Öncelikle, abs tekerin kilitlenmesini önleyen bir sistem. Dolayısı ile teker kilitlenmelerinden kaynaklı kayma ve düşmeleri büyük oranda önleyebilir. Ancak unutmamak lazım ki, Tekerin sadece kilitlenmesi değil, hız değişiklikleri de tekerin kaymasına sebep olur.
Örneğin virajdasınız. Aniden freni sıktınız. teker kilitlenmese bile süratiniz eğimli iken çok hızlı değişeceğinden bütün fizik dengesi alt üst olur. Artık orada şans allahın lütfuna, sizin erdemli kabiliyetlerinize veya bir takım mucizelere bakabilir.
Yine de şunu diyebiliriz. Abs'li bir motosiklet " Teker kilitlenmesinden kaynaklı " kazaları büyük oranda önleyebilir. Yine de %100 garantisi yok.
Motosiklet yolda bir sürü fizik değişkenine maruz kaldığından tek bir konuyu ele alıp "önler" demek saçma olur.
Sonuçta bence her türlü abs'li motosiklet abs'siz motosikletten iyidir. Örneğin yağmurlu havada lastiğin yol tutuş performansı ve frenlerin kilitleme noktası çok değişir. Abs'siz bir motorda, normalde çoğu zaman kuru havada süren birisiyseniz refleksiniz ıslak havada da kuru havadaki gibi tepki verirse tekeri kilitleyebilirsiniz. Abs bunun önüne geçer.
Virajlarda bu belirsiz. Mantıken virajlarda yumuşak devir ve hız değişimleri dışında tepkiler zaten tehlikelidir. Agresif hız ve devir değişiklikleriyle motoru ayakta tutmak tecrübe hızlı refleksler ve epey özgüven isteyecektir. Abs bu noktada biraz yardımcı olabilir belki.
Benim şu an bi motorum Abs'li bir motorum Abs'siz.
Abs'li motoru çok kullanmasam da, kullandığım kadarıyla henüz hiç abs'lik urum olmadı.
Bence Abs'li motor almalı, ama hiç abs yokmuş gibi sürmeli. Viraja kaçla girerseniz girin. karşınıza lap diye birşey çıkmaması gerekir. lap diye birşey çıkıyorsa çok hızlısınızdır.
Örneğin, kel alaka bir yerde virajın ortasına lap diye 5 yaşında bi çocuk fırlar. Siz de çocuğu biçebilirsiniz. Algılayabildiğiniz mesafede güvenli durabilecek veya manevra yapabilecek bir süratte viraja girmek, motorunuzun abs'li olup olmamasından kesinlikle daha önemli. Yani bence.
Önünüzdeki araç aniden diye durdu için de aynı şey geçerli. Ben şöyle komik bir manzarayla karşılaştım. Ana yolun ortasında 4 - 5 araç ilerideki araba çok sert ve keskin ani acı bir frenle durdu. Arkasındaki adam ona çarptı. ben de güvenli bir noktada parkedip yardım gerekiyor mu diye gittim.
Arkadan çarpan adam : yolun ortasında böyle acı frenle durulur mu arkadaş!
Aniden durup çarpışmaya sebep olduğu sanılan adam : abi yolun ortasında kaplumbağa vardı. tam da tekere geliyodu. Ezse miydim hayvanı?
Şimdi bazıları şunu diyebilir. Bir kaplumbağa mı bir insan mı değerli diye. Kaplumbağaya o yolu yaparken sormadık. Hayvan geçmekte haklı bence.
Ayrıca arkadan gelenin takip mesafesini korumayıp tehlikeye attığı yaşamların sorumlusu da kaplumbağa olamaz. Öndeki arabanın üstüne meteor da düşebilir nihayetinde.
Bu sorular siz öyle düşünmeseniz bile şu etkiyi yaratıyor " Abs'm var oh basar frene dururum istediğim gibi. açayım gazı 90 - 200 :D " Elbette böyle değil. Ancak Abs'nin gereksiz bir ek özgüven vermemesine dikkat etmek lazım.
ABS FREN MESAFESİNİ UZATIR. Asla kısaltmaz. Ama freni iyi kullanamayan birisi yeterince hızlı duramadığından, abs ile durduğunda kısalmış sanabilir. Acemi işidir kısmını kim söyler bilemem. Umarım abs'ye ihtiyaçları hiç olmaz
Ancak şunu bilmekte fayda var. Tecrübeli ve freni iyi kullanan birisi ABS olsun olmasın teker kilitlenmeden motosikleti durabileceği en kısa mesafede durdurabilir. Bu şekilde iyi fren yapabiliyorsan ( ki her defasında %100 başarmak ne kadar mümkündür tabi ) o şartlarda ABS fren mesafesini uzatır tabi.
Burada zaten şu devreye giriyor. kask dizlik vs gibi. Abs olsun zaten. Ama sen ABS devreye girmek durumunda kalmadan durmasını bil. Freni öyle kullan. öyle kullanmasını öğren. Bırak işi bilsen bile, 100 defa dikkat edip bir kere dikkat etmediğinde de ABS işini yapsın.
Bence elzem ve olması önemli bir donanım. Hatta abs 90'larda bile bence zorunlu olmalıydı. çok geç kalmış bir teknoloji.