Hata: O ölçüler 70r yerine 60r değil, yani çap ölçüsü değil, % 70 ve % 60'dır, yani taban genişliğinin yüzde ölçüleridir.
Eğer % 70 yerine % 60 olursa lastiğin daha geniş görünmesi ile hiç alakası yoktur, o değerler yanak genişliğini ya da yüksekliğini gösterir.
[COLOR="Silver"]
---------- Mesajlar birleştirildi - 02:14 ---------- bir önceki mesaj zamanı 02:12 ----------
“Dava adamı olmak için, önce adam olmak lazım. Dava öğretilir ama adamlık öğretilmez. “ Alparslan Türkeş
Ya seninle tartışmaya girmeye niyetim yok zira bi soru sordum ve anlayanlar anlattılar, hala motorunun orjinal ölçüleri diyorsun ortada R25 yok onu unut!!! arz et ki diavel sahibiyim yada wrx kullanıyorum, benim veridğim ölçüler kendi motorumdan aşina olduğum ölçülerdi benim sorduğum soru birşeyi öğrenmek amaçlıydı, tekrar ediyorum ön teker ve arka teker arasında yana yüksekliği farkı olursa ne olur? Böyle olan motorlar varmış demek ki illa 60-60 yada 70-70 olması aşrt değil, tienrci ve inshroud ise bazı hesaplamalar vermişer bak 150 olunca şöyle oluyor 110 olunca şöyle oluyor diyerek farkın %2 civarında olacağını belirtmişler bundan sonrası benim yorumlamam olacaksa ben %2 tolere edilebilir bir fark sorun olmaz derim, ama varsa hala bu işlerden bizden çok daha iyi anlaan biris çıksın anlatsın hepimiz de bilgi sahibi olalım
Hata bende, kusura bakma. Ben bu kadar saçma bir soru sorulacağını düşünmediğim için, senin verdiğin ölçüler ile, kullandığın R25'i kıyaslıyorsun sandım. Halbuki sen ön ve arka tekerin yanak genişliğinin farklı olmasını soruyormuşsun. Lastikler ve ebatları hakkında az çok bilgisi olan birisi bu soruyu sormaz. Ben boşuna hesap yapmışım.
“Dava adamı olmak için, önce adam olmak lazım. Dava öğretilir ama adamlık öğretilmez. “ Alparslan Türkeş
Sakin ol kanka yanında 'r' yazdığı için kullandım o ifadeyi uğraşmmışsın o kadar da genişliğin yere basan tabanın genişliği ile alakalı olduğunu biliyorum.
Şimdi benim demeye çalıştığım şu eğer yanak yüksekliği az olursa taban kısmı janta doğru kavis yapar.Taban yüksekliği fazla olursa taban kısmı janta doğru daha az kavis yapar kavis yukarı doğru olur.Lastik tabanı daha geniş ve ya daha dar görünür diye biliyorum. Bir kaç motorcu arkadaşıma soruduğumda yanak yüksekliği lastiğin geniş görünmesini etkiler demişti.Onu anlatmaya çalıştım. Heralde yanak yüksekliği artınca lastik daha geniş görünüyordu.Bunu açıklayacak bir arkadaş varsa sevinirim.
Ya bu kadar can çekişme debelenme niye? Kusura bakma gecenin bi yarısı mabadımdan anlamışım açtığın konuyu desen suscağım illa mübarek ağzımı açtıracaksın, saçma olsa adamlar mt-7' ye 55-70 koymazlar bunun bi mantığı var, izahı var onu sordum senin haricinde de herkes sorduğum soruya uygun cevapv erdiler ve bilgilendirdiler bi sen boş boş konuştun ve hala da konuşuyorsun konunu başında daha lafımı anlatmadan "Bu konu hakkında gerçekten bilgisi olan, mühendisleri ve youtube ulemalarının söylediklerini tekrar etmeyecek kişiler cevaplarsa sevinirim!!!" dedim ama millete okuduğunuzu anlamamışsınız derken sen daha konuyu bile okumamışsın bana mühendislerden iyi mi bileceksin karışma yazmışsın 2 yerde. Önce sen bi ne anlatılmak istendiğini anla ondan sonra ergen ergen atar yap oldu mu?
Kendini motorun yerine koy, bir yanağın ufak bir yanağın büyük olunca ne hissedersin yürürken?
Bir sey olmaz
Çok aykırı durum olmadıktan sonra ön ve arka tekerlek yanak ölçüleri zaten farklı olur. Neden dersen, daha önce hesaplarını yaptığım RX3i ve Inazuma'dan örnek vereyim. Lastik dış çapları naked ya da roadster ya da normal motor dediğimiz aletlerde eşit tutulmaya çalışılır. Ama çekişi ve yol tutuşunu arttırmak için arka lastik genişletilmeye, manevra kolaylığı sağlamak için ise ön lastik daraltılmaya ve çaptan küçültülmeye çalışılır. Daha çok spor motorlarda bu görülür. Araziye geçtikçe motorun ön lastik çapı arkadan daha büyük olmaya başlar. Ki arka lastikte aslında arazi geçişleri için diğer sınıflara göre büyüktür.
