Ülkemizde motosikletlerin bakım(sızlığ)ı üzerine düşünceler...
Reklamlar
-
26 Ağustos 2015, 12:24
#1
Uzun zamandır aklımda olan, ama bir türlü yazamadığım bir konudan bahsetmek istiyorum; düzenli motosiklet bakımı.
Forumda sıkça açılan “motorum çalışmıyor” vs. başlıklı konuları görüyoruz.
Toplum olarak şöyle bir huyumuz var, bir şey bozulana kadar (buna sağlığımız da dahil), kullanmaya devam ediyoruz. Ancak bozulup tamir ettirme ihtiyacı doğunca bakım, parça değişimi vs. yapıyoruz.
Oysa her parçanın, bir ömrü, periyodik bakım zamanı var.
Konumuz motosikletler olduğuna göre buradan devam edelim; kendinize şu soruları soralım ve dürüst yanıtlar verelim:
-düzenli olarak lastik basınçlarınızı kontrol ediyor musunuz?
-motosikletiniz üzerindeki lastikler kaç yıllık?
-motor yağınızı en son ne zaman değiştirdiniz?
-zincirinizi düzenli olarak yağlayıp temizliyor musunuz?
-peki ya hava filtreniz ne durumda?
-hiç fren hidrolik sıvısı değişimi yaptınız mı?
-amortisörleriniz hiç bakımdan geçti mi, yağları değişti mi?
Sorular çoğaltılabilir. Şahsen, bu anlamda ülkemizde durumun pek parlak olmadığını düşünüyorum.
Geçenlerde rastladığım bir makalede hali hazırda trafikte muayenesiz 1 milyonun üzerinde motosiklet olduğunu okudum.
Malum siteyi açıp baktığımda (kilometre ile oynama olayını kabul etmekle birlikte) satılan 2. el motosikletlerin çok küçük bir kısmının 50.000 km ve üstünde olduğunu göreceksiniz.
Bütün bunların sonucunda;
- 2. el piyasasında satılan motorlardan bu kadar çok kazık yememizin,
-Henüz 30.000'deki motoru “kilometresi çok” diye almak istemememizin nedeni hep bu yüzden.
Katkıda bulunmak isteyen arkadaşların (olumlu ya da olumsuz) görüşlerini belirtmesinden memnun olurum.
Saygılarımla.
Reklamlar
-
26 Ağustos 2015, 13:27
#2
Ben kendimden iyi bakıyorum motosikletime ama dediğiniz gibi çok az kişi düzenli bakım yapıyor/yaptırıyor. Bunun esas sebebi bilgisizlik ve babadan görme olayı. Adam ne yapılması gerektiğini bilmiyor, anlatınca da: "o kadar para mı verilirmiş, bozulana kadar gider" deyip işin içinden çıkıveriyor. Avrupa'da bakımsız araç neredeyse yokken bizde bu kadar çok olmasının sebebi görgü bence.
-
26 Ağustos 2015, 13:58
#3
Çok deşilecek birşey yok. Yok millette para. Motorsiklet bakım masraflarının maşallahı var. Adam doğal olarak "use your own risk" olayına giriyor.
-
26 Ağustos 2015, 14:09
#4
sağolsun honda 4 yıl garanti verdi her 4000 de de servise gidiyorus seve s.ke bakım yapılacak 4 yıl
-
26 Ağustos 2015, 14:34
#5
servisler tam teşekküllü bakım yapmıyor. servis kitapçığa göre bakım yapmıyor. söylüyorum diyorumki şu şu şu bakımları olucak. usta diyorki kim diyor onu olurmu öyle şey. servis mühendisten daha iyi biliyor bakım aralığını her 3000 kmde bir yapılıcak deyip paranın ... kouyuyor. çakal hepsi. oysa benim motor yağı 10 binde değşicek. hava filtresini 10 binde değişcek diyor. oysa hava filtresi kitapta 40 bin diyor.
ayrıca ara bakımları yapmıyorlar. y amartisor yağı soğutma suyu rulmanlar civata ve somunların gevsek olup olmadığını kontrol etmiyorlar. tek tek bunu söyleyince işime karışma diyorlar ne pok yiyicez anlamadım.
-
26 Ağustos 2015, 14:40
#6
Amortisörde yağ mı varmış
-
26 Ağustos 2015, 14:40
#7
çoğu insan nasıl olsa seneye satarım diye düşündüğü için önemsemiyor olanda alan adama oluyor sahibinden ilana bakıyor en uygununu buldum diye sevinirken sonra'dan masraf üstüne masraf.
