Yusuf abimiz işte o son cümlemde saklı
bence kalmasında fayda var
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:23 ---------- bir önceki mesaj zamanı 14:54 ----------
Rica ederim ne demek. Ben böyle güvenlikle alakalı durumlarda biraz fevri yazıyorum, kulaktan dolma bilgi insanın canına mal olur çünkü... Başka sorunuz da olursa çekinmeyin.
Sırasıyla;
- Demek istediğim %10 çıkış ya da %10 iniş olması lastiğin sürtünme kuvveti açısından farketmez. Ama %15 eğimdeki lastik %10'daki lastikten daha az tutunabilir yere.
- Lastiklerin kalın ya da ince olması yere tutunmasına etki eden bir şey değildir. Lastik boyutu araçların ağırlığı ve gücüne göre seçilir. Böylece lastik ideal sıcaklıkta kalır. Motosikletlerin ve arkadan iter spor araçların arka lastiklerinin kalın olmasının sebebi, çekiş nedeniyle arka lastiğinin fazla ısı üretmesidir. Arka lastik kalın tutularak bu ısı lastik tabanına yayılır ve sıcaklık normal değerlerde kalır. Sürtünme kuvvetini etkileyen iki şey vardır o da ağırlık ve yerle sürtünme katsayısı.
Bir yandan da aracın her hangi bir tekerinin üzerinde ağırlık olup yere sağlam basması aynı zamanda lastiği kaydırmaya çalışan kuvvetin de fazla olduğu anlamına gelir. Yani araç dinamiğinden kaynaklı küçük etkiler dışında ve ağırlık farkı çok fazla olmadığı sürece farkedilmez.
Dediğim gibi burada asıl amaç gaz vererek motorun viraj çıkışındaki dengesini ayarlamaktır. Öncelikle hız arttığı için merkezkaçtan dolayı motor kalkıyor. İkincisi motor yatık olduğu için lastiğin sol yanağı yere değiyor, böylece ağırlık merkezinden daha iç bir noktadan tahrik aldığı için motoru ters tarafa döndürmeye/kaldırmaya çalışıyor. Biraz karışık oldu detay isterseniz açıklayayım.
-Ne demek istediniz tam anlamadım. Sonuç olarak yanal kuvvet tutmaya çalışan lastiğe fren ya da gaz ile bir de ileri-geri kuvvet uygularsanız, tutabileceği yanal kuvveti de azaltırsınız. Ne kadar fren ya da gaz kullanacaksanız, virajı o kadar yavaş dönebilirsiniz.