Motosiklette Fren Kullanımı
Reklamlar
-
HURT raporunda bize şunlar söyleniyor…
Motosiklet kazalarına karışanlar ekseriyetle eğitimsiz sürücülerdir. Bunların %92 si kendi kendine öğrenmiş veya aile veya arkadaş çevresinden öğrenmiş sürücülerdir.
Bu bölüme koyduğumuz bilgiler size fevkalade yardımcı olacaktır. Fakat tecrübeli bir eğitmenin yerini alamayacaktır. Kendi güvenliğiniz için yapacağınız en iyi şey iyi bir temel eğitim almaktır.
Aşağıda sürüş teknikleri ile ilgili bilgilerin yanında yine fevkalade güzel teknikleri açıklayan site bağlantılarını da bulacaksınız.
Hurt raporundan: Motosiklet kazalarının %90 nı sürüşün ilk saatinde olmaktadır; %50 si ilk 6 dakikası içinde. İlaveten Minnesota trafik çalışmaları motosiklet kazalarının çoğunun koşuşturma saatlerinde(işe gidiş ve dönüş saatleri) bilhassa akşam çıkışlarında olduğunu göstermiştir.
Zihinsel durum ve zihinsel yoğunlaşma motosiklet sürerken en üst önemdedirler. İş, mağaza ya da bir arkadaşınızın evinden çıkışınızın hemen 6dakika sonrasında zihinsel yoğunlaşmanızı düşünün. Motora binmeden önce odaklanmak için kendinize zaman tanıyın. Yaşamınızı kurtarabilir.
Hurt raporuna göre, tek araçlı kazalarda motosiklet sürücüsünün hataları neredeyse vakaların 2/3 ünde neden olan faktördür. Tipik hata da kaymak ve takiben düşmektir. Sebebi de yanlış frenlemek(aşırı fren basıncı uygulamak) ya da dönüşte fazla hız nedeniyle veya yanlış dönüş açısı seçmek neticesi motoru açmak.
Fren yapmak sürücünün icra edeceği en önemli unsurlardan birisidir. Frenlemek bizim yavaşlamamızı ve herhangi bir engele çarpmadan önce durmamızı sağlar.
Sürücülerin çoğu bir motoru tam duruşa getirmek için gereken mesafeyi tam manasıyla anlamazlar. Durma mesafesi hızla birlikte artar ve bu artış ardışık değildir.
50 km hız yapan bir motor 100 metrede durur ama bu demek değildir ki bu hesaba göre 100 km hızla giden bir motosiklet de 200 metrede duracaktır. Gerçekte 280 metrede duracaktır. Duruş mesafesi hızın karesi oranında artar.
Hızdaki her azalma sizin durma mesafenizi de o aranda kısaltacaktır. Ön ve arka frenin doğru kullanımı yaşam ile ölüm arasındaki çizgiyi çekecektir. Normal şartlar altında frenleme çok düz bir işlemdir ama kaygan zeminlerde durmak için veya yavaşlamak için her iki freni kullanınız. Durdurma gücünün %70 i ön frendedir.
İdeal fren yapma:
1. Her iki fren kademeli olarak kullanılır. Frenlemenizin bu ilk adımında her iki frene de aynı miktarda basınç tatbik edilir.
2. Ağırlık ön süspansiyonlar sıkıştıkça öne transfer olacaktır ve kollarınız bükülecektir. Burada ön lastik yolu ısırmaya başlar.
3. Önde şimdi daha fazla ağırlık var.
4. Şimdi arka freni kısmen ya da tamamen bırakın ve ön fren üzerindeki sıkma basıncını artırın çünkü bu noktada yol tutuşunun büyük bölümü öndedir. Frenlemenin bu orta merhalesinde frenleme dağılımı %100 ön ve %0 arkadadır. Eğer bu dağılım %85 ön ve %15 arkadan daha az ise siz o takdirde frenleme kapasitenizin tamamını kullanamıyorsunuz demektir. Motosikletinizin fren yapma kapasitesinin limitlerine(sınırlarına) yaklaşamıyorsunuz demektir.
5. Motosiklet yavaşlar ve sizin frenleriniz ve lastikleriniz vasıtasıyla uyguladığınız güç kaybolur. Motosikletteki enerji hızınızın karesi ile orantılıdır.
6. Ön teker süspansiyonları üzerinde yükselmeğe(kalkmağa) başlar.
