Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Kazalardan Uzak Durmak İçin Yapılması Gerekenler

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Kazadan kaçınmak için yapılacak en iyi çalışmalar:

    1- Motokross eğitimleri
    2- Frensiz motosiklet sürebilmek yeteneği,
    3- Düşük hızlarda motosiklete hakim olabilmek,
    4- Yolu-zemini ve trafiği iyi okumak,
    5- Yolun ve trafiğin durumuna göre mümkün olan en düşük hızda sürüş yapmak,
    6- Virajlara mümkün olan en dik/en düşük hız oranıyla girmek,
    7- Gece ve kaygan zeminlerde mecbur olmadıkça sürüşten kaçınmak,
    8- Sürekli farkında ve uyanık olmak,
    9- Varsayarak motosiklet sürmemek,
    10-Frenlere güvenerek sürüş yapmamak,
    11-Önümüzde görebildiğimiz mesafede durabilecek şekilde sürmek,
    12-Hiç kimseye bize yol verse, bizi görüyor olsa dahi güvenmemek,
    13-Her harekette açık varış hedefinin olması,
    14-Uzun yolculuklarda ilk 1 saat, kısa mesafelerde ilk 5-10 dk azami dikkatli ve farkında sürüş yapmak,
    15-Hiç bir araca yaklaşmamak, kılı kılına hareketlerle motosiklet sürmemek, her araçla arada balon mesafesi bırakmak eğer bu mesafe yoksa beklemek,
    16-Düzenli eğitim almak ve çalışma yapmak,
    17-Gaz koluna en mükemmel şekilde hakimiyeti sürekli geliştirmek,
    18-Her yeni motosikletin en az 3-6 ay tanınma süreci olduğunu unutmamak,
    19-Konumlanma konusunu çok çok iyi anlamak ve uygulamak,
    20-Sinirlenmemek, kimseye kızmamak ve trafikte yol vermelerini bekleyen değil yol veren olmak.
    21-Asla bulunduğumuz şeridin kenarlarına yakın sürüş yapmamak, orta sol veya orta sağ olacak şekilde konum almak,
    22-Sürüş esnasında sağ ve solumuzda araç bırakmadan sürmek,
    23-Sollamalarda varsa 3. şeridinde boş olduğu anı beklemek,
    24-Sürekli kaçış alanı bırakmak,
    25-Duruşlarda tampona yakın durmayıp araç aralarına girecek şekilde durmak ve durmadan önce mutlaka arkayı kontrol etmek
    26-Sürekli aynalar ve bakışla 360 derecelik alandan bilgi toplamak ve bu bilgiyi anında işleyerek ona göre konum, hız ve çizgi seçmek.
    27-Akan trafikte aralardan geçmemek, emniyet şeridi kullanmamak.
    28-Refleksleri sürekli geliştirmek, (Gökgürültülü yağış olan havalarda arazi yürüyüşleri refleksleri mükemmel derecede geliştirir. Ya da bir diğer yöntem, sahilde bulunan büyük taşlar üzerinden antrenman olarak düzenli şekilde -refleksler iyice gelişinceye kadar- durmadan 1-2 km lik yürüyüşler yapmak.)

    İlk aklıma gelenler bunlar. Listeye katkı yapmak isteyenler uzatabilirler.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    DKN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Ocak 2013
    en önemlisini atlaşımınız

  3. #3
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    15 Haziran 2014
    Şehir
    59
    Motosikleti
    Mobylette Bionik 52
    Alıntı DKN adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    en önemlisini atlaşımınız
    yavaş sürmek
    OğuzÖztürk bunu beğendi.

  4. #4
    brooklynnn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Haziran 2011
    Şehir
    çanakkale
    Motosikleti
    yeşil fıstık 300
    Hız yapmayın zaten kaza yüzde 70 80 olmaz
    Dun gece az daha e5te patliyordum. Hata tamamen bende. 150 ile gidersen önündeki kazaya kiti kitina fren yaparsin.
    OğuzÖztürk bunu beğendi.

