Selamlar, foruma yeni geldim, hoşgeldim )
araba vs motorsiklet fren mesafeleri gayet açık anlatılmış burda,motorsiklet açık ara daha iyi fren konusunda. umarım merak giderici olur.
https://www.youtube.com/watch?v=loaJVp4ARZA
bununla ilgili bir video hazırlıyacağım . kendi motosikletimle bir otomobili 100 km hıza ulaştıktan sonra belirli çizgide fren yapmaya başlayıp aradaki mesafeyi ölçeceğim.
ilginç bir tez olacak.tabi lastikler ısınmış basınçları kusursuz olacak.
fren mesafesi lastiklerde oluşan sürtünme katsayısı ile alakalı diye biliyorum.
4 tekerin yere temas noktası daha fazla olacağı için daha kısa mesafede durur gibi teoride.
ancak günümüz teknolojisinde, motosikletler için çok özel, çok farklı lastikler ve fren sistemleri mevcut.
o yüzden kullanılan araca göre durum değişir.
peki o zaman olaya farklı bir açıdan bakalım,madem tekerlek fazlalığı en önemli kriter.
60km/h hızla giden 4 tekerlekli bir araba mı daha kısa mesafede durur, yoksa 60km/h hızla giden 10 tekerlekli bir kamyon mu ?
katildigim bi konferansta 12 metre daha kisa demisti 70 lemi 80 lemi ne giderken . motorlar yapisi geregi daha kisa surede duruyor tabi tecrube ve bilgiyle beraber
Birbirine zit gozuksede de hemen hemen herkes hakli, cunku kendi deneyimini yazmis. Bence sirayla bu faktorlere dayaniyor:
1. Motorsikletin fren takiminin kalitesi (amele scooter ile orta sinif vitesli Japon arasinda ciddi fark var)
2. Motorsikletin agirligi, tipi (cruiser vs SS arasinda ciddi fark var)
3. Surucu deneyimi (tekerlek kitlemeden, dolayisiyla dusurmeden durabilme, motorsiklet dustugu anda durma mesafesi uzuyor)
Normal sartlarda eli yuzu duzgun bir motorsiklet hafif oldugu icin bir cok arabadan hizli kalkip hizli durma ozelligine sahip olmakla birlikte, acil durumlarda tekerlegi kitlemeden freni etkili cekebilme, cok cok az motorsiklet kullanicisinin yapabildigi bir sey.
Teorik olarak hepimiz biliyoruz ama pratik olmadan hic bir ifadesi yok. Neredeyse 15 senedir motorsiklet kullaniyorum. 3 kez acil fren ihtiyacim oldu. Hepsinde de dustum. Efektif fren icin sadece bazi motorsiklet kurslarinda ozel dusmeyen motorsiklet uzerinde egitim veriyorlar (etrafina uzun demirlerin ucunda kucuk tekerlekler monte edilmis.) Insanlar gittikce daha siddetli fren yaparak limitlerini arttiriyorlar. Ortalama ogrenci en az iki kat daha kisa mesafede durabiliyormus egitimden sonra.
Bu tip kurslar malesef ne ucuz, ne her yerde var. Alternatif olarak yapabileceginiz en iyi sey, ve genel olarak guvenliginizi de arttiracak olan sey, ABS ozellikli bir motorsiklet almak. Sonucta efektif fren egitimi, yolda cakil oldugu zaman da ise yaramayacak, ama ABS tekerin kilitlenmesini engelleyecektir. Ilk kazam yol calismasi oldugu icin cakil uzerinde olmustu.
Bu soruya hangi motor ve hangi araba sorusuyla karşılık vermek gerekir. Normalde 1200 kg'lık bir otomobilin o ağırlıkla 150 kg'lık motosikletten önce durması mümkün değildir ama onun da dört tekerleği var değil mi ? Diğer yandan işi formüle vurursak, teorik olarak da aslında olay kütleden tamamen bağımsızdır. Genelde ucuz motosikletlerin ne frenleri ne de lastikleri bir otomobilinkiyle yarışamaz. Otomobilde sürücü çok kafayı yormadan basar frene geçer, motorcu ise kırk kere hesap yapar. O yüzden bu işin genellemesi yoktur, antremanla öğrenilmelidir. Motordan motora göre bile değişir. Uyduruk Çin malı lastikle düşmeden 50 metrede durursun, Michelin lastikle 40 metrede.
aracın ağırlığını düşünen kişi sayısı çok az hemen fizik kuralına vurmuşsunuz lastiklerin tutunduğu alan fazla diye arkadaşın dediği gibi ağırlık kuvveti de dahil etmeniz gerekir fizikten bahsediyorsak ve en önemli şeyi unutmuşsunuz lastiklerin yapısı, motosiklet lastiklerine neden arabanın 3 katı para veriyoruz hamurunun çok daha iyi zemin tuttuğundan, eğer çok prof. birisi iseniz arabayla hemen hemen aynı mesafade durabilirsiniz ama limitlerde frenleme motosikletçinin en zor yapacağı şeylerden birisidir, Allah kimseye limitlerde frenleme ihtiyacı göstermesin.
Buradan nereye ulaşmaya çalıştığını anlayamıyorum dostum. Ancak şunu net olarak söyleyebilirim fren mesafesi ağırlık artış oranının karesi kadar uzar.Ortalama olarak bir motosikletin 7 katı ağırlığı olan bir otomobili aynı mesafede durdurabilmek için 49 kat daha iyi frenleme kapasitesi olan lastik, fren v.s. sahip olması gerekir.
DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR
Konuya sonradan panik fren karışmış.
Motosikletin hiç şansı yok panik frende..
