Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Ayna kullanımı ve omuz üstü bakış

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Wordpress blogdan okumayı tercih edenler şuradan ulaşabilir. Metnin tamamını aşağıya ekliyorum.

    Aynada kolların bir miktar görünmesinde sakınca yok. Ama tam arkamızdan gelen aracı görmek için eğilmemiz gerekiyorsa ayna genişletme-yükseltme aparatı alıp takmamız lazım.

    Ayna kontrolü yaparken kafayı eğmiyoruz. Yüzümüz aynaya dönük değil, çenemiz hala ileriyi gösteriyor olacak. Aynayı sadece göz ucuyla kontrol etmeliyiz. Orada araba var mı yok mu, o kadar. O arabanın markası neydi, plakası kaçtı gibi bilgiye ihtiyacımız yok. Aynaya bakarken kafayı eğmek bizim ileriden bilgi alışımızı aksatır. Önde gelişen bir olaydan geç haberdar olmamıza sebep olur. Ayna ayarını da bu şekilde görebilecek gibi yapmamız gerekli.

    Aynaları motorun konumunu değiştirmeden önce kontrol ediyoruz. Değiştirirken değil, değiştirmeye başlamadan önce. Bu önemli. Ayrıca motorun hızını düşürürken de arkadan gelen birinin bizim yüzümüzden yavaşlamak zorunda kalıp kalmayacağını kontrol etmek için kullanıyoruz. Hızlanmadan önce de bizi sollamaya kalkışan birisi olup olmadığını biliyor olmakta fayda var.

    Aynalarımızın göstermediği bir alan vardır. Buna kör nokta deniyor. Başka araçların kör noktalarında kalmamanın görünürlük için vazgeçilmez olduğunu biliyoruz. Ancak bizim aynalarımızın kör noktalarının farkında olmak da aynı şekilde önemli. Konum değiştirmeden önce ayna kontrolünü yaptıktan sonra, hala konum değiştirmeye başlamamışken bir de omuz üstü bakış yapıyoruz. Çenemizi omzumuza çevirip gözlerimizle omzumuz görüş alanına girecek kadar kafamızı ve gözlerimizi çeviriyoruz. Amacımız geriden gelen tüm trafiği görmek değil, sadece aynamızın kör noktasını kontrol etmek. Toplamda bir saniye sürecek bir kontrol. Kör noktada birisi varsa konum değiştirmiyoruz. Henüz konum değiştirmeye başlamadan omuz üstü bakışı yapmak önemli. Eğer konum değiştirirken omuz üstü bakış yaparsanız orada birini gördüğünüzde çok geç kalmış olabilirsiniz. Ayrıca omuz üstü bakış, sinyal lambasından daha etkili ve pratik bir bilgi verme biçimi. Bazen orada kimse olmadığını biliyor olsak bile kafayı o yana bir çevirmek diğer araç sürücülerinin bizim niyetimizi anlaması için çok belirgin bir işaret veriyor.

    Niyetimizi anlattıktan ve kör kontrayı kontrol ettikten sonra da konum değiştirmeyi sert değil yumuşakça yaparsak diğer yol kullanıcıları için sürpriz oluşturmayız. Ayrıca karar değiştirip fren yapmak veya eski konuma dönmek gerekirse bunu etkili ve hızlı biçimde yapabiliriz. Sert konum değiştirmeler hem diğer kullanıcılarını tedirgin eder, bir hata yapıyorsak bizi uyarmalarına fırsat tanımaz. Hem de bu sert manevra anında fren yapamayız. Yani, konum değiştirmelerimizi yumuşakça, motoru dik tutacak şekilde, diğer sürücülere tepki verebilecek zaman tanıyacak şekilde yapıyoruz.

    Şerit içinde konum değiştirmelerde omuz üstü bakışa ihtiyacımız yok. Tenha bir yolda tek bir aracı sollamayı tamamladığımızda, gazı açıp uzaklaşırken aracı sağ aynada gördükten sonra yumuşakça P3’e geçerken de omuz üstü bakışa ihtiyaç yok.

    İki aşamalı sollamada omuz üstü bakışı kullanıyoruz. Ancak üç aşamalı sollamada, sollama pozisyonundayken iki kere ayna kontrolü yapıp omuz üstü bakış yapmıyoruz. Hele hele omuz üstü bakışı yönlenmeye başladıktan sonra yapmak gibi bir alışkanlığımız varsa bu koşullarda omuz üstü bakış hayli tehlikeli olabilir. Sollama yazısı ayrıca gelecek.

