Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax
2. sayfa BirinciBirinci 12

Vites Düşürme-Arttırma

    REKLAM ALANI
  1. #21

    Üyelik
    27 Haziran 2016
    Alıntı Yasin D adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bir soruda ben sormak istiyorum;

    Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır
    Acemiyken banada oldu, hala daha acemiyiz o manada demiyorum tabii ki yapman gereken 2'deyken 3'e atıp devam etmek hatta 4'e atman gerekiyor çünkü devirin düşüyor debriyajı sıkınca, yukarıda ki yorumumu oku bi istersen. Devir düştüğü için yığılma yapar. Ya her vitesde o torklu devire getirip debriyajı bırakıcaksın yada vitesi yükseltip öyle bırakıcaksın.

    Evet benim yoğurumlamam buhadar teşehhkür ederim.
    Yasin D ve likewhat bunu beğendiler.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Rutherford,Nj
    Motosikleti
    Searching.
    Alıntı Yasin D adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bir soruda ben sormak istiyorum;

    Şimdi 3. vites 70 - 80 km/h ile gidiyoruz, ileride kırmızı ışık var ve debriyajı sıkıp frene basmaya başlıyorum, sonra hızım 40 - 50 /km/h düşüyor ve vitesi 2.ye atıyorum, durmadan yeşil yanıyor ve debriyajı bırakıyorum sonra motor öne doğru çok yığılma yapıyor, yani artçı olduğu zaman kaska kafa atacak kadar yığılıyor, böyle durumda debriyajı ilk kalkış gibi yavaşmı salmak gerekiyor yoksa fren yaparken debriyajı sıkmıyor muyuz ? Biraz uzun oldu ama umarım derdimi anlatmışımdır
    Böyle bir durumda eğer durmayacaksan, debriyajı bırakmadan tekrar 3'e atarsan hiç bir atraksiyona girmene gerek kalmaz, debriyajı da ister sert, ister yumuşak bırakırsın. Dişli oranı deviri karşılayacağı için, yığılma yapmayacaktır. Hızlı da bırakılır yavaşta.

    Bir kaç kişi cevap vermiş, ara gazı ver, deviri yükselt yığılma yapmaz diye, evet doğru yığılma yapmaz ama ara gazı verip deviri yükseltmek sürüş akıcılığını kaybettirir, gitmek yerine yavaşlatır motosikleti,sürtünme artar,doğru orantıda ısı artar, yine doğru orantıda aşınma yüksek olur, bu iş alışkanlık haline geldiğinde ise uzun vadede pistonların daha cabuk aşınmış olur, yağ yakmalar başlar, ve motor biter.

    Motosikleti kompresyona mecbur kaldığınız durumlarda daha kısa mesafede durmak için sokun ki, hem akıcı sürüşünüz bozulmasın hemde motosikletiniz daha az aşınsın.
    Yasin D ve likewhat bunu beğendiler.

  3. #23
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    Alıntı Levent Gocmen adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Motosikleti kompresyona mecbur kaldığınız durumlarda daha kısa mesafede durmak için sokun ki, hem akıcı sürüşünüz bozulmasın hemde motosikletiniz daha az aşınsın.
    Bu bahsi geçen kompresyon, arka tekeri kitlemeye kadar varan kompresyon herhalde?
    Şu ışıklarda durana kadar yavaş yavaş motor frenine bıraktığımız, gerektiğinde vites düşürdüğümüz kompresyon değil. Ya da yokuş inerken motoru kendi bildiği devirde bıraktığımız kompresyon değil.

    Yoksa ben bu dediğim son iki tip kompresyonu sürekli yapıyorum. Hata mı ediyoz?

  4. #24
    Çorum İl Temsilcisi Furkan Tarık - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mart 2014
    Şehir
    Çorum
    Motosikleti
    Ducati Monster 937
    Başlığa gell

    Hocam ikiyle kalkmayın boşver devirlensin motor. motor freninde gaz açmadığın sürece o devirlere çıkmaz. Şahsen benimki arkayı kitliyor (biraz sert kullanıyıorum) ama yine o devirlere çıkmıyor. Rahat olun bu kadar germeyin kendinizi
    likewhat bunu beğendi.

