Arkadaslar...
Su söylemleri çok duyar oldum. "Motoru son devre kadar zorlayarak kullanmak gerek ki motor açılsın..yoksa motor sagir kalir . "
Nedir , ne değildir ? Sizce düşüncelerinizi merak ediyorum.
Kazasiz belasiz
Arkadaslar...
Su söylemleri çok duyar oldum. "Motoru son devre kadar zorlayarak kullanmak gerek ki motor açılsın..yoksa motor sagir kalir . "
Nedir , ne değildir ? Sizce düşüncelerinizi merak ediyorum.
Kazasiz belasiz
Kadim odur ki evvelini bilir kimse olmaya
sanayide ki üçüncü sınıf motor tamircilerinin kullandığı bir terim.Alman,japon,koreli mühendisler anlamadıkları için rodaj diye bişey icat etmişler.bi sormamışlarki bizim sanayideki ustalara.
kitabında ne yazıyorsa o kardeşim.
---------- Mesajlar birleştirildi - 20:27 ---------- bir önceki mesaj zamanı 20:24 ----------
ama şunu ekleyebilirim. yabancı forumlarda çok okuduğum birşey.rodajda sık sık yağ değiştirmek. 800-1000 beklemeden her 2-300 de bir yağını değiştirmek ,motorda olması muhtemel çapağın çizik yapmadan dışarı atılması için gerekli. ama çapak varsa.çıkan yağda belli olur.
Benim de aklıma yatmıyor bu rodaj. Arabalarda kalmadı diye biliyorum. Niye motorlarda var hala?
Arkadaşlar sadece rodaj olarak düşünmeyin.
Motoru çok sakin kullanıyorum diyelim.. motor sürekli sakin kullanıldığında da .. arada zorlanmadığı için sağır kalıyor diyorlar.
İşte bizim büyük ve kadim ustalarımızı dinlemeyen o motorlar hep sağır oldular, sağır olmayan motorların ampülleri patladı, kör oldular
Ne anlar motordan elin japon mühendisi, alman mühendisi. Elbette bizim ustalar daha iyi bilecek.
Neden mi? Git japon bir mühendisin tut kolundan sor:
- Merkür gezegeninde civa varmış doğru mu? diye, "ben ne bileyim" der.
Bizim ustayı tut kolundan sor:
- Merkür gezegeninde civa varmış doğru mu? diye, "ben dediydim zaten zamanında, hah gördünüz mü lan şimdi" der.
Yani bizim ustalar her şeyi her zaman bilirler.
Bak o konu doğru. Rodaj bitiminden sonra sürekli alt devirde kullanırsan sağır kalır denir. sağır kalmadan kasıt motorun sürtünme yaşayan yüzeylerindeki aşınma, limitleri denenmiş motorda daha fazla olacağı için motor elemanları daha iyi ve daha rahat çalışır.
Ama hep sağır kalacak diye birşey de yok. 4-5 kere top speed denedikçe, sürtünen yüzeyler birbirine daha fazla sürtünüp, aşınıp rahatladıkça tam performansına erişir yine. Kafayı takacak bir durum değil yani...
Rodaj fabrikasyon üretiminde motor parçalarının üzerinde kalan mikro girinti ve çıkıntıların birbirine sürtmesi bir nevi zımparalanması ve alışması sürecidir.Rodaj döneminde yüksek devirde zorlanan motor , sonrasında rodajı düzgün yapılmış motordan yüksek devire çıktığında daha iyi performans verebilir, çünkü zımpara bölümü bitmeden gereğinden fazla zorlanmış , boşluklar oluşmuş ve aşınma süreci başlamıştır. Dolayısı ile hareketli tüm parçaların kullanım ömrü ciddi oranda azalacaktır.
Benim kitapçığımda 300km'e kadar 5 bin devri aşmayın yazıyor , 500 6 , 800 7 bin devir gibi gidiyor. Burada önemli nokta motor devrini değiştirerek olabildiğince yumuşak düzenli bir zımparlama yapmak . İlk motora konan mineral yağ boşaltıldıktan sonra (300 / 500 km sonrası) dilersen motoru zorlayabilirsin ama burda kimsenin bunu tavsiye edeceğini sanmıyorum.