Derin olan kuyu değil, kısa olan ip'tir.
hocam şimdi üç yılda fizik kuralları mı değişti yoksa motosiklet sektöründe büyük bir sıçrama mı oldu oraya ulaşmaya çalışıyorum
sorduğum sorunun cevabını biliyorsunuz çünkü 3 yıl önce sizinle bu konuyu başka bir ortamda konuşduk..
o zaman bana cevaben dediniz ki ''Yapılan ölçümlerde manete dokunulduğu andan itibaren (intikal süresi dahil değil) en kısa fren mesafesi 95 km/s de 43 metrelik mesafe ile BMW K1300S e ait ''
oysa bir Porsche 911 GT 28 mt de,sıradan bir otomobil sayılabilecek Opel Astra ise 36 mt de 100 km den 0 a düşüyor..
şimdi siz ileri seviyede sürücüsünüz , BMW K1300S kullansaydınız bir Porsche den daha iyi dururum mu diyorsunuz..
hadi Porsche den vazgeçtik sıradan bir otomobilden önce yani 36 metrede durabilirmisiniz
Bence hafifligin durmaya etkisi,agirligin durmaya etkisinden cok daha az.bence yere saglam basan bi arac ondan cok daha hafif hatta abs li bi motosikletten cok daha once durur..
Evetttttttt, yine bir fren konusu ve yine ortalık ısınmaya başlamış... Kamyoncu dayı gibi Heeeeh Affferinn sizeeee diyerek konuya giriş yapıyorum;
Konuya net bir cevap ile başlayayım. Bir motosiklet bir arabaya göre daha çabuk durur. Bu doğru. Ama her zaman her koşulda değil. Nasıl durur kısmı ise işin meşakkatli tarafı. Neden daha çabuk durur, İşi fiziksel olarak açıklamaya gerek duymuyorum,zaten bir arkadaş belirtmiş. Daha çok alaylı bir ifade herkesin anlaması açısından mantıklı olacaktır.
Genel kanı bir arabanın motosiklete nazaran daha iyi duracağını veya durduğunu düşünmekte, ve gözlemlemekte, çünkü 4 ayrı diskin eş zamanlı frenlemesinin ve 4 lastiğin tutunmasının daha iyi frenleme sağlayacağını düşünür.. Aslında gözlemlerin bir çoğu doğru. Çünkü gözlemlenen kriterler yanlış. Bu arabada yaptığımız fren ile motosiklette yaptığımız frenin şiddetinin aynı olmamasından ileri gelmektedir, çünkü motosikletin iki tekerlek üzerinde olmasının vermiş olduğu tedirginlik(Kayma,devrilme,stopie)frenleme şiddetini düşürmekte. Aslında aynı şiddeti uygulayan 2 sürücüyü gözlemlerseniz motosikletin daha önce durduğunu görürsünüz.
Burada ana etken ağırlık. İfade etmek gerekirse: Arabanın 1.200 Kg olup, motosikletin 200 kg olması ve aynı hızda gidebiliyor olması gibi.Çok kafa karıştırmadan hemen kafada kalacak şekilde örnekleyelim. Elden ele karpuz taşıdığınızı düşünün 1 kg'lık karpuzu tutmaya çalışırken zorlanmazken 5 kg'lık bir karpuzu tutmaya çalışmak sizi başka bir noktaya bile itebilir, oysa ikisinin de hızı aynıdır ve fren sistemi olarak siz de aynısınız fakat karpuzların ağırlıkları farklıdır.
Bu durum fizik olarak net bir durumdur.. Bu durumu değiştirebilecek yüzlerce etken madde mevcuttur. Sürücü/lastik/fren/disk/yol/kaliper/yağmur/çamur/rampa/vs. vs.vs.
Sonuç fizik olarak hafif olan daha kolay durur, tabi şartlar izin verdiği sürece.
Öncelikle aranbam.com dan okuduğun değerler çok güvenilir olmayabilir 36 mt BMW M3 ün duruş mesafesidir standart astranınki 39-41 mt arasındadır.
Son üç yılda değişen sektör değil benim bilgi birikimimdir. Sana o gün anlattığım test BMW K1200S ile yapılmış bir teste aitti ve motoron dergisinde yayınlanmıştı. O makaleye dayanarak o cevabı verdim. Ama bugün bilgilerim daha taze ve şu cevabı rahatlıkla verebilirimki ortalama bir motor ile ortalama bir otomobilden önce rahatlıkla durabilirim. Porsche örneğine gelirsek, motogp de kullanılan motorlardan herhangi biri ve ısınmış fren - lastik kombinasyonları ile dahi o mesafede durulamıyor ancak bunun sebebi motorun duramaması değil stopie problemi. Maalesef arka tekerlek yerden kesildiği an daha fazla yavaşlamak fizik kanunlarına göre mümkün değil. Arkadan motorlu 924 de ise böyle bir problem yok
otomobil dergileri ile üreticinin değerleri her zaman farklı çıkmıştır,tabi bu fark 2-3 belki 4 mt olabilir..
fren konusunda düşündüğüm,ağır spor turingler (BMWK1300s,KAWASAKİ1400gtr gibi) otomobillerin fren performansına yaklaşabilirler..
hafif yada yüksek motosikletler ise bir otomobilin fren kabiliyetine sahip değildir,
daha güçlü servo kullanmak her zaman iyi netice vermeyebilir..
yazdığınız gibi ya motorun arkası havalanır,yada ön teker tutuş kaybından yatarsınız..
ıslak yada kaygan zeminde ise çok severek bindiğimiz motosikletlerimizin hiç şansı yok bence..
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)