Facebook'da dolaşırken şöyle bir yoruma denk geldim.
Aslında diğer firmalar için de geçerli.
"Yamaha'yı savunacak değilim ama Yamaha bizi bu duruma düşürdü demek bence haksızlık olur. Türkiye'de Honda kadar organize ve başarılı olamadıkları bir gerçek. Ancak özellikle MT-07 ve hatta MT-09 piyasa ederlerinin çok altında satışa sunuldu ve ucuzmuş deyip alıp kenara koyan çok kişi oldu. Bu kadar uzun süre benzerlerine göre daha fazla motor verip daha az para alan başka bir marka var mı? 2014 sonunda 12bin TL verip Inazuma alacakken 19bin250 TL ile MT-07 aldım. Yamaha bu motoru ÖTV ve KDV'yi düşersek 12bin84 TL'ye satıyordu. %35 ÖTV, %18 ÖTV'li tutarın KDV'si idi. Avrupa'da vergi dahil 13bin TL civarında satılıyordu. Bu arada motorlu taşıtlar vergisi de bu sene 640 TL, trafiğe çıkma masrafını düşünün.
Dolayısıyla artık Yamaha daha fazla bu modelleri sübvanse etmiyor. %20 ek vergi geldi, dünyanın en pahalı benzinini alıp berbat yollarda berbat trafikte gezmemizi kolaylaştırmak için. Sene başında zorunlu trafik sigortası için 1050 TL ödedim, Nisan'da tavan sistemi getirdiler, aleni küfrettim.
Şimdi 37bin800 TL olan motor aslında 19bin774 TL. Bundan masraflar çıkacak, Yamaha Türkiye kazanacak, satan bayi kazanacak ve gerisi vergi, 18bin25 TL devlet kazanacak.
Dolaylı vergilerle artık trafiğe çıkış masrafı, MTV, benzin derken bu iş artık çığrından çıkıyor. Bu sezon başında satayım mı diye düşünüyordum, artık 100bin km yapmadan zor görünüyor..
Çözüm mü? Neremiz doğru ki?
Bu arada 2014 Aralık sonu dolar kuru 2,22 TL imiş. Şimdi ise 3,4 TL diyelim. Motorun satış fiyatı vergisiz bugün 19bin 774 TL dolar karşılığı 5816 USD imiş. 2014 Aralık ayında ise 19250 TL olan fiyat karşılığı ise 8671 USD imiş. Aslında Yamaha dolar bazında ciddi indirim yapmamış mı?"