Kitapçıklarda yazanın haricinde ben 0 motor aldığımda önce sehpada boş viteste 3-4 dakika çalıştırdım ve motoru soğumaya bıraktım. 1 saat sonra tekrar çalıştırdım ve boş viteste bir kaç dakika yavaşça gaz koluyla oynadım hatta bu arada çok az sürede olsa 6 bine kadar çıktım , sogumaya bıraktım. Ertesi gün motoru 5 dakika boşta çalıştırıp ısıttıktan sonra asfalta indirdim aynı işlemi üzerinde ağırlık varken yaptım , öyle 300 500 beklemeden ve motor sogumadan yağını boşalttım ,ve kaliteli mineral yağ koydum sonrası normal rodaj dönemi yaşadı motor ama servise gittiğimde usta abi buna ne yaptın diye sordu . Motor çinli : zone 150 , şu an 2500 lerde hiç 150liğiyle kıyaslama şansım olmadı ama 2 180liğiyle değiştik motoru performans olarak aralarında bir fark göremedik ama benimki bir tık daha sekin ve sesi daha düzenli gibi geldi. Böyle yap diye yazmıyorum ben kendimce bir mantık yürttüm pişmanda değilim yakın dönem elimdeki motorları satmadan yeni bir motor alacağım ve aynı sistemi uygulayacağım ama asla ve asla motor 800e gelmeden 8-9 bin devirlere çıkmam.
Ustalar motoru açmanı isterler , motor sağır kalmasın ustada aç kalmasın sonuçta.
rodaj, serii üretim her araçta olur. kimi daha kısa kimi daha uzun sürer. rodaj döneminde zorlamak yanlıştır. öte yandan zorlandın mı motoru eline almazsın, sadece ömründen biraz yemiş olursun. 250000km'de yağ yakacak motor, atıyorum 200000km'de yağ yakmaya başlar. yani, zorladım, motor patlamadı, demek rodaj yokmuş diyen çok olur, onu geç.
motoru arada zorlamak iyidir. devamlı sakin kullanılan motorda kurum oluşabilir. motora hararet yaptırır, biraz zorlarsanız (bokunu çıkarmaadan) kurumlar kısmen temizlenir.
bunu partikül filtresi tıkanan dizellere bile önerirler.
dilim döndüğünce fikrimi de anlatmıştım:
motogünlüğüm: youtube.com/c/Bereñârı
Anaa berenari
Forumda yeni gördüm şaşırdım
Cenab-ı hakk-ın rahmetine sığınıp işkembe-i kübra'dan sallamay çok müsait bir konu.
Bizim arsız, hırsız sanayi esnafı bir işin içinden çıkamazsa o kesin rodajdandır. Motor çok yakar, " sen bunun rodajını yapamamışsındır" Kilometre saati saymaz, "sen bunun rodajını yapamamışsındır" bitmez allah bitmez.
Bir kadına erkeklik yapabilmek ne demek ? Karnından sıpayı, sırtından sopayı eksik etmemek mi demek ? Yoksa ona hayat arkadaşı olmak mı demek ? Rodaj olayına sanayi esnafının bakış açısı aynen bu şekilde.
"Sen bi 20 liralık benzin at, ben motoru açar gelirim" derler. Niye? Çünkü sen ADAM gibi ERKEK gibi sürememişssindir motoru. O hıyar alacak 5. vites redline'da giderken birden 4 e atacak, sonra motor açılacak.
Konuyla ilgili epey detaylı araştırmalarım olmuştu, hatta bu mesele motor bloklarının üretimine kadar gitti. Eskiden üretilen, 70-80'li yıllarda üretilen motor blokları dökme / press metodu ile üretiliyormuş. Bu yüzden muhteşem derecede çapak var ve aynı şekilde 2 motor bloğu birbirinin aynısı bile değil.
Günümüzde ise 10^-6 mm hassasiyette çalışan tezgahlarda bu motorlar son hallerini alıyorlar. Yani piston , silindir yuvası senin öyle 3 bin devirde aşındıracağının çok ama çok üstünde bir teknoloji ile zaten temizleniyor. Mesele çapak meselesi değil.
