Saçma sapan konular üzerine tartışmaktansa bu tarz hem bilimsel hemde motosiklet üzerine olan konularda tartışmak çok daha güzel bence.Bu konuyu sevdim.
Direk olarak en başta sorulan soruya gelirsek.Kalitesiz lastikten kastınız sürtünmesi daha az lastik ise aynı motosiklette,aynı ebatlarda,aynı hava basıncında,aynı hava koşullarında,belli hızlara kadar sürtünmesi az olan lastik teorik olarak daha yüksek hıza çıkması gerekli.
Bunun yanında günlük hayattan lastiklerin sürtünme miktarlarına göre kullanımlarına örnekler vereyim.
Öncelikli olarak küçük cc motosikletlerde genelde dar lastik kullanılır.Bunun nedeni sürtünmeyi optimum değerlere indirip zaten güçsüz olan motorda daha fazla performans kaybına sebep olamamaktır.Ama sürüş güvenliğini tehlikeye sokacak kadar dar tabanlı az sürtünme katsayılı lastik kullanılmaz.Bazen malum sitede ilanları gezerken rastlıyorum CBR 125 e normalden daha kalın lastik takanlar var.Bu motorların son hızı düşer ama yol tutuşu artar.Atıyorum standart bir CBR 125 son hız 135 km yapıyorsa daha kalın dolayısı ile daha çok sürtünmeye sahip lastik ile son hız 125 km ye düşer.
Bunun yanında bazı lastik firmaları daha az yakıt tüketimi sağlayan lastikler imal etmektedir.Bu lastiklerin esprisi sürtünme katsayılarının kullanılan malzeme ve desen ile az tutulmaya çalışılmasıdır.Ama bu lastikler performanslı kullanılmaya kalktıklarında çok kolay kendini bırakır ve kayar.
Kış lastikleri hem desen olarak hem de aşırı derecede yumuşak hamur ile 7 derece altında sıcaklıklarda en fazla tutuş sağlayacak şekilde tasarlanırlar.Ama bu lastikler hem daha fazla yakıt tüketimine hem performans ve son hız kaybına sebep olurlar.
Ek olarak Burt Munro'nun hız rekorunu nasıl kırdığını anlatan "World's Fastest Indian" adında bir film var.İzlemediyseniz şiddetle tavsiye ederim.Film çok büyük oradan gerçek olaylara dayanıyor.Filmde Burt Munro hız rekoru için eski sertleşmiş sürtünmesi azalmış lastikleri kullanıyordu.Bir de üstüne bıçakla sürtünme yaratabilecek desenleri kesiyordu.
Sonuçta kendi klasmanında hız rekorunu kırıyordu.Adam daha o zamanlar sürtünme işini çözmüş.
Ama günlük hayatta ve pistte hızlanma,yol tutuşu,fren için mümkün olduğunca sürtünmesi fazla ve cc ye göre mümkün olduğunca kalın tabanlı lastik kullanılıyor.Son hız her zaman kullanılan bir şey değil.Ama fren,hızlanma ve yol tutuşunu sürekli kullanıyoruz.