20 yaşındaki bir kişinin reaksiyon zamanı ortalamada 225 milisaniye (ms) iken, 50 yaşında birinin reaksiyon zamanı ortalamada 260 ms (bkz:
kaynak). Aradaki fark 35 ms. Yani 0.035 saniye. 1 saniyenin yüzde dördünden az. Yani fark yarım saniye değil, yarım saniyenin onda birinden daha az.
https://i.hizliresim.com/y32ymn.jpg
100 km/s hızla giden bir araç saniyede 28 metre yol gidiyor. 0.035 saniyede ise yaklaşık 1 metre yol gidiyor. Yani diğer tüm koşuların eşit olduğu durumda reaksiyon zamanı kısa olan sürücü sadece 1 metre daha kısa duracak. Durma mesafesini çok çok çok daha fazla etkileyecek diğer faktörlerin yanında bu 1 metre peşine düşeceğimiz şey değil. Hatta yol eğitimlerinde alınan beceriler acil durum freni yapmamızı gerektirmeyecek şekilde sürüş yapmamızı amaçlıyor. Daha da iyisi. Zaten yılda birden çok kere acil durum freni yapılıyorsa o sürücünün sürüş mentalitesini, motosiklete bakış açısını ciddi ciddi gözden geçirmesi lazım.
Diyelim ki 50 yaşındaki sürücü 10 metre daha uzakta duruyor olsun. Ne yapacak bu kişi? Yaşını mı küçültecek? Zamanda yolculuk mu yapacak? Hayır
yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek,
hakimiyet eğitimi alacak fren yapmayı öğrenecek.
Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.
Aynı yaş grubundaki insanların, mesela 20 yaşındakilerin, reaksiyon zamanlarına baktığımızda
standart sapmayı 36 ms görüyoruz. Yani ortalama bir 50 yaş insanı ile 20 yaş insanı arasındaki fark kadar. Şöyle özetleyebiliriz. 20 yaşında tesadüfi olarak iki insan seçersek bu iki insanın reaksiyon süreleri arasındaki fark da çok büyük olasılıkla, 36 ms veya daha az olacaktır. E az önce yaş grupları arasında ele aldığımız fark kadar bu da. 0.035 saniyelik bir fark. 1 saniyenin yüzde 4'ünden daha az. Şimdi 20 yaşındaki motosiklete başlayacak insan reaksiyon zamanını ölçtürüp, bunu geliştirmek için refleks hızlandırıcı egzersiz mi yapacak? Hayır yol eğitimi alacak ileriyi daha iyi görebilmeyi öğrenecek, hakimiyet eğitimi alacak
fren yapmayı öğrenecek. Takip mesafesini doğru kullanmayı öğrenecek. Yine refleks hızı anlamlı bir mesele değil.
Gerçek yol koşullarında kişilerin kazaya karışıp karışmaması, zamanında fren ya da engelden kaçma manevrasını yapıp yapmamaları temelde reaksiyon sürelerine bağlı değil. Başka faktörler çok daha önemli. Yukarıda linkini verdiğim rapora ve başka çalışmalara göre erkeklerin reaksiyon zamanı kadınlarınkinden daha kısa.
Motosiklet yol sanatı kitabında referans verilen bir çalışma bize erkek motosiklet sürücülerinin kazaya karışma oranının daha fazla olduğunu söylüyor (sayı değil oran). Gençlerin reaksiyon süreleri daha kısa, onların kazaya karışma oranı daha fazla. Yani reaksiyon zamanı sürüş becerilerini geliştirmek için veya
ilk motosikleti seçmek için veya motosiklet sürüşü ile ilgili herhangi bir şeye karar vermek için önemli bir parametre değil. Çok daha etkili olan, üstelik kolayca iyileştirilebilecek diğer faktörler var. Onlara yoğunlaşmak lazım.
Konu, yolda motosiklet sürüşü. Kazaya karışmamaya dair yapılabilecekler arasında refleksin/ intikal süresinin anlamlı bir parametre olup olmadığı.
Duba değil bu dediğim, adam başı 3000 TL de değil. İki günlük yol eğitimi 600 TL. (bkz:
Yol eğitimi)
https://i.hizliresim.com/r2Yq2M.jpg