Konu ile ilgili kawasakinin yarış ekibinden bir mühendisin diye hatırladığım bir yazısı vardı. 100'lerce motosiklet üzerinde RODAJ deniyor. Kimini 3 bin km deniyor, kiminde rodaj dahi yapmıyor. Bu motor bloklarını belirli bir km sonra açıp inceliyor. Deformasyon nedir, çiziği, çüürüğü ve çarığı hususunda.
En son vardığı kanı aynen şu şekilde;
- Rodaj logaritmik olarak azalarak yapılır ve 95% olarak ilk 75 km de bu iş biter.
- 150 km 'de %99 biter
- gerisi allahın takdiri
İlk 75 km mineralli yağ ile bas - çek şeklinde basınç yaratacaksın. Yani gazı açtığın zaman yanma odasında basınç artacak, gazı bıraktığın zamanda tam tersi olacak. Bu şekilde piston etrafında bulunan segmanlar hem + hem de - basınç altında tam olarak yerleşecekler. Bu işlem 75 km diyor. Hadi biraz daha zamana yayalım 150 km olsun diyor.
Bundan sonra ver coşkuyu kolonlar inlesin pampa diyor.
Benim aklıma onca okuduğum şeyden ziyade bu yatmıştı. Talaş malaş bunlar artık eskide kaldı ( motorun üretim teknolojisi kilit nokta, gidip çıkma cbf 150 yan sanayi press üretimi piston alırsan talaş elbette olacaktır. Biz CNC tezgahlarında tornalanmış hakiki gayseri malı motor bloklarından bahsediyoruz.) Segmanları düzgün otrutmak burada amaç.
Rodajı iyi yapsan motor 80k'da yağ yakar, götü yapsan 60 k'da. Sanayi ağzını bir kenara bırakıp yolumuza bakmaıyız ey iman edenler. Rodaj ööööyle şişirildiği kadar hayati bir meshele değil artık benim gözümde. Eyyy rodaj, sen kimsin yahu ??
Asıl mesele apaçi olmamakta yeğen!! Sen 2500 km rodaj yap motora, ondan sonra 2. vites 15. bin devirde krank milinin anasını ********* ******* *******, sonrade de ki ben 2500 km rodaj yaptım, afedersiniz, nah yaptın.
Bunlar bugüne kadar okuduklarımdan ve hasbel kader yalabildiğim mürekkeplerden arta kalanı ile benim düşüncelerim. İlkokul terk sanayi esnafı rodaj ile ilgili efsanelerini bir alt satırda devam ettirebilirler.
rodajda kitapçığa uymak gereklidir, arkadaşlar yeterince anlatmış zaten.
ben kısa bişey ekleyeceğim sağır kalmayla ilgili, başıma geldi oradan biliyorum. ben motoru çoğu zaman sakin ve alt devirlerde kullanırım yapım böyle sakin kullanmak hoşuma gidiyor, neyse eski motorum 38 bin km de idi. rodajı falan nasıl yapıldı bilmiyorum. geçtiğimiz sene bütün kış boyunca okula git-gel yapmak için kullandım ve 12 bin devir çeviren motor 7 bin deviri çok nadir geçti. sonrasında bahar geldiğinde 800 km lik bir grup sürüşümüz oldu bol gazlamalı düz yolda 8-9 bin devir, dağ yollarında 3. viteste 10 bin devirlerde oldukça performanslı sürüşler yaptık.
tur bitip bursaya döndüğümde ilk kez okula giderken bindiğim motor bambaşka bir motor oldu, gaza tepkisi değişti, güçlendi.
yani kısacası sağır kalma olayı sürekli düşük devir kullanılırsa gerçekleşebilir ama eski haline kavuşması mümkün. daha motor rodajdayken bunları çok düşünmeyin...
Eskilerden kalma saçma bir olay şuan hala apaçi gençlerimiz yaptığı aldığı gibi bas yoksa motor gitmez işin özü yok öyle birşey
Arkadaşlar hepinize tek tek teşekkür ederim... aklıma yattı galiba..
Motor üzerinde çok sakinimdir. Gayet sakin bir surusum var ve... sürekli sakin kullandığım için mesela soruluyor , kaç basıyor.. ışte 120,140... diyelim...daha çok basar aslında motor...sağır kalmıştır diyor ))
Ne alaka dedim bende..
