Formula-1 pistinde yaklaşık 20 milyon dolarlık usulsüzlük yapıldı.
"İnşaatı 120 milyon dolara malolması beklenen Formula-1 pistinde yaklaşık 20 milyon dolarlık usulsüzlük yapıldı".
İSTANBUL Ticaret Odası'nca Kurtköy'de yaptırılan Formula-1 pistiyle ilgili olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı müfettişleri ile bilirkişinin hazırladığı raporlarda pek çok işin usulüne uygun yapılmadığı belirtildi:
1- PİSTİN ihalesi için, ilan verilmeden sadece üç firmadan teklif alındı.
2- İHALE, en fazla tenzilat öneren Tekyol yerine Evren İnşaat'a verildi.
3- EVREN İnşaat'ın az kırım yapması 14.5 trilyonluk zarara neden oldu.
4- EVREN İnşaat'a işe başladıktan sonra 11 trilyon fazla ödeme yapıldı.
5- FAZLA ödeme "kaya zemin" ya da "dolgu gerekli" bahanesiyle yapıldı.
6- İHALE öncesinde uygulama projesi hazır ve onaylı değildi.
Formula pistinde Rapor Kazası
İstanbul Kurtköy'de yapımı devam eden Formula 1 yarış pisti inşaatı hakkındaki iddiaları inceleyen Sanayi Bakanlığı'na bağlı müfettişler, 25 trilyon 500 milyar liralık usulsüzlük yapıldığını tespit etti.
İstanbul Ticaret Odası (İTO) tarafından İstanbul Kurtköy'de yapımı gerçekleştirilen ve yaklaşık 120 milyon dolara mal olması beklenen Formula 1 pisti hakkındaki iddiaları araştıran Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Teftiş Kurulu Müfettişleri, son derece çarpıcı sonuçlara ulaştı. Müfettişler, pek çok işin usulüne uygun yapılmadığını ve ihale aşamasında 14 trilyon lira, yapım aşamasında ise 11.5 trilyon lira olmak üzere, toplamda yaklaşık 25 trilyon 500 milyar lira (20 milyon dolar) usulsüzlük yapıldığını tespit etti.
İHALE AŞAMASI
Rapora göre yapım ihalesi, pistin yatırımcısı İTO ve İTO Vakfı tarafından kurulan Formula İstanbul Yatırım A.Ş. (FİYAŞ) tarafından, gerekli araştırmalar yapılmadan Evren Mühendislik ve İnşaat Şirketi'ne verildi. Raporda ayrıca, Formula 1 pisti alt ve üst yapı işlerinin yapımına ilişkin ihalenin, daha önce de İTO'nun çeşitli inşaat işlerini yapan Evren İnşaat'tan çok daha fazla indirim veren Tekyol Firması'na verilmemesi sebebiyle, 27 trilyon 229 milyarlık bir tassarrufun ortadan kalktığı ve raporun düzenlendiği 07.10.2004 tarihi itibariyle, Evren İnşaat tercihinin, "ihale aşamasında yol açtığı zararın" 14 trilyon 574 milyar lirayı bulduğu belirtildi.
YAPIM AŞAMASI
Raporda ayrıca, İTO yetkilileri ve FİYAŞ Genel Müdürü tarafından, Tekyol Firması'nın bu işi yapacak teknik yeterliliğe sahip olduğu İTO Başkanı Mehmet Yıldırım'a yazılı ve sözlü olarak bildirilmesine rağmen, Başkan'ın kararını değiştirmeyip işi Evren İnşaat'a verdiğine dikkat çekiliyor. Evren İnşaat'a, ihale aşamasını takiben, pistin inşaatı başladıktan
sonra, 2003'te yaklaşık 450 milyar, 2004 'te ise 11 trilyon liranın üzerinde "haddinden fazla ödeme" yapıldığı, böylelikle ihale aşamasındaki 14 trilyonun yanısıra 11 trilyon 450 milyarlık yeni bir zararın oluştuğu kaydediliyor. Müfettiş raporlarının paralelinde hazırlanan bilirkişi raporunda, İTO yetkililerinin üzerlerine düşen görevi yerine getirmediklerine dikkat çekiliyor. Bilirkişi raporunda, ihale öncesinde uygulama projesinin hazır ve onaylı olmadığı, ihale sözleşmesinin ekinde yer aldığı belirtilen sözleşme eklerinin bulunmadığı ve uygulama projelerinin üzerindeki tarihin de bu eksiği ortaya koyduğu vurgulanıyor. Buna bağlı olarak, ihale öncesi proje hazır olmadığından, keşifler ve metrajların ancak 'yaklaşık' olarak düzenlenebildiği belirtiliyor.
İLAN VERİLMEDİ
FİYAŞ Yönetim Kurulu'nun, Formula 1 pistinin ihalesi için hiçbir duyuru yapılmaksızın sadece üç firmadan teklif aldığı belirtiliyor. Bu firmaların, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın 2003 rakamlarına göre önerdikleri indirimler ise şöyle: Sistem Yapı; yüzde 4.30, Turan Hazinedaroğlu; yüzde 7.34 ve Evren İnşaat; yüzde 9.8. Teklif verdiği ve bu işi yapma kapasitesi diğer firmalardan daha iyi olduğu halde devre dışı bırakılan Tekyol İnşaat'ın indirim teklifi ise yüzde 41.50. Müfettişler, normalde bu tür işlerdeki indirim oranlarının, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın birim fiyatları üzerinden yüzde 40 ila 60 arasında değiştiğine dikkat çekerek, şu hususları belirtiyorlar: "İhale ilanının verilmeyerek bu konuda deneyimli firmaların ihaleye katılımının sağlanmamasının, bu kadar düşük oranda tenzilatla ihalenin sonuçlanmasına neden olduğu düşünülmektedir.''
http://www.sabah.com.tr/2005/02/06/gnd101.html