Önce arka fren mi, önce ön fren mi?
Reklamlar
-
06 Temmuz 2015, 12:32
#81
Cok ve gereksiz uzadi konu..
Reklamlar
-
06 Temmuz 2015, 12:40
#82
ceydamer adlı üyeden alıntı
Kafam daha fazla karışamazdı galiba
makaleler ön fren yoğunluklu kullan diyor, benim scooter da onu yapınca asfalta yapıştırıyor. Galiba gerçekten eğitim şart
Fazla abanıyorsundur. Ön freni sağlıklı kullanabilmen için motorun stabil olması gerekir(Yatık, ıslak zemin vs. olmamalı). O yüzden ön fren çalışmaya başlamak için güzel fırsat demiştim.
Senin motorun bir eksisi önler de kampana. Ne zaman kayacağını hissetmek için iyice alışman lazım motora. Diğer türlü şu andaki gibi sadece arka ile devam edersen Allah korusun bir gün kendini ya öndekinin tamponunun altında ya da üzerinde kafalama dalmış buluverirsin.
Önü kullanmaya başladığında neden arka ile dengeleme yapman gerektiğini farkedersin zaten. Önce ön mü, arka mı yoksa aynı andamı; yolun/motorun durumuna göre değişir.
Cellat uyandı yatağında bir gece || "Tanrım" dedi "Bu ne zor bilmece :
Öldürdükçe çoğalıyor adamlar || Ben tükenmekteyim öldürdükçe..."
Ataol Behramoğlu
-
06 Temmuz 2015, 12:44
#83
Sağlam bir duruş gerekli ise arka ve önü aynı anda sıkıyorum.
Arka freni sadece saliseler ile daha önce sıkıyorum.
-
06 Temmuz 2015, 12:45
#84
umuttuna adlı üyeden alıntı
On fren tek basina kullanilabilir.on freni kullanmak yere yapismak degildir.yapmayin allah askina ya sayfalardir konusuluyor ne demek on frene arka olmadan basmak yere yapismak demek ya.bir turlu dogruya gelemedik.tartisma olmaksizin:
1-motoru durduran esas guc on frendir.
2-on frende arka frende tek basina kullanilabilir.
3-rossi degilseniz virajda frenleme yapmayiniz.
4-motor ne kadar yatiksa uygulamamiz gereken fren kuvveti o kadar azalir.fazlasi low -side denilen kaza turu ile biter.
5-yavaslamak icin veya hizli girilen virajda motoru cizgisine sokmak icin arka fren kullanilabilir.ayaklarinizin cok hassas olmasi gereklidir bu frenlemede.dikkat edin 8 cizme hareketinde motoru esas donduren sey arka frenin etkin kullanimidir.
7-en etkili durma yontemi kombine frenlemedir.bunun icin oncelikle on fren kullanilip agirlik transferi one aktarilirken hemen zaman kaybetmeden arkayla kombine edilir.
8-en vahsi frenler bile hassas ellerle yumusak frenleme yapabilir.
9-frenleme yapildiginda on fren once yumusak sonra sert durmaya yakin ise tekrar yumusak sekilde frenleme bitirilir.
10-her zaman yol sartlarina uygun frenleme yapin.kuru zeminde yapilan frenlemeyi islak zeminde yapamazsiniz.
daha soyleyecek cok sey var ama bunlarin hicbirini pratik yapmadan ogrenemezsiniz.calisin calisin calisin.ders calisir gibi bu teknikleri uygulamaya vakit ayirin
Umuttuna arkadaşım, buraya eklediğin makale İngiltere'de polislere çok ileri derecede eğitim veren bir elemanın yazısı. Üstelik İngilizce'den direkt olarak "literally" dediğimiz şekilde cümle cümle çevrilmiş. Terimlerin, deyimlerin çoğu o kültürden gelen insanların anlayacağı şekilde yazılı. (Mesela manet yerine fren levyesi diye çevrilmiş)
Herhalde bundan dolayı sen de anlatılanı tam olarak anlamamışsın. Makalenin hiçbir yerinde "önce ön frene basın" diye bir şey yazmıyor. Hatta ntam tersi anlama gelecek şeyler yazılı. Makalenin esas amacı ön freni ne zaman hangi dozda kullanman gerektiğini öğretmek. Çünkü motoru ön fren durdurur. Bunun için de demiş ki eleman "öne ağırlık transferi gerçekleşmeden önce ön freni tam potansiyelle kullanamazsın" sonra da demiş ki "bu ağırlık transferini başlatan ilk hareket çok önemlidir, bu hassas olmalıdır" sonra da demiş ki "hızdaki en küçük düşüş ağırlığı öne transfer etmeye başlar, gaz kolunu kapatmak bile ağırlığı transfere başlar". Burada hiçbir yerde önce ön frene dokunun demiyor.
