Türkçesi: MSF 1973 yılında kurulmuş, kar amacı gütmeyen bir devlet kurumudur. Tüm Amerikan motosiklet üreticileri ve diğer sayılan markaların da distirübtörleri tarafından desteklenmektedir. MSF, bir çok eyaletteki acemilere ve tecrübelilere yönelik sürücü eğitim ders programını yürütmektedir.The Motorcycle Safety Foundation (MSF) is a United States national, not-for-profit organization, founded in 1973, and sponsored by the U.S. manufacturers and distributors of BMW, BRP, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, Piaggio/Vespa, Suzuki, Triumph, Polaris Motorcycles and Yamaha motorcycles. MSF maintains rider training curricula used in most states for novice and experienced riders.[4]
Türkçe: Amerika'daki bir çok motosiklet eğitim kursu MSF'nin eğitim materyallerini kullanmaktadır. 2010 yılı itibariyle, 31 eyalet sürücü ehliyeti vermek için MSF'nin testlerini kullanmakta, 41 eyalet de MSF'nin motosiklet kullanım kılavuzunu kullanmaktadır.Many motorcycle training courses in the USA use the Motorcycle Safety Foundation (MSF) course materials. As of 2010, 31 states use the MSF tests for licensing, and 41 states use the MSF motorcycle operator manual
Aşağıda MSF hocalarından birine sorulan "Motosikleti nereden kapanır? Kill-switchten kapamanın zararı olur mu?" sorusunun cevabını ekliyorum;
Türkçesi;Using the Engine Cut-off Switch will not harm your bike in any way -- that's what the switch is for!
In the MSF Basic Rider Course, part of getting a new rider used to using the Engine Cut-off Switch is so that if/when there is a problem (engine races out of control, bike and rider fall over, etc.) the rider's first response will be to shut the engine off. That red switch is Federally-mandated to be in the same spot in each motorcycle sold in the U.S. so that no matter what you've been used to riding (and where the key was on your old bike) you can shut the motor off with your right thumb.
The "proper shutdown procedure" we teach in the Basic Rider Course is turning the motor off with the cut-off switch, turning the key off, and turning the fuel petcock to "off" (if your bike has one); often referred to as "Thumb, Key, Valve".
While you certainly can use the sidestand switch to shut the engine off (the switch shuts off the motor if the sidestand is down and the bike is in gear - lets it run if the bike is in Neutral) not every bike has this and if you change bikes -- even just to ride a buddy's bike around the block -- you could put the stand down while the bike is in gear and running.
Source(s):
I am an MSF-certified safety course Instructor.
I am a Motorcycle Skills Test Examiner for my home state BMV.
I have been a variety of bikes in all types of weather for 19 years.
Kırmızı düğmeyi kullanmak motoruna herhangi bir zarar vermez, zaten o düğme onun için var! (daha sonra da de yeni sürücüleri kırmızı düğmeye alıştırmaya çalıştıklarını, böylece acil durumlarda hemen oradan motorun kapatılabileceğini örnekleriyle anlatmış)
Doğru kapama sıralamasını kırmızı düğme/kontak/ve eğer varsa benzin musluğunu kapamak olarak vermiş.
Ayaklığı da kullanabilrsin, ama her motorda ayaklık switchi olmaz, alıştığın motordan başkasına yeni geçiş yaptığında, eğer o motorda bu fonksiyon yoksa motor hala giderken üzerinden inmeye çalışabilirsin demiş.
Not: Dediğim gibi cahile laf anlatmaya zamanım yok. Kaynaklı şekilde teknikleri söyledik, ego mego gibi saçmalıklar onların kendisine ait.