Viraj Dönerken Vites Küçültme
Reklamlar
-
Merhaba arkadaşlar, benim bir konuda ciddi anlamda psikolojik sorunum başladı. Bu yüzden deneyimli kişilerden görüş, öneri almak istiyorum.
Şehir içinde sokak aralarına dönerken hızımı azaltıp vites küçültürken debriyajı bırakmama huyum başladı. Bunun sebebi de yaklaşık 10 gün önce debriyajı bıraktığımda kıç tarafın atması ve yere düşmem oldu. Derdimi ya da sorunumu ne derece anlatabiliyorum bilmiyorum ama bu kazadan sonra elim debriyajı sürekli sıkar oldu bunu üzerimden atamıyorum.
Virajı alabilecek hızda girip ona göre vitesimi önceden ayarlıyorum bu kısımda sorun yok ancak aniden çıkan bir araba, çocuk, kedi gibi bir şey çıkınca gene kıçı atacak gene düşeceğim diye sürekli debriyaj sıkılı viraj almak huy oldu. Ben bu sorunu nasıl aşabilirim. Umarım derdimi anlatabilmişimdir, teşekkürler.
Reklamlar
-
Önceden vitesini ayarlaman güzel. Ama dönerken debriyajla dönebilirsin sorun olmaz. Ha hızın çok yüksek değilse sokak arasinda vites düşürüp dönerken debriyajı yavaşça salabilirsin. İkiside olur. Ben sokak arasinda dönerken debriyajı sıkmayı tercih ediyorum.
-
Ne güzel yazmışsın işte başlıkta "Viraj dönerken vites küçültme"
-
Debriyaj çekilince yük arka tekerlekten alınıyor, ön tekere biniyor. Tutuşu azaltma sebeplerinden. Arka tekerlekten kaynaklı kayma veya gaz açmanızgereken durumlarda da kontrol kayboluyor.
Bir de virajın ortasında şlak diye debriyajı bırakmak istemezsiniz
-
Arada bir ben de yapıyorum, düşük hızlarda debriyaj güven verip hataları tolare ediyor. Sakın ha riskli dönüşlerde, biraz yüksek hızlarda debriyajla döneyim deme. Motoru tamamen merkez kaç kuvvetinin şehvetli kollarına bırakmış olursun. Kontrol senden başka her şeyde olur. Güç senin kontrolünde değilse, tehllike başlar.
-
Moderatör
teodor adlı üyeden alıntı
Virajı alabilecek hızda girip ona göre vitesimi önceden ayarlıyorum bu kısımda sorun yok ancak aniden çıkan bir araba, çocuk, kedi gibi bir şey çıkınca gene kıçı atacak gene düşeceğim diye sürekli debriyaj sıkılı viraj almak huy oldu.
1- Lastik önemli
2- Debriyaj sıkılı viraj dönmeye kalkarsanız, bütün fizik kuralları bir anda anlamını yitirir ve hata kaçınılmaz olur.
3- Virajı alabilecek hızda girip ona göre vitesimi önceden ayarlıyorum bu kısımda sorun yok(Var) Sorun, viraji alabilecek hıza iniyor olmak değil, motosiklete hükmedebileceğiniz hıza düşüyor olmamanızdan kaynaklı. Motosikletler bir çok hız ile aynı virajı alabilirler, fakat burada konu sizin o virajı alırken motosiklete ne kadar hakim olabildiğinizden geçer. Sorun yok dediğiniz nokta sorunun bence başlangıç noktası. Bu noktada hızınızı virajı alabilecek hıza değil, kontrol edebileceğiniz hıza düşürmeniz, sizin bu korku duygusundan sıyrılmanıza olanak verecektir.
-
Unutma eğer yavaş dönüşlerde hızın olması gerekenin altına düşerse motorda düşer
-
Çok detaya girmeden kısaca teoriden yanıt vermeye çalışayım. Motoru ve bizi ayakta tutan şey jayroskopik güç yani arka tekerin itmesi. İten teker düşürmez denir düşük hızlarda. Debriyajı sıkmakla bu gücü keserek bir anlamda denge unsurunu da yitirmiş oluyorsun. Bu şekilde düşük hızda dönmez mi döner, ama fizik kuralları gereği avantajsız kalınıyor bu durumlarda. Ani oluşacak durumlar dışında bir düşük vitesle dönüp bu alışkanlığınızdan kurtulmak en doğrusu.
