yoksa ben mi anlayamadım bir bakar mısınız;
https://i.imgur.com/mlazDEv.png
iyi yol için yumuşalt, kötü yol için sertleştir diyor
yoksa ben mi anlayamadım bir bakar mısınız;
https://i.imgur.com/mlazDEv.png
iyi yol için yumuşalt, kötü yol için sertleştir diyor
günaydın..
Eğer yol bozuksa süspansiyona daha sert ve büyük darbeler geleceği için sertleştirmek gerekir.
Örneğin yüzünüze karşıdan bir top fırlatıldığını düşünün. Elinizle topu durduracaksınız. Eğer elinizi yumuşak tutarsanız top durmaz yüzünüze çarpar. Eğer çok sert tutarsanız top aniden durur ve bütün darbe vücudunuzu sarsar. Yani sertlik topu mesafeye yayarak yavaşlatacak ve çarpmadan önce durduracak seviyede olmalı. Eğer Fırlatılan top hafif bir topsa(düzgün yol) elinizi yumuşak tutabilirsiniz çünkü topun enerjisi az. Rahatlıkla durduracaksınız zaten. Eğer top ağır bir topsa(bozuk yol) elinizi daha sert tutmalısınız çünkü topun enerjisi fazla ve yüzünüze çarpmadan durdurmak istiyorsunuz.
Anliyorum mantiginizi, ama oyle degil. Cunku suspansiyon rahat gitmek icin degil. O ikinci gorevi. Asil gorevi tekerin yol ile temasini korumak.
Suspansiyon tekeri surekli yola itiyor, motosikletin ve surucunun agirligi sayesinde. Hizli giderken kusuk bir tas veya kabarti, tekeri yukari iter. Eger yaylar yeterince sert degilse teker yukari seyehatine devam etmek ister ve teker ile yol temasi kisa sure de olsa kesilir. O esnada ne gaz, ne fren, ne de gidon calisir. Kotu yani. Yaylarin sert olmasi lazim ki engebeli yolun surekli yukari ittigi tekeri, guclu yaylar efektif sekilde asagi itsinler, ve motorun yol ile temasi saglanmis olsun.
Bu noktada damping de cok onemli, ozellikle rebound damping. Hele hele spor ve agresif naked motosikletlerde surucunun agirligina ve yol sartlarina uygun ayarlanmamis suspansiyon kazaya sebebiyet verebilir. En son kazam malesef boyle oldu... Preload'u dogru ayarlamistim ama compression ve rebound'u rahat gitmek icin yumusak ayarlamistim, ve ani fren esnasinda on catallar sona dayandi ve aninda yerde buldum kendimi... Catallarin dibe vurmasi demek, artik suspansiyonun olmamasi demek, o durumda asfaltin kendi puruzlu dokusu bile yeterli yolla temasin kesilmesi icin. Lastikler inikse bi nebze suspansiyon islevi goruyor, ama benimki degildi. ABS'de olmayinca sonuc kacinilmaz...
Hele hele suspansiyonu sekil icin kisaltma, direk kazaya davetiye demek...
altın elbiseli adam tam tersini diyordu benim motorlarım yumuşak bu yüzden highside a gelirsem arka kayarsa virajda hemen itsin ve beni o kurtarıyor düşmekten falan diyordu, 3 ayarı var sanırım biri;
yay ön yükü ayarı
açılma sertliği ayarı
sıkışma sertliği ayarı
biri yük ayarı sanırım o genel ayar
ikincisi bu bahsettiğimiz ayar galiba darbeyi aldıktan sonra itme ayarı
üçüncüsüde sanırım en önemlisi rahatlık için darbeyi alınca içe gitme ayarı galiba
yanii burayı doğru anladıysam sadece açılma sertliği ayarını mı sert yapmalıyım
Altın elbiseli adam kişisel bir tercihten bahsediyor, işin doğrusundan değil. Highside'a gelme ihtimalim daha yüksek ama olur da başıma gelirse yumuşak amortisörde bu durum daha affedici demeye getiriyor sadece. Yumuşak amortisörü "highside olursam kurtarayım" diye kullanmıyor yani. Zaten aynı videoda konunun uzmanı olmadıklarını da belirtip ilgili araştırmaları yapmanızı öneriyorlar.
hasmet'in söylediklerine ekleyecek birşeyim yok. Benim kısıtlı tecrübem de aynı doğrultuda.
Rahat edeyim diye amortisör ayarlarını en yumuşağına almıştım. Zaten agresif sürmüyorum. Ufak ve zararsız bir vukuat sonrasında hasmet'in dediği doğrultuda, sizin mantığınızın aksinde amortisöre yolu tutturmanın gerekliliğine, çok yumuşak amortisör işinin manyaklık olduğuna geldim.
Şimdi fabrika ayarlarının bir iki tık daha sertine ayarlı. Tümseğin üzerinden zıplamayacak kadar yumuşak, yaylanmayacak kadar da sert olması, tümseği yiyip geçiyor gibi bir kıvama gelmesi ideal görünüyor. Bu da yine söylendiği gibi sürücü ağırlığı ve sürdüğünüz yolun ortalaması arasında bir değer bulmak ile ilgili zannediyorum. Değecek bir amortisör donanımım olsa matematiksel doğru için uğraşabilirdim.
Yola göre değil ağırlığınıza göre sertleştirmelisiniz. Artçılı kullanacaksanız sert olmalı.
İngilizceden türkçeye çevirdikleri için kelimeler tam oturmuyor bence.
"Rahat yol koşulları için..." güzel asfaltta giderken demek değil. Sürerken rahat etmeniz için yumuşatın diyor.
1000cc spor motosikletten cruiser, scooter, commuter, touring rahatligi beklemeyin. Bi gun ani fren esnasinda on suspansiyon sona dayanirsa kotu olur soylemis olayim.
Tavsiyem "zip tie" alip on suspansiyon demirine takip bir kac ani fren yapin. On catallar "zip tie"i itip suspansiyonun ne kadar sikistigini bildirir size. Eger dibe cok yakinsa sertlestirin. Amcayi dinleyin:
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)