VARAN 1: BAŞLARKEN
Yeni başlıyorum motora, 35 yas üstü olarak.
İleri de belki bir youtube kanalı veya blog filan açarım diye bu tecrübemi buraya yazayım dedim.
Sonra unutuluyor. Okuyan, yorum yazan olursa ayrıca sevinirim.
Öncelikle neden motora heves ettim. İki faktör var, motorcu arkadaşlarımın gazı ve iğrenç durumda ki İstanbul trafiği.
İş yerinde 35 yaş üzeri 4,5 arkadaş var bu işe sonradan gönül veren ve hepsi de hayatlarından çok memnun. E önümüz yaz, benim de kanım bitlendi valla.
Hemen hiç motor tecrübem yok. Bu beni biraz korkutuyor. Ayrıca motorcu arkadaşlarım hariç kime söylediysem bana deli muamelesi yapıyor, vazgeçirmeye çalışıyor.
Kafam karışık ama yine de deli gibi video izledim kaynak araştırdım. Altın Elbiseli Adam'ın videoları çok hoşuma gitti. Motorcu deyince apaçi veya kurye anlamının dışında da seçenekler olduğunu daha net gördüm.
Hemen hemen hiç bilmediğim bir dünya idi. Çok okudum, çok izledim. Neredeyse özel teknik terimler hariç terminolojiye hakimim. En sevdiğim kelime artçı oldu. Kim icat ettiyse enfes bir tanım.
Sonra tabi motor türlerini öğrendim. Aslında biliyordum genel hatlarıyla ama daha detaylı öğrendim ve sonunda gidip bir ehliyet kursuna yazıldım. Pendik'te oturuyorum, eğitim rahat olsun diye buradan bir kursa yazıldım ama hiç memnun kalmadım. İlk defa motor kursu veren bir yer, hoca müsait oldukça geliyor, açıkçası ilk derste hemen hiçbir şey anlatmadı. Allahtan önceden arkadaşın scooter'ı ile deneme yapmıştım da denge sorunum filan olmadığını görmüştüm. Vitesli motor zor. Yani baya zor ya da ben çok tecrübesizim ya da beceriksizim.
Bir de kurstan eğitime gelenlerin hemen hepsi bir şeyler bilerek gelen tipler. Benim gibi sıfırdan başlayan pek yok. Bi 20 dk filan sürdüm. Pek sürmek de denemez, işte gittim geldim. kalkışı 4. veya 5. seferde yapabildim. Kukalardan slalom yapamıyorum. Ya birini atlıyorum ya da çarpıyorum. 8 çizmek kolay, en iyi yaptığım o. O platformun üstüne çıkmayı ise hiç deneyemedim. Motor kalkar kalkmaz 2. vitese alamıyorum, uzun bir düzlükte ancak alabiliyorum. Baya acemiyim yani
İlk kurs yerimden anlaşarak ayrıldık
Kendime başka bir yuva ararken çok ilginç şeylere şahit oldum. Örneğin 2,3 yer biz eğitim vermiyoruz. Geçmek, kalmak sizin sorumluluğunuzda, isterseniz kaydınızı yapalım dediler. Bu arada 770 TL kurs ücreti. Ayrıca sınav ve ehliyet parası da var. Toplam 1000 TL'ye geliyor yani B sınıfı ehliyetiniz varsa. Sadece direksiyon sınavına giriyorsunuz. Yazılı sınav yok.
A1 veya A2 ehliyeti alabiliyorsunuz. A1 11kw'ya kadar olan motorlar için A2 ise 12 - 35 kw arası motorlar için. A ehliyeti ise 35 kw üzeri motorlar için. Eğer hiç motorsiklet ehliyetiniz yoksa direkt A sınıfı alamıyorsunuz. A2 filan alıp yanlış hatırlamıyorsam 2 sene sonra ancak A sınıfına geçebiliyorsunuz.
A2'nin direksiyon sınavı vitesli motor ile yapılıyor.
Düzgün bir motor direksiyon kursu veren yer yok gibi bir şey bu civarlarda.
İnternette araştırdığım kadarı ile mottoakademi var ama yeri Avrupa Yakası'nda. Bana çok uzak. Kadıköy'de de Gelişim Akademiyi buldum ama o bile uzak geldi. Yine Pendik'te sahiplerini iyi niyetli gördüğüm ve alıştırma motoru da Kawasaki Ninja 250 olan bir kurs buldum.
Buraya yazıldım.
Kayıt için neler gerekli?
6 adet biyometrik fotoğraf (Bazı yerler 2 adet istiyor)
1 adet biyometrik fotoğraflı sağlık raporu) Büyük hastanelerden almaya çalışmayın, küçük bir poliklinikte 10 dk'da 50 tl karşılığı alıyorsunuz .
Sabıka Kaydı (e-devlet platformundan iki dk'da alırsınız, aile bireylerini de içerecek şekilde almayı unutmayın)
Diplomanızın orjinali veya noter tasdikli örneği.
