Selamlar,
Bu işlerin çözümü ile ilgili uzun süre proje çalışmalarının içinde olan biri olarak şehir efsaneleri dışında olayın rasyonalitesini ortaya koymak için yazıyorum.
1) Otomobil materyal olarak formasyon değiştirmiştir. Yani bundan bir 10 yıl once xenon far ortalarda yokken far atıyorum bugunun parasıyla 250 TL iken şuanda 1.500-4500 TL arasında değişiyor. Yanlış duymadınız 1 far 4.500 TL.. ( Yani bir D segment ve üstü arabanın iki far kırması 9 bin TL işçilik koy 10 bin tL arabada fiziksel birşey varmı yok
2) Sigorta eksperlerinin otomotibilin tüm teknik speklerine hakim olması mümkün değil. Eksper gidiyor önüne bir ön ekspertiz raporu koyuyorlar diyorlarki radyatör zarar görmüş, şu bu zarar görmüş, amortisör patlak falan filan çıkmış hasar 30 bin TL ye . Eksperin her parçadaki detayı görmesi ve test etmesi mümkünmü tabiki değil ( kötü niyetide katarsanız servis istedigi kadar hasar yazabilir ) Eksperin yapacağı tek şey parça fiyatları doğrumu ve gözle görünen gerçekten bir kotu niyetki şişirme varmı ama buradada en fazla meselenin teknik olarak %20 sine hakim olabilirsinz.
3) Yedek parça fiyatları meselesi şimdi otomotibllerin üretilirken bantlarda kullandıkları marka örn. VW valeo marka ürün kullanıyor servisinde vw marka kutudaki ( valeo parça) 800 TL ilen aynı parça valeo kutusunda 275 TL bakın muadil demiyorm aynı parça arasındaki fark bu diyorum. Ben bir markanın farı ile ilili 1250 TL ve 3.500 TL gibi aynı parça için iki ayrı fiyatı gördümm şahsen.. Yani yedek parçada özellikle araba yeniyse olay bitmiştir markanın yetkili servisin kucağındasınız
4) Arabalar artık elektronik ve kit halinde değiştirilen parçalardan oluşuyor bu nedenle bir arabada fiziksel olarak 40 bin tL hasar çıkması artık çok abartılacak birşey değil. Ha bu hasar 20 yaşında bir arabada çıkıyorsa orada fiziksel olarak ciddi bir hasar vardır diyebiliriz.
5) Gerçekten 40 bin TL hasar olan bir arac atıyorum PAssat 5.20 d BMW ise o arabada hiçbirşey yoktur. 100 bin liranın üzerinde piyasa değeri olan bir aracın tek tek parça rayici 500 bin TL nin üzerinde olabilir.
6) Servis şişiriyormu dibine kadar şişiriyor
Bundan emin olun. Sigorta şirketleri her yıl milyarlarca TL hasar ödüyorlar. Bunun nedeni sigorta şirketlerinin otomotivcilerden otomobil konusunda çok çok geriden gelmeleridir. İstatistiksel çalışmalar bir işe yaramaz. Örn. 2013 model renault clionun ön çamurluk değişim / yenileem maliyeti ile 2017 arasında %200 lük bir artış koyar marka bunu bilerek yapar satış sonrasında para kazanmak için sigorta şirketide debelenir durur ama yapacağı birşey yoktur.
7) Çözüm nedir? Çözüm avrupa ülkelerindeki gibi matematik uygulamalardadır. Bunlar büyük projelerdir. Ancak Türk sigorta şirketlerinin yöneticileri maalesef bu meseleleri anlayamayacak kadar ne bilgi nede fikir sahibidir. 2015 yılındaki 2 milyar tl lik trafik sigorta zararı bundan olmuştur. Sigorta şirketlerinin otomobil markalarıyla ilişkisi ve hasara yaklaşımı tamamen değişmelidir. İstersen bin tane eskper gönder sahada teslim olduğun sürece yapacak birşey yok. Aslında çözüm var ama çözüm için markaları deşifre etmeleri gerekiyor avrupada bu yapılıyor. Yani bir markanın xenon farının Türkiyede 3.500 TL olmasının cezasını sigorta şirketi ve sigortalı çeker. Kimse sormaz bu mal 3.500 TL eder mi? Haa ediyorsa o zaman o malı satın alan adama diyeceksinki senin arabanın farı 3.500 TL sen 15 bin tL kasko bedeli ödeyeceksin. Sizce ödermi? Ödemez
O arabayıda almaktan vazgeçer. Avrupalı böyle çözmüş sorunu. Daha çok detay varda ben burada keseyim.
Özeti şu her 40 bin tL lik hasar büyük hasar anlamına gelmez. d segmenti bir araba için çekirdektir.bu..