Başta da dediğim gibi bu elemanın yazısı üst düzey insanlara yönelik, yani bu adam bazı temel noktaları zaten bilen insanlara yönelik bir yazı yazmış. Bu durumda acemi arkadaşların sorusuna cevap olamaz. Üstelik direkt ingilizceden çeviri olduğu için terimler de çok anlaşılmıyor.
İşin özü şudur;
Acemi arkadaşlar, daima ama daima progresif baskı ile kombine fren kullanın. Zaten siz acemisiniz eğer canınızı seviyorsanız zaten daha özel daha spresifik frenleme tekniklerinin kullanılması gereken durumlara kendinizi sokmamalısınız. Yani virajda fren sıkılacak noktada olmamalısınız, bu nasıl olur? Daima daha kontrollü, daha yavaş giderek olur.
Buradan sonrasını şu anda pek düşünmeyin. İşte efendim "girilebilecek en yüksek hızla viraja girdiğimde önüme bişey çıkarsa nasıl fren yaparım" sizin sorunuz olmasın daha. Önce bir normal limitlerde işi kavrayın, üst tekniklere ve hızlara sonra geçin.
-
06 Temmuz 2015, 13:29
#85
capozzz adlı üyeden alıntı
Umuttuna arkadaşım, buraya eklediğin makale İngiltere'de polislere çok ileri derecede eğitim veren bir elemanın yazısı. Üstelik İngilizce'den direkt olarak "literally" dediğimiz şekilde cümle cümle çevrilmiş. Terimlerin, deyimlerin çoğu o kültürden gelen insanların anlayacağı şekilde yazılı. (Mesela manet yerine fren levyesi diye çevrilmiş)
Herhalde bundan dolayı sen de anlatılanı tam olarak anlamamışsın. Makalenin hiçbir yerinde "önce ön frene basın" diye bir şey yazmıyor. Hatta ntam tersi anlama gelecek şeyler yazılı. Makalenin esas amacı ön freni ne zaman hangi dozda kullanman gerektiğini öğretmek. Çünkü motoru ön fren durdurur. Bunun için de demiş ki eleman "öne ağırlık transferi gerçekleşmeden önce ön freni tam potansiyelle kullanamazsın" sonra da demiş ki "bu ağırlık transferini başlatan ilk hareket çok önemlidir, bu hassas olmalıdır" sonra da demiş ki "hızdaki en küçük düşüş ağırlığı öne transfer etmeye başlar, gaz kolunu kapatmak bile ağırlığı transfere başlar". Burada hiçbir yerde önce ön frene dokunun demiyor.
Başta da dediğim gibi bu elemanın yazısı üst düzey insanlara yönelik, yani bu adam bazı temel noktaları zaten bilen insanlara yönelik bir yazı yazmış. Bu durumda acemi arkadaşların sorusuna cevap olamaz. Üstelik direkt ingilizceden çeviri olduğu için terimler de çok anlaşılmıyor.
İşin özü şudur;
Acemi arkadaşlar, daima ama daima progresif baskı ile kombine fren kullanın. Zaten siz acemisiniz eğer canınızı seviyorsanız zaten daha özel daha spresifik frenleme tekniklerinin kullanılması gereken durumlara kendinizi sokmamalısınız. Yani virajda fren sıkılacak noktada olmamalısınız, bu nasıl olur? Daima daha kontrollü, daha yavaş giderek olur.
Buradan sonrasını şu anda pek düşünmeyin. İşte efendim "girilebilecek en yüksek hızla viraja girdiğimde önüme bişey çıkarsa nasıl fren yaparım" sizin sorunuz olmasın daha. Önce bir normal limitlerde işi kavrayın, üst tekniklere ve hızlara sonra geçin.
aynen yaklaşık 30 gündür aktif olarak motoru kullanmaya başladım, trafikteyken takip mesafesi ve yan yollara dikkat etmemden dolayı henüz sadece bir kere frene ihtiyaç duydum. Ama bu duymayacağım anlamına gelmiyor.
