Dişli & tork hesaplama programı
Reklamlar
-
Merhabalar. Forumda Dişli boyutunun tork ve son sürat hızına etkisini hesaplayan bir program görmüştüm geçenlerde.. Lazım olduğu için bulamıyorum :/ Yerini bilen, hatırlayan varsa yardım lütfen.
Scooter 100cc (35k) - Vitesli 125cc (14k) - 250cc (54k) - 600cc (6k)
Reklamlar
-
Kullanacağınız dişli ölçülerini biliyorsanız bir hesap makinesi işinizi görür. Mesela ön dişliyi 14 yerine 15 yapmak hızı yüzde 7 artırır torku yüzde 7 düşürür. Motorun tekerleğe vereceği torku hesaplayan program zaten yok.
-
-
Bir site daha vardı benzeri. Örneğin arkaya 42 yerine 43 taktığında kaç bakla zincir alman gerekiyor yazan bir site vardı. Ona baktım göremedim. Pcye geçince bulursam paylaşırım.
-
Mengu16 adlı üyeden alıntı
Kullanacağınız dişli ölçülerini biliyorsanız bir hesap makinesi işinizi görür. Mesela ön dişliyi 14 yerine 15 yapmak hızı yüzde 7 artırır torku yüzde 7 düşürür. Motorun tekerleğe vereceği torku hesaplayan program zaten yok.
Hacı bu hesabı yaparken arka dişlinin de ölçüsünü bilmek gerekmez mi? Yani arka dişli 40 olduğunda ve 60 olduğunda ön dişlinin bir diş değişmesi aynı etkiyi mi oluşturuyor?
Evet Manuş Baba dinliyor, kitap, gazete okuyor ve düşünüyorum...
Düşünün, düşünmekle ölmüyor insan...
-
beko12345 adlı üyeden alıntı
Hayir malesef :(
---------- Mesajlar birleştirildi - 20:13 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:12 ----------
brooklynnn adlı üyeden alıntı
Bir site daha vardı benzeri. Örneğin arkaya 42 yerine 43 taktığında kaç bakla zincir alman gerekiyor yazan bir site vardı. Ona baktım göremedim. Pcye geçince bulursam paylaşırım.
Tesekkurler bekliyorum. Bahsettigim sey program degilde internet sitesi gibj birseydi
-
http://www.sprocketcalculator.com/
mostro adlı üyeden alıntı
İtme kuvveti: motosikletin tork ve beygir gücü değişmemiş olsa bile ; yüksek viteslere göre daha az, düşük viteslerde daha yüksektir. Bu yüzden düşük güçlü ve büyük dişli(büyük vites oranlı) bir motosiklet daha güçlü ve daha küçük dişli bir motosiklet daha hızlı olabilir.Veya aynı motorun stock haliyle çıkamayacağı yokuşları daha HIZLI çıkabilecektir. Arka dişliyi büyütmek(ön dişliyi küçültmek) düşük hızlarda daha fazla itme verecek ancak motor daha erken devir bitireceği için son hız azalacaktır.
İtme kuvveti de ne? Torkla bir alakası var mı motorun torku değişmiyor ama denklemde değişen başka şeyler var:
a=(Ft-Fd)/m (a=ivme Ft=itme kuvveti Fd= Sürüklenme(motorumuzun haraket etmesi için itme kuvvetinin sürüklenme kuvvettinden büyük olması lazım) m=kütle(motor+sürücü)) Bu denkleme göre motosikletin ivmelenmesini arttırmak için ya kütleyi azaltcaz ya da İTME KUVVETİNİ ARTTIRCAZ.
Ft=Mw/r (Ft:İtme kuvveti Mw:Tekerlekteki tork r ise çap.) Bu denklemde gördüğümüz gibi itme kuvvetini lastiğin çapını azaltarak arttırabiliriz. Fakat dişlilerle oynamak daha kolay olduğu için onu yapıcaz.
Peki arka tekerdeki torkumuzun büyüklüğü ne kadar? İki şeye bağlı:
1) Krank milinde oluşan tork.
2) Şanzıman oranı.
Mw=Me*N (Mw: Tekerdeki tork Me: krank milindeki tork N: şanzıman oranı) Şanzıman oranını da dişlilerle değiştirebiliriz
Şanzıman oranı nasıl hesaplanır? =T1/T2 (T1 ilk dişli T2 ikinci dişli)
Arkadaşın motorunun şanzıman oranını motosikletinin teknik özelliklerinde bulamadım o yüzden sadece arka ve ön dişli arasındaki şanzıman oranı 41/15=2.73 48 ile değiştirdiğinde 48/15=3.20 olacak.
41 dişlide Mw=10.5Nm*2.73= 28.7Nm 48 dişlide Mw=10.5Nm*3.20= 33.6Nm Tekerdeki tork %17 artacaktır.
Benzer bir konuya cevap olarak yazmıştım.