Nüfus ve ehliyet fotokopisi.
Eksik bir şey kalmadı sanırım.
Ha evet bir de 770 tl
Ben umutsuzca ehliyet kursu ararken o arada Honda Akademi'nin motor eğitim merkezine kaydımı yaptırdım. İyi ki de yaptırmışım çünkü ikinci kurs yerimde fiyasko çıktı.
Ha motor mükemmel, Ninja'ya aşık oldum gerçektende. Enfes bir motor. Özellikle gaz ayarı çok çok iyi. Çin motorlarının gaz ayarı çok kötü. Bir tanesini denemiştim, iki dk sonra indim motordan. Kendi kendine gaz açıyor, frenler berbat.
Acemi birisi için gerçekten de çok tehlikeli.
Ha Ninja'da çok pis kaçıyor ama en azından kontrolü siz de. Ben ne kadar açarsam o kadar gidiyor. benim gibi bir acemi bile milimetrik gaz verebiliyor.
Kalkışı inanılmaz rahat. Neredeyse gaz vermeden ya da çok az gazla kalktım. Hiç stop ettirmedim ama maalesef ilk denememde dönüşte ön fren yaptığım için motoru yatırdım. Koruma tamponları vardı, bana da motora da hiç bir şey olmadı.
Biraz şevkim kırıldı ama yılmadım ikinci bir defa hatta sonra üçüncü bir defa bindim ve çok daha iyi kullandım ama tabi yine kukalar arası slalom yapamıyorum. Kalkış, 2. vitese geçiş, dönüş.
10'ar dakikadan toplam 30 dk ancak binebildim çünkü 9 kişi var sırada beni bekleyen. 10 kişi bir motoru bekliyoruz. Bir de motor Ninja olunca binmek isteyen bir sürü yancı oluyor.
Bu kurs konusunda çok dertliyim. Tamam acemiyim ama hoca bana bir arkadaşından vitesli motor bul, düz bir alanda bin, dedi. Dedim kim verir ki acemiye motorunu, ayrıca ben niye böyle bir risk alayım. İçimden de 770 TL almasını biliyorsunuz ama icraat, eğitim yok.
Bana mesela ön freni kullanacaksın dedi, bir şey olursa da debriyaja bas. Ben dönerken hızlıyım diye ön frene bastım, motor olduğu yere yığılınca da debriyaja bastım ve gazı kestim. O arada ayağı koyamadan küt diye yere yapıştım. Bana dönüşte neden fren yapıyorsun diyor sonra. Sonra öğrendim ki dönüşte çok hafifi arka frenle yapılabilinirmiş ama ön fren kesinlikle yapılmamalıymış.
Bu kursların motor direksiyon kursları hikaye. Yani benim gibi acemiler için hikaye. Yoksa 2-3 yıldır scooter kullanan bir çocuk geldi. O bile vitesliyi kaldırırken çok zorlandı ama alışınca gayet güzel kullanmaya başladı.
Araç kurslarında özellikle çok acemi bayan sürücülere neredeyse sıfırdan her şey öğretiliyor ama motor kurslarında benim gördüğüm belli bir seviyede olmanız bekleniyor. Tabi kayıt esnasında bundan kimse bahsetmiyor. Ben açık açık bilmiyorum, sadece deneme amaçlı arkadaşımın scooter'unu kullanmıştım dediğim halde adam bana bir arkadaşının motoru ile düz yerde çalış diyor biraz. Arkadaşım sizsiniz yahu. Siz çalıştıracaksınız.
Yönetmeliğe göre 12 saat eğitim vermeleri gerekiyor yanlış hatırlamıyorsam. Şu an sadece 30 dk eğitim aldım.
Bakalım sonrası ne olacak. Aslında tek umudum Honda Akademi Merkezi.
Bazen ben bu işi kıvıramayacağım diyorum. Yani vitesli motoru. Çünkü çok da çekingen kullanıyorum motoru. Herkes korkuttuğu için.
Ama güzel olan tek şey yatırmış olmama rağmen Ninja'yı sürtmekten acayip keyif aldım. Öyle böyle değil. Ve keşke bu kadar acemi olmasaydım da şu motorun keyfine varsaydım dedim.
Boyuda tam bana göre, küçük yeşil böcek.
Aklımda bir sene Yamaha X-MAX var ama Ninja kafamı karıştırdı.
Ha bir de 10 kişi aynı kaskı kullanıyoruz. Bu hafta içi gidip kask alacağım kendime. Kask önemli!
---------- Mesajlar birleştirildi - 23:02 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:00 ----------
VARAN 2: HONDA AKADEMİ
Honda akademinin 2 günlük Güvenli Sürüş 1 eğitimine katıldım.