  5. #25
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Rutherford,Nj
    Motosikleti
    Searching.
    Kompresyon her an var olan bir durumdur, daha anlaşılır şekilde söyleyeyim kompresyon olmaz ise ateşleme olmaz, ve motor çalışmaz. O yüzden o kompresyon ya da bu kompresyon diye ayırt edemeyiz aslında.

    Halk arasında arka tekerleğin dönüş hızına uygun olmayan dişli oranı ile ortaya çıkan sıkıştırmaya bizler kompresyon diyoruz. Yani 3. viteste 100 km/h ile giderken aynı hızda vitesi 2 ye düşürdüğümüzde ortaya çıkan motor freni diye de tabir ettiğimiz durum (Daha kücük dişli, daha hızlı dönen krank, daha hızlı gidip gelen silindir ve ekrana yansıyan aniden yükselen devir saati blablabla...

    Çok temel yazıyorum, hiç bilmeyen arkadaşların kafaları karışmadan anlamalarına yardımcı olması açısından. Tekerleği kilitlemek tamamen kişi ile alakalıdır. Olmayacak süratte olmayacak vitese düşerseniz ve bu durumu motor devirini arka tekerlek ile eşlemeden yaparsanız, (Ara gazı vermeden) o lastik kilitlenir. Kaydırmalı debriyaj olsa bile kilitlenir, bazı motorlarda vites yükseltirken de kilitlenir (Acemiler çok yapar 600 ve üzeri racinglerde) hatta daha kötü sonuçlar bile alınabilir, bilirsiniz apaçiliğin sonu yok.

    Motosiklet giderken, sadece gazı kapatıp, motosikleti kendi haline bırakmakta kompresyondur, tabi bu hepimizin yaptığı ve kullandığı bir durum. Zira kompresyon olmasa motosiklet zaten yavaşlamaz, veya yokuş aşağı giderken gazı bıraktığınızda km saatinizdeki hız artacağı yere düşmez.

    Ben de dahil olmak üzere bir çok insan çoğu zaman gazı kapatıp motosikletin kendi kendine yavaşlamasını sağlarız, ama şuanda adı aklıma gelmeyen bir eğitmenin sözünü hep doğru bulmuşumdur.. Ve genelde aklıma getiririm " Papuçlar (Balatalar) motor'dan daha pahalı değiller,onları kullanın. "

    Yani bu şu demek oluyor aslında,

    Frenleriniz kullanın, balatalarınız bitsin, ama motorunuz bitmesin.


    Düz ve basit mantık ilerleyin. Motor bloğu nasıl bozuluyor? %80 aşınmalar yüzünden. Aşınma nasıl oluşuyor, sert kullanım, gereğinin dışında kullanım, çok yüksek devirde kullanım vs.

    Bir racing atıyorum 16 bin devir cevirip, 50 bin km'de motor yerken bir yol motoru 6 bin devir cevirip 100 bin km yol yapabilir. (Rakamlar afaki, şimdi 100 bin yapan racing var demeyin uçarım

    Ona göre doğrusunu bilin, işinize geleni uygulayın.
    Yasin D ve likewhat bunu beğendiler.

  6. #26

    Üyelik
    02 Ağustos 2014
    Şehir
    Samsun
    Motosikleti
    MSX 125 - MT 07 ABS
    Her vites düşürüşümüzde debriyajı bırakmak durma süresini uzatmaz mı? Bunu öğrenme adına soruyorum. Ben duracağım zaman debriyajı sıkıp fren yapıyorum. Bir yandan da debriyaj çekili halde hiç bırakmadan vites küçültüyorum seri halde. Bu yanlış ise değiştirmeye çalışayım.
    likewhat bunu beğendi.