-
26 Ağustos 2015, 14:44
#8
barodi adlı üyeden alıntı
servisler tam teşekküllü bakım yapmıyor. servis kitapçığa göre bakım yapmıyor. söylüyorum diyorumki şu şu şu bakımları olucak. usta diyorki kim diyor onu olurmu öyle şey. servis mühendisten daha iyi biliyor bakım aralığını her 3000 kmde bir yapılıcak deyip paranın ... kouyuyor. çakal hepsi. oysa benim motor yağı 10 binde değşicek. hava filtresini 10 binde değişcek diyor. oysa hava filtresi kitapta 40 bin diyor.
ayrıca ara bakımları yapmıyorlar. y amartisor yağı soğutma suyu rulmanlar civata ve somunların gevsek olup olmadığını kontrol etmiyorlar. tek tek bunu söyleyince işime karışma diyorlar
ne pok yiyicez anlamadım.
Benim her 12 binde bir bakım ve 6 binde bir de kontrol var kitaba göre. Ama 6 binlik kontrollerde yağ ve yağ filtesi değiştirip 180 lira geçiriyorlar. Nedenini sorunca da " Eeeee Türkiye şartları abi" . Doğru ya Türkiye şartlarında bunlar gibi uyanık servislere düdüklenmek var. Garanti bittiği gün beni bir daha ara kontrollerde serviste göremezler.
-
26 Ağustos 2015, 15:02
#9
Süper Moderatör
Saydıklarının bir çoğu düzenli servise gidilirse yapılıyor.
Fakat ne yazık ki fren hidroliği, soğutma sıvısı önemsenmez.
ve en önemlisi debriyaj ve gaz telleri kopana kadar kimsenin aklına gelmez.
"normal insanlar bir yerden bir yere gitmek için araba kullanırlar, motorcular ise motosiklet kullanmak için bir yerlere giderler"
-
26 Ağustos 2015, 15:27
#10
benim epeydir aklımda ve epeydir ihmal ediyorum. uzun yola çıkmadan bir göz gezdirdim lakin;
debriyaj ve fren telleri, zincir, dişli, balatalar, hava filtresi,yağ filtresi,buji,benzin filtresi bunları tek tek kontrol ettireceğim.
aynı zamanda fren hidrolikleri dedikleri gibi çok önemli. önceki motorda arka hidrolik boşalması sonucu frenim ısınmadan dolayı boşa çıkmış ve hiç tutmuyordu.
-
26 Ağustos 2015, 15:45
#11
barodi adlı üyeden alıntı
servisler tam teşekküllü bakım yapmıyor. servis kitapçığa göre bakım yapmıyor. söylüyorum diyorumki şu şu şu bakımları olucak. usta diyorki kim diyor onu olurmu öyle şey. servis mühendisten daha iyi biliyor bakım aralığını her 3000 kmde bir yapılıcak deyip paranın ... kouyuyor. çakal hepsi. oysa benim motor yağı 10 binde değşicek. hava filtresini 10 binde değişcek diyor. oysa hava filtresi kitapta 40 bin diyor.
ayrıca ara bakımları yapmıyorlar. y amartisor yağı soğutma suyu rulmanlar civata ve somunların gevsek olup olmadığını kontrol etmiyorlar. tek tek bunu söyleyince işime karışma diyorlar
ne pok yiyicez anlamadım.
Benim aklımın almadığım birde şöyle durum var;bakım tablosuna ayak uydurmazlar lakin subap ayarlarını,km geçtikten sonra ayarlanıyor,yaman bir çelişki
Buradaki ustaları anlamak için ne yapmak gerekir!!!
-
26 Ağustos 2015, 16:04
#12
İnazuma zincir did x2 dişliler akü orjnl ebc balata 1225 +150 işçilik geçen hafta. Çok bakımsız canım benimkisi ha 2013 24.000 de saat gibi oldu.
-
26 Ağustos 2015, 16:04
#13
Bizde hep Servise götürürdük, fakat yeni Motosiklette ufak tefek "olabilir" durumlara dikkat edilmiyor. Artık elimden gelmiyecek şeyleri sadece servise baktırırım.
14bin de yine gel dediler, kitapçıkta 12bin yazıyor. Artık ventil subab mubab ayar vakiti gelmiş, sadece yağ ile uğraşırlar, fren kontrölü. 9binlik bakımda zar zor hava filtresine baktırdım, onada 25 kağıt yazdılar
-
26 Ağustos 2015, 16:09
#14
daha vakti gelmeden değiştirmek istediğinizde ise ustalardan şöyle bir cevap geliyor genelde: "abi bunda daha bir sorun yokki değiştirmeye gerek yok bunu"
-
26 Ağustos 2015, 16:11
#15
Motosikletimi Borusan İstinye'de, her 5000 kilometrede bir bakıma sokuyorum.
Oradaki yetkililer, bana anlatmışlardı durumu zamanında.
Ben de bir mühendis olduğum için, Alman mühendisin olaya bakışı ters gelmedi bana.
BMW için durum şu;
Diyelim ki bir motosiklette bakılması gereken 20 parça var. Ama bu 20 parçanın 5 tanesi ölümcül, 5 tanesi orta karar tehlike (ya da sıkıntı, tatsızlık vs.) yaratacak parça, 10 tanesi ise 40 yılda bir bakılsa da olur cinsten.