Sabah 9 akşam 4 arası bir eğitim bu. Ilk gun 2 saatlik teorik eğitimle başlıyor, sonrasında sıfırdan pratik eğitim başlıyor. Önce orta teker üzerinde gaz ve fren çalışması, sonra badi badi sürüş başlıyor. Daha önce motor kullanmasanız da, ehliyetiniz olmasa da bu eğitime katılabiliyorsunuz. Ama bisiklet kullanabilme şartı var.
Benim düşüncem sıfırdan bu eğitime katılmak doğru değil. Mutlaka daha önce özellikle vitesli motoru deneyin. En az bir kaç saat kullanmış olun. Çünkü ilk bir kaç saatte adapte olamazsanız eğitmenler eğitiminizi dondurabiliyor. Biz de kocası motorcu, yıllarca artçı olarak motora binmiş bir diş hekimi, adapte olamadığı için güvenlik nedeni ile eğitimi donduruldu. Hakkı baki ama biraz tecrübe kazanın öyle gelin dendi.
Öğle yemeklerini Honda'nın fabrikasında işçilerle yedik. Sonra tekrar eğitim yerine geldik. Ortam güzel, pist büyük, motor olarak cbr 150'ler var. Tüm korumaları veriyorlar. Kurs sonunda buff ve eldivenler siz de kalıyor.
Eğitime gelen profili birbirine yakındı bizde. 13 kişiydik, bir kişinin yukarı da anlattığım gibi donduruldu eğitimi 12 kişi kaldık.
Çok iyi bilen bir kişi vardı. Yıllardır scooter kullanıyormuş, 2. kademe eğitimde yer olmadığı için buna gelmiş. Yıllarca motor kullanan ama büyük bir kaza yaptıktan sonra bu kursa gelen birisi vardı, iyi ki gelmiş, çok deli kullanıyor gerçekten de. 3-4 kişi daha motor geçmişi olan kişilerdi. 2 kadın vardı, bir tanesi aktif olarak kullanıyor ama onun sorunu da hız yapamaması idi. diğeri ise ilk defa motorla tanışmıştı ama aktif olarak bisiklet kullanıyordu. Grupta aktif olarak bisiklet kullanan 2 kişi daha vardı ve bu arkadaşlar çok iyi adapte oldular. Özellikle düşük hız dengeleri çok iyiydi.
Öğleden sonra parkur kuruldu ve parkurda eğitime devam ettik.
İkinci gün ise ağırlıklı olarak slalom ve parkur yaptık. Parkur çok dar ve kesindi. Gün içinde de yavaş yavaş parkuru daralttılar. Ayrıca yokuşta kalkış, metal platform üzerinden geçiş gibi eğitimler verildi. Günün sonunda Honda 1000 rr ile pistte 4 tur attık.
Kendi adıma en zorlandığım konu metal dar platform üzerinden geçiş ve dar dönüşlerde kafamı az çevirmemdi. O yüzden bir çok defa dar dönüşlerde parkurdan çıktım, bir defa büyük kukayı motorun altına aldım ve düştüm. Ekipmanlar sayesinde hiçbir sıkıntı olmadı. Zaten 2-3 kişi hariç hemen herkes düştü. Çok büyük bir kaza veya düşüş yaşanmadı. Zaten pistin sonunda çakıl alan var, ondan sonra da lastikler var.
Düşük hız dengem iyi değil. belli bir hıza gelince ancak dengemi tam koruyabiliyorum. Bir de hocanın dediği dönüşlerde kafamı az çeviriyormuşum. O yüzden keskin dönüşlerde zayıfım.
Eğitim sonunda birer belge verdiler. Koruyucu ekipmanlar hakkında bilgi verdiler. Burada satış yok ki bu bence son derece doğru bir karar. Hocalar gerçekten de sadece ve sadece verilen eğitimi doğru yapmanızla ilgililer.
Eksiklikleri var tabi. 12 kişiye 2 hoca az. Eğitim yeri güzel ama ulaşım sıkıntılı. Motorlar hırpalanmışlar bazen zor vites geçiyor. Bu tür ufak tefek sorunlar hariç kesinlikle tavsiye edeceğim bir eğitim.
En güzel tarafı da çok kurumsal ve dediğim gibi satış, pazarlama olayı hiç yok.
Eğitimden sonra ehliyet kursunun parkur eğitimine gittim ve daha önce yapamadığım slalom, 8 çizme, ani fren gibi şeyleri kolaylıkla yaptım. Sadece metal platforma çalışamadım olmadığı için.
Ben başlangıç olarak Yamaha Xmax düşünüyorum. Çünkü ağırlıklı olarak şehir içinde kullanacağım. Vitesli motorla şu aşamada trafikte uğraşmak istemiyorum. Xmax başlangıç için iyi bir tercih gibi geliyor.
Ehliyetten sonra trafiğe çıkmadan önce 1 günlük özel ders almayı düşünüyorum.
Ekipman konusunda kafam karışık.
Bir ara o konudaki görüşlerimi de yazarım.