  7. #27

    Üyelik
    07 Temmuz 2014
    Şehir
    Muğla
    Motosikleti
    Kawasaki ER-5, Bajaj Discover 125 st
    Motor, silindir, piston sekman diyorsunuz sürekli. Tamam haklısınız ama benim bahsettiğim şanzımanın durumuydu. Ayrıca arkadaşımızın anlattığı durum aşırı bir yığılmayasa eğer o kadar aktaksiyona gerek yok dediğiniz gibi. Mesela kendimden örnek vereyim. Motor 4000 devirin altına düştükce vites düşürüp debriyaj bırakırım. Böylelikle her vites düşürdüğümde motorda devir olduğu için hızlanmam gerektiğinde sorun yaşamam.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 13:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:40 ----------

    Alıntı french press adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Her vites düşürüşümüzde debriyajı bırakmak durma süresini uzatmaz mı? Bunu öğrenme adına soruyorum. Ben duracağım zaman debriyajı sıkıp fren yapıyorum. Bir yandan da debriyaj çekili halde hiç bırakmadan vites küçültüyorum seri halde. Bu yanlış ise değiştirmeye çalışayım.
    Teorik olarak şanzıman için kötü, silindir ve pistonlara yük binmediğinden, motor için iyi. Şöyle bir örnek vereyim. Debriyaja sürekli basılı tutularak yavaşlama olayıda yanlış bana göre. Kullandığınız motor ne bilmiyorum ama bunu viraj içinde yaparsanız viraj çıkışı nasıl hangi devirde hangi viteste gaz açacaksınız? En ufak bir devir hatasında motor sizi üzerinizden tükürüverir hiç acımaz. Tek silindirli motorlarda sıkıntı olacağını sanmıyorum tabi o ayrı
    likewhat bunu beğendi.

  8. #28

    Üyelik
    19 Kasım 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Moto Guzzi Griso (2007) HD Sportster XL (1997)
    Alıntı shruikan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    anlamadım?
    Dostum cevap verenler olmuş ama ben bir de kendi adıma anlatayım. Şimdi icat eden arkadaşlar çoğu motora 4 adet fren balatası koymuş. Bunlar aşınmasının fazla olacağını düşündükleri için değiştirilebilir olarak motosikletlerimize koymuşlar. Marka ve modeline göre değişse de ortalama 40-50 tlden 4 tanesi 200 tl eder ki bunları 15000-20000 kmde değişse devede kulak kalır diğer masrafların yanında. Ama sen zorda kalmadıkça uygun devire gelmeden vitesi düşürüp aktarma organlarına, lastiğe aşırı yük bindirirsen bunlardan dolayı oluşacak hasar emin ol onlarca balataya, zamana ve sinire sebep olacaktır.
    Yavaşlarken gaz verip vites düşürmeyi ben ilk defa burda duydum, okudum ve afalladım. işten eve dönerken deneyeyim dedim çok saçma geldi, Sarp sen bildiğin yoldan şaşma dedim.
    Dostum alıştıkça motoruna hangi devirde vitesi düşüreceğini gerek motorun seinden gerek titreşiminden gerek gaz tepkimesinden anlayacaksın. Öyle vitesi düşürdüm 7000devir oldu demek uygun viteste değilsin demektir. Demek ki erken vites düşürmüşsün. Zamanla alışırsın diye düşünüyorum.
    kazasız belasız sürmen dileğiyle...

  9. #29

    Üyelik
    07 Temmuz 2014
    Şehir
    Muğla
    Motosikleti
    Kawasaki ER-5, Bajaj Discover 125 st
    Gaz vererek vites düşürü nasıl anladıysanız artık bilemedim. Aklıma olmadık şeyler geliyor

  10. #30
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    Alıntı sarph35 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Dostum cevap verenler olmuş ama ben bir de kendi adıma anlatayım. Şimdi icat eden arkadaşlar çoğu motora 4 adet fren balatası koymuş. Bunlar aşınmasının fazla olacağını düşündükleri için değiştirilebilir olarak motosikletlerimize koymuşlar. Marka ve modeline göre değişse de ortalama 40-50 tlden 4 tanesi 200 tl eder ki bunları 15000-20000 kmde değişse devede kulak kalır diğer masrafların yanında. Ama sen zorda kalmadıkça uygun devire gelmeden vitesi düşürüp aktarma organlarına, lastiğe aşırı yük bindirirsen bunlardan dolayı oluşacak hasar emin ol onlarca balataya, zamana ve sinire sebep olacaktır.
    Yavaşlarken gaz verip vites düşürmeyi ben ilk defa burda duydum, okudum ve afalladım. işten eve dönerken deneyeyim dedim çok saçma geldi, Sarp sen bildiğin yoldan şaşma dedim.
    Dostum alıştıkça motoruna hangi devirde vitesi düşüreceğini gerek motorun seinden gerek titreşiminden gerek gaz tepkimesinden anlayacaksın. Öyle vitesi düşürdüm 7000devir oldu demek uygun viteste değilsin demektir. Demek ki erken vites düşürmüşsün. Zamanla alışırsın diye düşünüyorum.
    kazasız belasız sürmen dileğiyle...
    ani durmam gereken anlar hariç, her durumda ben motor freniyle sakince yavaşlamaya bakıyorum. benim motorun çevireceği devir zaten taş çatlasa 11-12k. o sebeple, amacım durmaksa, 4-5k devirde aragazla vites küçültürüm. yoksa motor birden yığılma yapar, pistona aşırı yük biner diye biliyorum. arka tekeri kitler, virajda falan olursa iyi olmaz. o sebeple hep aragazla vites küçültüyorum.

