Ağırlığın yol tutuşuna etkisi
Reklamlar
-
Arranger adlı üyeden alıntı
1:Uygun lastik secimi(uygun psi)
2:Aracin agirlik merkezi(tasarimsal)
3:Guç dagilim dengesi.
4:Şasi geometrisinin rijitligi(dinamik yuk yogunlugunu min.tutmak)braket ve takviye vb.parcalarin kaynak ve montaj sureçleri.
5:Azami yuklu agirligi korumak(asiri yukten kacinmak)
6:Dis tasarimda(karenaj)mumkun oldugunca karsi ruzgar direnci max seviyede,yola dik ve agirlik merkezini bozmayacak sekilde iletecek(ruzgar tuneli testinde arac+surucu(75kg)yolcu(75kg)agirlik baz alinarak temas yuzeyindeki agirlik+karsi direnç)verilerinin analizi.
Sonuc olarak,sorunsuz bir muhendislik,calismasi kullanilarak yapilan bi urunun yol tutusu ve frenleme vb durumlarda saglikli ve ekstra bir modifikasyona gerek kalmadan islevini yapacagi gorusundeyim.
---------- Mesajlar birleştirildi - 01:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:45 ----------
edit:Suspansiyon sisteminin saglikli calismasi
Reklamlar
-
Monty adlı üyeden alıntı
"Yapılan deneye göre ağırlık arttıkça lastiğin sürtünme katsayısı düşüyor."
Şaka di mi bu? :D
Değil. Öyleymiş. Çok iyi açıklanmamış ama neden öyle olduğu. Bu link ikinci makaleye ait. Birinci makalede neden öyle olduğunu anlatıyor kısmen. Ancak açıklamalar F1 lastiklerine has. İlginç.
---------- Mesajlar birleştirildi - 06:28 ---------- bir önceki mesaj zamanı 06:19 ----------
fatih.met adlı üyeden alıntı
ağır olunca daha konforlu olacağını düşünüyorum sadece. gerçi burada beylikdüzünde bu kış rüzgar arabaları savuruyordu.
Konfor hemen hemen tamamen süspansiyonla ilgili. İlk motosikletim modifiye edilmiş bir cruiser idi. Eski evden işe giderken tren yolundan geçiyordum her gün. Sırf zevkine 60-70km hızla tren yolundan geçerdim. Koltukta hissedilmezdi. Sanki bir şey olmamış gibi. Yürüyen makam koltuğu derdim o motosiklete. Rake açısı yüksek (ön çatallar yatık) ve süspansiyon mesafesi çok uzundu. Tekerlek hızla girer çıkar, ama titreşim koltuğa gelmezdi.
Araba o tren yolundan geçtiğinde çok bariz sarsıyor. Eski naked'ımla geçince resmen acıtıyordu.
-
astronomi..gastronomi...elektromekanik..fizik..ras yonel bilimler..normatif bilimlerin uzmanı konuya yazmış bize sadece okumak düşer..
-
[QUOTE=hasmet;4141131]Değil. Öyleymiş. Çok iyi açıklanmamış ama neden öyle olduğu. Bu link ikinci makaleye ait. Birinci makalede neden öyle olduğunu anlatıyor kısmen. Ancak açıklamalar F1 lastiklerine has. İlginç.[COLOR="Silver"]
Saçma sapan bi lastik üretmişler o zaman :D:D Öyle uzaylı teknolojisi kullanıp değişen basınç altında moleküler bazda yapısal değişiklik gösteren lastik üretmediler ise kanımca optimum bir ağırlıkta maximum sürtünme yüzey genişliği elde edecek bir lastik ürettiler. Ki bu arada zaten bizim motor sürüşümüz için bu bilgi inkar edilebilir derecede az etki ediyordur
-
BatuhanK adlı üyeden alıntı
Hayııııır, itirazım var katıldığın mesaja �� ağırlıkla sürtünme artıyor evet fakat taşınan enerji daha büyük vir oranda artıyor. Sürtünme sayesinde(tamamen düz mantık gidiyorum) elde edilen kazanç, kazanılan ekstra enerjiden dolayı FAZLASIYLA kayıba dönüşüyor.
Ağırlıkların birbirini götürmesi için sürtünme formülünün enerji formülüne eşit olması gerek, ki öyle bişi yok
Beni yanlış anladınız sanırım,demek istediğim şu kinetik enerji var ilerlerken yani kütle x hız, sen burada hıza ters yönde bir kuvvet uygulamalısın ki hız sıfır olsun yani kinetik enerji sıfır olsun.Buradaki ters yöndeki kuvveti de frenlemeyle onun sonucunca lastiğin zemine sürtünmesi ile elde edersin yani sürtünme kuvvetiyle sürtünme kuvveti de sabit bir kat sayı olduğunu düşünürsek yanında yol uzunluğu da olmalı ki enerjiyi yol boyu sürtünmeyle ısı enerjisi olarak dönüşsün. kısaca bakarsak sürtünme kuvveti içinde de ağırlık var yukarıda formül verilmiş, ve diğer tarafta kinetik enerjide yine ağırlık var. Bunun sonucunda bir tarafta ağırlık ve hız fazla olursa, diğer tarafta ağırlık fazla fakat sürtünme katsayısı aynı olduğunu varsayabiliriz ki iki taraftaki ağırlık fazlaları birbirini götürdü (umarım yanlış düşünmüyorumdur) diğer taraftaki hız fazlalığını yeninceye kadar yine yenmek için yol uzunluğu fazlalığı (sürtünme ile ısı enerjisine dönüşümü) olarak karşımıza çıkacaktır.