7. Ön frenin üzerindeki baskınızı gitgide azaltırsınız. Bu alt hızlara inen motosikletin ön tekerinin kilitlenmemesi içindir.(Daha yüksek hızda tekeri kilitleyemeyen basınç, hız düştükçe fazla gelir ve kilitlenme riski başlar. Ön fren üzerindeki basıncı gitgide azaltırken arka frene de tekrar basınç uygulamaya başlanır.
Yazar: Hoddy Hodson. http://www.msgroup.org/TIP030.html)
Ön fren uygulaması başladığında bazı şeyler olur. Önce ağırlığın öne transferiyle şoklar sıkışır. Bu ön tekere ekstra ağırlık ve yol tutumu kazandırır. Bu noktada normal frenlemedesiniz. Yaptığınız normal frenlemedir. Fren elciğini sıkmağa devem ederseniz ön fren üzerinde ki ağırlık gitgide artar. Sonucunda motosikletin ağırlığının çoğu ön teker üzerinde olacaktır. Bu noktada, frenlemenin eşiğine oldukça yakın sayılısınız. Freni sıkmağa devam ederseniz ön teker şikâyete başlayacaktır.
Bunu hissettiğinizde maksimum frenleme noktasındasınız demektir. Bu noktada yaşanan ise ön tekerin kısa fasılalarla kilitlenip tekrar dönmesi olayı ve tekerin kilitlenme mesafesi belki 2-3 cm sonra tekrar dönüşü ve tekrar kilitlenmenin sebep olduğu takribi 2-3 cm lik kayma. Kaymadan sonra teker tekrar dönmez ve tam kilitlenmeye girerse kötü şeyler olmak üzeredir.
Araba kullanırken de olduğu gibi kaygan zeminlerde fren yapmak daha fazla dikkatle yapılması gereken bir durumdur. Frenlemeye önceden başlayınız çünkü kuru zeminlere kıyasla aynı miktar ağırlığın durması yol tutumunun daha az olduğu kaygan zeminlerde daha fazla zaman alacaktır.
http://www.motorvike.com/BrakingDistance.htm
Reklamlar
-
Merhaba,
Paylaşım için teşekkürler. Link açılmadı .
1-Limon sıkar gibi sık her iki freni kademeli kullan.
2- Arka freni kısmen bırakırken önü sık..
3-Arka fren %0, ön % 100 hale getir.
4-Ön fren şikayet etmeden , arka freni aktif hale getir.. Durum 1 gibi olsun..
yanlış anlamadım sanırım..
hiç böyle bir frenleme yapmadım
-
Açık konuşmak gerekirse... yazı uzun olduğu için okumadım.Biraz okumaya niyetlendim ama olmadı .Eminim oldukça yaralı bir yazıdır.Bu kadar uzun yazıyı boşuna yazmamışsındır heralde(Alıntı değilse) Eline,emeğine sağlık
Kasksız motorcuya selam verilmez , genelde sela verilir.
-
Doçkinderi adlı üyeden alıntı
Açık konuşmak gerekirse... yazı uzun olduğu için okumadım.Biraz okumaya niyetlendim ama olmadı .Eminim oldukça yaralı bir yazıdır.Bu kadar uzun yazıyı boşuna yazmamışsındır heralde(Alıntı değilse) Eline,emeğine sağlık
ben özet geçtim yukarıda
Kadim odur ki evvelini bilir kimse olmaya
-
oluroyle adlı üyeden alıntı
ben özet geçtim yukarıda
Yine bi fren muhabbeti vardı ve forumdan birinin yorumu vardı o geldi aklıma
Herkesin limon sıkışı farklıdır ben sert sıkarım sen yumuşak sıkarsın
-
Herhangi bir kaza aninda bu benim aklima gelmez direk vites dusurup on frene basarim ben
-
Ben debriyajı sıkar arka frene abanır gittiği yere kadar kayarak giderim eğer çarpacağım yere yaklaşırsam öne abanırım hiçte kurtulamadığım olmadı
-
Tek problem tekeri kitlememek.
Abs'li motosiklet alın bunların hiçbirine gerek kalmaz.Zaten bi kaç seneye bütün 125 cc ve üzeri motosikletlerde standart olacak.
-
Keoma adlı üyeden alıntı
Tek problem tekeri kitlememek.
Abs'li motosiklet alýn bunlarýn hiçbirine gerek kalmaz.Zaten bi kaç seneye bütün 125 cc ve üzeri motosikletlerde standart olacak.
ne muthis birsey olur bu...
