Hiçbir zaman tamamen dik veya gidon tamamen düz olarak gitmediğimizi söyleyeyim, sorunuza cevap olur herhalde.
Normal sartlarda düsmemesi gerekiyor
Yol lastik ve surucu iyiyse % 10
Normal sartlarda %20
%30
%40 hic fren calismayan icin
%50
%60
%70
Yol ve lastik ve surucu fren calismamis ise %90
Yol ve lastik ve surucu kotuyse %100
Hiçbir zaman tamamen dik veya gidon tamamen düz olarak gitmediğimizi söyleyeyim, sorunuza cevap olur herhalde.
bir yol var izmirde. duz bir yol ve uc adet ard arda trafik isigi var. her trafik isiginda panik fren denemesi yaparim ben. o ilk iki trafik isiginda ayni sert dozajda ve limon gibi freni sıkıyorum. motor yere cakiliyor. son ışıkta da ayni freni yapiyorum ama motor yere cakilmiyor kayiyor. sebep zemin. zemin kuruyken kayiyor. hele bi de yagmur varsa...
lastik faktoru de onemli. ben michelin kullaniyorum durum boyle.
Ön teker kilitlendiği için düşülür.
---------- Mesajlar birleştirildi - 00:57 ---------- bir önceki mesaj zamanı 00:44 ----------
Ön teker kilitlendiği için düşülür.
Arka frenden kolay kolay düşülmez yeni başlanmadıysa.
Ön fren manetini bi anda sonuna kadar sıkınca ön tekerlek kilitler ve motorun dengesini bozduğu için düşülür.
Doğru ön fren kullanma Maneti ilk tepki olarak yavaş sonrasında artan baskı ile sıkarak olur. Amortisörlerin kapanmasına zaman tanımak içindir.
Fakat ön fren doğru kullanılsada limitler aşıldığında kilitleyebilir. Bu duruma karşıda abs gibi ön tekerin kaydığını hissettiğiniz anda, Maneti bırakıp tekrar frenlemeye başlarsanız düşmezsiniz.
Motorunu, limitlerini tanımayan ve bu konuda bol pratik yapmayan her sürücünün panik frende düşme riski vardır. Kombinasyonlarıyla anlatmaya kalkarsan 100 neden çıkabilir...
İlk girilen ilişkide mutlu sona çok kısa sürede ulaşmak gibi bir durum panik fren düşmesi. Az deneyimli ve heyecanlı olan, boş zamanlarda KENDİ motoruyla güvenli ve bilinçli bir şekilde panik fren çalışmamışlarımız için kaçınılmaz son.
Panik fren çalışırken motoru kırmayında aman.
Gerçekten acil duruş gerektiği bir yerde (önünüze aniden araba çıkması vs.) bu "ön tekerin durduğunu hissedip ön freni bırakma" ihtimali sıfıra yakın. Hissetmeyle motorun yere yatması aynı zamana denk geliyor genelde.
Tipik ABS sistemleri tekerin kayıp kaymadığını saniyede otuz küsür kere kontrol ediyor. İnsan ise durumu farkettikten sonra tepki süresi saniyenin üçte biri kadar. Bu tip kazalar o kadar çabuk oluyorlar ki bir saniye çoook uzun bir süre.
Yol bozuksa ve kayma aralıklı olursa kontrol mümkün olabiliyor, ancak kuru zeminde, özellikle yüksek hızda, tekerlek birden bire kilitlendiği anda olay bitiyor.
Yeni başlayanların en sık yaptığı hata gidona asılmaktır. Oysa ki gidon, gazlarken veya frenlerken motora tutunmak için değildir.
Gidon motoru kumanda etmek içindir. Abanırsanız kumanda edemessiniz. Sizi motora iliştiren şey dizleriniz olmalı. Kollar dirseklerden kırık, omuzlar düşük ve rahat olmalı.
Ön lastiğin yol tutuşunu bir miktar paraya benzetelim. Bu paranın harcanabileceği yer, ya fren ya dönüştür. Tecrübesiz olduğundan gidona abanan bir sürücü ön frene bastığında vücut ağırlığını dizlerine taşıtmayı beceremez. Ve frenleme esnasında aslında farkında olmadan hem fren komutu, hem de dönme komutunu (kontra) icra eder. İstemsiz kontranın sebebi, frenlerken kollar gidona abanınca kaçınılmaz olarak bir kolun diğerinden daha fazla ittirmesidir.
