geç böyle bir konsept tekrar dönecek.
BMW bu işi geliştirebilirdi ama bu başarısızlıktan sonra muhtemelen bütçe ayırmadı.
Proje büyük hedefler ile yola çıkmıştı bu yüzden standart özellikleri bile harikaydı.
Unutmadan o standart özellikleri de belirteyim;
2000 yılındaki özellikler;
-ABS
-Müzik sistemi (hıza göre sesi azalıp artıyor)
-Immobilizer alarm sistemi
-Kilitlenebilir eldiven kutusu
-Sunroof
-Isıtmalı elcik ve koltuk
-Farların eğim açısı (farklı yükler için)
-Cam suyu bulunan cam sileceği.
-Klima veya ısıtıcı
Bunlarda Benelli'den...
yazı tamamen bana aittir.