Kapat
Üye Girişi
Motovento
Motomax

Gaz kolu konumunun yakıt tüketimi ile ilişkisi

    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    03 Ağustos 2010
    Şehir
    Erzincan
    Motosikleti
    125MG - 200NS - 400UG
    Arkadaşlar, diyelimki gaz kolunu %25 olarak çevirdim ve 3. Viteste 10 dakika yol aldım. Sonraki 10 dakika boyunca da yine %25 çevirerek 2. Viteste yol aldım diyelim.

    Aynı derecede gaz verdiğim için, birim zamanda aynı yakıtı mı kullanmış oluyor motor? Gaz kolunun konumu, direk olarak motora verilecek benzin demek midir?

    Başka bir soru daha; %25 gaz verirken -atıyorum- dakikada 30ml benzin harcanıyorsa, gaz konumu %50 iken dakikada 60ml mi benzin harcanıyordur? Bunlar arasında doğru orantı kurabilir miyiz?


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    UNdocab - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2011
    Motosikleti
    Hyosung GT650, RT125
    İlk sorun için evet. Çok güçlü ve gelişmiş bi yazılımı olan bi motorda belki istisna birşeyler vardır onun dışında gaz kolu motora gidecek benzini ayarlar. Vites elde edilen gücü uygun dişli kombinasyonunu seçerek tekerleğe aktarmanı sağlar.

    Yine enjeksiyonlu ve değişik yazılımlı motorlar hariç çalışma sistemi şöyle
    Enjeksiyon yazılımla yönetilen karbüratördür.
    Karbüratörün kelebeği vardır. Bir boru içinde sadece 90 derece dönebilen 1tl ebadında birşey.
    Normlde boruyu.tamamen kapatır sen gazı tam açarsan 90.derece döner ve gelen tüm benzinin motora geçmesine izin verir. Yarım çevirirsen 45 derece döner. Açılan boşluktan geçecek kadar benzine izin verebilir.

    Şimdi gelelim duruma enjeksiyonlu motorda gaz kolu konum sensörü vardır.gazı ne kadar açtığına göre gidecek nenzine beyin karar verir içerde yazılımda herşeyi yapabilirler tamamen üreticinin ne tip bir motor yapmak istediğine bakar.

    Karbüratörlü dediğimiz. Mekanik–vakumlu karbüratörde ise iş karışık :-) herşeyi vakum yani hava sayesinde yapıyor.
    Alt devirlerde ekonomik sürüş için pilot jet yani az benzin veren uç, üst devirlerde main jet yani çok nenzin veren uç çalışır. Jetleri değiştirerek benzin miktarını da değişebilirsin.

    Şu animasyonda görebilirsin
    https://youtu.be/wyspAHrMbb8


    Kısaca artış lineer olmama ihtimali yüksek :-)
    oluroyle, kaanklky ve ogzcngdk bunu beğendiler.

  3. #3
    A.Türker - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Mayıs 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    CBR 125R
    Uzun uzun anlatan arkadaşa saygılar ama bu bildiğimiz devirdir. Motor ne kadar devir yaparsa o kadar harcar. 2.viteste x hızla giderken y devir çeviriyorsan 3.viteste x gitmek için y-2 devir çevirirsin daha az yakar.

  4. #4
    Darkcity2000 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mayıs 2014
    Şehir
    Ankara
    Motosikleti
    HONDA NC 750X
    2. viteste aldigin yol ile 3. viteste aldigin yol farklidir ayni zaman icinde...

  5. #5

    Üyelik
    28 Temmuz 2015
    Şehir
    Kastamonu
    Motosikleti
    Ybr 125
    Enjeksiyon da biraz daha farklı çalışıyor sanırım ama karbüratör de bence dediğin gibi. Büyük viteste daha az yakar gibi bence yanlış olan düşünceler var. Yani birim zamanda ne kadar gaz verirsen vites ve devirden bağımsız olarak aynı yakar. Ama o birim zamanda aldığın yol önemli.

    Örneğin uzun çok dik olmayan bir yokuş çıkıyoruz. 5. vites %50 gaz vererek 80 km hızla çıkıyor, 4 vites %50 gazla 90 km hızla çıkılıyor. Burda 4 vitesle çıkmak daha az benzin tükettirir bence. Ama çevreme baktığımda 5 gitmek daha az yakar gibi bir inanış var. Ama düz yolda aynı gaz oranıyla 4. vites 100 le 5 vites 110 gidiyorsa o zamanda 5 vites az yakar.

    Yani karbüratörlü motorlarda bence yakıt tüketimi devirden bağımsız. Yol koşuluna göre aynı gaza basma oranıyla hangi viteste daha yüksek hızla giderse o zaman daha az yakar.
    serkan_emp bunu beğendi.