Abiler açıklamış ama bide şu olay var. Örneğin
Motosikletimiz 0 aldık çıktık bayiden bastık şöyle bi tak bi ses meğersem motor kulağının bi kısmı oturmamış.
Böyle sorunlarda gelebilir karşınıza, lastik mumu denen bi olayda var mesela. Rodaj demek bence sürücünün motora alışması motorun yürüründe bi sıkıntı var mı yok mu onun denemeside de demektir bence.
Motorun zorlanmadan gidebildiği belirli bir hiz var. Daha fazla basilmasi halinde vibrasyon artıyor. Niye o limitlerrde kullanayim ki diyorum bende...
Tamam madem oyle bir tabir var. Cogu surucu motoru bas bas titrettire titrettire mi suruyor. Maksimum limitlerde bazi zamanlar... sagir olmasin diye mi
Ayrıca şehir içinde kaç km hıza kadar cikilabiliyor ki. Normal değil mi. Sinir oldum şimdi. Bu insanları anlamıyorum , dalga mi geçmiş.
arkadaşlar sene olmuş 2016 siz hala rodaj diyorsunuz. ha ufak motorsikletler için birşey diyemem ama şöyle bir diyalog oldu 2015 senesinde. japonyadan yamaha'dan bir temsilci geldi. harbi japon ha fotosu neyimde var. belki bazı arkadaşlar inanmayabilir. bir tercüman aracılığı ile diyalog kuruyorduk. adam ingilizce biliyor biz 30 zirtapoz gibi adam heee homm bakıyorduk nihayetinde bir delikanlı kardeşimiz ingilizce konuşabiliyor. az biraz muhabbet konu nerden rodaja girdik bilmiyoruz ama adam yamaha motosikletlerinde 2 silindir ve üzeri motosikletlerde rodaj gerekli değil de. kullanılan malzemeler fabrikasyon işçilik ve teknolojiden dolayı. rodaj var dedi. ama rodajdaki en önemli etkenin devir olayı olmadığını. düzenli yağ değişimi olduğunu belirti. tabiki sakin kullanım standart olan bir durum. iki şeyin ortasini bulmak gibi... peki sürüç konusunda ne öneriyorsunuz diye sorduğumuzda. arada gaz açmak motosikletin ilerde çabuk hızlanması süraatlenmesini etkiyecegini söyledi. yani mecbur kalırsan bas diyor adam. 2015 r1 sıfır kilometre teslim aldıgımız gibi 5.viteste 299 görüyordu.. devir yüksekti. 6 ci vitese gecince devir düştü ama ibre hala 299 ve devir yükseldi gene 299 :D noramlde 300 ü geçmiş ama ibre göstermiyor 299 dan sonra.. yani anlayacagınız 2 silindir altı motosikletlerde eski usul rodaja devam 2 silindir ve üzeri motosikletlerde kullanım serbest. her yağ değişiminde motosiklet kendini toparlayacaktır ;) sene 2016 adamlar uzaya insansız mekikler gönderiyor biz hala rodaj varmı yokmu tartışıyoruz :D
Rodaj var bence hep var rodaj denen olay cunku ne kadar zorlamassak motoru o kadar omru artar ledline yaptimi surekli yer icini motor bence ilk 500 km daha dikkatli kullanip ilerleyen zamanlarda cok zorlamadan motorun limitlerini kullanmak daha iyidir gecen mondial drift geldi servise motor 500 km dagitmis heryerini camur icinde videlar flaan gevsemis motor desen siboblardan ses geliyor servis bile sasirdi
Genclik
Benim anlamadığım.. rodajla ne alakası olduğu...
Motor 10 bine gelmiş ne rodaji... alan almis satan satmis...
Gelmiş makineme sagir diyor. Sensin sagir
Hocam geçen 750 bakımını yaptırdım motor ciddi anlamda değişti yani bu yağ değişim olayı falan bende katılıyorum şimdilik bende zorlamıyorum makinayı ama rodaj bitince tüm vitesleri bi zorlamayı düşünüyorum doğru mu yapıyorum bilmiyorum ama
Rodaj, bence insanın kendine yakışanı giymesidir.
Rodaj neydi? Rodaj iyilikti, dostluktu, rodaj emekti...
Eyyorlamam bu kadar. Sabah geyiği yapalım dedik biraz
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)