-
06 Temmuz 2015, 13:33
#86
transalp3 adlı üyeden alıntı
Siz önce ön freni kullan diyenlere kulak asmayın.Zaten siz de biliyosunuz ön freni sıkınca neler olduğunu.Yavaşlama için her zaman arka freni kullanın.Arada arka frene basılı tutup ön freni de kullanmayı öğrenin.Hatta boş zamanınızda tenha bi yerde bol bol fren alıştırması yapın.En etkili durma taktiği önce arka frene basıp sonra ön frene basmaktır.Boş bir yolda hızlanıp sonra durmaya çalışın.Önce arka frene asılıp arkasından ön frene basın.Motorunuzun frenlerini iyi tanıyın.Önce arka frene basmak motorun dengeye oturmasını sağlar.Böylece sadece ön freni sıktığınızda oluşacak yalpalamanın önüne geçmiş olursunuz.En iyi frenleme şekli önce arka sonra ön frene basmaktır.İkisini bi arada kullanmayı iyi öğrenmelisiniz.Ancak sıralamayı şaşırmayın.Önce arka sonra ön.
yanlış biliyorsun ve insanları yanlış yönlendiriyorsun.
-
06 Temmuz 2015, 13:34
#87
mozgur adlı üyeden alıntı
Fazla abanıyorsundur. Ön freni sağlıklı kullanabilmen için motorun stabil olması gerekir(Yatık, ıslak zemin vs. olmamalı). O yüzden ön fren çalışmaya başlamak için güzel fırsat demiştim.
Senin motorun bir eksisi önler de kampana. Ne zaman kayacağını hissetmek için iyice alışman lazım motora. Diğer türlü şu andaki gibi sadece arka ile devam edersen Allah korusun bir gün kendini ya öndekinin tamponunun altında ya da üzerinde kafalama dalmış buluverirsin.
Önü kullanmaya başladığında neden arka ile dengeleme yapman gerektiğini farkedersin zaten. Önce ön mü, arka mı yoksa aynı andamı; yolun/motorun durumuna göre değişir.
Birde benim motoru abim ayarlamış, sol freni sıkınca, sağda aşağıya doğru kendiliğinden aşağı iniyor. Bu yüzden ani fren harici sadece arka sıkınca motor durabiliyor (gerçi balata iyice gitti artık zor duruo . Ayarlı olmasa arasındaki farkı anlayamazdım.
-
06 Temmuz 2015, 13:37
#88
Ustaların "ön freni ezmek" dediği bir tabir var. Öncelikle bunu öğrenmek gerek. Sonra da tecrübeyle, yani motorun ağırlık dengesine alışarak arkayı ayarlayarak, en iyi fren kuvveti yakalanır. Tabi bu yüksek frenleme kuvveti gerektiren acil durumlar için. Normal kullanımda ön ve arkayı beraber, önü daha fazla sıkarak kullanabilirsin.
Öncelikle arada paylaşılan motoron makalesini cümle cümle okuyup anlıyoruz.
Biraz bu freni ezme işinin fiziğini açıklayayım, umarım yardımcı olur.
Aklımızda tutmamız gereken birinci şey araçların sürtünmeyle fren yaptığıdır. Sürtünme kuvveti de tekerlek üzerindeki yüke ve lastikle zemin arasındaki sürtünme katsayısına bağlıdır.
Diyelim ki ön ya da arka frenimize tam bastığımız zaman her ikisi de disklere etki eden 100er birim frenleme kuvveti oluşturabiliyor. (Tekerlekle yer arasında değil)
Düz yolda giderken de ön ve arka teker üzerinde eşit ağırlık var ve zeminle aralarında en fazla 50şer sürtünme kuvveti oluşabilir durumda.
Düz giderken aniden ön frene bastınız (dibine kadar da olmasına gerek yok, %60) ve ön balata 60 fren kuvveti oluşturdu. Ne olur? Ön teker kayar tabi ki. Neden? Çünkü o anda ön teker zeminle arasında en fazla 50 sürtünme kuvveti oluşturabiliyordu. Teker de bir kez kaymaya başladı mı bu kuvvet 50'den 35-40'a düşer. Neden? Çünkü sürtünme oluşturan mikroskobik pürüzler, birbirlerine tutunmak yerine üzerlerinden atlayıp kaymaya başlar ve sürtünme katsayısını düşürür. Sonuç, ya freni bırakmayıp kayıp düşeceksiniz, ya da tekerlek kaydı diye freni bırakıp yavaşlayamayacaksınız.