-
29 Temmuz 2015, 01:59
#10
bitiyorum böyle çalışmalara.
hepsi doğru da olabilir , hepsi yanlış da. bilimsel değeri 0 olan bir çalışma olmuş resmen.
örneğin ,
motosiklet sürücülerinin % 90 ı eğitim almadan kullanıyorsa ve kazalarda eğitim almayanların oranı %90 sa
demek ki eğitimli ile eğitimsiz olmanın farkı 0 dır.
motosiklet sürüşlerinin %90ı 1 saat ve altında sürüyorsa ve kazaların %90 ı ilk saatte oluyorsa , demek ki uzun veya kısa sürmenin bir farkı yoktur.
motosiklet kazalarının büyük çoğunluğunun iş çıkışı yoğun zamanlarda olmasının sebebi de bütün kazaların çoğunun o saatlerde olması ve genel trafik yoğunluğunun artması olabilir mi acaba?
mesela trafik yoğunluğu %90 olduğu saatlerde kazaların %75 i oluyorsa ,
yoğunluğun %30 olduğu saatlerde kazalrın %25 i oluyorsa
burda da bir fark kalmamış olur.
özetle ;
araştırma yapacaksa önce bir dönüp bakmalı kişi , ben bunu araştıracak kalibredemiyim diye.
-
29 Temmuz 2015, 02:32
#11
Alıntı yapmıştım fakat kopyalarken kaynağı atmış olabilirim bir daha bakayım bulursam paylaşırım burada
-
29 Temmuz 2015, 02:42
#12
Ben hiç durmsys yani park etme dışında on frenı kullanmadım bir sefer kullandım 50-60 kmyle giderken kaydı ön Taraf
-
29 Temmuz 2015, 04:11
#13
Sepya adlı üyeden alıntı
Alıntı yapmıştım fakat kopyalarken kaynağı atmış olabilirim bir daha bakayım bulursam paylaşırım burada
yanlış anlaşılma olmasın , alıntı olduğunu düşünerek yazdım ben de
-
29 Temmuz 2015, 08:38
#14
Doçkinderi adlı üyeden alıntı
Açık konuşmak gerekirse... yazı uzun olduğu için okumadım.Biraz okumaya niyetlendim ama olmadı .Eminim oldukça yaralı bir yazıdır.Bu kadar uzun yazıyı boşuna yazmamışsındır heralde(Alıntı değilse) Eline,emeğine sağlık
Madem uzun diye okumyacakdıs, forumda ne işin var?
Bak arkadaş üşenmemiş bir şeyleri okuyup araştırmış. Sonra bizlerde OKUYALIM fikir sahibi olalım diye paylaşmış.
Okumak faydalıdır. Kendini ifade yeteneğini geliştirir. Yok sen okuyacak kapasiteye veya o an vakite sahip değilsen niye yorum yapıyorsun?
Konuyu açan arkadaş: bir an yazdıklarını düşündüm. Eğer hepimiz olası bir kaza anında yazılanları uygulayabilecek soğuk kanlılığa sahip olabilsek idik hiç birimiz asla kaza yapmazdık. Umarım bir gün ben de o soğuk kanlılığa ulaşabilirim. O güne kadar gereksiz risklerden ve hızlardan kaçınmaya devam edeceğim.
-
29 Temmuz 2015, 09:03
#15
Murat.K. adlı üyeden alıntı
Madem uzun diye okumyacakdıs, forumda ne işin var?
Bak arkadaş üşenmemiş bir şeyleri okuyup araştırmış. Sonra bizlerde OKUYALIM fikir sahibi olalım diye paylaşmış.
Okumak faydalıdır. Kendini ifade yeteneğini geliştirir. Yok sen okuyacak kapasiteye veya o an vakite sahip değilsen niye yorum yapıyorsun?
Konuya girdim 1-2 satır okudum ,önceden benzer konuları zaten okumuştum.Uzun geldi , dikkatimi çekmedi okumadım .Yararlı bi konu olduğu kesin. Ben konuya girdiğimde yaklaşık 2 saat kimse yorum yapmadığı için konu güncel kalsın istedim.
Kasksız motorcuya selam verilmez , genelde sela verilir.
-
29 Temmuz 2015, 09:59
#16
Scooter larda 20 km hızın altına indiğinde arka freni tavsiye ediyorlar böyle de enteresan bir durum söz konusu. Bildiğim kadarı ile 2017 itibari ile motorlara abs zorunluluğu geliyor galiba bu %20 de olsa takıntı halinden çıkartmaya yetecektir diye umuyorum.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)