Inazuma için 110/80-17 ön lastik çapı şuna denk gelir 17*25,4 + 110*0,8*2 = 607,8 mm çap
140/70-17 arka lastik çapı şuna denk gelir 17*25,4 + 140*0,7*2 = 627,8 mm çap
Burada küçük ve dar ön lastik sana manevra kolaylığı sunar.
RX3i için ilk gelen ölçü 100/90-18 => 18*25,4 + 100*0,9*2 = 637,2 mm çap
130/90-15 => 15*25,4 + 130*0,9*2 = 615,0 mm çap
RX3i için ikinci gelen ölçü 100/90-19 => 19*25,4 + 100*0,9*2 = 662,6 mm çap
130/70-17 => 17*25,4 + 130*0,7*2 = 613,8 mm çap
Burada büyük ön lastik sana engel aşımında avantaj sağlar.
Ek olarak, ben bu hesapları geçen sene Mondial yeni RX3i getirmeden önce yapmıştım. Amerika'daki CSC firması arka jantı hazır 17" olarak satıyordu ve bende firmadan bu jantı alacaktım motoru alsaydım. Arada herhangi mekanik bir değişen olur mu diye hesap yaptığımda her iki arka lastikte 130 mm iz genişliğine sahip. Yol tutuş ve çekiş değişmiyor. Jant yarıçapı değiştiği için tork ya da tekere aktarılan beygir değişir mi?, dişli değiştirmek durumunda kalır mıyım?, son hız değişir mi? diye kontrol ettiğimde teker yanak yüzdesi değiştiği için iki tekerlek arasında toplam çap farkının sadece 1,2 mm olduğunu gördüm. Neredeyse hiçbir şey. Bu arada eski ve yeni jant düzeni yanak ölçüleri de şöyle değişiyordu, eski ön 90 arka 90, yeni ön 90 arka 70, ama sonuçta değişen bir şey yok. (lastik yanak esneme payı ve ısınma hariç)
Ayrıca ön jantı da 19" olarak sipariş verip 18" jantın yerine takarsam yanak genişliği yine aynı ama toplam çap artıyor. Ve bu motorda ilk partide hız göstergesi doğruluk hatası vardı. Gösterge 15 kilometreye varan değerlerde fazla gösteriyordu. Arka jant ve lastik takımı değişimde toplam çap değişmediği için motorun ve aktarımın bana sağladığı yere göre hız aynı kalıyordu. Ama ön lastik toplam çap büyüdüğü için aynı mesafeyi gittiğimde daha az tur atacağı için kilometre dişlisi daha az okuyacak ve göstergedeki hata payım azalacaktı.
İşte böyleyken böyle. Bayağı yazdım ama umarım yardımcı olmuşumdur. Kısacası demek istediğim motorun lastik, jant ve dişli seçimi, aktarım tasarımı tamamen motorun türü ve nasıl kullanılacağı ile alakalı. Yanak ölçüsü aynı olmak zorunda değil.
Hatam varsa lütfen mantıklı olarak düzeltin.
Öne rosso 3 arkaya rosso 2 tak sende hocam arka rosso 3 olmayıversin.
Sormak istediğim şey ile metecelin yazdıklarının alakası yok benim tam olarak sormak istediğim şey takılırsa ne olur idi, ve aldığımız cevaplara göre takılıyormuşta ama bu arkadaş inatla herkesle atışıp bana bile hayır sen bunu sormadın diyebildi, yahu ne sorduğumu da mı bilmeyeceğim
İşte onu diyeceğim hocam, soruna cevap gelmiş zaten. Soru: arka tekere geniş-dar yanaklı lastik takılırsa ne olur?
Cevap:
Uzun yazılar sonunda; "Bu % 2,5'nin anlamı şu. Eğer 140/70-17 yerine 150/60-17 lastik takarsan, lastik dış çeper uzunluğun % 2,5 oranında azalacağı için, son süratin % 2,5 oranında artar. (azalır yazmak istenmiş.)"
İşte böyle bir olay yok, bu mantıkla çıkarsak mt-7 nin yolda gitmesi bir mucize, metecel sürekli benim profilimde yazan motorla kıyasalama yapmak istemiş o yüzden hesap kitap sunmuş, istediğimc evabı veren arkadaşlar da bunu belirtmiş, takılır hatta bazı fabrikalar ön ve arka yanak farklı olarak üretiyorlar, yolda savrulma üstünden atma virajda tutunamama gibi etkileri olur mu diye merak ediyordum ben açıkçası bu tamamen motorun aerodinamik yapısıyla ilgili anlaşılan, bu tip farklı yanak ölçüleri kullanılacaksa ona göre de hesap kitap yapıp uygun genişlikte lastik almalı ve gerekirse süspansiyon ayarlarıyla da oynanmalı anladığım kadarıyla.
Millet hesapla, matematikle cevap vermiş, forumdaslarimla gurur duydum. Atom parcalayacam desem eminim gerekli bilgileri burada bulabilirim. Motosiklet dinamiğine merakım varsa vittore cossalder'in motorcycle Dynamics kitabını öneririm. Arkadaşlarında belirttiği gibi sorunun cevabı, daha iyi viraj alır vs gibi bir cümleye sığacak nitelikte değil.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)