bu konuda cahil olduğum için soruyorum:
fren sıkıldığı zaman on ve arka teker frenlerini dengeli bir sekilde sıkan mekanizma nedir? hangi motorlarda var?
bu konuda cahil olduğum için soruyorum:
fren sıkıldığı zaman on ve arka teker frenlerini dengeli bir sekilde sıkan mekanizma nedir? hangi motorlarda var?
kombine fren. Benim kullandığım xciting 500 de vardı hero scooterlerde var (pleassure)
Bende konu açılmışken sorayım, kombine fren arka frene bağlı mı yoksa sadece ön frenle mi çalışıyor? Virajlarda bağımsız olarak arka freni kullanmak nispeten daha güvenli olduğu için soruyorum.
Benim bildiğim, öne basınca arkayı, arkaya basınca önü de frenliyor. Yani, sadece arka freni kullanma şansın yok.
Ama asıl sorun şurada, virajda fren kullanılmaz, gaz bile kapatılmaz Hatta kademeli gaz açılır ki motor çizgiden çıkmasın. Bir virajda, önüne bir şey çıkmadan, fren yapmak zorunda kalıyorsan o viraja haddinden hızlı girmişsin demektir. Önüne bir şey çıktığında ise, kombine fren iyidir. Zaten genelde ABS'li motorlarda olduğu için, arka frene bastığında ön fren de baskı uygulayacak, ama kitleme olmayacağı için sorun teşkil etmeyecektir.
Evet Manuş Baba dinliyor, kitap, gazete okuyor ve düşünüyorum...
Düşünün, düşünmekle ölmüyor insan...
he walla bilen birisi şöyle bizi bir tepeden tırnağa aydınlatıp, bilgi içinde bıraksa ya lan.
Bu cevabın geleceğini tahmin etmiştim. Görüşünüze kesinlikle katılıyorum ancak farzı misal 15 derecenin üstünde bozuk zeminde spiral viraja girdiniz. Duruş hızına yakın viraj indiğinizi düşünün. Ön fren kullanılamıyor ama arka fren rahatlıkla kullanılabiliyor. Böyle bir durumda kombine fren pek de güvenli olmayacaktır.
Not: benim örnek biraz cross sürüş tekniğine giriyor galiba uç bir örnek.
Sanırım Yamahanin bu sene getirdiği tam ismini hatırlamıyorum fakat YS125 modeliydi yüksek ihtimalle onda kombine fren sistemi kullanmışlar galiba on firenden bir kablo ile arka firene bağlamışlar, bende youtubeda videosunu görmüştüm oradan biliyorum
Bajaj 200 RS'de var galiba öyle duymuştum. Onda ön freni sıkınca mesela %60 ön %40 arka da sıkıyordu kombine fren yani sistemin adı.
Ama arkayı sıkınca ön sıkar mı onu bilmiyorum.
Honda nin bircok modelinde mevcud
Cbs sistemi
Yani arka frene basiyorsun ön freni de bi miktar sıkıyor
Ayni durum tam tersi içinde gecerli
virajda mecbur kalınırsa fren kullanılır, buna çalışın, yok öyle şey, engel çıktı ne yapılacak, motor dikleştirilip frene basılır, sonra fren bıraklır tekrar yatırılır motor, tabii duruma hıza yol göre değişir bu durum, gerektiğnde arka freni kullnırsınız, ama usulünce, viraja uygun hızda girince rahat dönülür fren yapılmaz gaz sabit yada apexi geçince gaz verilerek geçilir ama gerektiğinde mecbursunuz frene, uygun şartlarda deneyerek alıştırın kendinizi, yok öyle uzun yolda cillop gibi boş tehlikesiz virajlar, her an herşey olur bu memlekette, hazır olun herşeye...
kombine fren bana göre düz yolda iyi, ama virajda iş kötü, bence en iyisi frenlerin ayrı çalışması, zaten Honda NC lerde de durum böyle, daha güzel bence, normelde her iki frenide kendiniz sıkacaksınız, en ideali bu bence...
Kısa süreli kombine abs frenli CBR500R kullandım yeni kasa, sadece viraj ve fren konusunda vaat ettiklerini denedim. Virajda fren yokladım, ekstrem bir şey yaşatmadı. Ama ben asfaltta kullanıyorum.
