düştüm ama nedenini anlayamadım
Reklamlar
-
herkese selamlar, belki aynı soruyu defalarca sormuşlardır ama aramaya üşendim.
3 ay önce ayağımı kırmıştım önüme araç fırlamıştı ani ön frenle ön teker kitlenince düşmüştüm
iki gün önce de cbr 250r ile şehir içi yoğun trafik varken dur kalk ilerlerken düştüm, çok şükür çok yavaştım ve ekipmanlar vardı. ama bu sefer neden kaza yaptığımı anlayamadım sanki durup dururken oldu birden motor altımdan geçti gitti biraz sürüklendim. bir çaylak kardeşiniz olarak bazı sorularım var yardımcı olursanız.
-şehir içinde dur kalk sırasında iki ayak yerde sadece ön fren kullanıyorum(şimdi biraz korkuyorum ön frenden,düşerken bastımmı hatırlamıyorum)
-bana nerede olursa olsun ön freni pek kullanmamamı tavsiye ettiler
-arka frene yüklenince doğal olarak kitleniyor iki freni aynı anda mı kullanmam gerekiyor
-debriyaja bastıktan sonra iki freni de kullanıyorum örneğin vites 4 ise debriyaja ve frenlere basılıyken 1 e kadar indiriyorum
bunun zararı var mı yoksa tek tek motor freniyle mi yavaşlamak daha iyi?
siz ne diyorsunuz?
virajlarda sorun yok. nedense kazalar hep kalkıştan hemen sonra oluyor. lastiklerde sıkıntı olabilir mi?
son kazayla ilgili tek hatırladığım kalkış yaparken biraz fazla gazı açmış olmam. bir de bu motor botlarına yeni alışıyorum bazen ayağım arka frende basılı kalıyor sonra farkediyorum acaba diyorum kalkarken ani gaz + arka fren mi düşmeme sebep olan ön frene bastım mı hiç hatırlamıyorum. neden düştüğümü bilsem bir daha tekrarlamamaya çalışacağım ama.
son bir soru daha yolda gaz kestiğim anlarda zincirden ses geliyor gibi oluyordu yağını yeniledim ama hala aynı neden olabilir?
şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim.
Reklamlar
-
Eğitime gitmen lazım buraya yazdıklarından nerde hata yaptığını nasıl bilebiliriz ki. Duruş kalkış acemilikte 2 düşme. Motosiklet düşe kalka öğrenilmez.
-
Sağ ayağının arka frende basılı kalmaması için, ayaklarını olması gerektiği gibi konumlandır. Yani ayaklarının tam ortasıyla değil, ayak parmaklarının birleşim noktasıyla peglere bas. Rahmeli Altın Elbiseli Adam'ın videosunu izle. Aramaya üşenmemen için bile bile link vermiyorum.
Bir diğer mevzu "bana nerede olursa olsun ön freni pek kullanmamamı tavsiye ettiler" sana bu cümleyi kim kullandıysa halt etmiş. Motosikleti durduran tek şey ön frendir.
Tavsiyem, aramaya üşenmek ve kulaktan dolma bilgilerle kendini eğitmek yerine ara, araştır...
-
şehrimde doğru düzgün eğitim veren yer yok, ehliyeti alırken bile aha parkur aha motor sür al dediler o derece. şimdilik kendi çabamla öğrenmek zorundayım.
-
direkt ön freni sıkmak tabii ki de hatalıdır.
ikisini bir dengeli sıkacaksın. önce arka, sonra ön fren.
motor frenini de kullanmayı öğrenmelisin.
usta sürücü ani frenler dışında sadece motor freni ile motoru surebilir. tabi burada kilit nokta vitesi ağır ağır, olması gerektiği gibi düşürebilmek.
-
Dorebar adlı üyeden alıntı
Sağ ayağının arka frende basılı kalmaması için, ayaklarını olması gerektiği gibi konumlandır. Yani ayaklarının tam ortasıyla değil, ayak parmaklarının birleşim noktasıyla peglere bas. Rahmeli Altın Elbiseli Adam'ın videosunu izle. Aramaya üşenmemen için bile bile link vermiyorum.
Bir diğer mevzu "bana nerede olursa olsun ön freni pek kullanmamamı tavsiye ettiler" sana bu cümleyi kim kullandıysa halt etmiş. Motosikleti durduran tek şey ön frendir.