Ustaların tekniği şudur: İlk panik frenleme anında ön ve arka fren eşit miktarda ve en fazla yaklaşık yarım kapasiteyle sıkılır. Yani hem ön hem arkaya en fazla 50 fren kuvveti biner. Bu anda iki tekerlek de dönmekte, aynı zamanda motor yavaşladığı için ağırlık ön tekerleğe doğru binmeye başlamaktadır. Ağırlık ön tekerleğe binerken aynı zamanda arka tekerlekten de kalkmaktadır. Yani ilk an yaptığınız %50 frenlemeden sonra, önü 'ezerek' sıkmayı artırarak üzerine binen ağırlıktan doğan fren kuvvetini kullanmalı, arkayı da aynı miktarda gevşeterek üzerinden ağırlık kalktığı için kilitlenmesini engellemeniz gerek. Ağırlığın öne yığılması tamamlandığı anda ön tekerde yaklaşık %80, arkada %20 ağırlık dengesi vardır.
Yukarıdaki tekniği uygulamak çok tecrübe ve motorun ağırlık dengesini çok iyi tanımayı gerektiriyor. Biraz daha kolayı ön frene yine aynı tekniği uygulayarak, yani ilk frenlemede %50, daha sonra yavaşca %80e artırıp, aynı zamanda arkayı en baştan az sıkmaktır. Böylece panik anında arka frenin ayarına kafa yormamış olursunuz.
Arkayı hiç kullanmamak tehlikelidir. Birincisi motor kendi dikey ekseni etrafında dönmeye çalışacaktır. Önden tuttuğunuz bir şeyi arkadan birinin ittirmesi gibi düşünün, merkezden en ufak bir kaymada dönmeye başlarsınız. İkincisi, arka tekerleğin dönme ataletidir. Dönen cisimleri durdumak için hem ilerlemesini, hem dönmesini durdumanız gerekir. Arka frene basmazsanız, arka frenin dönme ataleti ayrıca motoru ileri ittirmeye çalışıp fren mesafenizi artırır.
Yukarıda varsaydığım sayılar geneldir, Her motorun yapısına göre tecrübe edip belirlenmesi gerekir. Örneğin benim motorumda arka ağır olduğu için yaklaşık %70-%30 civarında dağılım oluyor.
Detay isteyen sorsun lütfen.
-
06 Temmuz 2015, 13:51
#89
capozzz adlı üyeden alıntı
Umuttuna arkadaşım, buraya eklediğin makale İngiltere'de polislere çok ileri derecede eğitim veren bir elemanın yazısı. Üstelik İngilizce'den direkt olarak "literally" dediğimiz şekilde cümle cümle çevrilmiş. Terimlerin, deyimlerin çoğu o kültürden gelen insanların anlayacağı şekilde yazılı. (Mesela manet yerine fren levyesi diye çevrilmiş)
Herhalde bundan dolayı sen de anlatılanı tam olarak anlamamışsın. Makalenin hiçbir yerinde "önce ön frene basın" diye bir şey yazmıyor. Hatta ntam tersi anlama gelecek şeyler yazılı. Makalenin esas amacı ön freni ne zaman hangi dozda kullanman gerektiğini öğretmek. Çünkü motoru ön fren durdurur. Bunun için de demiş ki eleman "öne ağırlık transferi gerçekleşmeden önce ön freni tam potansiyelle kullanamazsın" sonra da demiş ki "bu ağırlık transferini başlatan ilk hareket çok önemlidir, bu hassas olmalıdır" sonra da demiş ki "hızdaki en küçük düşüş ağırlığı öne transfer etmeye başlar, gaz kolunu kapatmak bile ağırlığı transfere başlar". Burada hiçbir yerde önce ön frene dokunun demiyor.
Başta da dediğim gibi bu elemanın yazısı üst düzey insanlara yönelik, yani bu adam bazı temel noktaları zaten bilen insanlara yönelik bir yazı yazmış. Bu durumda acemi arkadaşların sorusuna cevap olamaz. Üstelik direkt ingilizceden çeviri olduğu için terimler de çok anlaşılmıyor.
