Tolstoy, Anna Karenina romanına başlarken çok etkileyici bir cümle kullanır. "Mutlu aileler birbirlerine benzerler. Her mutsuz aileninse kendine özgü bir mutsuzluğu vardır." Sanırım yeni başlayan motorcuların durumu mutlu aileler gibi. Ben, eşim, dostum hep aynı hataları yaptık. Gerçi yapmaya devam ediyoruz muhtemelen.
Sürüşünü izlediğim neredeyse her yeni başlayan, henüz Motosiklet Yol Sanatı ekolünden (OMM, ART, GiS vb.) bir eğitim almamış sürücünün sürüşü birbirine benziyor. Hepimizin hataları hemen hemen aynı. "Hata" tabii ki Yol Sanatı kafasındakilere göre hata. Yoksa başka ekoller başka şeyleri doğru buluyor olabilir.
Kendime küçük bir düşünme egzersizi olsun diye başlayıp beş altı madde olacağını düşünmüştüm ama daha çok çıktı.
1. Gaz kolunu çok sert tutmak.
2. Kendi kişisel limitinden hızlı gitmek.
3. Arabalarla güvenlik balonu bırakmamak.
4. Şerit içi ve şeritler arası konum değiştirmeleri çok sert yapmak.
5. Çok yakına aşağıya bakmak.
6. Diğer araçların kör noktalarında seyretmek.
7. Limit noktasına ve diğer bilgilere göre hızlanıp yavaşlamak yerine sabit hızda ilerlemeye
çalışmak.
8. Sol virajlarda erken kapatmak.
9. Sol virajlarda yolun yeterince sağında olmamak.
10. Virajları tek tek almak. Birbirine bağlamamak.
11. Sinyalleri gerekli durumlarda iletişim için kullanmak yerine alışkanlıktan vermek ve açık
unutmak.
12. Can kurtaran bakışı yapmamak veya konum değiştirmeye başladıktan sonra yapmak.
13. Öndeki motorcuyla aynı hızda gitmeye çalışmak.
14. Öndeki motorcuyu yakın takip etmek.
15. Yavaş manevralarda ön freni kullanmak.
16. Dururken motoru iki ayakla taşımaya çalışmak veya sağ ayak yerde beklemek.
17. Kırmızı ışıklarda arabaların arasında şeridin ortasında beklemek.
18. Araba, kamyon ve motorcu sollarken en soldan gazı açıp uzaklaşmak yerine yeterince gaz
açmadan yakından ve sertçe önüne doğru geçmek.
19. Araç sollarken önce en sola gidip sonra gaz açmak yerine araca doğru çaprazlamasına gaz açmak.
20. Virajlar arası düzlükleri ikiye bölüp yarısında gazı açıp yarısında gazı kapatarak viraja giriş hızını ayarlamak yerine ikinci virajın dibine kadar fazla hızlanıp viraj öncesinde fren yapmak zorunda kalmak.
21. Vitesle yavaşlamaya çalışmak. Erken vites düşürmek.
22. Motorun maksimum devrinin en az %50'si ve üzerinde olmak yerine düşük devirde, yüksek viteste kullanmak.
23. Yürüme hızından yüksek seyir hızlarında sadece arka fren ile yavaşlamaya çalışmak.
24. Motosiklet sürme işini ciddiye almayıp, küçümsemek.
25. Virajları doğru çizgiyle -diğer sürücülerle belki de aynı hızlarla- dönüp güvenli olmaya çalışmak yerine -dar dönüp- yatış açısını artırmaya çalışmak. Arka lastiğin tamamını kullanmaya uğraşmak. Molalarda, doğru çizgiyle gidip arka lastikte yeterince pay bırakabilmiş miyim diye bakmak yerine arka lastiğin dibine inebilmiş miyim diye bakmak.
26. Grup içinde sürerken kendi güvenli çizgisinden sürmek yerine fermuar düzenini takip etmeye çalışmak.
27. Diğer araç sürücüleriyle kavgaya tutuşup had bildirmeye çalışmak. Araba, minibüs ve otobüs şöforlerini terbiye edebileceğini sanmak.
28. Fren yapması gereken acil durumlarda korna çalmaya uğraşmak.
29. Kazaların önlenemez kader tecellileri olduğuna inanmak. Dolayısıyla aynı tür tehlikeleri sürekli yeniden yaşamak.
30. Tehlikeli bir duruma düşünce sebebi kendinde aramamak. Suçun hep kendisi dışında bir yerlerde olduğuna inanmak. Karşı tarafın ve yol koşullarının hatalarına karşı savunmasız olmak. Ölü ama haklı olmak.
31. Sürüş becerileri konusunda kibirli olmak, öğrendim artık, biliyorum havalarında olmak.
32. Henüz kendisi konuyu çözememişken başkalarına akıl vermeye çalışmak.
33. Motosiklet Yol Sanatı kitabını edinmemek, okumamak, içeriğini iyice bellememek.