yılda iki kez virajda fren kullanılır, ama kombine fren her panik frende devreye girip ön/arka dozajlamanıza yardımcı olur ki bu iki kez viraj içinde frene basmaya tercih edilesi bir durumdur. Bu güne kadar aldığım hiçbir ikinci el motorun ön/arka fren balataları eşdeğer veya yakın aşınmamıştı. Mesela pulsar'da ön bitmeye yaklaşmış, arka sapasağlam duruyordu, çünkü önceki sahibi arka fazla hissiz olduğu için hep önü kullanmıştı. Ama CBR'de ön fren balatası yeni gibi dururken arka balata bitmişti, çünkü önceki sahibi ön fren kullanmayı tercih etmiyordu
Sadece ön veya sadece arka fren ile motoru yavaşlatabilir veya durdurabilirsiniz, ama dengeli bir şekilde durma olasılığı çok zayıf sadece öne veya arkaya kanalize frenle. Kombine frende ise, örneğin ön freni (ben genelde önü kullanırım, arka fren sadece acil durumlarda ağırlık transferi için kullanırım)kullandığınızda, onunla orantılı arka fren de devreye gireceği için çok daha stabil frenleme sunacaktır. Bu esnada arka frene bastığınızda ön fren istemsiz kitlemez, yada ön fren kullandığınızda arka fren istemsiz kitlemez, çünkü %100 kuvvetle fren yapmıyor. Tam oranı hatırlamasam da araştırdığımda bizim uyguladığımız fren basınıncının bilmem ne kadarı bizim kullanmadığımız tarafa da iletiliyormuş.
Tabiki çok ekstrem durumlarda zararı olabilir. ABS gibi tartışmasız hayati bir sistem bile çok ekstrem durumlarda can sıkıcı olabiliyor. Mesela araziye girenler arka tekerdeki ABS'nin manuel kapatılabilir olmasını istiyorlar tıpkı CRF250Rally örneğindeki arka ABS gibi. Ama bunlar ekstrem durumlar Kapatılamayan ABS, %90 oranında hiç ABS olmamasından iyidir. %10 ise, arazide can sıkar.
---------- Mesajlar birleştirildi - 00:11 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:09 ----------
Ama hocam bak kendin diyorsun; "motor dikleştirilip frene basılır, sonra fren bırakılır, tekrar yatırılır motor" diye. Yani fren yaptığında motorun asfalta olan açısı olabildiğince dik. Yoksa yola 60 derece eğimle yani 30 derece yattığınızda bile frene basmanın sonucu hiç iyi olmaz. Motoru mümkün olduğunca dikleştirdiğimizde ise, kombine fren bize zaman kazandırır frenleme esnasında.
Evet Manuş Baba dinliyor, kitap, gazete okuyor ve düşünüyorum...
Düşünün, düşünmekle ölmüyor insan...
elbette öylede, demek istediğim acil durumda motor çok yatık bile olsa fren kullanımı bazen kaçınılmaz olabilir, motoru dikip fren yapacak zaman olmadığında tek şey arka freni kullanmak olabilir, mesela sağa dönüşte yatıkken baktın engel var, dikleşecek yada sola kaçacak durumda yok, karşıdan araba geliyor, ne yapacağız?
arka fren kullanımı, mecburen, tabii duruma göre fren şiddeti ayalanacak, yada yeterince becerikliysen vucudunu dahada dışa kaydıracaksınki neredeyse motorun yanında duracak kadar, yatık motor ile asfaltın arasına kendini sokacak kadar, böylece dönüş çapını daraltıp daha içten dönebilirsin...
tabi bu zor mesele, fren daha kolay, mecbur kalırsanız kullanacskınız onu demek istiyorum yani....
dönüşe örnek, mesela yeni bir ss yarışçsısı arkadaş çıktı, adını unuttum, onu izleyin, adam viraja bir giriyor ayağını önce dışa atıp ağırlık merkezini viraj içine doğru kaydırıp motoru aniden yatırarak şaak diye virajı çok seri biçimde içten alıyor hemde yüksek hızda, bu beceriye yakın hale gelmeye çalışmak lazımki fren kullanmadan dönebilelim, tabii acil durumlarda ve hızınız yüksek viraja girdiyseniz...
RS'de öyle bir şey yok yemişler seni. Sadece önde ABS var birde arka tekerin havalanmasını önlüyor bir şekilde.
Başlıkta söylenen sistem şuanda hiçbir motosiklette yok. Yani sen frene basacaksın motor ön ve arka frene dengeli bir şekilde yapacak. Yok öyle birşey.
Bir kere düz yolda fren yaparken öne çok arkaya az basması lazım. Virajda fren yapacaksa arkaya çok öne az basması lazım. Bunu ayarlayacak teknoloji için motorun üstünde onlarca sensör olmalı.
Buna en çok benzeyen fren sistemi kombine fren sistemidir. Bir frene basarsınız bastığınız frenin yarısı kadarda diğer frene basılmış olur. Fakat bu oranlar sabittir koşullara göre değişmez.
Sonuç olarak benzer sistemler bulunsa da ön arka fren dengesini sürücüden daha iyi yapabilen bir sistem mevcut değildir.
honda cbr 1100 xx imde cbs fren sistemi mevcut.
arka frene bastığımda arka fren kaliperinin 3 pistonundan dış taraftaki 2si basarak fren yapıyor ve arka fren merkezi,basıncı orta regülatör ile ön fren kaliperinin orta pistonuna basınç gönderiyor.