İşin özü şudur;
Acemi arkadaşlar, daima ama daima progresif baskı ile kombine fren kullanın. Zaten siz acemisiniz eğer canınızı seviyorsanız zaten daha özel daha spresifik frenleme tekniklerinin kullanılması gereken durumlara kendinizi sokmamalısınız. Yani virajda fren sıkılacak noktada olmamalısınız, bu nasıl olur? Daima daha kontrollü, daha yavaş giderek olur.
Buradan sonrasını şu anda pek düşünmeyin. İşte efendim "girilebilecek en yüksek hızla viraja girdiğimde önüme bişey çıkarsa nasıl fren yaparım" sizin sorunuz olmasın daha. Önce bir normal limitlerde işi kavrayın, üst tekniklere ve hızlara sonra geçin.
hocam verdiğim ikinci makalede ozellikle belirtilmiş etkili bir ağırlık transferi için önce ön freni daha sonra arka freni sıkın diye.buyrun alıntı yapıp aktarıyorum.iki farklı link vermiştim hocam ikisinin de içeriği farklı.
---------- Mesajlar birleştirildi - 13:51 ---------- bir önceki mesaj zamanı 13:37 ----------
Bir fren testi yapın
Frenlere karşı duyulan korkuyu yenmek için tasarlanmış bu egzersiz, durma tekniğinizi değerlendirmenize yardımcı olur. Pratik yapmak için trafikten uzak ve güvenli bir yer bulun ‐ ihtiyacınız olan 500 m kadar, düz bir çizgide sürüş yapabileceğiniz ve son üçte birlik bölümü işaretlenmiş bir yoldur. Ani bir şekilde saatte 40 km’ye kadar hızlanın ve işaretin yanına geldiğinizde gazı kesin. Kısa süreliğine salınsanız da, 500 m’lik parkurun sonunda durabilmek için etkili şekilde fren yapmanız gerekecektir. İkinci denemede işaretin yanından geçerken nazikçe arka frene basın. Üçüncü sefer hafifçe ön fren üzerinde baskı oluşturun ‐ sertçe değil; kibarca, deneyerek ve kendinizi iyi hissedeceğiniz ölçüde. Dördüncü geçişte iki freni birlikte kullanmayı deneyin ve duruş mesafesinin her defasında nasıl azaldığını gözlemleyin. İlk soru: İki freni birlikte kullanmak size doğal geliyor mu? Eğer cevabınız hayırsa, neden hayır? Her iki freni kullandığınızda, sadece ön frene kıyasla %25 daha çabuk durursunuz. Sonraki soru: Frenleri nasıl tatbik ediyorsunuz? Etkin ağırlık transferi için en iyi teknik, ön freni arka frenden azıcık önce sıkmaktır. Üçüncü soru: Ön ‐ arka fren arasındaki güç dağılımını nasıl ayarlıyorsunuz? Bu dağılım iyi ve kuru bir zeminde %80 ön, %20 arka oranında olmalıdır (ıslakta bu oran 50‐50’ye yaklaşır). Sıradaki soru: Fren maneti üzerindeki baskıyı ne şekilde oluşturuyorsunuz? Etkili frenaj, ağırlığın yumuşak ve yol tutuş kabiliyetinin ötesine geçmeyecek şekilde ön lastiğe aktarılmasında yatar, bu nedenle fren kuvvetini kademeli bir şekilde artırın. Bunun anlamı, sıfırdan %100 frenleme gücüne tam bir saniye içerisinde ulaşmanız gerektiğidir. Bu süre size uzun gibi gelebilir, ama %60 güç uygulayarak dalışa geçmeniz ve ön tekerleği kilitlememek düşüncesiyle bir anlığına bile freni bırakıp tekrar uygulamanız daha uzun sürecektir.
buyrun ikinci makaleden bir kesit
birde yukarıda yazdıgım on madde makaleden alınma değil kendim yazdım yani özet geçtim.
-
06 Temmuz 2015, 13:54
#90
Tamam ben öbür makaleye bakmışım, burada yazmış (aslında yazmış olması çok da önemli değil, fiziken zaten öyle olması lazım ama bunu acemiye tavsiye etmemek lazım). Benim esas demek istediğim şu. Bizler yıllarca bu aletin üzerinde olduktan, kazalar yaptıktan, ya da kazaları atlattıktan sonra belirli bir tecrübeye kavuşuyoruz. Bu tecrübeden sonra biz sadece ön frenle de, sadece arka frenle de, sadece gaz kolu ile de gerekli ayarlamaları yapabilecek düzeydeyiz. Ben virajda da ön fren sıkarım istersem, motoru başıma falan geçirmem. Ama bunun yöntemine içgüdüsel olarak uyum sağlayana kadar çok bin km yol yaptım, yıllar geçi.