Kısaca ağırlık ne olursa olsun, sizin durma mesafeniz öncelikle hızınıza ve lastik-zemin arasındaki sürtünme katsayısına yani ortam koşullarına bağlı olduğunu söyleyebiliriz.
F1 için söylenecek şeyler çok daha farklı olabilir çünkü ben frenleme ile duran lastikle motosikletin durması için yorumda bulundum, F1 çok daha fazla faktör işin içine girebilir çünkü bütün ayarlamalar hızlı gitmek için optimum yapılmak istenir bu işin içine kalkış,hızlanma,viraj,ağırlık,sıcaklık,hız daha da çoğaltılabilir bütün faktörler göz önünde bulundurulabilir.
-
isomancan adlı üyeden alıntı
Beni yanlış anladınız sanırım,demek istediğim şu kinetik enerji var ilerlerken yani kütle x hız, sen burada hıza ters yönde bir kuvvet uygulamalısın ki hız sıfır olsun yani kinetik enerji sıfır olsun.Buradaki ters yöndeki kuvveti de frenlemeyle onun sonucunca lastiğin zemine sürtünmesi ile elde edersin yani sürtünme kuvvetiyle sürtünme kuvveti de sabit bir kat sayı olduğunu düşünürsek yanında yol uzunluğu da olmalı ki enerjiyi yol boyu sürtünmeyle ısı enerjisi olarak dönüşsün. kısaca bakarsak sürtünme kuvveti içinde de ağırlık var yukarıda formül verilmiş, ve diğer tarafta kinetik enerjide yine ağırlık var. Bunun sonucunda bir tarafta ağırlık ve hız fazla olursa, diğer tarafta ağırlık fazla fakat sürtünme katsayısı aynı olduğunu varsayabiliriz ki iki taraftaki ağırlık fazlaları birbirini götürdü (umarım yanlış düşünmüyorumdur) diğer taraftaki hız fazlalığını yeninceye kadar yine yenmek için yol uzunluğu fazlalığı (sürtünme ile ısı enerjisine dönüşümü) olarak karşımıza çıkacaktır.
Kısaca ağırlık ne olursa olsun, sizin durma mesafeniz öncelikle hızınıza ve lastik-zemin arasındaki sürtünme katsayısına yani ortam koşullarına bağlı olduğunu söyleyebiliriz.
F1 için söylenecek şeyler çok daha farklı olabilir çünkü ben frenleme ile duran lastikle motosikletin durması için yorumda bulundum, F1 çok daha fazla faktör işin içine girebilir çünkü bütün ayarlamalar hızlı gitmek için optimum yapılmak istenir bu işin içine kalkış,hızlanma,viraj,ağırlık,sıcaklık,hız daha da çoğaltılabilir bütün faktörler göz önünde bulundurulabilir.
Hocam sürtünme kuvveti mi sabit? Etkileşime giren spesifik iki madde arasındaki sürtünme katyası mı?
Bir de sürtünme kuvveti linear artıyor ama ağırlık ile kazanılan momentum linear değil. Yani mesela 100kg insan aynı koşullarda fren yapıp 100m'de duruyorsa 150kg adam 150m'de duramaz. Diye biliyorum ben.
-
Sürtünme katsayısını sabit kabul ediyoruz tabi ki ancak ağırlık değiştiği için sürtünme kuvveti sabit kalmaz.
Evet lineer olarak artma azalma söz konusu değil, anlattığımız basit olsun istedim. Elbette mesafede artış söz konusu doğru oranda artacak diye bir şey söz konusu değil çünkü işin içinde diğer çarpanlar da söz konusu. 150 metrede de duramayabilir. Katılıyorum.
-
isomancan adlı üyeden alıntı
Sürtünme katsayısını sabit kabul ediyoruz tabi ki ancak ağırlık değiştiği için sürtünme kuvveti sabit kalmaz.
Evet lineer olarak artma azalma söz konusu değil, anlattığımız basit olsun istedim. Elbette mesafede artış söz konusu doğru oranda artacak diye bir şey söz konusu değil çünkü işin içinde diğer çarpanlar da söz konusu. 150 metrede de duramayabilir. Katılıyorum.
Surtunme katsayisi (kuvveti degil) sabit degilmis, sicaklikla degisiyormis, uzerine binen yukle de azaliyormus. Yazinin sonunda bununla ilgili bir grafik var. Ama neden oyle tam aciklama yok.
Sicakligin surtunme katsayisina olan etkisi ile ilgili aciklama yazinin birinci kisminda var. Yazida birinci kisma link var, orayi okuyun.
Ama mesele derin, aciklama cok olsa da yeterli degil.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)