Tavsiyem, aramaya üşenmek ve kulaktan dolma bilgilerle kendini eğitmek yerine ara, araştır...
evet Allah rahmet eylesin bir çok eğitim videosunu izlemiştim. AEA dediği gibi konum almaya,alışmaya çalışıyorum ama bazen farkında olmuyorum işte.
cevaplarınız için teşekkür ederim.
-
@ghazi
Geçmiş olsun.
Öncelikle motoru yiğdirmaktan(gereksiz kompresyona bindirme)kaçin,islak bir zeminde,ne oldugunu bile anlayamadan tekeri kilitlersin ve surpriz bir sonla motoru yatirirsin,devir ve vites dengesini bulman lazim.örnk.100metre ileride trafik işiklarini gordun kirmizi yaniyor gazlamanin mantigi yok,zaten duracaksin,her daim,sakin ve gazi yedire yedire ivmelen,duracagin zaman ise kademeli olarak yavaşla,gaz kolunu ani birakmak risk olusturabilir.
-
-
erenedip adlı üyeden alıntı
Bu yuzden scooter
Hepsinin yeri ayri,bayramda antalyadaydim kuzenimin gsx-r 600´nu 1hafta kullandim benim makinam bu dedim ama,gerçekler xmax.hanimdan fircayida yedim ne işin var bu motorla resmen canavar gibi egzozundan bile ateş çikiyor, soylendi durdu..
Bekar olsam alir geçerim.
-
ghazi adlı üyeden alıntı
şehrimde doğru düzgün eğitim veren yer yok, ehliyeti alırken bile aha parkur aha motor sür al dediler o derece. şimdilik kendi çabamla öğrenmek zorundayım.
Forumda teorik her türlü bilgi var, youtube var, kafana takılan sorular için şimdi olduğu gibi konu açabiliyorsun. Kaynak bol yani. ;)
-
AEA'nın hayati bilgiler videolarının hepsini izle.
-
bence acilen eğitime gitmen gerek eskisi gibi de değil o kadar çok eğitim veren var ki. yanlışlarını görüp hocanın düzeltmesi gerek. tabi eğer ben güvenli şekilde uzun yıllar binicem bu makineye diyorsan. Önü kullanma diyen adamlara bir daha motorla ilgili bir şey sorma.
15 km nin aşagısındaki hızlarda yani durmaya yakın ön freni kullanmamaya çalış veya tekerin kayacağını bil hele de yolda bir etken(yağ,su, vb) varsa. lastiklerin kötüyse iyisinden bir takımla değiş hiç erteleme. Videoları izle oku ama yinede bir kenara para koy ve eğitim al ben honda GS2 yi tavsiye ederim 2 günde pişersin orda.
"Edeple gelen lütufla gider"
-
Ön frenle alakalı yapılan tavsiyeyi dikkate alma.
Kademeli vites düşüşü daha iyidir.
Evet lastikleri değiştirmen gerekiyor. Şahsen IRC ile anca lastik değişimine giderim.
"Trafik"te dur kalk yerine boş alanlarda dene bol bol. Pratik yap video izle. RoofRoof'un da dediği gibi AEA nın hayati bilgiler serisini izle
Ek: Sesi duymadan pek yorum yapılmaz. Ama Zincir yağını yenilemeden önce gaz yağı ile temizlerseniz daha iyi sonuç alırsınız. Onun için de AEA'nın bir videosu mevcut.
-
ghazi adlı üyeden alıntı
şehrimde doğru düzgün eğitim veren yer yok, ehliyeti alırken bile aha parkur aha motor sür al dediler o derece. şimdilik kendi çabamla öğrenmek zorundayım.
Hangi şehirdesin bilmiyorum ama o zaman sana en yakın büyükşehire bir iki günlüğüne gideceksin sırf eğitim için. Kendi çabanla öğrenme zorunluluğu diye bir şey yok ki. CBR250R motorun var madem, yazık değil mi her düşüşte bir grenajı çatlatsan bir dünya masraf. Avatarındaki sen isen bak ful ekipman da almışsın yani tavsiyelere uymuşsun en azından. Kulaktan dolma bilgilerle internetten video izlemekle olmaz. Cidden eğitime git, hangi şehirde olduğunun önemi yok. Ayarla bir haftasonu uçağa atla gel İstanbul'a mesela. Verdiğin her kuruşun hakkını alabileceğin tek yerler bu motosiklet eğitimleridir.