  5. #5

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Alıntı DKN adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    en önemlisini atlaşımınız
    Atlamış olabilirim hocam, nitekim başka bir konuya cevap olarak yazarken yeni bir konu olarak açayım dedim arada kaynayanları, unuttuklarımı, bilmediklerimi eklerseniz çok faydalı olur.

    Bu arada bazı sürücülerde şunu fark ettim;

    Mesela dar aralardan, e-5 te en sol, emniyet şeridi ve köprüdeki en sağ gibi alanlardan gidenler 40-60 km hızla giderken YAVAŞ olduklarını hatta ekipmanda varsa birşey olmayacağını sanıyorlar. Ama unutuluyor ki kafa kopması, diğer uzuvların kopması, ölümlü kazaların neredeyse çok büyük yüzdesi bu hızlarda meydana geliyor.

    Özetlersek motosikletde 40-50 km hızla bir nesneye çarpmak ölümcül.
    "Önemli olan acil durumda ne yapacağını bilerek sürmek değil, acil duruma hiç düşmeyecek şekilde sürebilmektir."

  6. #6
    IRau - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    23 Kasım 2014
    Şehir
    şarköy
    Motosikleti
    Xmax
    valla en önemlisi yavaş sürmek yeni aldığım r25 zaten öküz gibi gidiyor xmax dan sonra 1 hafta geçti hala alışamadım sakin sakim gidiyorum en sağ şerit benimdir 70-80 ideal

  7. #7

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Evet en önemlisi yavaş sürmek. Ama bunu iki ayrı madde de yazmıştım. Yolun durumuna göre gidilebilecek en düşük hızda gitmek. Yavaş sürmek derken otobanda 70 le gitmek ve en sağı kullanmanın çok tehlikeli olduğu bölgeler var.

    Örnek: Anadolu Avrupa yakası yönünde Türk Telekom Arena ile Kağıthane çıkışı arasındaki yokuş aşağı bölge. Burada en sağdan gitmek ve 70 le gitmek tehlikeli. Orta şeritte makul bir hızla gitmek lazım.

    Aynı şekilde İSTOÇ çıkışına doğru yaklaşırken sağa eğimli ve yokuş aşağı olan bölümde böyle.

    Mahmutbey gişelere gelirken İkitelli sanayi çıkışına doğru inen rampanın olduğu bölüm eğer trafik akıyorsa en sağdan 70 le gitmek çok büyük hata.

    Düşük hızla sürmek değil en önemlisi: Yolun şartlarını uygun en düşük hızla seyretmektir.
    hakikiteker bunu beğendi.

  8. #8
    hakikiteker - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Eylül 2014
    Şehir
    İzmir-Çiğli
    Motosikleti
    Corsa 1.3 CDTI :(
    En temizi yola hiç çıkmamak, kaza bir şekilde oluyor. İnsanlar Allah'a emanet yol aldıkları için bir yerde birimize patlıyorlar, ucuz atlatılması en büyük arzumuz.

  9. #9

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Sağ şeritten gitmek neden tehlikeli?

    Emniyeti kullanarak zik zak atarak gelen bir bmw -ki genellikle böyledir bunlar genelde beyaz renkli ve camlarıda siyahtır hatta altlarıda alçak. İçlerinde kirli sakallı yaşları 18-30 arası değişen tipler olur- eğer siz sağ şeritteyseniz ve arkadanızda büyük araç varsa sizi görmezler. Hatta daha üzücü olan emniyetten kamyon sollayan racing motor kullanan acaip tipler var. Bunlar kamyonu geçip aniden sizin arkanız yada önünüzden orta şeride doğru akıyorlar.