Fren + kontra - hele de lastik kötüyse - = hüsran. Bunlar fren çalışması, ayrıca panik fren çalışması ve iyi lastikle çok büyük ölçüde aşılabilecek sorunlardır. Ve son olarak unutmayın, iyi fren arka + ön birlikte yapılır. Fren çalışması yaparken kombine fren yapın ve hedefiniz en kısa mesafede durmakla beraber her iki lastiği de kilitlememek olsun.
Rahmi hoca abs fren mesafesini uzatır siz fren yapmayı öğrenin diyor. Bol bol çalışmak lazım pratik şart
Yukarida dogru fren gucu uygulama siddetini gostermek icin basit ve ufak bir grafik cizdim. Yesil alan frene baslangicta uygulanan baskiyi, koyu bordo alan da nihasi tam sikmayi gosteriyor.
Panik halinde fren sikma asamasi acik saridan kirmiziya dogru olmali yani hafifce baslayip kademeler halinde baskiyi artirarak, tam sikma oncesi de o son baskiyi sabit tutarak gerceklesir. Boylece teker kitlemeden etkili bir sekilde durabilirsiniz.
Bordo(tam sikma) ile hemen oncesindeki kirmizi alan (%90 sikma) uzerindeyken freni birakip tekrar kirmizi alandaki kadar baski uygularsaniz da stuntcilar gibi stoppie yaparak durabilirsiniz
Motosiklette panik yaptığın an bence bittiğin andır (Yüksek hızlar için konuşuyorum. 30-50 km hızlardan söz etmiyorum.) Şahsi fikrim tecrübeli sürücüler panik yapmaz. Onlarda risk yönetimi vardır ve karar verir aksiyon alır.. Benim tezimde bu, Çünkü ben zorda kaldığım zamanlarda hiç bu motosikleti nasıl durdururum diye düşünmüyorum. Daha çok nasıl yırtarım diye düşünür karar veririm.
Soru neden düşülürken anket "ne zaman düşülür" olarak düzenlenmiş.
Neden düşülür?
Motor dik konumda değilse düşülür.
İleriye bakmak yerine yere bakılıyorsa kesin düşülür.
Kendini geriye doğru vermezsen durma mesafesi uzar düşülür
Kendini geriye doğru vermezsen stopiye kalkabilir motor yine düşülür.
"Önce beyin düşer (panik), sonra yerdesin!"
ikitekerde panik diye bişey yok. panik firen hiç yok.
"relaks"
sürücü kursunda eğitim aldığım hoca profesyoneldi turing kurumundan gelme öyle olunca ben de sürekli derslere gidiyordum, fakat trafiğe çıkacağım yeri bilmiyorum. sınavdan önce söyledim tamam dedi. kendisinin cb500f'i var. bana da oradan birisinin cub motorunu aldı. neyse gidiyoruz. ama ne gidiş... adama yetişemiyom. bir noktadan sonra uçtu gitti önümden geride de trafiğe kaldım kayboldum bi orada. sonra gazı bi köklemişim ibre 100 e vardı o anda ışıklar yandı millet durdu hocayı da gördüm orada ben arka fren ön fren bi yüklendim önümde bir tane linea vardı az daha giriyordum. freni bırakıp yandaki boşluğa kırarak kurtardım.
Panik kelimesine takılmayın arkadaşlar. Acil duruş ingilizcede "panic stop" diye geçiyor genelde. Yoksa Türkçe'deki gibi panikleyip sağa sola çarpma anlamında değil yani "acil" diye düşünün.
"emergency brake" de el freni demek olduğu için kullanılmıyor herhalde.
Gösteri var videoda. Nerde nasıl?
---------- Mesajlar birleştirildi - 10:58 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:53 ----------
Panik fren çalışırken düşülmez genelde, yaşanıldığında düşülür, motosiklette ABS yoksa tabii ki. İnsan çalışırken ister istemez hesaplı iş yapar, acil durum oluşmaz. Gerçek hayatta ciddi bir panik fren durumu yaşadınız mı? Mesela 80'le gidiyorken önünüze tali yoldan sizi görmeden bir araç cıkması, ya da siz hızlıyken çok yavaş bir aracın önünüze kırması gibi.
---------- Mesajlar birleştirildi - 11:05 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:58 ----------
ABS olmayan spor ya da naked motosikletle, düz kuru yolda seksen üzeri herhangi bir hızda seyrediyorken var gücünüzle aniden ön frene asılın, motorla birlikte kendinizi yerde bulmanız garanti. Eğer düşmüyorsanız, freni yeterince hızlı sıkmıyorsunuz, yani düşmek istemiyorsunuz demektir.
ABS OLMADIĞI İÇİN DÜŞÜLÜR
Derin olan kuyu değil, kısa olan ip'tir.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)