Sürücü kurslarına hiçbir şey öğretmediği halde bir dünya kağıt kürek parası veriyorsunuz. Eğitime gelince gerek yok, şehrimde yok, çok pahalı, mahalle arasında turlar öğrenirim diyorsunuz. Sonra görüyoruz bir yerlerden topluyorlar yazık oluyor.
-
Süper Moderatör
Ne buradan ne de dışarıdan kulaktan dolma hiç bir bilgiyi dikkate alma, zamanında yaptığım bir ankete göre neredeyse forumun yarısı fren yapmayı bilmiyor.
Eğitim alacak fırsatın yok ise bu işi bilenler tarafından yazılmış kitap veya makaleleri oku, yine işi bilen kişiler tarafından çekilmiş videoları izle. Sana tavsiyem önce oku, sonra izle. Okuduğunu anlayabilen biri isen video izlemene gerek kalmayacak.
İlk önce şuradan başla ;
http://www.motosiklet.net/forum/donald-duck/
Forumdaki sırasıyla okumana gerek yok, o sıralama son gönderilen mesajlarla ilgili değişiyor. Sen ilk önce fren sonra viraj ile ilgili kısımları oku. Sonra fırsat buldukca diğerlerini de okursun.
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
-
Düşük hızlarda (sıkışık trafikte) ön fren biraz tehlikeli oluyor dikkatli basmak lazım. Bunun yanında AEA ın bütün eğitim videolarını izle.
-
Altın Elbiseli Adam, buralardan gitti ama hala birilerinin hayatını kurtarmaya devam ediyor. Onun ismini böyle yerlerde görmeye devam etmek çok güzel. Işıklar içinde uyusun.
-
Parça parça alıntılayarak cevaplamaya çalışacağım. Yeniden yazması uzun olacağı için linkler veriyorum.
"şehir içinde dur kalk sırasında iki ayak yerde sadece ön fren kullanıyorum"
Dur kalk trafikte veya yürüme hızlarında ön fren motosikletin dengesini bozar. Yavaş manevra tekniğini yani yarım debriyaj-gaz-arka fren harmonisini kullanmalısın hocam. (bkz: Yavaş manevra ve U dönüşü)
"bana nerede olursa olsun ön freni pek kullanmamamı tavsiye ettiler"
"arka frene yüklenince doğal olarak kitleniyor iki freni aynı anda mı kullanmam gerekiyor"
"önce arka, sonra ön fren"
Yürüme hızlarından yüksek diğer hızlarda frenlerle sert bir şekilde yavaşlamak için (acil durum freninden yani tamamen en kısa sürede durup ayağı yere koymaktan bahsetmiyorum) her iki freni de aynı anda birlikte kullanmak gerekiyor. Arka frenle yavaşlamak sonradan veya durmaya yakın ön freni kullanmak hem etkili frenleme sağlamaz, hem durmaya yakın motorun dengesini bozar hem de boşu boşuna arka fren balatası bitirir. Ön tekere ağırlık transferi olmasını beklemeden birden bire maneti çok güçlü bir şekilde çekmek ön tekerin kaymasına sebep olur. Maneti zamanında bırakamazsak da düşeriz. Fren konusunda kapsamlı, detaylı bir anlatım ve videolara linkler için (bkz: Fren)
"debriyaja bastıktan sonra iki freni de kullanıyorum örneğin vites 4 ise debriyaja ve frenlere basılıyken 1 e kadar indiriyorum bunun zararı var mı"
Hayır, bunun bir zararı yok. Planlı bir şekilde ilerideki kırmızı ışıklarda duracaksak önce gazı kapatıyoruz. Motor yavaşlıyor. Sonra ön ve arka freni sıkmaya başlıyoruz. İstersek aynı anda istersek biraz daha geç debriyajı sıkıyoruz. Debriyajı hiç bırakmadan vitesi art arda küçültmeye başlıyoruz. Durmaya yakın artık ön freni bırakıyoruz, sadece arka fren ve debriyaj kullanıyoruz. Durduğumuzda sol ayağımız yerde.