Burada da mesela "ön fren sıkarsan motoru başına geçirirsin" diyorlar, desinler çünkü o tecrübesizliği ile ön freni sıkarsa evet başına geçirir. Cart diye sıkacak çünkü. Bizler yıllar içerisinde edindiğimiz tecrübeleri bir anda acemi arkadaşlara tavsiye olarak veremeyiz. Çünkü onların bu tavsiyeleri doğru uygulayabilmeleri için bir süreçten geçmeleri gerekiyor. Şimdi bu tavsiyeyi verirsek hem kafası karışır, hem zaten beceremeyebilir bu yüzden düşebilir vs. Doğaldır yani acemi çünkü.
Bu makaleler şöyle 10.000-15.000 km yol yapmış adamlara bir anlam ifade eder ancak. Onlar düzgün uygulayabilir, ama acemiye böyle tavsiye verince ön fren ayarını iyi yapamayabilir. Bırak onlar her iki freni aynı anda ve progresif olarak sıksınlar. Zaten üst düzey el ayarı gerektiren hızlara çıkmamaları lazım onların.
-
06 Temmuz 2015, 13:56
#91
Bu işin kitabında ( Bileği Bükmek 2 ) frenleme konusunda 30 km/h hıza kadar arka fren agırlıklı kullanılması 30 km/h ve üstündeki süratlerde ön frenin agırlıklı kullanılması yazılmaktadır ( %80 ön %20 arka ). 30 km/h hıza kadar arka frenin kullanılmasının espirisi ön frenin çalışması için ilk önce amortisorler sıkışacaktır ve bundan sonra yavaslama eylemi olacaktır bu da kullanıcının dengesini bozar.
-
06 Temmuz 2015, 13:57
#92
cemalkd adlı üyeden alıntı
Ustaların "ön freni ezmek" dediği bir tabir var. Öncelikle bunu öğrenmek gerek. Sonra da tecrübeyle, yani motorun ağırlık dengesine alışarak arkayı ayarlayarak, en iyi fren kuvveti yakalanır. Tabi bu yüksek frenleme kuvveti gerektiren acil durumlar için. Normal kullanımda ön ve arkayı beraber, önü daha fazla sıkarak kullanabilirsin.
Öncelikle arada paylaşılan motoron makalesini cümle cümle okuyup anlıyoruz.
Biraz bu freni ezme işinin fiziğini açıklayayım, umarım yardımcı olur.
Aklımızda tutmamız gereken birinci şey araçların sürtünmeyle fren yaptığıdır. Sürtünme kuvveti de tekerlek üzerindeki yüke ve lastikle zemin arasındaki sürtünme katsayısına bağlıdır.
Diyelim ki ön ya da arka frenimize tam bastığımız zaman her ikisi de disklere etki eden 100er birim frenleme kuvveti oluşturabiliyor. (Tekerlekle yer arasında değil)
Düz yolda giderken de ön ve arka teker üzerinde eşit ağırlık var ve zeminle aralarında en fazla 50şer sürtünme kuvveti oluşabilir durumda.
Düz giderken aniden ön frene bastınız (dibine kadar da olmasına gerek yok, %60) ve ön balata 60 fren kuvveti oluşturdu. Ne olur? Ön teker kayar tabi ki. Neden? Çünkü o anda ön teker zeminle arasında en fazla 50 sürtünme kuvveti oluşturabiliyordu. Teker de bir kez kaymaya başladı mı bu kuvvet 50'den 35-40'a düşer. Neden? Çünkü sürtünme oluşturan mikroskobik pürüzler, birbirlerine tutunmak yerine üzerlerinden atlayıp kaymaya başlar ve sürtünme katsayısını düşürür. Sonuç, ya freni bırakmayıp kayıp düşeceksiniz, ya da tekerlek kaydı diye freni bırakıp yavaşlayamayacaksınız.
