çok güçsüzmüş o motorlar
çok güçsüzmüş o motorlar
Basitçe şöyle anlatayım, öncelikle motor giderken hissetiğimiz çekişi bize sağlayan şey torktur. Biz kullanıcılar olarak gücü hissedemeyiz. Bu tork dediğimiz şey de motor devrine bağlı olarak değişir. Devir arttıkça bir yere kadar artar, ondan sonra tekrar düşmeye başlar. Bunun nedenini sorma orasını anlatmak biraz karşık olur. Motosikletlerin teknik özellik tablolarında maksimum torkun ve gücün ne kadar olduğu ve bunun hangi devirlerde alındığı yazar. Biz motora binip hareket ettiğimizde o devirlere gelince (maksimum tork devri), çekişin daha fazla olduğunu hissederiz. Bunu erken veren motor daha düşük bir devirde daha rahat gidecektir. Tork değerine etki eden bir numaralı kriter ise motor hacmidir. Kaç silindirli ve kaç BG olursa olsun yüksek cc bir motor her daim düşük silindirliden daha yüksek tork verir ve bunu daha düşük devirde verir. Merak edenler gidip R25 ile ondan daha kaliteli bir motor olmasına rağmen gücünden dolayı bazı arkadaşlarca küçümsenen Inzauma'nın torklarını karşılaştırabilirler. Ayrıca insanlar anlamak istemeseler de motorda %20 güç farkını bile kolayca hissedememenize rağmen %20 tork farkı son derece yüksek bir değerdir ve hemen etkisini hissettirir. Onun için 125 - 150 cc'lerde 2 BG'lik güç farklarına takılmayın ama 2 Nm tork farkına takılın.
Bazı inşaatlarda üst katlara çimento,tuğla falan çıkarttıkları basit asansörleri hepiniz görmüşsünüzdür.
Bunların bazıları motorludur bazıları aşağıda ipin öbür ucundan tutmuş bir inşaat işçisi tarafından çekilirler.
Anladıysanız örneğe geçeyim.
Ali ve Veli inşaatta çalışıyorlar.
İkiside inşaatın üst katına makara ile çimento çıkarıyor.
Asansöre çimento torbası koyup yukarı çekiyorlar.
İkisi de kuvvetli.
Fakat Ali asansöre 10 çimento torbası koyabiliyor.
Oysa Veli 15 çimento torbası koyuyor.
Bu durum için ne diyebiliriz?
Veli, Ali'den daha güçlü. Yani torku daha fazla.
Şimdi örneğimizi değiştirelim.
Ali ve Veli eşit güçteler.
İkisi de 10 çimento torbası çekebiliyorlar.
Yani torklar eşit.
Fakat Ali saatte 10 kez asansörü yukarı çekerken, Veli 8 kez çekebiliyor.
Bu durumda Ali, Veli'den daha hızlı.
Bu da beygir gücü ile açıklanır.
Ali, Veli'den daha fazla beygir gücüne sahip diyebiliriz.
Sanırım tork ve beygir için bu örnekler az da olsa kafanızda bir fikir oluşturmuştur.
Peki bunun devirle ilgisi ne?
Bunun için yine insandan bir örnek vermek isterdim ama tam oturan bir örnek zor.
Çünkü bu motorun karakteri ile ilgili bir şey.
Fakat nerde ne zaman gerekli olduğuna dair ittirerek çalıştırmak zorunda olduğunuz bir otomobil örneği verebiliriz.
Araç dururken yerinden kaldırmanız biraz zordur. Daha fazla güç uygularsınız.
Fakat hareket ettiği andan itibaren ittirmeniz daha kolay olur.
Çalıştırmak için ise aracı belli bir hıza kadar ittirmelisiniz ki içindeki ayağını debriyajdan çektiği anda araç yerinde çakılıp kalmasın ve çalışsın.
Burda henüz sabahın körü. Afyonlar daha patlamadan yazdım. Umarım işe yarar.
Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)
Uzun yıllardan sonra şunu öğrendim ve gördüm
Motosiklet'te 2 silindir olacak aka..
Vitesle oynayıp durmayacaksın.
Ecnebi stunt çuların bi lafı var ya "Drop a gear and disappear"
Bu laf 4 silindir için geçerli.
2 silindirde drop etmene gerek kalmadan,
5. viteste misin ? sündürdüğünde disappear oluyorsun zaten..
Ama 4 silindirde bu olay "boğğğğkk..." diye ses ile sana sesleniyor, arkadaş ben bu viteste hızlanamam beni düşür diyor.
Harleyin torku... ♥♥♥
tamam son noktayı koyuyorum. tork değerini yükseltmek istiyorsanız öndeki zincir dişlisini küçültün yada arkadaki zincir dişlisini büyültün.
böylece aynı güç ile ile daha fazla tork sahibi bir makinanız olur ama son hız düşer. aynı kamyonlardaki yüksek torkun kaynağı gibi. son hızdan feragat ederek çekiş yani tork istiyorsanız bunu yapın.
oh be
---------- Mesajlar birleştirildi - 20:07 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:03 ----------
aynı güçte makinelerin tork değeri değiştirilebilir. orjinal dişlisi 13 - 44 olan motorumun 6 bin devirde tork değeri 12.3 nm ve ben bu motorun orjinalliğini bozuk arkaya 47 dişli takarsam 6 bin devirde 12.3 nm tork değerinden daha fazlasını üretecek.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)