    Yolun en pis en bozuk kısmı yazın eriyen asfaltı eriten ve ağır vasıtaların yolu bozduğu şerit olması. Sağ çıkıştan çıkmak isteyenlerin arkanız bomboş olduğuhalde takıntıları nedeniyle sizi geçerek son bir hamle ile orta veya en soldan sağ çıkışa atlamaları. Bunu yaparken kendi araçlarının %50 si sizi geçtiyse tamamdır demeleri.

    Sağ çıkışa girmekten tam bariyer ucunda vazgeçip bir anda sizin önünüze doğru gazlamaları.

    Kamyonların yağ atıkları, lastikleri vs.

    Asfaltta bulunan ağır vasıtaların sıcak asvaltı ezerek kanallar oluşturmaları ve bu kanalların uzaktan (boylamasına olduğundan) fark edilememesi.

    Kamyonların yüksek hızlarda dibinizde seyretmeleri ve kamyonlar arasında gürültülü, dumanlı, kafa yapan seyahat.

    Sağ şerit iyidir ne zaman? Uzunca bir süre yol ayrımı yok ve yol geniş vede müsaitse. Sakaryadaki otoban bölümü gibi.

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 13:55 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:38 ----------

    Alıntı hakikiteker adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    En temizi yola hiç çıkmamak, kaza bir şekilde oluyor. İnsanlar Allah'a emanet yol aldıkları için bir yerde birimize patlıyorlar, ucuz atlatılması en büyük arzumuz.
    Yok be kardeşim o kadar da korkmamak lazım. Yani yola çıkmayacak kadar çekinmemek lazım. Kazaya yapacak bir şey yok tabiki adı üzerinde kaza. Ama gerçekten kurallara uygun sürüldüğünde, yolu kullanma avantajı ve çevikliğiyle, görüş konusundaki artılarını da katarsak motosiklet gayet güvenli keyifli bir araç.

    Ama o kadar hayati detaylar atlanıyor ki her biri hayat kurtaran türden.

    Geçen bir arada bir uğradığım genç bir motor ustasında 1000 lik rr gördüm. Ben cbf 150 nin haftada bir zincir ayarına yaptırıp yağlatıyordum o zamana kadar.

    -"Abi ben senin kadar bakmıyorum kendi zincirime" dedi.

    Ben 1000 rr ı göstererek bunun lastikleri neden bu kadar yeni gibi parlıyor dedim. Lastikler kabak abi, parlatıcı sürdüm, sürekli kayıyor dedi.

    Bizde akıl sinekteki ... kadar olunca zaten kabak lastiğe birde parlatıcı sürmek sadece görünüme öncelik veren bir millet olduğumuzu bir kez daha ispatlıyordu.

    Motosikletin lastikleri en iyisi olacak, ya da en azından belli bir kalitenin altında olmayacak. Çok sert hamurlu özellikle güçlü motorlar çok büyük tehlike arz ediyor.

    Lastik iyi bile olsa yolları suluyorlar zaten bozuk engebeli olan yollarımızda lastik hikaye olabiliyor.

    Satranç oynamayı seven adamın işi motosiklete binmek. Bizde genelde evden işe gitmek işten eve gelmek için alınır, paket servis için alınır, trafikten kurtulmak için alınır. Motosiklete binmek için değil. Asıl sorun burada başlıyor.

    Adam diyor ki "- Abi ben sakin adamım motoru ağır sürerim" Cevaben de deniliyor ki o zaman sana sınır yok al 600 lüğede binebilirsin. Peki öyle mi gerçekten?

    Sen sakinsin de altındaki alet rahat duracak mı bakalım? Abi gazı açarsan gider gazda bende olduğuna göre ben açmam dilediğimi sürerim!!! Çok dikkat ederim falan hikaye. Adım adım olmak zorunda. Büyük motorlarda yoldaki yamanın getirdiği banket farkı motoru yanlatabiliyor.