Alman mühendis diyor ki; ne yaparsan yap 20 parçanın 20'sine de bak. Buna göre form doldurtuyor çalışanına. Sonuçta ne oluyor, daha çok iş yapıldığı için işçilik maliyeti artıyor, 20 parça da incelendiği için problem çıkarma ihtimali olan parça göze çarpıyor, masraf çıkarma potansiyeli artıyor. Debriyaj telin daha gider ama bizce değiştirsek iyi olur deniyor mesela. Masraf çıkıyor
Gelelim standart tamirciye. Bazıları, bakılması gereken 20 parçanın sadece 10 tanesine, kimisi de sadece 5 tane ölümcül parçaya bakıyor. Sonuçta ne oluyor; işçilik az olduğu için ücret düşüyor. Ama "40 yılda bir bakılsa da olur" sınıfındaki parçalardan biri olur da sorun çıkartırsa, yolda kalıyorsunuz.
BMW'nin servisi pahalı diyorlar. Aslında değil. Ama Türk zihniyetine ters bir durum bu. Biz doktora gidip her sene check-up yaptıran bir millet değiliz ki motosikletimizi düzenli olarak adam akıllı bakıma sokalım.
Olay özetle budur.
-
26 Ağustos 2015, 16:14
#16
Motosiklete binmeyi seviyoruz ama malımıza verdiğimiz deyer çü.. kadar
-
26 Ağustos 2015, 16:48
#17
4000 Liraya aldığım çin malı motosikletimi her 2000 km'de bir bakıma götürüyorum 2 yıl boyuncada götüreceğim garantiden çıkmasın diye , inanın bana yaptıkları tek şey yağ değişimi,zincir ayarı yapmak ve bi şikayetin varmı diye sormak ve bunun için 100 tl alıyorlar. daha motorum 6000 km de şimdiden 300 lira verdim. 2 senede motorun parası kadar bakıma para vereceğim. inanın bana işlerini hakkıyla yapsalar gerçekten istedikleri parayı verrim ve bu bana hiç koymaz. sonuçta canımızı emanet ediyoruz o motorlara bizler.
-
26 Ağustos 2015, 17:02
#18
Garanti durumundan dolayı motosikletlerini yetkili servise götüren arkadaşlarımızı anlamakla birlikte;
Benim yetkili servisle olan ilişkim taktırdığım kilometre teline 90 tl istemeleriyle son bulmuştu.
Bana göre bu durumda yapılabilecek şey; işini bilen güvenilir bir usta bulup (ki bu da inanın pek kolay bir iş değildir) bu servislerle gitmemektir.
Not : İşlerini düzgün yapan servisleri tenzih ederim.
Saygılarımla.
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:02 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:58 ----------
Konuyla ilgili olarak, forumda şöyle bir başlık var, faydalı olabilir diye düşünüyorum.
http://www.motosiklet.net/forum/moto...si-indexi.html
Tecrübe, limitlerini bilmektir.
-
26 Ağustos 2015, 17:09
#19
Enes Bakır adlı üyeden alıntı
4000 Liraya aldığım çin malı motosikletimi her 2000 km'de bir bakıma götürüyorum 2 yıl boyuncada götüreceğim garantiden çıkmasın diye , inanın bana yaptıkları tek şey yağ değişimi,zincir ayarı yapmak ve bi şikayetin varmı diye sormak ve bunun için 100 tl alıyorlar. daha motorum 6000 km de şimdiden 300 lira verdim. 2 senede motorun parası kadar bakıma para vereceğim. inanın bana işlerini hakkıyla yapsalar gerçekten istedikleri parayı verrim ve bu bana hiç koymaz. sonuçta canımızı emanet ediyoruz o motorlara bizler.
Ben bakımını artık her 4000km bir kendim yapmaya başladım. Buji ve hava filtresini değiştirebiliyorum, yağını değiştirebiliyorum. Geçenlerde bir zincir germe ayarı yaptım kendimce ama hiç daha zinciri temizlemeye zamanım olmadı. 500km de bir yağlayıp devam ediyorum. Sırf arka tekeri sökebilmek için 25 liraya yıldız anahtar aldım. Motosiklet için komple alet setim oldu.
Diğer; amortisör yağı ya da fren yağı bunları zaten servis bile gözle inceliyor ama değişime büyük motorlar hariç gerek duymuyorlar. Tamircilerin aslında yaptıkları fazla bir şey yok. Yaptıkları en iyi şey subap ayarı o da yapabiliyorlarsa gerçekten.
Kullanım kitapçığında bile yağ değişimi olsun ya da fren ayarı olsun bunları kullanıcılar yapabilir diye anlatılıyor. Hava filtresinin yerini, nasıl söküleceğini sana anlatıyor zaten. Elinizden de biraz iş geliyorsa çok rahat bakım yapabilirsiniz bu şekilde.
Subap ayarı hariç kendim fren ayarına kadar bütün bakımlarını yapabiliyorum
-
26 Ağustos 2015, 17:12
#20
o değil de , motoru bozdum diye başlık açan ilk arkadaşa şundan göndereceğim
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)