ayağımı tekerin arasına sokuyorum.
ayağımı tekerin arasına sokuyorum.
motosiklet kırmızı düğmeden kapatılır sonra kontağı kapatırsın...şöyle düşün kontaktan kapatmak telefizyonunu çalışırken fişten çekmek gibidir, kırmızı düğme ise on off düğmesi yani anahtardır...saygılar sevgiler arkadaşlar...
Motosikletten düşme tekniği diye bir şey yoktur. Köprüden atlamakla aynı şeydir. Manyak mısın motordan atlıyorsun? Kurtarabileceğin her hamleyi yaparsın, zaten kurtaramazsan düşmüş olursun. Baktım vuracağım atladım abi diyen kişi egosuna yenik düşen biridir. Ancak, düştükten sonra cenin pozisyonuna gelebiliyorsanız, onu düşünmeye zamanınız varsa yapılabilir. O da pistte ya da pist gibi engelsiz bir düzlükte lowside olduysanız yapılabilir. Yoksa ne hikayeler duyduk. Baba geçen bi düştüm, arka cebimde cüzdan vardı. Onun üzerine getirdim sürüklenirken popom yanmadı. Yürü be
Cahillik, bilmemek değildir, öğrenmemektir. Cahil adama laf anlatacak zamanım yok. O yüzden senden alıntı yapıyor olmama rağmen aslında lafım sana değil. Bir şeyler öğrenmek isteyen insana gidiyor. Mesela, doğru okumayı bilen insanlara, "motordan atladım" ya da "motordan atlayın" diye bir şey yok benim hiçbir mesajımda.
Kitap olarak yazılı kaynaklardan okuyup öğrendiklerimi, tam da bu sitede 2008 yılında Coq adlı üyemiz mete_han arkadaşımızın açtığı başlıkta çok güzel şekilde derleyip yazmış, buyrun kendisinden alıntımdır;
http://www.motosiklet.net/forum/moto...yatirilir.html
Nasıl düşelim?
Tabii en iyisi düşmemek ama motor kullanıyorsanız hayatınızda en az bir kez karşılaşmak zorunda olduğunuz bir durumdur.
otoriteler iki tür düşme olduğunu yazarlar.
highsiding
ve
lowsiding
ben lowsiding denilen düşmeyi de ikiye ayırırım.
Yani bana göre üç çeşit düşme vardır.
Highsiding, yani motorun üzerinden aşarak düşme diyebileceğimiz kavram en kötü sonuçları doğurabilecek düşme şeklidir.
Frenin kitlenmesi ve sizin boş bulunmanız,
önünüzdeki bir nesneye çarpmanız durumunda gerçekleşebilecek olan düşme şeklidir.
Bu tür düşmeler de yerinden fırlamış bir ok kadar hissiz ve müdahale edecek durumda olamadığınızdan, en fazla yaralanma ve sonu ölümle bitebilecek sonuçlar doğuran düşme şeklidir.
Bu konuda bir önlem alma şansınız vardır.
Ama onu yazının sonuna saklayayım.
Biz diğer şıkka gelelim.
Yani Lowsiding denilen yana yatma olayına.
Ben ikiye ayırdığımı söylemiştim.
Nedir bu ayırdığım iki.
Şudur;
Bir,
yolda giderken motoru yatırırsınız ve düşersiniz.
İki;
dururken düşersiniz.
İkisinin oluşma durumunda vereceğiniz tepki aynı değildir.
Şimdi uzmanlara göre iki, bana göre üç çeşit olan düşme pozisyonlarının hepsini bir araya toplayalım...
Metehan aslında düşersek nasıl hareket edelim?
diye soruyor.
Yani düşmemek için ne yapmalıyız?
diye sormuyor.
Bu nedenle yolun bundan sonrasını düşme garantisi durumuna göre algılayın.
1. Motora bindiniz hareket etmek üzeresiniz, bot kullanan gerizekalılardan olmadığınız için paçanız pege takıldı ve dengeyi kaybettiniz.
Motoru kurtarmaya çalışmayın. Motordan kurtulmaya çalışın.
2. Yoldasınız ve kenara çekip bir sigara molası vermeye karar verdiniz. Durdunuz ve ayağınız yere koymaya çalıştınız. Ama yer ayağınızın altında değil. Meyilli bir zeminde durmuşsunuz ve motor yana doğru yatmaya başladı.
1. şıktaki durumu uygulayın.
Bu benim eklediğim şıktı.
Katılmayan veya katkıda bulunmak isteyen arkadaşlarımız olabilir.
Lütfen yazsınlar tartışalım.
Lowsiding denilen gevur icadına devam edelim.
Yolda kaydınız ve düşmeye başladınız.
Kendinizi bırakın.
aynen boş bir çuval gibi.
Hangi motosikleti kullanıyor olursanız olun, muhtemelen sizden daha ağırdır. Yani motor sizden önde gidecek demektir.
Ayağınızın altında kalmaması için gayret sarfedin.
Gerekirse motora tekme atın.
Yere çarpan şey vücudunuzdur. Ne kadar dar bir bölgeniz yerle temas ederse o kadar az hasar alırsınız.