"tek tek motor freniyle mi yavaşlamak daha iyi?"
Vitesi düşürüp debriyaj bırakarak şanzımana yük bindirerek yavaşlamak daha iyi değil, daha güvenli de değil, makine için de daha iyi değil, ayrıca fren maneti gibi ince ince hassasiyetle hızı ayarlamak da mümkün değil. Yani fren manetiyle hızı 64'den 63'e oradan 62'ye indirebiliriz. Hassas bir yönetim imkanımız var. Ama vitesi düşürüp debriyajı bıraktığımızda (yavaş bıraksak da ara gaz versek de) motor belirli bir hıza inecek. Yani onun ineceği hızı fren manetini kullanarak ayarladığımız gibi ayarlayamıyoruz. Ayrıca sürüş esnasında vitesleri tek tek düşürüp yeniden debriyajı bırakıp bu şekilde yavaşlamaya çalışmak sürücü için pratik de değil. Aslına bakarsanız eğitimlerde yavaşlama yolları olarak önce gaz kolunun hassas bir şekilde kapatılması (ki bunun işlemesi için doğru viteste olmak gerekiyor, en az %50 devir) ardından frenler (ikisi birden aynı anda). Bu kadar yavaşlama yolları sadece bu ikisi. Motor freni/kompresyon deyince halk arasında vitesi düşürüp debriyajı bırakarak yavaşlamak anlaşılsa da eğitimlerde motor kompresyonuyla yavaşlamak denince gaz kolunun hassas bir şekilde yumuşakça kapatılması ile elde edilen güçlü yavaşlama kast ediliyor. Ki dediğim gibi, vites yüksek olunca bu neredeyse hiç olmuyor, doğru viteste olmak lazım. Vites ile yavaşlamak kesinlikle önerilmiyor. Bu konudaki detaylı açıklamalar ise şurada bulunabilir (bkz: Yavaşlama yolları: Gaz, fren, vites)
"şehrimde doğru düzgün eğitim veren yer yok"
Hocam yazdıklarından anladığım kadarıyla, eğer 1500 km tecrüben varsa, teori+kapalı alan hakimiyet+yol eğitiminden oluşan ileri sürüş paket eğitimlerinden bir hayli faydalanabileceksin. Burada ifade ettiğin sorunlarına cevapları bulduğun gibi deneyip sürüşünü geliştirmek imkanın da olacak. Hatta şimdiye kadar doğru olduğunu düşündüğün bazı sürüş alışkanlıklarının kötü olduğunu da göreceksin. Söylendiği gibi (her ne kadar ben kendi görüşümü/tecrübemi değil katıldığım eğitimlerde bana öğretilenleri yazdığımı ifade etsem de) benim yazdıklarımda da dahil orada burada yazılanlara pek itibar etmeyip kendin eğitim almalısın. Şuradaki mesajda özetlediğim gibi aslında pek çok şehirde bu eğitimler düzenleniyor. Belki senin olduğun yerde veya yakınlarında bir şehirde veya eş dost akrabada konaklama imkanının olduğu yakın bir şehirde düzenleniyordur. Bu eğitimlerin alınabileceği yerlerin bir listesine şuradan ulaşılabilir.
-
ön fren zemin sıkıntılı değilse, motor yatık vaziyette değilse arka fren ile birlikte kullanılır, sadece sıkışık trefikte, düşük hızlarda, yavaş manevra yaparken ön fren kullanmazsan iyi olur, arka fren tek başına kaysada ön frende olduğu kadar sorun çıkarmaz
-
Bence fazla frenli kullanıyorsun gibi geldi. Fren yokmuş gibi motosiklet kullanmayı denemelisin bence. Freni durana yakın tık diye basıp durmak için kullan. Onun dışında vites küçülterek ve gaz keserek yavaşla. Yavaş ve defansif kullanırsan frene ihtiyacın kalmaz. Az yakarsın ve balataların disklerin uzun ömürlü olur. AEA fren videosunu izlemeni tavsiye ederim. Eğitim alacak imkanın yoksa düşe kalka tecrübe edeceksin demektir. Bu da zamanla olacağı için hayatta kalmalısın. Yani yavaş ve dikkatli kullanmalısın. Saygılar.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)