-
Jayroskopik güç tekerlerin dönmesinden kaynaklanıyor. Debriyaj çekilse de tekerlekler döndüğü için aynu güç devam ediyor
-
BatuhanK adlı üyeden alıntı
Jayroskopik güç tekerlerin dönmesinden kaynaklanıyor. Debriyaj çekilse de tekerlekler döndüğü için aynu güç devam ediyor
hayır aynı güç devam etmez. viraj alırken merkez kaç kuvveti sizi dışarı doğru iter bu da hız kaybetmenize sebep olur. doğrusu şu şekilde olmalıdır.
virajın keskinliği viraja girmeden çok önce gözlem yoluyla tahmin edilmeli.
viraja girilecek konuma karar verilmeli
viraja girilecek hıza karar verilmeli (gaz kesme, gerekirse fren)
daha sonra bu hıza uygun vites seçilmelidir. (henüz viraja girmedik)
en sonda virajda kaybettiğimiz hızı tolere etmesi için viraj içerisinde hızı sabit tutacak destek gazını vermeliyiz.
bu arada arka teker kaymasının bir kaç sebebi vardır, hızlı debriyaj bırakma bunlardan biri. vitesleri sayarak düşürürseniz atmak istediğinizden daha düşük vitese atmazsınız. debriyaj bırakırken mümkün olduğunca yavaş olun ve hafif gaz verin. unutmayın en iyi vites değişimi hissedilmeyendir.
OMM'nin sitesinden 30TL'ye Yol Sanatı kitabını edinmenizi öneririm. Tüm sorularınızın cevabı orada var. Bu yukarda bahsettiğimi onlarca sayfada anlatıyor, sonra da eğitim.
Güncel Motosiklet Haberleri ve Kültürü Blogu
https://www.facebook.com/BoutiqueMoto
-
Viraj Dönerken Vites Küçült-ME..!!
Derin olan kuyu değil, kısa olan ip'tir.
-
Debriyaj çekilse de jiroskobik etki vardır. Bisiklette de vardır. Tekerleğin kendi etrafında dönmesi ile ortaya çıkar ve tekerlek döndükçe de hıza bağlı olarak yerinde durur. Yaptığı iş ise tekerleği bulunduğu konumda (dik veya eğik farketmez) tutmaktır. Tekerlek durursa yok olur ve düşersiniz. Bu yüzden motor ne kadar hızlı giderse o kadar dengededir aslında ama viraj dönerken merkezkaç vs de girince işler karışıyor. Buyrun, insanın ağzını açık bırakan bir jiroskobik etki videosu :
https://www.youtube.com/watch?v=NeXIV-wMVUk
-
phradrel adlı üyeden alıntı
hayır aynı güç devam etmez. viraj alırken merkez kaç kuvveti sizi dışarı doğru iter bu da hız kaybetmenize sebep olur. doğrusu şu şekilde olmalıdır.
virajın keskinliği viraja girmeden çok önce gözlem yoluyla tahmin edilmeli.
viraja girilecek konuma karar verilmeli
viraja girilecek hıza karar verilmeli (gaz kesme, gerekirse fren)
daha sonra bu hıza uygun vites seçilmelidir. (henüz viraja girmedik)
en sonda virajda kaybettiğimiz hızı tolere etmesi için viraj içerisinde hızı sabit tutacak destek gazını vermeliyiz.
bu arada arka teker kaymasının bir kaç sebebi vardır, hızlı debriyaj bırakma bunlardan biri. vitesleri sayarak düşürürseniz atmak istediğinizden daha düşük vitese atmazsınız. debriyaj bırakırken mümkün olduğunca yavaş olun ve hafif gaz verin. unutmayın en iyi vites değişimi hissedilmeyendir.
OMM'nin sitesinden 30TL'ye Yol Sanatı kitabını edinmenizi öneririm. Tüm sorularınızın cevabı orada var. Bu yukarda bahsettiğimi onlarca sayfada anlatıyor, sonra da eğitim.