-
Yorumlardam anladığım kadarıyla Muhammet arkadaşımız zincirin bakla sayısındaki değişimi hesaplamak istiyor? Eğer dişlilerde yapacağınız değişimi biliyor iseniz değişimin yarısı kadar bakla ekleyip çıkarırsanız iyi başlangıç olur. Ama kesin cevap için motorun marka modeli ( dişli geometrisi işin içinde. Ön dişli arka dişli çapları birbirlerinden en kısa mesafede uzaklıkları ile tam bakla sayısı bulunabilir...! Teorik olarak final orana ( ön dişlideki diş sayısı /arka dişlideki diş sayısı) yeni oranınızdan teorik olarak son hızdaki değişim ya da çekiş gücündeki değişim hesaplanabilir. TEORİK OLARAK!!!
Diyelimki orijinal ön dişli 15 arka dişli 42 olsun, 15/42=0,357 final (son dişli oranı) oranımız.
Yeni dişli oranımız 15'e 36 olsun, 15/36=0.417 yeni oranımız.
( eski oran - yeni oran )/ eski oran = yeni ayarın eski ayara göre çekişteki değişimini ifade eder.
Bizim örneğimizde (0,357 - 0.417)/ 0,357 =~ - 0,168 yani çekişte yaklaşık %17 kayıp yaşarsınız. Ancak motor devri öncekiyle aynı kalmak koşulu ile ( aldığınız yolda) hızınızda %17 artış olur.
Umarım yardımcı olabilmişimdir
-
Bu discover modelinin arka dişlisini küçültüp iyi son hızlar görenler vardı.Nerede onlar?
-
mostro adlı üyeden alıntı
Siz bitanesiniz :D tesekkürler
-
200cc motosikletimin için hız arttırma istiyorum bende motosiklet üzerinde 15t 42t dişli var 16t takarsam fark ne olur yâda 200 cc motorum için kaldırabilecek en iyi ön ve arka dişli tavsiye ne olur şimdiden teşekkürler
-
İ.kazan adlı üyeden alıntı
200cc motosikletimin için hız arttırma istiyorum bende �� motosiklet üzerinde 15t 42t dişli var 16t takarsam fark ne olur yâda 200 cc motorum için kaldırabilecek en iyi ön ve arka dişli tavsiye ne olur şimdiden teşekkürler ��
Her motorda sonuç aynı olmaz , max tork çok yüksek devirde geliyorsa ön dişliyi büyütmek yazılanın tam tersi son hızı artırmaz sadece yakıt tüketimini düşürür , birde iki kişi bindiğinizde yada rampa çıkarken akselerasyon berbat bir hale gelir.
-
İ.kazan adlı üyeden alıntı
200cc motosikletimin için hız arttırma istiyorum bende �� motosiklet üzerinde 15t 42t dişli var 16t takarsam fark ne olur yâda 200 cc motorum için kaldırabilecek en iyi ön ve arka dişli tavsiye ne olur şimdiden teşekkürler ��
Önceki mesajlardaki linki açıp bilgileri girdin mi?
-
Evet link e baktım dişli oranları baktım fakat anlamadım
-
İ.kazan adlı üyeden alıntı
Evet link e baktım dişli oranları baktım fakat anlamadım
Ön dişliyle oynamanız pek sağlıklı değil ama ön dişliyi sabit tutup arka dişliyi sırayla birer birer küçülttüğünüzde o web sitesindeki hesaplama sayesinde teorik olarak hangi oranda tork düşüşü olduğunu ve hangi oranda son hız artışı olduğunu görüyorsunuz. Tabi bu bağlamda zincirinizin bakla adetlerii de değişecektir. Ben yerinizde olsam büyük beklentiler içine girmezdim.
-
Hesaplama da anladığım 16t ön dişli 56t arka dişli taktigim zaman %20 hız artıyor mu ? Torg ve hız %20.0 çıkıyor yani hesaplama doğrumu yaptım
-
İ.kazan adlı üyeden alıntı
Hesaplama da anladığım 16t ön dişli 56t arka dişli taktigim zaman %20 hız artıyor mu ? Torg ve hız %20.0 çıkıyor yani hesaplama doğrumu yaptım
Yanlış hesaplamanız. Son hızınız %20 artıyorsa torkunuz teorik olarak %20 düşer. Motorunuzun kuvveti düşük olduğu için bu da size kalkışlarda atalet, ara hızlanmalarda nazlanma olarak geri döner.
-
Amacım sadece 20 km hız eklemek şehri dışına çıktığımda motor devri düşük devirde fazla hız yapsın istiyorum yazın kamp yapmayı planlıyorum şehir dışında
---------- Mesajlar birleştirildi - 21:20 ---------- bir önceki mesaj zamanı 21:17 ----------
Yani %20 kalkış düşecek mi mesela ışıklar da durdum kalkarken %20 daha yavaş kalacağım
-
İ.kazan adlı üyeden alıntı
Yani %20 kalkış düşecek mi mesela ışıklar da durdum kalkarken %20 daha yavaş kalacağım
Aşağı yukarı öyle diyebiliriz. Bence tatsız olacaktır bu değişim.
-
Evet bencede iyi olmayacak hissi verdi uygulama yapmadan fakat 16T 41T yaparsam 200 cc için hız artıyor kalkışta az miktarda düşüyor eski sistem 7.1 gösteriyor 16T 41T yaptığımıda 17.1 oluyor sadece küçük bir fark oluyor eski oran 2.80 oranından 2.63 oranı na düşüyor ufak bir far la 10 km hız çıkıyor kafayı çok yordum dişli isine
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)