    Omuz üstü bakıştan ayrı, bir de kafamızı tamamen çevirip gelen trafiği olduğu gibi görmemizi gerektiren durumlar var. Bazı okullar can kurtaran bakış ifadesi ile bu daha kapsamlı geri kontrolünü omuz üstü bakıştan ayırıyor. Bazı okullar ise hepsine birden can kurtaran bakış diyor. Dert değil. Bu ikinci tip bakışta, mesela benzinlikten çıkıyoruz. Artık gelen tüm trafiği iyice görmemiz ve yola ona göre çıkmamız lazım. Motor duruyorken veya neredeyse duruyor bir hızdayken kafamızı iyice çevirip tüm trafiği kontrol ediyoruz. Gerekiyorsa durup, ayağımızı yere koyup bekliyoruz. Tamamen güvenli olunca yola çıkıyoruz.

    Omuz üstü bakışı veya can kurtaran bakışı doğru zamanda, doğru noktadan yapıp bir kerede alınacak bilgiyi almaya çalışmak lazım. Benzinlikten çıkarken mesela üç kere kafayı sol arkaya çeviriyorsak aslında bakmayı bilmiyoruz. Baktığımızda da bilgi alamıyoruz. Doğrusunu çalışmak lazım. Göremediysek illa ki yeniden bakacağız tabii ki. Tek bir bakış hakkım vardı, deyip karambole yola çıkmaktan bahsetmiyorum. Doğru zamanda doğru yerden bakmayı öğrenmekten bahsediyorum.

    ***

    Benim de bu can kurtaran bakışı ihmal etmiş, başımı derde sokmuşluğum. var. Güya eğitimliyim, sgüya sistemli sürüyorum. O zaman için 40 bin küsur km tecrübem var. Can kurtaran bakışmış şuymuş buymuş o biçim biliyorum güya. Uyguluyorum filan. Bana göre uyguluyorum tabii. Neyse buluştuk bir arkadaşla Kızılcahamam yönüne devam edeceğiz. Bir kaç saat sürüş yapıp döneceğiz. Ben önde V-Strom’la, arkadaşım peşimde Varadero’suyla Ayaş yolu kavşağındaki Opet’ten çıktık. Ben resimdeki kırmızı çizgideki gibi gitmeyi planlıyorum. Aynaya baktım, yakın şeritlere baktım. Açtım gazı. Zaten benden hızlı ne geliyor olabilir ki?



    Ama şöyle güzelce geriye doğru kafayı çevirip hakkıyla bir can kurtaran bakış yapmadım. En soldan yardırmış gelen ve sağa, Ayaş yönüne sapmayı planlayan minibüsü göremedim tabii. Bir korna sesi dibimde bitti. Kafamı çeviremiyorum ama periferal görüşümde dibimde bir minibüs var. Minibüse omzumu dayadım. Minibüs direksiyonu kırdı. Beni ezmedi. Ben de düşmedim. Ama ikimiz de gitmek istediğimiz yola girememiş olduk. Minibüse omuz attıktan sonra ben Ayaş yoluna, sağa dönmek zorunda kaldım. Minibüs ise düz yolda, Kızılcahamam yönünde durmak zorunda kaldı. Baktım minibüs duruyor. Özür dilemek için motoru park edip yanına gitsem mi filan diye düşündüm. Ama dayak yemek ihtimali canımı sıktı. Açtım gazı Ayaş yolundan Eryaman’ın içine girdim. Arkadaşım arkadan bütün olan biteni izledi. sürüşümüzü yapıp döndük. Bu da iki buçukuncu kazamdı.
    CemoKa, erenedip, orumcekadam ve 2 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    erenedip - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ekim 2016
    Motosikleti
    mondial znu 125
    çok faydalı bir paylaşım teşekkürler. Bir ara baya aramıştım bu ayna mevzusuyla alakalı bilgi.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 16:01 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:49 ----------

    ek olarak; ankarada her gün arkadan çarpmalı çok fazla kaza görmekteyim. bu beni paranoyak yaptı. arkaya, aynalara fazla bağlanmış, önümden çok taviz vermiş olduğumu görüyorum. bu konuda söyleyebileceğiniz bir püf nokta var mıdır?


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)