Hocam sen bu yukardaki açıklamayı dinle. Bir de ek olarak;
Bence konuyu basitten anlatmak lazım. Debriyaja basınca niye kaydı diye sorduğunuza göre jiroskobik kuvvetler falan bi sonraki aşama, zaten yanlış anlatılmış.
Şimdi öncelikle, motorunuzu ve fizik kurallarını iyicene biliyorsanız her yerde her şey yapılır. Virajda arka frene de basılır, vites de düşürülür felan da falan.
Standart durumlar için şöyle basitleştireyim:
Şimdi virajda arka freni biraz fazla kaçırdığınızı düşünün, ne olur? Arka tekerlek kitlenip kayar düşersiniz.
Peki debriyajı bırakınca ne oluyor? Arka teker motor freni yapıyor. (Gazla motor devrini denk getirmezseniz)
Demek ki debriyajı bırakma hızınızı biraz fazla kaçırdığınızda arka teker tutabileceğinden fazla fren yaptığı için kayıp düşüyorsunuz.
Bu etki ağırlık dengesinden dolayı R25'te daha sert, XV950'de daha hafif olacaktır.
Virajı debriyajla dönmek meselesine gelince. Debriyaj teli olur da koparsa bırakın teker kaymasını falan, yere düştüğünüzde motorun nereye gittiğini bile anlamazsınız. Kabaca en doğrusu viraja girmeden hızı düşürüp, motor devrini redline'ın yaklaşık %30-40'ı civarında tutarak viteste dönmektir. Virajdan çıkarken de hafif gaz açarak. Devir bundan düşük olursa gaz tepkisi çok ağır olacağından gaz vererek motoru kaldıramazsınız, yüksek olursa da gaz açarken motor sert tepki verebileceği için bu sefer patinajla arka kayabilir.
-
viraja yüksek devirle girmek her zaman tehlikeli, çünkü gidonu tam olarak düz tutmadığınız için en ufak bi el kayması sonucu gazın vereceği tepki çok fazla olacaktır, o yüzden arka tekerin kayması daha yüksek ihtimal.
bilmiyorum dikkat ettiniz mi motogp de adamlar genellikle düşük devirle viraja girip virajın çıkışını gördüklerinde gazı açmaya başlıyorlar ve tam düzlüğe çıktıktan sonra bi üst vitese geçiş yapıyorlar. eğer ki yüksek devir girselerdi daha viraj tam olarak bitmeden vites yükseltmek zorunda kalacaklardı ve bu da motorun dengesini bozabilir.
-
teodor adlı üyeden alıntı
Şehir içinde sokak aralarına dönerken hızımı azaltıp vites küçültürken debriyajı bırakmama huyum başladı. Bunun sebebi de yaklaşık 10 gün önce debriyajı bıraktığımda kıç tarafın atması ve yere düşmem oldu. .
Bu şekilde düşmüş olduğunuzu okuduğumda direk aklıma Altın Elbiseli Adam'ın vites değiştirme videosunu geldi. İzlemediyseniz buradan paylaşmak isterim. https://www.youtube.com/watch?v=tPTNTZk9JfQ . Motosiklete ilişkin bir sorun olmadığını varsayarak vites küçültmekteki tecrübe eksikliğiniz sonucunda; arka tekerin kilitlendiği, kaydığı ve düştüğünüzü düşünüyorum. Debriyajı bırakmadan da sokak aralarında yarım debriyajlı yavaş manevralar yapabilirsiniz fakat olası bir tehlike anında gaz vererek kurtulmanız gerektiğinde ne kadar erken gaza geçerseniz motorunuz o kadar dengeli olacaktır. Benim tavsiyem müsait bir alanda vites küçültme ve engelden kaçış manevraları çalışarak debriyaj ve arka tekerle aranızı düzeltmeniz yönünde olacaktır. Şimdiden iyi çalışmalar.
-
teodor adlı üyeden alıntı
Merhaba arkadaşlar, benim bir konuda ciddi anlamda psikolojik sorunum başladı. Bu yüzden deneyimli kişilerden görüş, öneri almak istiyorum.