    bunu fren eşliğinde yapmak mı doğru olanı şimdi? nası bi senaryo olacak diye örnek bile veremiyorum frenle?

  11. #31
    LynXMaSTeR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2014
    Şehir
    Balıkesir
    Motosikleti
    Honda CBR 650F | Honda CB750 Hornet
    bu konu da sayfalarca uzar gibi

  12. #32

    Üyelik
    19 Kasım 2010
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Moto Guzzi Griso (2007) HD Sportster XL (1997)
    Alıntı shruikan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ani durmam gereken anlar hariç, her durumda ben motor freniyle sakince yavaşlamaya bakıyorum. benim motorun çevireceği devir zaten taş çatlasa 11-12k. o sebeple, amacım durmaksa, 4-5k devirde aragazla vites küçültürüm. yoksa motor birden yığılma yapar, pistona aşırı yük biner diye biliyorum. arka tekeri kitler, virajda falan olursa iyi olmaz. o sebeple hep aragazla vites küçültüyorum.

    bunu fren eşliğinde yapmak mı doğru olanı şimdi? nası bi senaryo olacak diye örnek bile veremiyorum frenle?
    Yani o devirin sesini seviyor olabilirsin, belki düşük devirlerde bir zararı da yoktur ama bilinçsizce yapılırsa tehlike boyutunu arttıracağına inanıyorum.

    Alıntı LynXMaSTeR adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    bu konu da sayfalarca uzar gibi
    Espriyle eleştirerek konunun uzamasına sizce yardımcı olmuyor musunuz? ;)

    Alıntı storm_shadow adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Gaz vererek vites düşürü nasıl anladıysanız artık bilemedim. Aklıma olmadık şeyler geliyor
    Aragaz anladım tabiki Ama amaç yavaşlamak neden gaz veriyoruz?

  13. #33
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Rutherford,Nj
    Motosikleti
    Searching.
    Alıntı sarph35 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Aragaz anladım tabiki Ama amaç yavaşlamak neden gaz veriyoruz?
    Yüksek süratlerde, ani durma veya çok ani yavaşlama ihtiyaçlarında 2 vites birden düşürülüp motor kompresyonundan maksimum fayda sağlanır. Bu genelde Spor motosikletler için hayati bir durumdur.

    200 kms ile giderken, birden bire yavaslamak gerekirse, 2 vites kücültülür ve aragazı verilerek debriyaj salınır ki motor deviri ile arka tekerleğin dönüş hızları birbirine eşitlenir.

    Eğer bu işi yapmadan 2 vites düşürür, debriyajıda çat diye bırakırsanız, arka lastiğiniz kilitlenir, başınıza iş alırsınız. Aragazi vermenin en temel sebebi budur. Düşük hızlarda verilen aragazı ise vitesin bir alt veya bir üst vitese daha rahat ve sorunsuz geçmesi içindir. Bu da genelde spor motorlarda geçerlidir. Yol motorlarında pek bu şekilde bir ihtiyaç söz konusu değildir.
    sarph35 bunu beğendi.

  14. #34
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    Valla ben bildiğimi yapayım gene en iyisi: aragazı ver, vitesi küçült. Yoksa şanzımandan çat-çut sesler geliyo aragazsız yaparsam.


2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)