Ustaların tekniği şudur: İlk panik frenleme anında ön ve arka fren eşit miktarda ve en fazla yaklaşık yarım kapasiteyle sıkılır. Yani hem ön hem arkaya en fazla 50 fren kuvveti biner. Bu anda iki tekerlek de dönmekte, aynı zamanda motor yavaşladığı için ağırlık ön tekerleğe doğru binmeye başlamaktadır. Ağırlık ön tekerleğe binerken aynı zamanda arka tekerlekten de kalkmaktadır. Yani ilk an yaptığınız %50 frenlemeden sonra, önü 'ezerek' sıkmayı artırarak üzerine binen ağırlıktan doğan fren kuvvetini kullanmalı, arkayı da aynı miktarda gevşeterek üzerinden ağırlık kalktığı için kilitlenmesini engellemeniz gerek. Ağırlığın öne yığılması tamamlandığı anda ön tekerde yaklaşık %80, arkada %20 ağırlık dengesi vardır.
Yukarıdaki tekniği uygulamak çok tecrübe ve motorun ağırlık dengesini çok iyi tanımayı gerektiriyor. Biraz daha kolayı ön frene yine aynı tekniği uygulayarak, yani ilk frenlemede %50, daha sonra yavaşca %80e artırıp, aynı zamanda arkayı en baştan az sıkmaktır. Böylece panik anında arka frenin ayarına kafa yormamış olursunuz.
Arkayı hiç kullanmamak tehlikelidir. Birincisi motor kendi dikey ekseni etrafında dönmeye çalışacaktır. Önden tuttuğunuz bir şeyi arkadan birinin ittirmesi gibi düşünün, merkezden en ufak bir kaymada dönmeye başlarsınız. İkincisi, arka tekerleğin dönme ataletidir. Dönen cisimleri durdumak için hem ilerlemesini, hem dönmesini durdumanız gerekir. Arka frene basmazsanız, arka frenin dönme ataleti ayrıca motoru ileri ittirmeye çalışıp fren mesafenizi artırır.
Yukarıda varsaydığım sayılar geneldir, Her motorun yapısına göre tecrübe edip belirlenmesi gerekir. Örneğin benim motorumda arka ağır olduğu için yaklaşık %70-%30 civarında dağılım oluyor.
Detay isteyen sorsun lütfen.
Benim bunu, arka fren balatasını tamir ettirip boş alanda bol bol pratiklemem gerekiyor. Ayrıntılı bilgiler için teşekkürler.
-
06 Temmuz 2015, 14:02
#93
ben öğretmen olduğum için yanlış öğrenilen bilginin zihinden atılmasının ne kadar zor oldugunu bilgiğimden en bastan doğru öğrenilsin ki bir de uygulama yanlış yerleşirse onu düzeltmek çok daha zordur bilinciyle ısrarla doğru olanı göstermeye çalışıyorum.hepimiz aynı yolun yolcusuyuz birbirimize faydamız dokunuyorsa ne ala.aman nolur ön freni sıkmayın düşersiniz diyenlere bakmayın gözünüzü seveyim.alıntı yapmamışım pardon capozz hocam
-
06 Temmuz 2015, 14:19
#94
umuttuna adlı üyeden alıntı
ben öğretmen olduğum için yanlış öğrenilen bilginin zihinden atılmasının ne kadar zor oldugunu bilgiğimden en bastan doğru öğrenilsin ki bir de uygulama yanlış yerleşirse onu düzeltmek çok daha zordur bilinciyle ısrarla doğru olanı göstermeye çalışıyorum.hepimiz aynı yolun yolcusuyuz birbirimize faydamız dokunuyorsa ne ala.aman nolur ön freni sıkmayın düşersiniz diyenlere bakmayın gözünüzü seveyim.alıntı yapmamışım pardon
capozz hocam
Göstermiş olduğunuz duyarlılık için size ayrıca teşekkür ederim.
-
06 Temmuz 2015, 14:31
#95
Darkcity2000 adlı üyeden alıntı
Cok ve gereksiz uzadi konu..
5 sayfa olmasını "kız entry"si olmasına veriyorum.
-
06 Temmuz 2015, 14:42
#96
yasdal adlı üyeden alıntı
5 sayfa olmasını "kız entry"si olmasına veriyorum.
Ben kiza erkege degil de fren kullanmayi bilmeyen kisi sayisinin cokluguna bagliyorum.
-
06 Temmuz 2015, 14:44
#97
yasdal adlı üyeden alıntı
5 sayfa olmasını "kız entry"si olmasına veriyorum.