Şehir içinde sokak aralarına dönerken hızımı azaltıp vites küçültürken debriyajı bırakmama huyum başladı. Bunun sebebi de yaklaşık 10 gün önce debriyajı bıraktığımda kıç tarafın atması ve yere düşmem oldu. Derdimi ya da sorunumu ne derece anlatabiliyorum bilmiyorum ama bu kazadan sonra elim debriyajı sürekli sıkar oldu bunu üzerimden atamıyorum.
Virajı alabilecek hızda girip ona göre vitesimi önceden ayarlıyorum bu kısımda sorun yok ancak aniden çıkan bir araba, çocuk, kedi gibi bir şey çıkınca gene kıçı atacak gene düşeceğim diye sürekli debriyaj sıkılı viraj almak huy oldu. Ben bu sorunu nasıl aşabilirim. Umarım derdimi anlatabilmişimdir, teşekkürler.
Viraj içinde önüne bir şey çıkarsa arka firen kullanmak daha mantıklı.
Motosikleti stabil tutan tek araç gaz. Sen her debriyaja bastığında motorun kontrolünü yitiriyorsun. Dönüş sırasında dikkat edilmesi gereken çok unsur var. Bir de debriyaj mevzusunu ekleyip olayı daha da karmaşık hale getiriyorsun.
Ne kadar doğru olduğu tartışılır fakat ben viraj içinde duran trafik vb. olduğunda hızımı dengelemek için gaz ve arka freni kullanıyorum. Gazı kesmeden arka frene bastığımda yatık motor daha da içe kapanıyor. Gaz verdiğimde motor dikleşme eğilimi gösteriyor. Bu nedenle girdiğim viteste motor teklemediği sürece vites değiştirmiyorum. Arka kampanayı çok önce tüketen bir yöntem fakat senin durumunda denemeni tavsiye edebilirim. Debriyaja göre kendini daha güvende hissedeceksin.
-
Bu kadar büyük küçük yazmaya gerek yok , fırsatınız var müsait iseniz gidin bir eğitim kurumuna akşama kadar viraj çalışın ufaltın yükseltin nerede sorun olduğunu yaşayarak tecrübe edin sıkıntı ve korkunuz gidecektir .
-
Bu kadar soru soracağınıza eğitim alsanız daha kolay olmaz mı?
Eğitim pahalı mı?
Hayatınızdan pahalı değil.
-
Bu kadar bilimsel teorik şeyler yazılmış ama senin başına gelen olayı kimse yazmamış. Ara sokaklarda dönerken vitesi küçültüyorsun ama motor devrini alt vitesin arka lastiği kilitlemeyecek seviyesine getirmediğinden saliselik bir teker kitleme olmuş ve dengesizlik sonucu düşmüşsün. Aynı şekilde dönerken arka tekeri frenleyip kitlersen buna benzer bir düşme yaşarsın.
Viraj içinde vites büyütme küçültme uygun değildir ama, eğer sen motorunun bu işlemi yaparken arka tekerin ne tür salınımlar yapacağını kestiririm diyorsan sorun olmaz. Mesela ben bazen virajı çıkışına doğru yatma açımın azaldığında vites büyütüyorum saliselik bir anda arka tekerde yeni vitesten gelen gücün etkisi ile hafif bir yanlama oluyor sonra da yüzümde gülümseme çünkü bunu bilerek yapıyorum aslında çoğu motorcu biraz stunt ile ilgilenmeli boş arazide motorun tepkilerini ölçmeli. Panik fren çalışması, tek teker, hızlı dönüşler ile yanlama yani drift. Trafikte gerçekten hayat kurtaracak hamleler yapıyorsunuz bunlarla. Saygılar
-
vites hız devir ilişkisi çözüp kullanacağınız vitesin o anki seyir hızınızdaki yüksüz (kompresyon ve çekişin en düşük olduğu devir.yani ne tekeri kilitleyecek kadar az ne motoru ileri atacak kadar fazla.) optimum devir aralığını tahmin edip ara gazı vererek vites küçültünüz. viraj içinte vites küçültme konusunda ise arkadaşlara katılıyorum. yavaşlaman gereken bir durum olursa frenleyip motoru doğrulttuktan sonra yani en son vites küçültme işini yapmanız doğru olur.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)