    Cbf 150 de bir karış kabarmış asvaltın üzerinden 45 derece açıyla rahatça geçebiliyorsun belli bir hızda. Ama cb500f de geçemiyorsun. Hemen raya oturuyor alet. Şimdi küçük motor bile sürmeden direk 600 lük alınca dur ben en sola veya sağa yaklaşayımda (acemilikte yapılan) tır beni geçsin bende rahat rahatlayım düşüncesi olamıyor? Çünkü o aleti o daracık alanda düşük hızda yol verecek şekilde sürmek mümkün değildir acemisi için.

    Halbuki 150 cc bi motoru her ne kadar yol tutuşu zayıf kafası sürekli oynuyor olsada seni düşürmeyecek kadar sürebilirsin. Acemiliği affeder olayı bu. Yoksa tır sağına bi girer altındaki alet 600rr sıkışır kalırsın. Çünkü o makina öyle sürülemez.

    600cc bir makineyi acemi gibi sürebilmek ancak tecrübeli adam işidir. Usta gibi herkes sürebilir. Ama gibisi fazla olur o ayrı konu.

    Nasıl mı? gayet kolay alırsın bi binlik çıkarsın otobana gazı açtın mı zaten kendi dümdüz gider Ama hadi bakalım tek şeritli bir yolda sağından veya solundan (aynı şeritten seni sıkıştırıp geçen) ağır vasıtanın yanında sür bakalım. Kaçında hayatta veya düşmeden kalabileceksin?

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 14:03 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:55 ----------

    Soruyorlar ya bazen neden 600 lükle başlanmaz?

    Feribottan indin. E-5' e doğru çıkıyorsun. Yukarıda yol tek şeride düşüyor ve ikiye ayrılıyor. Sağa ve sola. Sağa çıkarsan Ankaraya doğru bağlanacaksın.

    Diyelimki sen İstanbul yönüne çıkacaksın. Arkadan feribottan inen ve ensende gelen tırlar kamyonlar otobüsler var. Soldan inersen aşağı eğimli karanlık ve sola doğru dönen dar bir alt geçit tüneline giriyorsun.

    150 lik motor olsa korkma ver gazı dön karanlıktan virajı bas git.

    600 lükle ayarlasana orayı daha viraj tecrüben yok. Üstelik arkadaki ayı gibi araçlar asla sana yol vermeyip dibine girip seni iyice sıkıştırıcak emin ol. Hatta bir hata yapıp birde sağ yada solda boşluk bırakırsan oradan geçmeye çalışacaklar. 600 lükle mecburen o karanlık viraja yavaş gireceksin

    Bu yazdığımı anlayan zaten 600 lükle başlamaz.

    Ama hata en baştan başlıyor. Eğer acemiysen ve feribottan indiysen. (Feribottan indiysen ve İstanbula ulaştıysan zaten uzun bir yol yapmışsın, yorgunsun ama özgüvende iyi olmuş hani ya ben sürdüm bu aleti tehlikesiz diyerek güvende patladı)

    Bekleyeceksin. Hepi topu 5-10 dk. Tüm araçlar çıkacak. Sonrasında baya bir boş olacak yol. Boş yere kendimizi trafik olan büyük araçların içine sokmaya ve tepede ki o tehlikeli bölgeye o kalabalıkla girmeye ne gerek var?

    Yol boşaldı mı devam abi. Bisikletle gidiyor gibi geçersin az önceki ölümcül yoldan.

    Ama malesef işte bazen basiret bağlanıyor ve yapıyoruz bu hataları.
    GezeGeze bunu beğendi.

  10. #10
    RiDeR_2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Ocak 2011
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    MCX RoadraceR
    Yine çok güzel yazmışsınız elinize sağlık
    Trafikte "BEN" diyerek hareket etmemek lazım, "ÖNCE BEN" diyerek sürünce sürüş direk agresifleşiyor ve bazen farkında olmasakta yavaş yavaş tehlikeye sürüklüyor ve eninde sonunda sizin gibi "ÖNCE BEN" diyen biriyle karşılaşıyorsunuz işler karışıyor. Ama "önce başkaları geçsin,benden daha çok acelesi olan vardır vs." gibi bi yaklaşımla sürmek sürüşü sakinleştiriyor ve hakimiyeti artırıyor.
    Tabi bunu da yaparken diğer tüm maddeleri de göz önünde bulundurup trafiğe uyarak, hem kendini hem de trafiği tehlikeye atmadan yapmak lazım
    OğuzÖztürk bunu beğendi.