Dikkat!! Elleri yanlara doğru açmak hızınızı azaltmaya yarayabilir ama kırılma ihtimallerini yükseltir.
Bazı uzmanlar bebeğin ana rahmindeki pozisyonunu almamızı önerirler. Ben bu konuda yorum yapmak istemiyorum. Sizi yanlış yönlendirmek istemem.
Aslında bu tür düşüler de azrailin fazla mesai yaptığı pist düşmelerinde pilotların nasıl davrandığını incelemeniz de fayda var.
Şimdi yukarıda yazdıklarımı aklınızın bir köşesinde tutun.
Aşağıda yazacaklarımı okuyun.
Motosiklet düşme pozisyonuna girdiyse, çoğu kullanıcı son ana kadar motosikleti kurtarmaya çalışır.
Fakat motosikletin kurtarılabilecek pozisyonları vardır kurtarılamayacak pozisyonları vardır.
Kazalarda sakat kalan ya da ölen motosikletçilerin çoğunun yaptığı hata budur.
Motosikleti kurtarmaya çalışmak.
Oysa motosikletinizi hangi durumlarda kurtarabileceğiniz daha önce yaşadığınız tecrübelerle algılayabileceğiniz şeylerdir.
Eğer acaba kurtarabilirmiyim?
sorusuyla davranış sergiliyorsanız motosikletinizi kurtarmaya çalışmaktan vazgeçip, kendinizi kurtarmaya bakın.
Highsiding düşüşü en tehlikeli düşüştür demiştik.
Buna benzer bir duruma yaklaştıysanız hemen tercihinizi yapın.
Yani aslında yapmamız gereken, yüksek düşüşü, yana düşüş durumuna çevirmek.
Her kaza ihtimalinde bu davranışı sergileyecek zamanınızdır vardır.
Ama muhtemelen siz o sırada motosikleti kurtarmaya çalıştığınız için tercih hakkınızı kullanmazsınız.
Yani;
belli bir hızla seyir halindesiniz.
Aniden önünüze bir engel çıktı.
İki tür davranış sergilersiniz.
1. frenlere olanca gücünüzle asılır, Allah'a dua edersiniz ama bu sizi engele çarpmaktan korumaz.
2. Engele çarpacağınızı anlar ve Highsiding olacağınızı ve muhtemelen ağır yaralanacağınızı hesaplar, bunun yerine yana yatarak motoru bırakma eğilimine girersiniz.
Doğru olan ikincidir.
Belli bir süreden beri motosikletinizi kullanıyorsanız onun hangi mesafede durabileceğini biliyorsunuzdur.
Eğer önünüze bir engel çıktığında frenleme yaparken kendinizden eminseniz zaten çarpmayacağınızı ve atlatıp yola devam edeceğininizi biliyorsunudur.
Ama kendinizden emin değilseniz ve panik içerisinde frenlere asıldıysanız, muhtemelen çarpmanın gerçekleşeceğini de biliyorsunuz demektir.
Bu durumda motoru yatırın.
Yani Lowsiding olmaya çalışın.
Bırakın motora ne olursa olsun.
Önemli olan sizin canınız.
En fazla sürüklenmeden dolayı bir kaç yanık iziyle olayı atlatırsınız.
Bu teknikler, uzmanlar tarafından bulunmuştur. Eğitimlerde de yazılı kaynaklarda da bu şekilde anlatılır. Bunun aksini iddia etmekle "kask takmasan da olur" demek arasında bir fark yok. İkisi de uzmanlar tarafından kaza anında daha az hasar almanız için ortaya konmuştur. Paragraf paragraf "o kask olmaz bunu al daha güzel", "dizlik yetmez pantolon al" mantığında olan insanların, en az ekipman kadar önemli bir teknik konuda bu şekilde hal tavır sergilemesi çok ilginç
Motosikletten dusmenin nasil teknigi olmaz ? Cok soguk kanlilik gerektiren bir konudur ama ayni zamanda da sizin hayatinizi kurtaracak bir olaydir. Dogru dusmeyi teorik de olsa ogrenmek kisinin yararinadir ve illa pist yariscisi olmaniza da gerek yok. Motor surmek kadar onemlidir kaza aninda neler yapabilecegini bilmek.
Retro Moto Works
Instagram & Facebook
.../retromotoworks
Banada tam tersi gibi geldi.Güvenmediğim bir alana motosikleti parkedince kontaktan kapatıp sonrada kırmızı düğmeyi off konumuna getiriyorum.Acil durumda ordan kapatılacağını bilmiyordum yeni birşey öğrenmiş oldum.40 km ile giderken kırmızıyı off yapsam ne olur teker mi kitlenir bilgim yok ?