  6. #6
    Mamba09 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Eylül 2013
    Şehir
    Kusadasi
    Motosikleti
    Ducati Scrambler & Italjet
    çok yanlış bir inanış var. yüksek vites az benzin gibi geliyor ama öyle değil. örneğin 125cc bi motosiklet düşünelim cbr 125.
    3. viteste 15 km hızla gitmek için daha çok efor harcayacak ve daha çok motoru yoracaktır hem yakıt anlamında hemde motorun çalışması anlamında. örneğin çok yüksek vitese atarsın ama hız düşüktür ve gazı açtığında motor silkeler ya o motorun zorlanmasıdır, "ben bu viteste yapamam abi onu" diye silkelenir. anladın demek istediğimi.
    Mertcan39 ve SweentLy bunu beğendiler.

  7. #7
    UNdocab - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2011
    Motosikleti
    Hyosung GT650, RT125
    Alıntı A.Türker adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Uzun uzun anlatan arkadaşa saygılar ama bu bildiğimiz devirdir. Motor ne kadar devir yaparsa o kadar harcar. 2.viteste x hızla giderken y devir çeviriyorsan 3.viteste x gitmek için y-2 devir çevirirsin daha az yakar.
    Evet bildiğimiz devirdir ama motor ne kadar devir çevirirse o kadar harcamaz.
    X devire çıkmak için bazen çok bazen az benzin harcar. Dediğin gibi olsaydı motorlar yokuş iniş hrr zaman aynı benzini yakardı.

    Şöyle izah edeyim.
    3 aynı motorumuz olsun ve aynı viteste olsunlar ve motorlar 5bin devirde gitsin diye gaz verelim.

    A motoru düz yolda 5bin devir çevirmek için gaz kolunu %50 açmak zorunda olsun.
    B motoru yokuş aşağı aynı deviri %30 gazla gider.
    C motoru ise yokuş yukarı aynı devire gelmek için %70 gazla gider.

    Sonuç hepsi aynı devirde farklı benzin miktarı yakarak ilerlerler(ne kelime ama :-P)

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 11:09 ---------- bir önceki mesaj zamanı 11:00 ----------

    Motoru çok yaktıran x devire çıkmak için karşılaştığı zorlanmadır.
    Arkadaşın dediği gibi yüksek vites çok düşük devirde de motor zorlanır ve hızı artırmak istediğinizde fazla bi dirençle karşılaşır.

    Bisiklet gibi düşünün krank kolu bacaklarınız yakıt harcadığınız atp

    Uygun hızda uygun vitesi seçmezseniz bacaklarınız çok büyük bi zorlukla karşılaşır ve çok enerji harcarsınız. Yüksek viteste bilikleti kaldırdığınızı düşünün nasıl yorucudur.
    Halbuki 1. Vitesten başlayarak uygun hıza geldikçe vites atsanız 24. Viteste bile bacaklarınız aşırı yorulmadan gidebilir yani az benzin yakarsınız
    Düz yol,yokuş, iniş örneğini bisiklet ve yorulmanız ile beraber düşünürseniz daha güzel anlaşılır
    Mertcan39 ve ogzcngdk bunu beğendiler.

  8. #8
    vsvr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    14 Ekim 2007
    Şehir
    İstanbul - Kağıthane
    Motosikleti
    CF Moto 650 MT
    Peki motorda arabada olduğu gibi, motor freni yapıldığı zaman ( örneğin yokuş aşağı viteste inmek ) yakıt kesiliyor mu tamamen? Benim anlık yakıt gostergesinde hala yakıt yaktığı görünüyor. Halbuki arabada 0 gösteriyor.

  9. #9
    shruikan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2015
    Motosikleti
    turuncu
    Alıntı vsvr adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Peki motorda arabada olduğu gibi, motor freni yapıldığı zaman ( örneğin yokuş aşağı viteste inmek ) yakıt kesiliyor mu tamamen? Benim anlık yakıt gostergesinde hala yakıt yaktığı görünüyor. Halbuki arabada 0 gösteriyor.
    0 yakıt akması, yani yakıt akmaması için motorun durması/stop etmesi lazım. Arabada sıfır gösterdiğine bakma sen, yakıyodur o gene bi şeyler.

  10. #10

    Üyelik
    24 Mart 2015
    Gaz kolu benzin deposu ve motor arasinda bir musluk gorevi gorur. Ne kadar cok acarsan o kadar cok akar. Gaz kolunu actiginizda motorun guclenmesi fazla yakit yakmasidir. Motorun calisma prensibi ayni. Urettigi guc harcadigi yakittan gelir.

  11. #11

    Üyelik
    03 Ağustos 2010
    Şehir
    Erzincan
    Motosikleti
    125MG - 200NS - 400UG
    Gerçekten sıfır yakıyor araçlarda. Sistemin adı cutoff. Yeni nesil karbüratörlü ve beyinli araçların neredeyse tümünde mevcut. Rölanti kadar bile yakmıyor yokuş aşağı ve viteste iken.


Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)