Yazıyı Wordpress blogdan okumak isterseniz
şuradan buyurun. Metnin aynısını aşağıya da ekliyorum.
125 cc motorla uzun sürüşler yapmanın apayrı bir macera ve coşkusu olduğunun farkındayım. Uzun km’ler ve haftalarca süren seyahatlere küçük motorla çıkan
insanları da görüyorum. Yolda oluşacak ek yorgunluk vesaire de halledilir. Ben burada yalnızca uzun yolda, akan trafiğin hızının altında kalan bir aletin tehlikesinden bahsetmek istiyorum. Sürücünün tecrübeli ve eğitimli olduğunu varsayıyorum. Yol eğitimi almamış, tecrübesiz bir sürücü hangi motorla olursa olsun, uzun yolda da şehir içinde de tehlikededir.
Araba ve daha büyük araç sürücüleri motosikletleri neresinden sollayacaklarına kendileri karar verirler. Bu da çoğu zaman motosikletin 3 cm yanı olur. Bu durum başlı başına motosikletliyi tehlikeye sokar. Yani motosiklet için sollamak kadar sollanmak da tehlikeli bir manevradır.
Araba sürücüleri motosikletin zaman zaman tüm şeride ihtiyaç duyacağını bilmez. Motosikletin dönmesi için yatması gerektiğini bilmez. Etrafında bir güvenlik balonuna ihtiyaç duyduğunu bilmez. Motosikletlinin de vergisini ödeyen ve yollarda hak sahibi bir motorlu taşıt sürücüsü olduğunu bilmez. Dur-kalk trafikte motorcular için filtrelemenin ve ışıklarda aralara girip öne yaklaşmanın gerekli olduğunu da bilmez. Diğer araç sürücüleri motosikletlilere kızmasa bile sadece motosikletin doğasını bilmedikleri için çok yakından sollama eğiliminde olurlar. Hatta sadece sevdikleri, izlemek istedikleri için bile yakın takip yapabilirler. O yüzden en azından trafikle uyumlu bir hızda gidebilecek kadar güç sahibi bir motosiklet ile seyahat daha güvenli olur.
Araba sürücüsü bölünmemiş, bir gidiş bir de geliş şeridinden ibaret yolda motosikletliyi sollamak ister. Küçük cc arabadan yavaştır çünkü. Hatta arabanın hızı motosiklet ile aynı olsa da sollamak ister. Motosikletli kendi şeridinin ortasından devam ederken araba sürücüsü de sollamaya kalkar. Karşıdan gelen olmazsa ve araba sürücüsünün zihninde biraz güvenlik algısı varsa, karşı şeride geçer sollamayı tamamlar. Bu senaryoda bir sorun yok. Ama araba sürücüsü “Yahu bu motorlular trafikte aralardan gidiyor. O zaman demek ki bunların dibinden sollayabilirim.” diye düşünür. Dur-kalk trafikte motorcunun yürüme hızında aralardan ilerlemesi ile 90 km/s hızda motorcunun dibinden sıyırıp geçmek arasındaki farkı algılayamaz. Dolayısıyla, motorcuyu sıyırarak sollar ve tehlikeye atar.
Hele hele karşıdan gelen varsa, ister ki motorcu iyice kenara çekilsin ve arkadan gelen araba karşı şeride taşmadan motorcuyu sollasın. Motorcunun gücü de kaçmaya yetmeyeceği için kurbanlık koyun gibi bu tehlikeli oyunda düşmemek için dua eder durur. Hatta bazı araba sürücüleri motosikletlerin sadece emniyet şeritlerinde gitmesi gerektiğini veya yolun en kenarında gitmesi gerektiğini, bunun bir trafik kuralı olduğunu sanır. Solda ilerleyen motorculara çemkirir. Yolda bir emniyet şeridi varsa kenara çekilir gitmek isteyene yol veririz. O da sorun değil ama yer yoksa? İşte o zaman arkadan sıkıştıran ve bizi kenara iten araba sürücüsünden kaçacak gücümüz de olmadığına göre dua etmekten ve kendimizi sürekli bu tehlikenin içinde bulmaktan başka seçenek yok. Bu nedenle 125 cc motorla uzun yol, elimizde olmayan, yönetemeyeceğimiz çok fazla risk barındırır. Bizi tehlikeye sokar.
Yalnız buradan trafikte bütün araçlardan daha hızlı olmamız gerektiği gibi hatalı bir sonuç çıkarılmamalı. Hatta yaygınca kullanılan bir söz var: Akan trafiğin ortalama hızından %10 daha hızlı olmak daha güvenlidir. Bu söz de sanki trafikteki en hızlı araçtan daha hızlı olmamız gerektiğini söylüyor gibi algılanıyor. Hocam taciz edilmemek için yapacağımız şey öndeki araçla aramızdaki mesafeyi makul ve güvenli ölçülerde tutmak. Genelde 2 saniye. Bu mesafeyi çok açarsak taciz edilir, çok azaltırsak kendimizi riske atarız. Bu konudaki detaylı açıklama için
88… 89… yazısını öneririm.
Bazen de motorumuz güçlü olsa bile grup sürüşlerinde öndeki motorcuyu korumak için arkamızdaki sürücüleri yavaşlatır, kendimizi tacize açık hale getiririz. Oysa hiç gerek yok, aynada sana yaklaşan araba mı gördün? Önün açıksa aç gazı ilerle. Arkadaki arabadan kurtul. Önünde başka motorcu arkadaşın olabilir, başka bir araba olabilir o nedenle hızlanamıyor olabilirsin. Hatta kendi sürüş becerilerin, o koşullarda önün açık olsa bile, arkadaki arabadan kurtulmana yetecek kadar hızlı gitmene imkan vermiyor olabilir. Hiç dert değil yol ver gitsin. O araba seni solladıktan sonra öndeki araçları da teker teker sollayacaktır. Sıkıntı yok. Zaten sana çok yakın gelmese bile arkadan seni takip eden bir araba senin ileri bakmana engel olan, zihninde hep yer kaplayan bir dikkat dağıtıcıdır. İlerleyip kaçamıyorsan yol ver gitsin. İnan ki sürüş daha güzel, daha zevkli ve daha güvenli olacak. Şu
videoda düşürülen motosiklet sürücüsü gibi seni sollamaya çalışan arabayla aynı hızda ilerlemeye çalışıp sonunda düşürülmeye hiç gerek yok. Bu konuda detaylı bilgi ve başka mağduriyet örnekleri için
öndeki motorcuyu korumak yazısı okunabilir.