Bu sitede geçirdiğim onca zaman sonrasında, alakası olmadığını düşünüyorum, kimsenin günahını almayalım. Bu benden kaynaklı, bolca soru sorarak konunun sürekliliğini sağlıyorum her seferinde.
-
06 Temmuz 2015, 14:53
#98
ceydamer adlı üyeden alıntı
Bu sitede geçirdiğim onca zaman sonrasında, alakası olmadığını düşünüyorum, kimsenin günahını almayalım. Bu benden kaynaklı, bolca soru sorarak konunun sürekliliğini sağlıyorum her seferinde.
Gunahimizi almayin evet erkekte olsa yazardim kadin da olsa yazardim.insanlari tanimadan bilmeden bak su tiplere kiz oldugu icin yavsiyorlar sacmaliklarina girmeyelim hic.en azindan bu forumun seviyesi o kadar da dusuk degil
-
06 Temmuz 2015, 15:40
#99
umuttuna adlı üyeden alıntı
sen o ustaya bir daha gitme dostum hatta mümkünse usta falan da deme bildiğin kara cahil o herif.bilmemeyi anlıyorum da arastırıp öğrenmiyor kimse amenna ben arastırıp ortaya koyuyorum hala okuyan yok sonra da vay efendim motosiklet tehlikeli.tehkikeli olan tek sey ogrenmeye kapalı bir beyindir.hepimiz öğrenme yolundayız 20 yıllık motor sürücüsüyüm diye ortada dolaşan adamlardan ne saçmalıklar çıkıyor bir bilseniz.arastırın dogruyu öğrenin uygulamaya koyun pratik hale getirin.elimizin altında internet gibi bir kaynak var biz eskisinden daha cahiliz hayret arkadas ya.hala on freni kullanmayın diyen adam var ya neyle duracaz arkadas o zaman ayaklarımızı yere sürterek mi?
ben bazen sürtüyorum :D
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:40 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:35 ----------
arkadaşlar NTV yayınlarından yeni bir kitap çıktı aldım ben geçen gün adı sürüş teknikleri oldukça faydalı bir ürün ceyda hanım tavsiye ederim
-
06 Temmuz 2015, 21:24
#100
umuttuna adlı üyeden alıntı
Aynen oyle degil iste once on fren sonra hemen arka fren.birde on freni kullanma diyen arkadaslar var ya onlara zaten soyleyecek laf yok.birde motordan motora fark eder diyenler var ki pes yani
---------- Mesajlar birleştirildi - 10:28 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:25 ----------
Siz hangi freni kullaniyorsunuz hocam aydinlatin bizi.forumu laf sokma milletle dalga gecme platformu olarak kullanacaginiza paylasin bilginizi bizde istifade edelim
---------- Mesajlar birleştirildi - 10:32 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:28 ----------
Sen freni kullanmayi bilmiyorsun o zaman dostum.elini yeterince hassas alistirmamissin ya da heyecanlanip fazla sikiyorsun ve tekeri kitliyorsin.senin yaptigin yanlis isin dogrusunu degistirmez.ve evet tekrar soyluyorum durmak icin arka freni kullan bosver on freni diyen adam cahil degil kara cahildir
ben konuyu iyice düşündüm, kaza yaptığımdan beri düşünüyorum hala.., gerek arabada gerekse motorda ani ve sert fren yapmam kolay kolay..motorda hep ön fren kullandım..benim yaptığım kazada durum farklıydı sanırım, viraja yatmamıştım, viraja yatmış halde olsaydım kombine fren de motorun dengesi bozulmazdı..viraja yatmadığımdan dik pozisyonda ön fren yapınca kaza geldi..dik halde arka fren yapsaydım belki de denge bu kadar bozulmayacaktı...dediğim gibi, ilk ön fren ve arka freni kombine yaptım, ön teker kesinlikle kilitlenmedi, kaymadı..sekiz çizdi..yalpaladı yani, kitlenseydi kızaklardı ben de daha az yaralanırdım :D motorun hızını düşüreyim az hasarla atlatayım diye ön frene basınca rodeo atı gibi beni üzerinden attı.. yaptığım kaza da ilk freni yaptığım yerde ön lastiğin temas ettiği asfaltın katmerli birikmesinden olduğunu düşündüm..sonra usta ön fren deyince aklıma yattı..
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)