  11. #11
    Forumdan Uzaklaştırıldı
    Üyelik
    11 Kasım 2014
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    xmax_250 ABS 2015 + Sepetli 52 litre
    Güzel örnekler verilmiş birde renkli giyinmek çok önemli yurdum motorkuryeleri neden olduğunu anlamam zifir siyah kask siyah herşey siyah gece karanlığında sadece stop lambası halbuki topcase belli parçalar renkli fosforlu şeritler yapılması gerekiyor ancak bu sayede görünürlük artar

    kazasız sürüşler
    OğuzÖztürk bunu beğendi.

  12. #12
    RiDeR_2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Ocak 2011
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    MCX RoadraceR
    Bi de sinyal vermenin önemi çok büyük, motosiklet otomobile göre çok çok kıvrak olduğundan otomobil sürücüleri ne kadar hızlı hamle yapabileceğimizi kestiremeyebiliyorlar ve alıştıkları şey otomobil olduğu için bu durumu doğal kabul edip her hamlede en ufak hamlede bile sinyal vermek istenmeyen bi çok durumu önüne kırmayı sıkıştırmayı kazayı önler

  13. #13
    Mengu16 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Aralık 2004
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    Bajaj 200NS, Mondial 210MX
    Arabalar kadar hatta bazen daha fazla trafik sigortası ödesek de yol benim diyip 40 tonluk kamyonmuşsunuz gibi önünüze atlayan arabanın üzerine sürmemek gerekir. Motovlogcuların trafikte yaşadığı tartışmaların yüzde 80'ini bu kurala dikkat etmemek oluşturuyor. Bilirkişiymiş gibi insanlara motosiklet anlatıyolar bu hâlde.
    GezeGeze bunu beğendi.

  14. #14
    iskender123 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2016
    Şehir
    Denizli
    Motosikleti
    Kanuni Seyhan 150c
    Alıntı OğuzÖztürk adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Atlamış olabilirim hocam, nitekim başka bir konuya cevap olarak yazarken yeni bir konu olarak açayım dedim arada kaynayanları, unuttuklarımı, bilmediklerimi eklerseniz çok faydalı olur.

    Bu arada bazı sürücülerde şunu fark ettim;

    Mesela dar aralardan, e-5 te en sol, emniyet şeridi ve köprüdeki en sağ gibi alanlardan gidenler 40-60 km hızla giderken YAVAŞ olduklarını hatta ekipmanda varsa birşey olmayacağını sanıyorlar. Ama unutuluyor ki kafa kopması, diğer uzuvların kopması, ölümlü kazaların neredeyse çok büyük yüzdesi bu hızlarda meydana geliyor.

    Özetlersek motosikletde 40-50 km hızla bir nesneye çarpmak ölümcül.
    Nasıl yani? Bilmediğimden soruyorum 40-50 kmlerde motor sürmek çok büyük riskmi taşıyor kaza anlarında ?

  15. #15
    iskender123 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2016
    Şehir
    Denizli
    Motosikleti
    Kanuni Seyhan 150c
    40-50 km hizda yapilan kazalar dahami ölümcül ?.???????

  16. #16

    Üyelik
    16 Eylül 2014
    Motosikleti
    F850 Gs
    Alıntı iskender123 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    40-50 km hizda yapilan kazalar dahami ölümcül ?.???????
    Bahsettiği otobanda yani otobanda hiz sınırının ciddi anlamda altinda bir hizda surus yapmanin riskki sanırım...


