Motosikletimi Borusan İstinye'de, her 5000 kilometrede bir bakıma sokuyorum.
Oradaki yetkililer, bana anlatmışlardı durumu zamanında.
Ben de bir mühendis olduğum için, Alman mühendisin olaya bakışı ters gelmedi bana.
BMW için durum şu;
Diyelim ki bir motosiklette bakılması gereken 20 parça var. Ama bu 20 parçanın 5 tanesi ölümcül, 5 tanesi orta karar tehlike (ya da sıkıntı, tatsızlık vs.) yaratacak parça, 10 tanesi ise 40 yılda bir bakılsa da olur cinsten.
Alman mühendis diyor ki; ne yaparsan yap 20 parçanın 20'sine de bak. Buna göre form doldurtuyor çalışanına. Sonuçta ne oluyor, daha çok iş yapıldığı için işçilik maliyeti artıyor, 20 parça da incelendiği için problem çıkarma ihtimali olan parça göze çarpıyor, masraf çıkarma potansiyeli artıyor. Debriyaj telin daha gider ama bizce değiştirsek iyi olur deniyor mesela. Masraf çıkıyor
Gelelim standart tamirciye. Bazıları, bakılması gereken 20 parçanın sadece 10 tanesine, kimisi de sadece 5 tane ölümcül parçaya bakıyor. Sonuçta ne oluyor; işçilik az olduğu için ücret düşüyor. Ama "40 yılda bir bakılsa da olur" sınıfındaki parçalardan biri olur da sorun çıkartırsa, yolda kalıyorsunuz.
BMW'nin servisi pahalı diyorlar. Aslında değil. Ama Türk zihniyetine ters bir durum bu. Biz doktora gidip her sene check-up yaptıran bir millet değiliz ki motosikletimizi düzenli olarak adam akıllı bakıma sokalım.
Olay özetle budur.