Şimdi güzel kardeşim, triboloji(yağlama) hakkında dün harflerin ne manaya geldiğini anlattım. Okudun mu okumadıysan oku, ..
Şimdi biraz daha detay vereyim sonrada sordugun sorunun yanıtını vereyim.
o harlarde geçen kısım yağın yağ kısmını %90 nın hakında bilgi genel bilgi verir.
%10 nun da ise katkı maddeleri vardır bu katkı maddeleri denir
1.Detarjan
2Pas önleyi
3 Aşınma azaltıcılar(sürtünme azaltıcılar)
4 antiriz
5 Teflon
6 Çinko
Ayrıca Bornitrür boramax gibi maddeler ile eksatra aşınma azaltıcılar olur..
Şimdi yagı ne bozar onu bilmen lazım yagı oksidasyon bozar.. Peki oksidasyon nasıl olur ,
1yakıtda kükürt oranı fazla ise 2
2 yüksek ısılarda motor metal aksamı ile
3 motorun içinden dökülen partiküler ile
4 hava filtren iyi iş yapmıyorsa dışardan alacagın toz lu pisli hava ile..
Şimdi gelelim bunlar arasında ne fark var diye sormuşun;
Eger büyük bir marina(gemi motoru) (iki zamanlı) motoru ise bu araçların kulandıgı yakıt çok kükürtlüdür, Bunun için kalın viscositeli donma önleyici ve çinko katık kulanılır( çinko katık normal binek araçlarda yasak)
Yüksek devirli küçük silindirli araçlarda ise (ISIYA DAYANAN AMA VİSCOSİTESİNİ KAYBETMEYECEK BİR FORMÜLASYON KULLANILIR).
Motor yagı ile şanzıman yağı arasındaki fark nedir?
Bundan yaklaşık 10-15 yıl öncesinde manuel şanzıman yağları pek yaygın değildi. Bu yüzden yaklaşık 95 ve öncesi tüm hondalar için servislere gönderilen tamir ve bakım klavuzlarında bile manuel şanzımanlarda kullanılacak motor yağının viskozitesi ve API sınıfı belirtilmiştir(10w-40 API SL gibi).
Artık manuel şanzıman yağları var. Ve tabi ki artık yeni gelen klavuzlarda manuel şanzıman yağı kullanılması öneriliyor.
Peki nedir manuel şanzıman yağı ile motor yağının farkı?
Motor yağı yanma gibi yüksek ısı üreten olaylarla başa çıkmak üzere, motordaki kirlenmeyle, ısıya bağlı yağın yanmasıyla mücadele etmek üzere geliştirilmiştir. Çok uzun vadeli bir korumadan ziyade bakım periyodu boyunca yanma ısısından minimum etkilenecek, bakım periyodu sonunda işlevini tamamlayacak şekilde üretilir.
Manuel şanzıman yağı ise yüksek yanma ısısı gibi zorlu ortamlarla başa çıkmak zorunda değildir. Ancak onun temel görevi de en az 100bin km boyunca şanzımanı korumayı sürdürmesidir. Metal yüzeye tutunması daha güçlü olmak zorundadır. Soğukken daha akışkan, ısındıkça daha da yağlayıcı olmalıdır.
Motor yağı ile şanzıman yağının viskozite endeksleri birbirinden farklıdır. 75-90 şanzıman yağı 10w-40 motor yağına, 80-90 şanzıman yağı ise 15w-40 motor yağına viskozite olarak denktir.
Sonuç olarak, viskozitesi aynı olsa dahi motor yağı ile manuel şanzıman yağı arasında yapı ve görev olarak epeyce fark vardır. Ama zamanında, manuel şanzıman yağı yokken hemen hemen her manuel şanzımana motor yağı konulmuştur. Fakat bu durumda şimdiki periyodlardan çok daha sık periyodlarla yağ değişimi yapılması gerekir.
Tam sentetik manuel şanzıman yağlarının bile piyasada çok rahat bulunabildiği günümüzde şanzımana motor yağı kullanmak pek mantıklı olmasa da ihtiyaç veya zorunluluk halinde kullanılmasında bir sakınca yoktur. Ama daha erken değişim yapılmalıdır.