Hadi son alıntım olsun, Madem COG ve Metehan tarafından da yazılmış, çok üstelemeyelim
Düştün sürükleniyorsun ok. elini kolunu kapat, cenin pozisyonuna yaklaş vs. iyi şeyler bunlar. Ama hala anlamamakta ıstar ettiğiniz şu "düşeceğini anladın" anı var ya. Hah işte onu anlamak için 10 defa motordan düşmüş olman lazım diyorum. Bak ben hiç düşmedim motordan. Bu hiç düşme tehlikesi atlatmadığım anlamına mı geliyor? Çok tecrübesizim o yüzden motordan düşmeyi tecrübe etmemişim demek midir? Şunu ayırmakta fayda var. Düştükten sonra sürüklenirken aklına gelir bunlar kapanır az zarar görmeye çalışırsın, eyvallah. Ama yok ben düşeceğimi anladım, high side olacağıma low side olayım dedim, saldım motoru işleri, kusura bakma ama traş. Mevzunun çıkış yeri olan düşerken kill switch i kapatma işlerine hiç artık dönmüyorum.
Özetle, evet "en iyi ekipmanı" al diyen tayfadanım, "dizlik olmaz pantolon da giymek lazım", "o kask olmaz bunu alsın" insanlar, o da doğru. Ama hala mevzuyu anlamadıysanız, bu mevzuya yorumum artık "kask takmasan da olur"
Gökhan YAŞDAL
Retro Moto Works
Instagram & Facebook
.../retromotoworks
kullandığım motor hareket halinde anahtarı devre dışı bırakıyor , birkac kez eliminde carptığı oldu yuksek hızda tekrar eski konumuna getirdim
---------- Mesajlar birleştirildi - 17:02 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:59 ----------
Son zamanlarda otoriteler highside esnasında motordan ayrılmayıp direnmeyi ve üzerinde durmaya çalışılması gerektiği söylüyorlar.
Açacaksın gazı, vereceksin coşkuyu ...
Hocam, istersen üstele istersen üsteleme, beni üzmez ya da etkilemez. İster inan, ister inanma. İster "bu doğru ama bence yapamayız" de, istersen nasıl düşünürsen düşün. Keyif senin. Esas anlamayan sizlersiniz sanırım. Bana ne, göbeğimiz bir kesilmedi ki, sen böyle yap ölmezsin demiyorum ki ben sana. Kendi hayatında nasıl yapıyorsan yap. Kimseye "kask takmazsan ölürsün" demiş adam değilim, hal böyleyken "böyle düş yoksa ölürsün" de diyecek değilim. Ben 2007 yılında oluktan uçarken yapabildim, şimdi olsa belki yapamaycağım. Fakat teorik olarak böyle yapılması gerektiğini biliyorum, bu benim bilincimde. Bir dahaki kazamda becerebilirim-beceremem orasını kim bilir.
Ama madem bu forum ortamında yapılması gereken en doğru şeyleri konuşacağız. O zaman doğrusu bu. Sana eğitiminde de anlatılmış. Traş gelsin gelmesin, adamlar bu tekniği uygun bulmuşlar, örnekleriyle de anlatıyorlar. Yani üstü kapalı olarak "sen palavra sıkıyorsun" falan bunlara girmene gerek yok. Sana palavra borcum yok. Kalkıp, "bana göre kask kafanı korumaz, traş bu işler" demek ne kadar doğru ise, senin söylediğin de o kadar doğru. Motorun kırmızı düğmeden kapatılması işi de bu durumların bağılıdır. Normal zamanda ordan kapatmazsan acil durumda da ordan kapatmazsın, daha fazla zarar görebilirsin.
Bak hep ihtimal konuşuyoruz. Görebilirsin, edebilirsin bunları konuşuyoruz. Motor için zaten kesin olan bir şey denilemez ki. Bu teorik bilgi %1 bile olsa, bir ihtimalle günün birinde burayı okuyan birisinin hayatını kurtarabilir. Neyini konuşuyoruz ki, bu bilinsin, yapılabilir-yapılamaz geyiğine girmeye gerek yok ki. Bilsin ki adamın bir ihtimali daha olsun, fena mı? Zaten "kask takma" diyorsun şu anda.
Düşmek gibi bir gündem maddem yoksa, hala motorun üstündeysem eğitimlerde öğrettikleri gibi kontak anahtarından kapatıyorum. Kırmızı düğmeyi düşerken değil de düştükten sonra kullanıyorum. Tabii ayağa kalkabilirsem. Çoğu zaman başkası kullanmıştır.
istoooppp istoooppp kırmızı tuuşşşş.
Sonuç olarak motosikleti stop ettirmenin bir çok yolu var ve bunlardan iki tanesi bir çok kişiler tarafından defalarca denenip negatif bir tecrübe edinilmemiştir. Bu gül gibi iki yöntem kırmızı düğme ve kontağı kapatmaktır. Hangisi sizin kişisel zevkinize uyuyorsa onu kullanın.
Edit:İmla.
Acil durumda kaza öncesi bu düğmeyi kullanan ve faydasını gören varsa Helal olsun.Kaza anında kazadan kaçmayı düşünüp o düğmeyi tamamen unuturum ben.
Düşündümde anca olduğum yerde falan yada çok düşük hızlarda dalgınlıkla motoru devirirsem basarım yani anlaşılan bu konuda yetersiz kabiliyetim var.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)