Hangi Durumda Hangi Fren nasıl kullanılır?
Reklamlar
-
Virajda fren konusu zamanında saatlerce günlerce kaynak bulmaya çalıştığım bir konu. Malesef motosikletle ilgili dolu dolu kaynak olan yerlerde bile bu kısım "virajda fren yapılmaz, öncesinde fren/vites işleri halledilir" gibi aptalca bir şekilde bitiyor. KUsura bakmayın mesajın bu kısmını bu aptalca yazılar için ayıracağım. Yahu hakkaten böyle gerzekçe bir söylem olur mu? Tamam, öncesinde uyarını yap, de ki fren içinde mümkün olduğunca frene ihiyaç olmayacak şekilde önceden planlama yapılmalıdır vs istersen paragraflarca yaz, ama sonra gerizekalı gibi böyle bitirme. Virajda fren yapılmazmışmış..
Virajda motor yatıkken fren yapılır, yapılmayacak şey motoru durdurmaktır. Motor yatıkken fren yapma pratikleri bile var bazı kitaplarda.
Virajda fren yapılır, ön fren de yapılır, arka fren de yapılır - hatta doğrusu ikisini birden kullanmaktır.
Önemli olan, özellikle ön frene çok hassas bir şekilde ve normalde çıkılan dozaja asla ulaşmadan yapmaktır. Motorda konumlanma düzgünse ve fren düzgün dozajlanmışsa, virajda ön fren motorun dikleşmesini sağlar, bu da fren basıncının artırılabileceği konuma getirir. Konumlanma, lastik, fren dozajı ve sıkma hızı, zemin vs kötü ise kafanın yere yapışmasına neden olur.
Sadece ön fren yaplırsa (virajdan bahsedyorum) ön tekerin maruz kaldığı kayma isteği artacaktır, o yüzden arka fren ile birlikte yapılmalı.
Malesef 8599 kaynak araştırıp 2-3 ünden sadece derleyebildim bunları.
- bir de ek, bunu nasıl detaylandırabilirim bilmiyorum ama.
Frene başlayıp virajın içine doğru devam ederken, fren basılıyken yatmaya başlanılıan esnadaki yatık frenle, hali hazırda yatıkken basılan fren de çok farklı. frendeyken yatmaya başlanıldığında, bam diye yatırılmadıysa motor fren bir hayli daha fazla devam ettirilebiliyor. ama apexteki yatma açısından, istersen progresif sıkarak o dozaja gel, %90 yere kapaklanır motor.
Reklamlar
-
Virajda frenin "yapılabilirliği" üzerine daha detaylı yorumlar, açıklamalar okumak harika olurdu!
Zaten düşük hızda dönüşlerde yarım debriyaj ve arka fren kombiniyle daha bir güzel dönüşler yapılıyor aslında...
"Frenleyerek viraja girmek" ; bu konu daha bir açıklamaya ihtiyaç duyuyor gibi ...
Dur bi deniiym dicem ama... teorisini okumakla yetineyim şimdilik...
-
@gezegeze
Düşük hızda hafif arka fren kullanımı faydalı görülüyor evet, friction zone'da tutmak deniyor, hafif gaz açarken bile kullanımı söz konusu.
Isle of Man TT'nin hız-fren-gaz grafikli on board görüntülerinde de adamların deli hızlarda virajlarda dönerken hep hafiften "brake" göstergeleri aktif. Sürekli hafif hafif arka fren kullanımı var, ama çok çok hafif tabi.
Önceki mesajına baktım, ben de mesela farklı olarak gün içerisinde "aklıma gelmedikçe" arka frene pek dokunmuyorum. Motoru asıl yavaşlatan ve durduran ön fren ve onu "adabıyla" kullanmayı başka türlü öğrenemem. "Olmadı hadi ön" demeyi pek doğru bulmuyorum bu nedenle, pratik edilmedikçe doğru kullanma şansı pek yok. En doğrusu her yavaşlamada da iki freni birden düzgünce kullanmak, sürekli, ki panik durumunda da bu öğrenilmiş refleks gelişsin. Ancak bunu yapamıyorsa da insan -ki hemen pes etmemeli- asıl frene odaklanmalı, onu öğrenip refleks haline getirmeli diye düşünüyorum.
* başka türlü öğrenememden kastım arka kullanmamak değil tabii ki, benim yanlışım o. Ama önü kullanmamaktan daha küçük bir yanlış diye düşünüyorum. 100'le giderken öndeki araç bir anda panik fren yaparsa, arka fren bir işe yaramıyor.
Viraja girerkenki fren konusuyla ilgili Lee Parks'ın kitabında güzel bir grafik var, nette kısaca bakındum bulamadım, telefonla çekip ekliyorum.
-
Çözüm basit ön ile arka frene bas çek bir nevi abs mantığı ıslak zeminlerde asla hızlı gidilmemeli takip mesafesi 20mt olmalı frene nazikçe dokunulmalı ama ön ve arka frene aynı anda kombine edicek şekilde olmalı zaten hep böyle kullanın aynı anda bas çek mantığı daha hızlı daha etkili durursunuz ıslak zeminlerde bile.
viraj girerken ön freni cok ama cok nazik kullanın virajdada aynı mantık yani bas çek önce yavasla sonra hızlan asla yüksek hızla viraja girme.
Ve vaktin varsa boş bir arsada olduğun yerde sağa sola yatarak dönmeye calıs bunu yaparken arka frenede bas kaydır motoru emin hakimiyetin dahada artar.
---------- Mesajlar birleştirildi - 08:48 ---------- bir önceki mesaj zamanı 08:41 ----------
Burayada su borsacılar gibi grafik getirmişsin allah seni davul etsin Bence en güzeli tecrübedir.
Bol bol pratik gerekli zaten yanlıs birşey yaptığında düsme ihtimali yüksek olduğundan yada insanın canı cok tatlı olduğundan düşmemek için elinden geleni yapıcağından en mantıklısı bol bol fren dersi calısmak motorun vericeği tepkileri reflexe yazmak olucak.Dediğin kurallar pist kurallarından ibaret türkiyemizde böyle güzel asfaltlar olmadığı için senin iş yatar yani.
-
c3y adlı üyeden alıntı
Çözüm basit ön ile arka frene bas çek bir nevi abs mantığı
Ben ikisine aynı anda değil de sırayla basıyorum hızlı hızlı, yanlış mı acaba?
-
Dediğim gibi çözümü basit biraz pratik yaparak sen daha iyi kavrayabilirsin bos bir yolda bas cek yaparak dur birde sırayla basmayı dene ve hangisinin daha güvenli daha mantıklı olduğuna kendin karar ver.+ bunun cevabıda mevcut değişen yollara görede değişir.Her motorsikletin kendine has bir fren sistemi vardır.Herkez farklı motorsiklete bindiği için vericekleri cevaplarda kendilerince olucak.Önce sen motorsikletinle bütünlesmelisin min maç sınırlarını kendin belirlemelisin.
-
skdfhlhf borsacı ne alaka ya :D
-
agabeyler üstadlar bütün yorumları tek tek okudum Allah razı olsun hepinizden sayenizde cok faydali bilgiler edindim tek tek tesekkur ederim saygilar..
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)