    Motorun hızı kaza yapma riskini belirleyen etmenlerden..Çok hızlı gitmek ölümle sonuçlanan kaza ihtimalini arttırır.Ne kadar hızlıysanız hatadan kaçınacak hareketleri yapabilme imkanınız da o kadar kısıtlıdır . Iyi bir sürüş, uygun konum hiz devirle alakalı..
    OğuzÖztürk bunu beğendi.

  17. #17
    Tefoo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Kasım 2015
    Şehir
    İstanbul - Memleket: Manisa
    Motosikleti
    Kymco People S200
    Alıntı iskender123 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    40-50 km hizda yapilan kazalar dahami ölümcül ?.???????
    40-50 km hız 70-80 den tabi ki daha az ölümcül ancak trafik 80 ile akarken siz 40 ile giderseniz o zaman kaza yapma riskiniz artıyor. ayrıca 40 ile giden en sağdan gidiyordur ve bariyer ile araç arasında sıkışıp ölme riski bulunmaktadır. oğuzöztürk ün anlatmak istediği buydu.
    genel itibariyle trafik ne kadar hızlı akıyorsa siz de ona uyum sağlamalı +- %10, % 20 civarında olmalı hızınız.
    OğuzÖztürk bunu beğendi.
    Aşırı hız ve dikkatsizlik motorcunun en büyük düşmanıdır.

  18. #18

    Üyelik
    22 Mart 2016
    Motosikleti
    nc750x
    Orada bahsedilen 2 nokta var. Birisi oluröyle ve tefoo arkadaşlarımızın sözünü ettikleri. Yola göre çok düşük veya çok yüksek hızlarda sürmenin riskleri.

    Diğer konu ise hurt raporunda belirtilen ve bu yönüyle tüm dünyada kabul gören çarpışma anındaki hız ortalamasının ölümcül kazalarda 47 km/h olması. Yani bu şu demek; tam çarpışma anındaki hız ortalaması.

    Başka bir ifadeyle siz hiç fren yapmadan 40-50 km/h hızla sabit bir cisme çarparsanız ciddi oranda ölüm riski vardır demektir. Veya 100 km/h hızla gidiyorsunuz tehlikeyi fark ettiniz frene asıldınız çarpma anına kadar hızınız düştü düştü tam çarptığınız anda 40-50 km/h hızdaysanız ciddi ölüm riski var. Hurt raporuna göre işte ölümlü kazalarda çarpışma anındaki hız ortalaması 40-50 km olarak tespit edilmiş. (Tam ortalama 47 km/h)

    Bunu anlamak gayet basit aşağıda bir örnek video eklediğim euro ncap güvenlik testleri 50 km/h ortalama ile gerçekleştiriliyor çünkü otomobil kazalarındada kaza anında ortalama hız motosiklet ile benzer 50km/h. Dünyanın en sağlam arabaları arasında gösterilen volvo nun 50 km/h hızla sabit bir cisimle çarpışma testi özellikle 8. saniye sonrasında ağır çekimle veriliyor.

    Şimdi orada volvoyu alın kaportası siz olan motorunuzu koyun sonuç ölümcül olmaz mıydı? Düşünün sadece 50 km/h hızla çarpıyor. Ne hale geliyor. O kaputun yerinde doğrudan biz oluyoruz motosiklet kazalarında.



    Bu videoda 50km/h hızla gerçekleştirilen motosiklet çarpışma testi.


  19. #19
    iskender123 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Nisan 2016
    Şehir
    Denizli
    Motosikleti
    Kanuni Seyhan 150c
    Anldım çok tesekkur edelim

  20. #20
    Mucit23 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2012
    Şehir
    ELAZIĞ
    Motosikleti
    Tracer 900 & KTM450EXC & BWS100
    Herşeyden önce, Kendi sınırlarını bilmek gerekir...


    REKLAM ALANI
1. sayfa 12 SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)