Olcay arkadasimizin verdigi bilgi sagliklidir arkadaslar birazcik daha anlasilmasi icin bu konuyu acmak isterim..
araba sanzumanlarinda senkromesh denen ara vitesler var.. gorevi ise sanziman giris saftinin hizini donen vitesin hiziyla ayni yapmak..
soyle dusunebiliriz 2 set vitesler vardir.. biri direk lastige bagli yani arabanin hizina diyeri ise motora bagli motorun hizina.. siz vites degistirirken bu ikisi ayni hizda donmiycektir hicbir zaman bu yuzden senkromesh 2 vitesin hizini sabitler..
Eski kamyonlarda senkromesh yokdur mesela bu yuzden "cift debriyaj" yapmak zorundalar iki vitesi manuel olarak esitlemeleri gerekior...
Motosiklette ise ayni sekilde senkromesh yokdur.. fakat sanziman sekansiyel oldugu icin vites aralari cok kisadir bu yuzden farkli hizda donen vitesleri tolere edebilir (tek sarti var lastige bagli olan vitesin de bosa cikmis olmasi lazim.. yani gazi kapattiginiz ndan motorun kompresyona girene kadarki surec)
Arkadaslar konu biraz komplike isin teknigini merak eden varsa daha detayli resimli anlatabilirim...
Kisacasi eger durdugunuzda vites 4 ten 1 e inmiyor cunku sanziman donmuyor (durdugunuz icin) ve 2 vitesi kenetliyen catallar tam hizada deil birbirine carpior (giderken bu sorun olmuor cunku o catallar birbirine denk hale gelior (vites dondugu icin denk oluor belli zaman sonra)
Mesela vitesi 1 e taktiginizda tak die bi ses gelir.. i ses donen motora bagli olan vitesin duran lastige bagli olan vitese kenetlenip aniden durmasidir... 1. E takarken motoru viraz itip takarsaniz taklamaz mesela