ön freni sıktığımda ise ön tekerlekteki sol tarafta bulunan kaliper diski ısırınca diskle birlikte dönüş yönünde hareket ediyor.bu hareketle birlikte ön sol kaliperin üstünde bulunan merkeze bir basınç uygulanmış oluyor ve bu basınç orta regülatör ile arka fren kaliperinin orta pistonunu ittirerek arka freninde devreye girmesini sağlıyor.sistem bu.
arka freni kullandığımda çalıştırdığı ön fren ile ön frenin arkaya fren gücü göndermesi gittikçe artan bir döngü gibi.yani önü sıktım arkaya gönderdi tamam.ama arkayı sıktım öne gönderdi,ön kaliper ileri hareket etti ve arkaya biraz daha gönderdi gibi..
sağ ön sabit standart kaliper
sol ön hareketli kaliper
kullanıcı deneyimi olarak;kombine olsada ben alışkanlık gereği herzaman ön arka fren yapıyorum.şuan çok iyi lastikler ve çok bakımlı fren sistemim ile kolay kilitlenmeyen,sert frenlerde öne yığılmaktansa aşağı çekilme hissi yaratan bir frene sahibim.frende ön arka aynı şekilde yere çöküyormuş gibi hissettiriyor.XX'in frenleri düzlük konusunda zaten çok iyidir. motorcycle news testlerinde 1197 de 34,1 metre ve 1999 testinde 35 metre 100kmh-0 değerleri kilosuna ve üretim yılına göre muazzam.bir de büyük motorların ağırlığından dolayı arka frenleri racingler kadar kolay kilitlenmeye meyilli olmuyor.ama XX te lastikleriniz kötüyse sert bir ön frende arkayı hiç kullanmadan, ön taraftan giden fren gücü arka lastiğinizi kilitler.
virajlı yollarda kullanım stiline göre sevmeyebilirsiniz.ben sevmiyorum.haddinden fazla hızlı girdiğim viravlarda motoru yatırma anından önce ufak bir arka fren dokunuşu yapıyorum.kendimi dengelemek gii bişey,alışkanlık oldu.bu hoş olmuyor kombinede. veya gittikçe kapanan viraja düzlükte gene normal ön arka frenle yaklaşıp yavaşladıktan sonra arka frenle devam ederek virajın en sert kısmına kadar arka frenle yatık vaziyette dönüyorum,virajın en sert noktasında sertçe yatırıp gaz açarak dikilmeye ve virajdan çıkmaya başlıyorum.böyle virajlarda aynı hareketi XX ile yapmak zor oluyor çünkü gittikçe kapanan viraja düzlükte yaklaşırken ön arka frenle geliyorum yine,bir sıkıntı yok,ön freni bırakıp arka frenle yatarak en sert noktaya kadar frenle gelmek istediğimde motor yatmak istemiyor,ön tarafa çok yük binmiş oluyor önede fren gittiği için ve motor kalkmak istiyor. motoru yatık tutmak için bacaklar ve bilekler daha fazla çalışıyor.ilk zamanlar çok kötü gelmişti.şimdi okadar rahatsız etmiyor tepkilerini bildiğim için ama ya sürüşümü değiştirip daha farklı davranmam yada daha çok boğuşup daha çok yorulmam gerekiyor.20 km lik bol virajlı harika asfaltlı uçmakderede olan deneyimlerim bunlar
iptal edilebilir bişey olsa harika olurdu.ha bir de kombine frende hidrolik değiştirmek işkence
trol amaçlı attım yanlış anlamayın
Cahil özgüveni böyle bir şey işte. Adamın motorunun frenleri gevşek göstergesi bozuk. Freni sonuna kadar sıkarak anca yavaşlıyor. Kalkıp diyor ki ön freni bir anda sonuna kadar sıkmak en iyi fren tekniğidir!! Salak adam frenlerinin gevşek olduğunu farkında değil herkesin durduğunun 5 katı mesafede duruyor fakat mükemmel fren yaptığını zannediyor.
Combined veya Linked brake diye geçiyor. Önceki Honda'mda vardı.
"dengeli fren" bence iddialı bir ifade olur, çünkü dengeyi ölçen bir sensörü falan yok. Düz mantık, tamamen mekanik ve kör bir sistem. Sadece ön freni sıkınca arkayı da sıkıyor biraz, sadece arkayı sıkınca da önü.
Etkisi ve faydası göz önüne alınacak olursa, hidrolik sisteme kattığı karmaşıklığa ve fiyata değmez bence. Onun yerine ABS olsun çoook daha mantıklı.
https://www.youtube.com/watch?v=gUqFdf4Y6qA Bu videoda kombine fren sisteminin nasıl çalıştığını rahatça anlıyabilrsiniz.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)